Doogledee bygger Lady Anne |
Post Reply | Page 123 4> |
Author | |
TinyD
Veteran Joined: 21 april 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 174 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 23 mars 2013 at 16:24 |
Det var vel en bursdagsgave, vel verdt å vente på Leif?
Gleder meg til vi får satt lokomotivene våre på sporet igjen!
|
|
Overkonduktøren
Veteran Joined: 24 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 168 |
Post Options
Thanks(0)
|
Håper tilsettingsvilkåra er gode, dagene korte, helga lang og at lokomotivførerne får det bra!
|
|
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
|
|
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1010 |
Post Options
Thanks(0)
|
Lokfører ...
|
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
Doogledee
Veteran Joined: 04 juni 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 134 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg er en heldig kar som har gode venner.... Til bursdagen min fikk jeg nemlig lokksjøfør fra Busy bodies til både billy og lady Anne.... og her er mannen på plass :
Det måtte litt justering av røra inne i huset for å få mannen på plass, men nå er han der :) Tuuuusen takk Tiny, helt genialt tøft med lokksjåfør :) |
|
mvh,
Leif |
|
Doogledee
Veteran Joined: 04 juni 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 134 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jepp, begynner å glede meg nå, la også merke til at katie er blitt tilgjengelig som byggesett fra roundhouse :) det er interesant det.....
|
|
mvh,
Leif |
|
krsven
Veteran Joined: 13 juli 2010 Location: N Status: Offline Points: 286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Imponert!!! Tydelig at mange ligger i startgropa foran sesongen.....
|
|
krsven
|
|
Doogledee
Veteran Joined: 04 juni 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 134 |
Post Options
Thanks(0)
|
stemmer det, samme som på min darjeeling b, der kommer også dampen ut under lokket....m men men kan ikke få alt man vil ha :)
|
|
mvh,
Leif |
|
Overkonduktøren
Veteran Joined: 24 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 168 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tøft med lyd og damp som kommer ut der den skal! På Taliesin er det stor fløyte som ligger under, og da kommer jo dampen ut under når det fløytes.
Edited by Overkonduktøren - 21 februar 2013 at 12:27 |
|
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
|
|
Doogledee
Veteran Joined: 04 juni 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 134 |
Post Options
Thanks(0)
|
Da er servo montert og alt programert. Og med litt tuning på fløyta så ble det ikke så ille gitt.
Jeg endte opp med å bruke en Hitec HS-65 HB servo som jeg festet på bakveggen i huset med dobbeltsidig tape. Funka fint det :) Video med lyd: Edited by Doogledee - 23 februar 2013 at 19:53 |
|
mvh,
Leif |
|
TinyD
Veteran Joined: 21 april 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 174 |
Post Options
Thanks(0)
|
Lekkert!
Kjenner jeg både gleder meg til nye lok og til en ny sesong med kjøring! |
|
Doogledee
Veteran Joined: 04 juni 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 134 |
Post Options
Thanks(0)
|
OK da.... her er det bilde også: Video etc får komme senere idag tror jeg... må bli ferdig med no småtilng på lokket først :) |
|
mvh,
Leif |
|
TinyD
Veteran Joined: 21 april 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 174 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette ser bra ut Leif! Jeg har kullet du fikk av Kjell liggende hjemme, så kanskje du må ta med Lady Anniken på besøk snart? Syns du skal legge ut et bilde som viser hvordan fløytemonteringen ble sett på skrå forfra |
|
Overkonduktøren
Veteran Joined: 24 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 168 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her trengs det snarlig oppdatering med lydfil! Regner med at servomontering går greit?
|
|
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
|
|
Doogledee
Veteran Joined: 04 juni 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 134 |
Post Options
Thanks(0)
|
Da har Lady Anniken fått fløyte fra DJB og litt pynt på lakkeringen, etter inspirasjon fra en Silver Lady mannen med hatten har pyntet.
