MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lodde ledning på SMD LED
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lodde ledning på SMD LED

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lodde ledning på SMD LED
    Posted: 26 juni 2012 at 17:55
Då får jag önska dig lycka till med den fortsatta ombygganden av din modell.
 
Vänligen
Bo
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juni 2012 at 23:02
Hei Bo

Det er hyggelig at du er med

Har fått til en Led men det blir mye tinn og da blir det dårlig med plass igjen.

Har funnet 0402 Varmhvite med ledning.

Se for eksempel
http://bit.ly/LLRJX0

Edited by jhh61no - 25 juni 2012 at 23:04
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juni 2012 at 20:23
Hej igen Jarle.
 
Har precis kommit hem efter midsommar, och läser ditt inlägg.
Det är så, att ibland känner jag mig tjatig, men ta det som att jag vill att du ska lyckas med din uppgift.
 
Lägger en länk så att du kan se bilden i stor upplösning, så kan du se att jag använder tape för att hålla denna Led på plats, samt de trådar du ser är Cu 0.10mm
Det går att få detta bra, och nu efter lödningen så har jag tagit efter har tvättat av lödflussen med vatten lagt lite cyanolim, det blir än bättre med lite cyano gel.
 
Ge inte upp, så får du dina varmvita små Led till din modell.
 
Vänl
Bo
 
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2012 at 19:39
Hei igjen

Jeg klarer nå å holde LEDen med en låsbar pinsett som jeg kjøpte i Bremen i fjor.

Men sliter med å få nok loddetinn på kabel og polene på LED.

Bruker jeg en tynn flertrådet ledning så får jeg festet ledningene men pga loddetinnet som smelter blir ledningen veldig stiv og løsner når jeg prøver å få hele arrangementet inn i lykten.
Tror jeg på prøve å få ledninger påmontert men skulle gjerne ha varmhvite.
Kanskje jeg på bite i det sure eplet å kjøpe rene hvite eller gule.

Rene hvite kan muligens dekkes med en gul(l) farget lampemaling.

Noen som har erfaring med farge-endring av rene hvite LED ?
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juni 2012 at 21:06
Hei

Er på reise denne uken så jeg skal gjøre flere forsøk til helgen.

Får jeg det ikke til, så sender jeg dem til deg for lodding
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juni 2012 at 20:36
Hej Jarle.
 
Jag har visat att det går med dubbelhäftande tape, som du kan köpa exempelvis i en konstnärsbutik, finns många olika sorter.
 
Den jag visar på bild är väldigt tunn, och berörs inte nämnvärt av värmen, då lödkolven närmar sig endast någon nano sekund, då fosforsyran reagera väldigt snabbt.
 
De lödningar jag har visat i denna tråd har jag försökt sätta mig in hur du har beskrivit dina problem, och detta kan jag inte se när jag löder.
 
Det svåraste momentet jag upplever i dessa sammanhang är att få bort lacken på Cu tråden.
Att löda dit 0.10mm Cu på smd led 0402 ser jag inte som någon stor sak.
 
Du var inne på att ta lite lera, men här tror jag detta är sämre då den krater som bildas håller inte fast din smd Led.
 
Jag tror att du snart kommer på hur du ska gå åt detta.Thumbs Up
 
Vänligen
Bo
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juni 2012 at 19:46
Hei Terje

Finner ikke varmhvite 0401 hos LED baron.
Finner ikke størrelse på nano
Ulrich er 603 og for store :(
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juni 2012 at 19:11
Hvis loddingen går skeis kan du prøve disse ferdigloddede 0402'ene fra Ledbaron
 
eller nano-light fra DCC concepts. Oppfatter det slik at disse er mindre enn 603 og de er pre-wired..
 
Ulrich models har noen 603 ferdig loddet.
 
 
Terje
Back to Top
Herman View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Herman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juni 2012 at 15:43
Jeg vet det eksisterer en type gaffa (gaffer's tape) som tåler varme.
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juni 2012 at 22:25
Hei Terje
 
Helt enig alt er ikke like bra nei Cry
 
Skulle likt å vite hvilken tape de har brukt. De jeg bruker mister limeffekten nå loddebolten nærmer seg..
 
Har fått meg en låsbar pinsett som jeg tror kan fungere.
 
