MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Litt hjelp, info om skinne tegninger og mål.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Litt hjelp, info om skinne tegninger og mål.

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
martinth View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 30 oktober 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote martinth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Litt hjelp, info om skinne tegninger og mål.
    Posted: 03 juni 2012 at 18:56
Jeg kunne tenke meg og bygge Fredrikstad Jernbane stasjon i Fremo moduler fra brannstasjonen til Fredrikstad broen. Altså fra det går fra et spor til et spor igjen. Har ikke helt bestemt meg om jeg skal bygge etter dagens epoke eller en tidligere epoke. Problemet mitt er at jeg ikke finner noe historisk informasjon om hvordan det så ut eller noen målsatte tegninger over området. Ønsker skinne gangen så eksakt Fra 1:1 til H0 som mulig. Har klart og få fatt på ufullstendige tegninger av stasjons byggningen som kan få meg på god vei, men det er det? Så vis noen kunne henvist meg til hvor det er mulig og finne slik informasjon hadde jeg blitt glad :-)
Ole Martin Thorvaldsen.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2012 at 19:53
Prøv Jernbanemuseet og Jernbaneverket. Kommunens 1:1000-kart kan også vise sporplanen.

Men til selve prosjektet med en så stor stasjon i nøyaktig skala, så må du avklare hva du vil bruke dette til. Dersom hensikten er å lage en historisk dokumentasjon av hvordan Fredrikstad stasjon så ut på et gitt tidspunkt, er dette selvsagt prisverdig.
Hvis du også/eller tenker deg denne som en operativ stasjon i en Fremo-trafikkspillsammenheng, er vel erfaringene fra de som har bygget store stasjoner i korrekt skala på lengdene, at de ikke fungerer helt optimalt i et trafikkspill, rett og slett fordi det tar veldig lang tid å kjøre fra den ene enden til den andre i korrekt hastighet, så man vil bruke omtrent 1:1 i tidsbruk innen stasjonen, mens man ellers i et trafikkspill kjører med hurtigklokke på omtrent 1:6. Men de som har bygget og driftet Sandnes og Nelaug stasjoner i Fremo kan sikkert si mer om dette.
Svein S
Back to Top
martinth View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 30 oktober 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote martinth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2012 at 20:29
Originally posted by ses ses wrote:

Prøv Jernbanemuseet og Jernbaneverket. Kommunens 1:1000-kart kan også vise sporplanen.

Men til selve prosjektet med en så stor stasjon i nøyaktig skala, så må du avklare hva du vil bruke dette til. Dersom hensikten er å lage en historisk dokumentasjon av hvordan Fredrikstad stasjon så ut på et gitt tidspunkt, er dette selvsagt prisverdig.
Hvis du også/eller tenker deg denne som en operativ stasjon i en Fremo-trafikkspillsammenheng, er vel erfaringene fra de som har bygget store stasjoner i korrekt skala på lengdene, at de ikke fungerer helt optimalt i et trafikkspill, rett og slett fordi det tar veldig lang tid å kjøre fra den ene enden til den andre i korrekt hastighet, så man vil bruke omtrent 1:1 i tidsbruk innen stasjonen, mens man ellers i et trafikkspill kjører med hurtigklokke på omtrent 1:6. Men de som har bygget og driftet Sandnes og Nelaug stasjoner i Fremo kan sikkert si mer om dette.

Ønske med hele stasjons komplekset er og bygge og ha noe mer komplekst( Tro til virkeligheten) en tidligere og kjøre med hjemme. Ideen med fremo moduler er fordi det er greit og følge en standard særlig vis jeg vil ta det med meg noe sted. stasjonen i seg selv har jo ikke noen betydelig størrelse. Problem stillingen er at stasjonen ligger i en kurve og for og få dette til og se troverdig ut føler jeg at det er veldig viktig og få denne kurven så tro til orginalen som mulig. en vurdering er og bygge det i den epoken før lok stallen ble gjort om til sykkel verksted, men da snakker man jo brått om et litt mer komplisert stasjons område. Planen uten for stasjons området og jernbane kaia er og forkorte lang strekkene for og få slippe og bygge uttalige mengder med hus og mange unødvendige moduler. Prøvde og laste opp kart fra 1881 med skinner men nettleseren min viste seg ikke helt villig akuratt nå.
Ole Martin Thorvaldsen.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2012 at 20:41
Kanskje disse bildene jeg tok fra Fredrikstadbroa i 1983 kan være til hjelp:






Svein S
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2012 at 20:51
Struket, då det inte gav intresse i stationsfrågan
 
/Bo


Edited by Bo11 - 04 juni 2012 at 12:59
Back to Top
martinth View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 30 oktober 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote martinth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2012 at 20:53
Takk For bildene Svein. Kommunens kart går helt ned til 1:200 genialt takk igjen.

Edited by martinth - 03 juni 2012 at 22:09
Ole Martin Thorvaldsen.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2012 at 23:29
Et oppblåst utsnitt av det ene bilder kunne kanskje være av interesse også.


Svein S
Back to Top
martinth View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 30 oktober 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote martinth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2012 at 23:41
Takk der fant jeg ut problemet med de resterende pensene og skinne gangen som er borte i dag.

Et spørmål til. Finnes det noe arkiv på nett hvor jeg kan finne ut hvilken type tog og eventuelt tog nr som gikk på sporet i Fredrikstad Anno 1950 til i dag ?

På Forhånd Takk


Edited by martinth - 03 juni 2012 at 23:54
Ole Martin Thorvaldsen.
Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juni 2012 at 00:17
Dagens tog og andre opplysninger finner du her:

Se Grafiske ruter og Network statement.

http://www.jernbaneverket.no/no/Marked/Informasjon-for-togselskapa/

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juni 2012 at 08:26
 
Originally posted by martinth martinth wrote:

 
Et spørmål til. Finnes det noe arkiv på nett hvor jeg kan finne ut hvilken type tog og eventuelt tog nr som gikk på sporet i Fredrikstad Anno 1950 til i dag ?

Nei. Men noen etterrettelige forfattere er i ferd med å skrive en bok om slikt som forhåpentligvis kommer ut om ikke alt for mange år. Togdata, skal den visst hete. I 2012 skjer det nok dessverre ikke, for en ny utgave av Banedata er visst prioritert foran.

Togdata skal visst inneholde data om vognsammensetninger i togene, men hvis du bare er ute etter tognummer og klokkeslett for tog ved Fredrikstad stasjon, kan jeg kanskje hjelpe deg for noen spesifikke år. Men vær snill å velg ut bare et par, for å sette opp en komplett liste kan jeg ikke bruke tid på.



Edited by ses - 04 juni 2012 at 08:27
Svein S
Back to Top
martinth View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 30 oktober 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote martinth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juni 2012 at 10:49
Noen som vet hva denne heter??

Kilde. Bilde er funnet pågoogle så noen kilde fant jeg ikke.

Bilde tilhører jo tydelig Norsk jernbane museum, Lette der og kunne ikke finne noen annen info en at dette er et post kort. Sannsyneligvis sarpsborg. Men hvordan motorvogn stamme er dette????
Ole Martin Thorvaldsen.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juni 2012 at 11:00
Bildet er helt sikkert fra Fredrikstad, for det er kurve, og det har ikke Moss eller Sarpsborg som har omtrent samme stasjonstype.

Motorvognsettet er av det som senere ble hetende type 66, men på bildet er det nok type 106 for det var bare de første årene etter anskaffelsen ca 1945 at disse vognene gikk på Østfoldbanen. Motorovogna går først, og er da en litra CFmeo 106, fra 1956 BFmeo 66 og fra 1970 BFM 66.
Svein S
Back to Top
martinth View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 30 oktober 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote martinth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juni 2012 at 11:21
Originally posted by ses ses wrote:

Bildet er helt sikkert fra Fredrikstad, for det er kurve, og det har ikke Moss eller Sarpsborg som har omtrent samme stasjonstype.

Motorvognsettet er av det som senere ble hetende type 66, men på bildet er det nok type 106 for det var bare de første årene etter anskaffelsen ca 1945 at disse vognene gikk på Østfoldbanen. Motorovogna går først, og er da en litra CFmeo 106, fra 1956 BFmeo 66 og fra 1970 BFM 66.

Jeg tenkte også at dette bilde må være Fredrikstad, et lite problem bare. I høyere på bilde kan det ses hint av et tredje spor. Noe jeg ikke tror det har vært i Fredrikstad ?

Vet noen om disse settene hav vært i salg i H0?
Ole Martin Thorvaldsen.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juni 2012 at 11:51

Joda, visst har det vært tre spor gjennom Fredrikstad stasjon. Det ble fjernet for en 10-15 år siden tror jeg. På et av bildene min kan du så vidt skimte vekselen der spor 3. grenet av fra spor 2.

66-settene har vel vært i salg i H0 en gang, enten som en småserie eller som byggesett.

Svein S
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juni 2012 at 15:02
Originally posted by ses ses wrote:

66-settene har vel vært i salg i H0 en gang, enten som en småserie eller som byggesett.

 
Jeg venter i åndeløs spenning på dette byggesettet: http://www.messingmodeller.no/temaer/motorvogner/type-66/
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juni 2012 at 15:20
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Originally posted by ses ses wrote:

66-settene har vel vært i salg i H0 en gang, enten som en småserie eller som byggesett.

 
Jeg venter i åndeløs spenning på dette byggesettet: http://www.messingmodeller.no/temaer/motorvogner/type-66/

Betyr det at jeg blander sammen, og det aldri har vært noe 66-sett i salg på noen måte?

Svein S
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juni 2012 at 15:21
laget ikke NMJ begge 2 da?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juni 2012 at 15:33
BM 66 har vært lagd som ferdigmodell i en liten serie fra Gereide.
 
NMJ har kun lagd BM 88, ikke BM 66.
 
Venter med stor spenning på byggesettet fra Scandinavian Models, som ser ut til å bli visuelt bra.
Det store spørsmålet er når det kommer (time vil shov - som de sier i Flåklypa).
 
 
Vet ikke hva som skjer med bildet: det vises i preview helt til jeg oppdaterer innlegget.
De som vil se det får trykke på Egenskaper og kopiere web adressen, å søke opp bildet direkte.


Edited by Asgeir - 04 juni 2012 at 15:43
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Kleindorf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 20 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kleindorf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juni 2012 at 15:42
Gereide laget en liten ekslusiv serie med 66-sett på nittitallet. Så eksklusiv at jeg falt ut av interesselista når de til slutt ble ferdige ... Cry
Så i likhet med Asgeir venter jeg i (høy)spenning på kommende byggesett, men jeg orker ikke å være åndeløs sååå lenge ... Big smile
(Hmmm .... Der rakk visst Asgeir i mellomtiden å legge inn kommentar om Gereide før jeg skrev ferdig min.)

Edited by Kleindorf - 04 juni 2012 at 15:49
Your mind is like a parachute - it doesn"t work before it is open : Frank Zappa (norsk HO, Fremo, US O skala)
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juni 2012 at 16:02

For å være helt presis:

BFM 66 + B 66 + BS 66 = elektrisk lyntogsett av type 66, brukt på Østfoldbanen, Sørlandsbanen og Vestfoldbanen (i den tidsrekkefølgen)

BM 88 + B 88 + BFM 88 = dieseldrevet lyntogsett av type 88, brukt på Bergensbanen, Dovrebanen, og til sist Rørosbanen. Ikke planmessig brukt etter 1.11.1970, så de beholdt vel sine 1956-litraer: BEmdo 88 + Bo3e 88 + BFmdo 88

Svein S
Back to Top
hilljens View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 106
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hilljens Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juni 2012 at 17:00
Originally posted by ses ses wrote:

BFM 66 + B 66 + BS 66 = elektrisk lyntogsett av type 66, brukt på Østfoldbanen, Sørlandsbanen og Vestfoldbanen (i den tidsrekkefølgen)
 
Var det dette vognsettet vi som guttunger i Sarpsborg kalte "Skandiapilen"?
 
Mvh Arne Hill-Jensen
Skreiabanens materiell epoke II og III
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juni 2012 at 17:20
Originally posted by hilljens hilljens wrote:

Originally posted by ses ses wrote:

BFM 66 + B 66 + BS 66 = elektrisk lyntogsett av type 66, brukt på Østfoldbanen, Sørlandsbanen og Vestfoldbanen (i den tidsrekkefølgen)
 
Var det dette vognsettet vi som guttunger i Sarpsborg kalte "Skandiapilen"?
 
http://www.norskmjforum.no/forum/topic.asp?TOPIC_ID=7751
Back to Top
Traveller View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 februar 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 148
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Traveller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juni 2012 at 21:29
"Var det dette vognsettet vi som guttunger i Sarpsborg kalte "Skandiapilen"?"

Kan ha vært, men toget ble fra 1949 kjørt med tilsvarende svensk ekspresstog type Xoa5, som var orange med grønn stripe.

Mvh P.
Back to Top
martinth View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 30 oktober 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote martinth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juni 2012 at 22:04
Etter en lang dag Fant jeg ut at og ta seg en tur ned på stasjons området med kameraet kunne være en god ide. Jeg bestemte meg for at jeg ønsker og bygge det med forbilde 1950- 1970 ut i fra hva jeg fikk høre på museet er det ikke så mye materiel og finne før det og ut i fra hva jeg har lest var det da det var mest aktivitet der dessuten er det mye skinne materiell og finne i den epoken. Det ser også ut som det er mest slingringsmon i denne perioden. Noe som gjør det litt lettere og få det til og virke troverdig. SÅ JEG TAR I MOT ALL INFO DERE HAR MED ÅPNE ARMER :-)


Noen Bilder fra i dag og mange spørsmål. Beklager at noen av bildene er litt dårlige, men solen var ikke helt venn med meg i dag.



Inn mot stasjonen fra jernbane kaia.


Det gamle gods området.


Perongen.


Lok stallen som nå er gjort om til sykkel verksted.


Noen som vet hva denne byggningen ble brukt til. ( lite verksted fin verksted/ formans bu )


Dette må vel være en av orginal vinduene. Regner med at disse bygningene hadde vinduer med stål sprosser?




Edited by martinth - 04 juni 2012 at 22:12
Ole Martin Thorvaldsen.
Back to Top
martinth View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 30 oktober 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote martinth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juni 2012 at 22:16
Lurer også på hvilken type kjøre tråder og signaler det ble brukt anno 1950- 1970 hva som er tilsvarende i salg nå eller tegninger går altids an og bygge scratch ?
Ole Martin Thorvaldsen.
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juni 2012 at 23:01
Det ser ut til at Trønderfrim har signalene fremdeles. http://g0592343.flexiweb.no/page/products/141064/  
De er vel kansje de siste i landet som faktisk har signalene?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juni 2012 at 23:33
Originally posted by Traveller Traveller wrote:

"Var det dette vognsettet vi som guttunger i Sarpsborg kalte "Skandiapilen"?"

Kan ha vært, men toget ble fra 1949 kjørt med tilsvarende svensk ekspresstog type Xoa5, som var orange med grønn stripe.

Mvh P.

Ja,for meg som hadde alle mine sommerferier ++ i området gjennom nesten 20 år, var det disse oransje-settene som gikk under navnet "Skandiapilen" så lenge de gikk. Men det var på folkemunne.
Svein S
Back to Top
martinth View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 30 oktober 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote martinth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juni 2012 at 12:56
Litt glede på tirsdags formidagen må til. Fikk Sporplanene fra 1929 fra museet i dag, med radiuser lengder og lignende. Nå mangler jeg bare tegninger på godshuset, lokkstallen, den lille byggningen bak og ende veggene på stasjonsbyggningen.


Også et lite spørsmål hva betyr det igjen når man har 1:9 og 1:8 sporveksel husker aldri hva det er, vet det har med grade utslage og gjøre, men hvor mange grader


Edited by martinth - 05 juni 2012 at 13:06
Ole Martin Thorvaldsen.
Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juni 2012 at 16:03
Hyggelig at JBM er behjelpelig med materiale for MJ-bygging.

For nysgjerighets skyld:
Hva var lengden på kryssingsporene på denne tida ?
Back to Top
martinth View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 30 oktober 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote martinth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juni 2012 at 17:34
Hva mener du med kryssningspor, mener du en pens som krysser over en annen skinne for så og gå ut til et nytt spor?
Ole Martin Thorvaldsen.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.