MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Kontaktledning i skala
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kontaktledning i skala

 Post Reply Post Reply
Author
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kontaktledning i skala
    Posted: 05 juni 2012 at 08:36

Att få iordning en trovärdig kontaktledning i skala, är något som har florerat i många diskussioner.

Jag har under en del månader ( tror 2010 ) försökt att finna en möjlighet att utföra detta, men gränsen går i vad som är praktiskt – Skalenligt, utan att slita av sig håret.Smile

Alltså tålamod och åter tålamod, ( ledningen är inte duglig för strömmatning )

Det är möjligen några andra som har visat intresse för detta, och då funderar jag på att det ska vara skalenligt 1/87.

Detta som vi ser på bild är enligt Svenska förutsättningar helt i skala i dimensioner, ( utseendet kontra Originalet skiljer naturligtvis )

Det är vackert att titta på, men jag funderar vidare om jag skulle lägga ut detta spindelnät på en anläggning, för att sen hålla andan varje gång jag ska rätta till något på bangården.

http://i50.tinypic.com/2iha2br.jpg

Ps: Vad anser ni andra medlemmar om en lösning av kontakledning.

/Bo


Edited by Bo11 - 05 juni 2012 at 08:41
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juni 2012 at 09:45

Dr. JEVistad har laget en operativ kontaktledning som ligger betydelig nærmere forbildet enn det meste annet jeg har sett. Han hadde en lengre artikkel om dette i MJ-bladet, og mange bilder av anlegget hans finnes på dette forumet: Fra togkjellern




Edited by ses - 05 juni 2012 at 09:45
Svein S
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juni 2012 at 10:28
Ja du SES.
 
Detta är en byggare av mästerlig rang.Clap
 
Det är bara att imponeras och försöka lära sig och bygga, så man själv blir nöjd.
 
/Bo
Back to Top
cmi View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 26 juni 2011
Status: Offline
Points: 158
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cmi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2016 at 17:38
Hva har han i togkjelleren brukt som kontaktledning??
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.