Etter at overbygget er fjernet fra lokket ble det målt og merket for borring. Fløyta trenger tre hull i fronten og ett i bakveggen for å få alt på plass. Dette er delene som skal monteres: og de neste bildene viser omtrent hvordan det ble :) her ser man også skruen som holder fløyteventilen til bakveggen også. Innsiden av huset er lakkert i en hvit farge for å freshe opp litt, og utsiden av lokket har blitt pyntet med litt sorte striper i kantene :) Det som gjennstår nå er å montere inn en servo for fløyta og sette på en liten slangestuss for å koble fløyteventilen til fløyta, og få surra meg til å bestille og montere navneskilt, og sette på kull lasten..... men så er det i mål :) Edited by Doogledee - 20 februar 2013 at 15:11 |
|
mvh,
Leif |
|
Doogledee
Veteran Joined: 04 juni 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 134 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tusen takk Trond :) knall fin video :)
Tenkte jeg skulle legge ut ett bilde av lokk og togsett: |
|
mvh,
Leif |
|
TinyD
Veteran Joined: 21 april 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 174 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tenkte denne hørte hjemme i byggetråden din også Leif |
|
TinyD
Veteran Joined: 21 april 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 174 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg er i grunn enig med både Kjell H og Doogledee... HS81 er i utgangspunktet ikke noe dårlige servoer, så det vitner bare om at det er viktig å gå til nødvendige skritt for å begrense problemet, om man gjør dette mekanisk som Kjell sier, eller via software som Leif er inne på er egentlig helt likegyldig. Det går egentlig mest i om man har muligheten til å programmere eller ikke Nå er jo jeg fra en modellflybakgrunn og har brukt programmering i radioen min i mange år uten at det har ødelagt servoer eller skapt låsing, men det er viktig å både se og høre når man justerer, en servo som jobber konstant mot et endepunkt vil brenne motoren sin. |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Roundhouse bruker å levere lokene med 2,4GHz radio av enten E-sky eller Planet T5 fabrikat. - Muligens de har gått over til nye og mer avanserte typer etter det du beskriver? Det er ukjent for meg. Dette er enkle radioer som ikke har mulighet til individuell servobegrensning - kun reversering av retning. Har mye brukt Spectrum 5E selv. Denne er av en litt høyere kvalitet (og pris) - men mangler også den funksjonen du beskriver.
De har også brukt servoer av fabrikat Hitec HS81. Særlig disse minisevoer er sårbare for tannhjulsbrudd. Har nok byttet en håndfull av dem til nå. Det ser ut som at det er de små tannhjulene som ligger nærmest motoren som er utsatt? Derfor bør de 2 armene (servohornet og åket på ventilen) være mest mulig parallelle slik man unngår "låsing".
|
|
Doogledee
Veteran Joined: 04 juni 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 134 |
Post Options
Thanks(0)
|
Fine greier, gleder meg til å se :)
|
|
mvh,
Leif |
|
TinyD
Veteran Joined: 21 april 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 174 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tok en liten video av din Lady Anne, sammen med Jan sin... den kommer nok plutselig på et forum nær deg ;)
|
|
Doogledee
Veteran Joined: 04 juni 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 134 |
Post Options
Thanks(0)
|
Skjønner hva du mener anng servoene, men ett par kommentarer: begge radioene jeg har fått med nye roundhouse lokk har mulighet for å justere servovandring elektronisk. Det er også mange av radioene jeg ser på treff som har denne muligheten selv om eieren ikke nødvendigvis er klar over det :)
Det er veldig vanlig å bruke denne typen justering av servoene i radiostyrte biler, fly og helikopter, noe jeg etterhvert har mange av ;) det skal enormt mye til å ødelegge moderne servoer (siste ti årene med servo produksjon) ved å prøve å drive de for langt elektronisk, men jeg skal ikke nekte for at det er mulig, jeg har bare aldri sett det, spesielt ikke med den servostørrelsen lady anniken bruker. En moderne radio som har mulighet til å ha 10 modeller programert på, 2,4 GHz, servojustering og en hel mengde andre finesser koster ikke mer en 1200 kroner pr dags dato. Om det er kostbart eller ikke er en diskusjon for andre. Uansett, servo gangen er fin nå men jeg skal holde øye med dette underveis og evt etterjustere gange og link på lokket dersom det trengs :) Uansett så har jeg valgt å gjøre det sånn :) Jeg er veldig fornøyd med lokket og vognene ja, takk for alle hyggelige kommentarer. det amngler nå bare ett par navneskilt på lokket og en bogey vogn meed flere kupeer, men det ble plukket opp ett byggesett til igår så det er vel ikke kjempelenge til det dukker opp :) Kjell, vi kan gjerne utveksle fler erfaringer etc rundt radiostyring og servoer på pm dersom du har lyst, vi har begge erfaringer som den andre nok kan dra nytte av :) |