En annen ide jeg kanskje prøver ut er å presse en LED ned i en liten bit med leire og så tørke denne. Da skal jeg i de minste få et godt leie å legge LED'en i
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juni 2012 at 20:35
Det ligger noe ute på Youtube på dette, ikke alt like bra. Søk etter "soldering 0402 SMD LED" eller lignende og så får du sortere kull og koks. Dobbelsidig eller blåtape går igjen på en del av disse snuttene
Terje
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juni 2012 at 21:50
Helgen forsvant så altfor fort Confused

Prøver å fortsette neste helg..


Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juni 2012 at 20:20

Du har inte tagit den lättaste uppgiften på dig, men det behövs många försök, och envishet innan man har koll på detta.

Har försökt än en gång göra en enkel skiss på hur jag gör när det är smått, och jag vill säkra detta.
 
I vanliga fall så håller jag mig betydligt större utmaningar, som att ta lödarbeten som är lättare att hanskas med.
 
/Bo
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2012 at 23:47
Hei.
Ser nå at den er varmhvit Kjøper kanskje der neste gang ..

Når jeg sa at det var relativt lett å få på en av-isolert dekoderledning har jeg nok vært litt optimistisk..
Da jeg mistet en 0402 på gulvet fant jeg igjen en 0603 !!!

Ikke rart det var dårlig plass.
Fortsetter i morgen.



Edited by jhh61no - 16 juni 2012 at 00:34
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2012 at 23:17
Originally posted by jhh61no jhh61no wrote:

Hei

Hvilken tape og loddebolt/spiss ?

PS. Finner LED men ikke varmhvit eller rød/varmhvit
 
Varmvit Led har du här, kostar 1.95sek
Röd/vit har han inte hemma, men detta kan han med all säkerhet ta hem vid förfrågan.
 
Dubbelhäfftande tape, inköpt på Matton ( konstnärsbutik ) Malmö
Men jag tror inte detta har så stor betydelse, då jag bara ska sätta dit lödpennan för ett väldigt kort ögonblick.
Fosforsyra är ett mycket bra hjälpmedel för att få en snabb reaktion.
 
Lödstationer har jag olika, men denna har jag använt i dessa syfte.
 
Resultat idag:
 
/Bo


Edited by Bo11 - 15 juni 2012 at 23:20
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2012 at 22:44
Hei

Hvilken tape og loddebolt/spiss ?

PS. Finner LED men ikke varmhvit eller rød/varmhvit

Edited by jhh61no - 15 juni 2012 at 22:49
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2012 at 22:22
Jag har provat igen efter samma principer som du tar upp med dubbelhäftande tape och detta har i allafall för mig fungerat mycket bra att löda 0402 Led.
 
/Bo
 
Ps: visar bilder inom kort.


Edited by Bo11 - 15 juni 2012 at 22:23
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2012 at 22:21
Originally posted by jhh61no jhh61no wrote:

Takk Bo

Men ingen av de jeg har kjøpt finner jeg på siden du referer til..
Då provar vi igen.
 
 
Det han inte har skaffar han hem efter önskemål.
 
/Bo
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2012 at 21:37
Takk Bo

Men ingen av de jeg har kjøpt finner jeg på siden du referer til..
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2012 at 21:12
Originally posted by jhh61no jhh61no wrote:

LED kjøpt på eBay.de

Rød/hvit

Varmhvit LED 0402
 
Hej.
 
Titta på denna länk som en Svensk säljare som ger hög service.
Där är din smd Led billigare.
 
/Bo
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2012 at 20:59
LED kjøpt på eBay.de

Rød/hvit

Varmhvit LED 0402

Edited by jhh61no - 15 juni 2012 at 21:05
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2012 at 20:55
Rapport fra verkstedet.

Kan holde LED fast i en låsbar pinsett.
Peang og tape er ubrukelig

Peangen er alt for stor og grov. Husk at LED er 1*0,5 mm !
Selve LEDen er større enn sokkelen.

Tape løsner så snart loddebolten nærmer seg.


Om jeg tar en tynn dekoderledning og av-isolerer denne så lar de seg relativt lett lodde.
Utfordringene er :
- få nok loddetinn på en-trådet ledning
- lodde terminalene på LEDen er asymmetrisk 1 på baksiden og 1 på siden..

Medfører at ferdig LED med ledning blir litt for bred for lukten.

Men jeg har ikke tenkt å gi meg !!
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2012 at 18:18
Jag har provat lite av det jag själv var inne på att använda ljusledare, precis som inlägget ovan.
 
Efter en del försök så är detta inget att rekommendera tyvärr.Unhappy
 
Med den enkla anledning att det blir otympligt och det löser inte trådskaprens önskemål.
 
Smd Led är nog den enda raka att ge sig på.
Det är naturligtvis inte lätt, men ändå en av de bästa alternativen.
 
Jag skulle bara vilja att se under motorhuven, och veta vilka utrymme det finns mellan motor och huv.
 
/Bo
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2012 at 23:54
Om du varmer tuppen på en lysleder så får du en kule omtrent som et lampeglass.
Hvis du så borer et hull fra undersiden og opp til lampeholderen, og et hull til fra baksiden og inn til det vertikale hullet, og tilslutt renser opp litt av knekken i vinkelen mellom hullene, fra hullet på undersiden, så har du en passasje der lyslederen kan trekkes gjennom.
Hullet under sparkles igjen og males tilslutt.
Ja jeg vet, akkurat like krøkkete som lodding på smd.

Når jeg lodder småting så har jeg en porøs plate som underlag.
Så bruker jeg ei flattang og bøyer til ben fra feks diode eller motstand så at jeg får pinner som stikkes ned i plata og holder fast ledninger og komponenter.
En liten bit dobbelsidig tape kan også være kjekk for å holde fast komponenter som helst vil være alle andre steder enn der de skal være :)
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2012 at 23:21
Antingen så använder man sig av en tunn ljusledare som man gör en liten vulst på då skulle detta kunna funka.
men vill man försöka att ta sig ann att prova en mindre smd led så kan jag ge ett litet ytterligare tips.
 
Har gjort en skiss i all enkelhet, men tror att du förstår.
 
Det kan vara lite lättare att bocka tråden som bild visar och koncentrera sig på att fixera Led.
Genom att då tråden sitter ihop tills lödning är klar.
Det går också att sätta en ytterligare tape  i fronten, så att trådarna bildar en bro över Led så att denna sitter på plats under lödningen.
 
Vänl
Bo


Edited by Bo11 - 14 juni 2012 at 23:24
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2012 at 22:06
Hei igjen,
 
Da har vi noen bilder som viser hvorfor ikke det er noen alternative løsninger Wink
 
Her er fronten på en tysk 'krokodille' E194. Jeg prøver å få en LED inn i den øverste lykten
 
 
 
 
Som en ser er denne lykten bare stukket inn i kåpen, slik at det ikke er plass til lysleder, kretskort eller andre løsninger.
 
Her har jeg borret ut lykten og prøvd med en 0603 LED som er pålogget ledninger.
Denne er litt for stor slik at jeg ikke klarer å få den retning LED skal ha
 
Derfor prøver jeg å få loddet ledninger på en 0402 LED..


Skal i løpet av helgen se om jeg ved hjelp av de gode tipsene mottatt her se om jeg greier den siste ledningen på LED til høyre.

Rapport følger etterhvert ..



Edited by jhh61no - 14 juni 2012 at 22:07
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juni 2012 at 16:57
Hei Bo

Skal prøve å legge ut bilder i morgen.
Da vil du se at det ikke er så god plass:)
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juni 2012 at 16:24
För att spinna vidare på mera hanterliga lösningar, och om det är ett måste med denna lilla smd led.
Visar en bild på ett lab-kort samt hur jag har lödit dit denna lysdiod samt klippt ner detta kretskort.
Kortet gå att få i tunt material med bra lödbanor, så kanske detta skulle kunna användas.
Både lysdiod samt trådar har en bättre säkerhet.
 
När du får möjlighet så ta en bild där du har frilagt lokkorgen och vänt denna så man kan se innanmätet samt hela drivningen.
Utifrån detta så är det lättare att hitta lösningar.
 
/Bo
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juni 2012 at 13:52
Det finns inte andra möjligheter som är mer att jobba med, tex ljusledare-litet kretskortsmontage osv.
 
/Bo
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juni 2012 at 06:29
Hei Bo

LED har jeg kjøpt på eBay.de. Mer detaljer følger seinere.

Prosjektet mitt går ut på å montere en 0402 LED i den øvre lykten på Roco sin E194.
Skal legge ut noen bilder men klarer det nok ikke før til helgen
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.