|
mvh,
Leif |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ikke alle radioer har mulighet for en slik individuell justering av servoer - kun kostbare radioer som unntaksvis brukes på LS. Det har vist seg på enkelte Roundhouse-lok at vandringen på steamventilen kan bli i knappeste laget, særlig om man kjører lange og tunge tog i stigning. Da kreves mye damp. Vandringen på servoer og dampventil bør begrenses til 160 - 170 grader for ikke de skal låses. - Har sett noen skadde servogear - antakeligvis grunnet slik "låsing". Jeg bruker selv en servotester når jeg justerer dette inn. Den begrenser servoene til max. utslag av det de skal ha - selv om de ikke er kommet til mekanisk endeposisjon. derfor er jeg skeptisk til å konfigurere dette på radioen. |
|
krsven
Veteran Joined: 13 juli 2010 Location: N Status: Offline Points: 286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja til og med i øs pøs i dag gikk loket aldeles nydelig - og vognene så ut til å trives de også. Tror nok du skal være rimelig godt fornøyd med innsatsen og resultatet!Fargevalget var aldeles lekkert. Mulig vi kan klare å vrenge den optiske persepsjonen ved hjelp av absint hos de som fremdeles mener at "damplok skal være svarte!", - da blir ting litt enklere for dem.....
|
|
krsven
|
|
Doogledee
Veteran Joined: 04 juni 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 134 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk Takk. anng servo monteringen så har den vist seg å være helt fin.
Jeg måtte justere litt på radioen for å få mest mulig vandring ved å øke epa verdien i radioen i den ene retningen litt. Da får jeg mest mulig vandring innenfor grensene for hva servo armen tillater i forhold til låsing mot cleavisen på staget. Med moderne radioer er det ikke noe problem å justere servo gangen i begge retninger individuelt slik at vandring blir perfekt :) Med litt utvidet EPA justering så får man også best mulig oppløsning på servoen i forhold til stikka på radioen slik at man virkelig kan finjustere ventilen under kjøring :) |
|
mvh,
Leif |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Gratulerer så mye med resultatet!
Dette ble virkelig profft!
- Så på et av bildene over mht. servomontasjen at bevegelsen til dampventilen kan kanskje bli litt liten, slik lenken er festet inn på servohornet?
Du bør sørge for at det er så mye vandring på denne ventilen som mulig. - Bare pass på så den ikke blir så stor at den kan "låse" ventilen i endeposisjon.
|
|
Doogledee
Veteran Joined: 04 juni 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 134 |
Post Options
Thanks(0)
|
Bilder av lokket i aksjon kan forresten sees på TinyD sin knall bra tråd "starten på en hagejernbane" på side 6 for de som ikke ahr sett det enda :)
|
|
mvh,
Leif |
|
Doogledee
Veteran Joined: 04 juni 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 134 |
Post Options
Thanks(0)
|
Veldig hyggelig med så mye positive tilbakemeldinger fra alle... :) :)
20 Oktober kommer Lady Anne på ett hagejernbanetreff. Og under full steam så låter lokket flott :) Chuffer er nemlig montert det også. Gleder meg masse. Leif
|
|
mvh,
Leif |
|
krsven
Veteran Joined: 13 juli 2010 Location: N Status: Offline Points: 286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
krsven
|
|
jsalve
Viderekommen Joined: 21 juli 2010 Location: norge Status: Offline Points: 59 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for sist Det er fantastisk inspirerende å se at loket nå er tilnærmet ferdig. Ikke minst er jeg imponert over at byggherren som i utgangspunktet sier at han har null peiling på tog og slikt, hiver seg over et byggesett med høy standard og bygger et damplok.... det tar jeg den teite hatten av for . Nå gleder jeg meg til å se den med førerhuset montert og på skinnene under full steam. -jan
|
|
Doogledee
Veteran Joined: 04 juni 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 134 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk Takk, er veldig fornøyd med at lokket går ja. Det er noen småting som gjennstår å fikse opp før 20 oktober, men den kommer til det treffet.
Det har vært meget lærerikt og moro å bygge, så kan annbefale det til alle som lurer på om byggesett er moro, det er det uten tvil :) |
|
mvh,
Leif |
|
Post Reply | Page 123 4> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |