MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Prestelva hagejernbane
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Prestelva hagejernbane

 Post Reply Post Reply Page  <1234 6>
Author
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 august 2012 at 09:32
Slike nylondrev tåler jo en del, så jeg er ikke redd for at de ikke tåler belastning.
Slike enkle drivverk består gjerne av en motor med snekkedrev og et tannhjul som er krympet inn på akslingen. Ofte er sentrering noe mangelfull, slik at det er kast i dette tannhjulet. Da oppstår ofte en slik "jukking". Sjekk også at det ikke er for mye slakk sideveis (- og selvfølgelig at akslinger er rette og hjul ellers er sentrert).
 
Da dette nylontannhjulet som sitter på akslingen har ganske fine tenner (for at utvekslingen skal bli passe stor) setter dette krav til presisjon i drivverket.
Dersom presisjon i deler er mangelfull har jeg tidligere måttet foreta ny senterutborring i dreiebeink av dette tannhjulet. Deretter har jeg foret ut det som jeg har måttet dreie av vha. en tynn foring laget av en kabelnite (kobber) i passende dimensjon. Om denne blir slisset opp på langs, så klemmer den godt rundt akslingen. En dråpe lynlim fikserer resultatet om det da er OK ved prøvekjøring.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 august 2012 at 07:37
Da var Småen ferdig, og klar for service!Smile Taket har fått noen strimler med 240 grit sandpapir som takpapp, og kassa har blitt lett smusset:





Her er en kort videosnutt av Småen på tur i ettermiddagssola i går.

Dette er helt og holdent Vigdis sitt prosjekt, loddinga tok hun også på egen hånd etter at jeg hadde forklart hvordan det skulle kables.

Kjell:
Takk for informasjonen!. Nå har ikke vi tilgang til dreiebenk eller andre avanserte verktøy, men det ble ganske bra til slutt. Litt jukking er det fortsatt, men minimalt i forhold til hva det var i starten. Messingbøssingene var slarkete og ble festet bedre, og akselen ble justert litt for å redusere sideveis slakk, da det ene hjulet subbet borti akselboksen.

Svein


Edited by Svein_A - 18 august 2012 at 08:22
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 august 2012 at 02:15
Artig liten sak! Big smile
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 august 2012 at 18:24
Originally posted by Heine Pedersen Heine Pedersen wrote:

Artig liten sak! Big smile


Hehe, fikk en kommentar på et annet forum at den minnet om den lille andungen som løp rundt og rundt, jeg så på videoen en gang til og kan ikke annet enn å være enig..!LOL

Passasjervogna begynner å nærme seg lakkeringsstadiet:


Siden taket skal være avtagbart måtte vi finne på noe som gjør at det beholder bueformen på egen hånd, samtidig som det enkelt kan løftes av. Vigdis er derfor i gang med å lage spanter som skal limes fast på tvers under takplata, disse er av 1mm finer som limes sammen to og to, og passer akkurat på innsiden av vognveggene:


Svein



H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2012 at 18:57
Her er spantene akkurat kommet på plass. Litt ujevn avstand mellom de, men det er fordi den ene skal ligge inntil skilleveggen i vogna:


Vogna har fått sitt første strøk med teakbeis, og taket er grunnet:


Det skal være et strøk til med beis, og klarlakk til slutt for å få litt glans i vogna, beisen er ganske matt i seg selv. Understellet og bufferbjelkene skal males svarte.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2012 at 01:19
Hvor er egentlig dørene på vogna?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2012 at 08:54
De skal bare tegnes på til slutt, to dører på hver side.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2012 at 18:03
Da er vogna ferdig (minus lys, der har jeg ikke fått ut fingeren ennå). Jomfruturen rundt banen gikk uten problemer, trukket av Småen:






Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 september 2012 at 16:28
I dag fikk vi 15,3 tonn med fyllmasse dumpa på plenen, så nå er det bare å brette opp ermene og sette igang! Hmm, den trillebåra der virker veldig liten, ser jeg nå...Ermm


Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 september 2012 at 18:02
Nå var det vel ikke helt planen at vi skulle begynne å utvide allerede så snart, men vi fant ut at rammeverket inntil den eksisterende rundbanen burde være på plass. Det ytre sporet i kurven her skal gå videre til en vendesløyfe med stasjon, og fra stasjonen blir det forgrening til et serviceområde i behagelig arbeidshøyde:





I går fikk vi levert 10 tonn med sprengt stein som skal brukes til en støttemur rundt anlegget. Siden anlegget er såpass høyt enkelte steder er det greit å få denne på plass før fyllmassen, så da blir det neste punkt på agendaen.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2012 at 22:31
10 tonn stein er mye å sjaue, men utlagt i ca 0,5 m tykkelse dekker det "ikke mere enn" ca 10 m2 ... Wink
Bjørn Egil
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 september 2012 at 19:04
Takk, Bjørn Egil, for at du minner meg på at jeg trenger mer masse. Som om det ikke er nok å sjaue med fra før...Tongue

Neida, det går nok bra, får bare ta tia til hjelp. Har fått gjort litt mer på rammeverket i ettermiddag, hadde håpet å bli ferdige men knotten var litt for aggressiv. De små beistene kan være helt jævlige når de først bestemmer seg..!

Mangler bare de korte tverrlektene mellom de nye lektene og det gamle rammeverket nå, så kan jeg begynne å grave ut grøfta til støttemuren på utsiden. Har tenkt å legge fiberduk helt innunder muren for å hindre ugresset i å komme opp, langsmed muren på utsiden blir det gangsti med grusdekke eller noe sånt.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 september 2012 at 17:05
Vi glemte jo selvfølgelig å tre nedpå drensrør da vi utvidet rammeverket foran terrassen, så i dag var det bare å demontere for å få rørene på plass. Heldigvis hadde vi ikke rukket å montere tverrlektene før vi oppdaget det, så det var en relativt enkel jobb. Fikk kappet til tverrlektene og montert de også samtidig, så nå er det bare toppbord og takpapp som er igjen.

Det blir også muligens en liten endring i planene fant vi ut i dag. Den gamle plattingen skal jo fjernes og en ny terrasse bygges litt høyere, og vi oppdaget i dag at rammeverket fluktet omtrent perfekt med høyden på den planlagte terrassen!:



I utgangspunktet skulle vi ha en stenmur rundt anlegget, med grusstier på utsiden, men nå lurer vi på om vi rett og slett skal forlenge terrassen slik at den går helt inntil anlegget. Det nye sporet skal forlenges videre ut fra der rammeverket stopper nå, og med terrassen på samme nivå blir det en smal sak å krysse sporet der for å komme over til utsiden av anlegget.

Takutstikket har vi også tenkt å forlenge litt, omtrent ut dit den gamle plattingen går nå. Da får vi en koselig overbygget uteplass, det har vi savnet.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2013 at 19:27
Vel vel... Dagens sesongåpning og testkjøring endte med et brak, bokstavelig talt. Sporet av på banens høyeste punkt, og Leek-en falt i bakken fra 1 meters høyde! Endte opp med knekt og skeiv ramme, og mest sannsynlig må den sendes til Roundhouse for reparasjon og oppbygging igjen... OuchCry

En ting er hvertfall sikkert, og det er at brua som kommer der skal ha rekkverk..!Angry

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2013 at 19:57

Oiii - det var leit. Confused

Håper loket lar seg reparere. Smile

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2013 at 00:50
Oj, -skikkelig ergelig!
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2013 at 07:29
Jævlig ergelig, mildt sagt, men får ikke gjort noe med det nå. Vet egentlig ikke hva som gikk galt i går, hadde kjørt mange runder før dette skjedde. Vi hadde festet et fuglematerstativ akkurat der, og jeg krypkjørte forbi første gangen for å sjekke klaringen, og det gikk fint. Mulig loket fikk litt ekstra sleng på seg i større fart, eller at stativet hadde flyttet på seg, men jeg mistenker at loket hektet seg fast i stativet og at det er grunnen til at det dro av. Merkelig nok tok det ikke med seg vogna i samme slengen, den sto igjen oppå skinnene og hadde ikke engang sporet av.
 
Uansett, snakket med Direktøren i går kveld, og han trodde det skulle være mulig å få den kjørbar igjen til sommersesongen startet for fullt. Aner ikke hva det kommer på ennå, men regner med det ryker med noen lapper der...
 
Tok noen bilder for Kristian i går kveld, skal få lagt de ut her i ettermiddag til skrekk og advarsel for andre. Etter hva Kristian sa er det ingen andre som har kræsja et Roundhouse-lok tidligere, så en eller annen måtte jo bli den første...Tongue
 
Svein


Edited by Svein_A - 04 mars 2013 at 07:33
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2013 at 09:00
Å jo da, det er mange som har kræsjet, men ikke så grundig som du......Loket lar seg garantert reparere, det er satt folk på saken. Det er Roger og Barry hos Roundhouse som vil ta seg av reparasjonen / gjennoppbyggingen. De startet Roundhouse sammen tidlig på 80 - tallet og har restaurert utallige lokomotiver siden dengang. I tillegg har de bygget mange lok fra scratch i tillegg til Sandy River no.24 i halvskala - så dette skal nok gå bra uten at det koster skjorta. Kjell Servicemann vil også bli konsultert, men jeg regner med at diagnoser som f.eks. knekt / skjeiv ramme medfører innleggelse i Doncaster og ikke lar seg fikse på dagkirurgi på Sørlandet Sykehus. Klinisk sosionom er tilgjengelig i Vestfossen, og i tillegg så har vi psykiatrisk sykepleier ganger 2 i gjengen hvis det trengs. Erfarne folk fra Mental Helse er også tilgjengelig, men det greieste nå hadde kanskje vært ett besøk hos Livingsteam Gardenrailways Food and Beverage i Lillesand? Tror kneipene der sammen med Steinar Krogstad hadde gjort humøret bedre......
krsven
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2013 at 09:12
Originally posted by krsven krsven wrote:

Å jo da, det er mange som har kræsjet, men ikke så grundig som du......
 
Vel, om man først skal gjøre noe så gjør det skikkelig pleier jeg å si...LOL Godt å høre at det er håp i hengende snøre, og at kompetente folk er kalt inn. Kriseberedskapen til Livingsteam er det hvertfall ikke noe å si på!Smile
 
Prøvde forresten å maile deg bildene i går kveld, men mailen kom i retur...
 
Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2013 at 16:25
Er ikke småtteri som dras inn av kriseteam fra "the works" når ting går skeivt! Snakker om service!

Jeg har også problem med mail til "direktøren".
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2013 at 17:40
Hehe, skeivt er rette ordet ja..!LOL

Her er forøvrig bildene jeg tok i går kveld, slik går det når tyngdekraften får fritt spillerom:









På det siste bildet syns tydelig hvor skakk ramma har blitt. Loket vipper på bakre drivaksel med fremre aksel i løse lufta, og kjelen er totalt ute av stilling i forhold til sidetanken. I tillegg har frontlanternen blitt litt lealaus, og både bakre løpeboggi og drenspluggen til dampoljen har fått en trøkk og er deformert.

Men men, jeg får stole på ekspertisen når de sier det skal gå bra, kanskje det ikke er så ille som jeg tror...

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2013 at 17:42
Leit å høre!!!
Jernbaneulykker med tap av materiell og mere til, skjer av og til...
Skal ta en titt når anledning byr seg. - Regner med at Direktøren videresender bildene når han får dem?Det meste kan rettes opp - og noen deler er på lager.
 
Roundhouse har erfaringsmessig ikke til en hver tid alle deler på lager. - De bruker å lage opp til den batch lok de skal produsere, så derfor kan det ta litt tid før alle deler kommer, dersom du skal ha et 100% resultat ("nytt lok"). Deler som akslinger, styring, sylindre og kjele er oftest standard og tilgjengelig.
Jeg prøvde for en stund siden å få tak i en kullbinge til Lady Anne fra RH som reservedel. Det endte opp med at jeg fikk tak i en brukt fra England. Den nye måtte jeg fortsatt ventet på. - Slik er det ofte med håndarbeid.
 
Derfor er det 2 muligheter:
- Enten vente til at nye deler er tilgjengelig - eller "tåle" at skadde deler blir rettet ut slik at loket blir 100% kjørbart og da vurdere om man vil spandere ekstra penger på nye deler. De fleste er såpass fornøyd med det siste at de går for dette som permanent løsning.
Nå står vel kjøresesongen for døren - og da er det jo trist å vente på deler?
 
PS!
Der fikk jeg se bildene!
Det er ingen grunn til fortvilelse!
Fotplaten synes å være knekt. - Er ikke sikker på at rammevangene er skjeive? - Da er dette noe "kosmetiske skader" å rette opp. - Tror også at styringen bør gåes over etter en slik smell?


Edited by Kjell H. - 04 mars 2013 at 17:48
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2013 at 17:48
Ser i hvert fall ikke ut som ramma har knekt. Det er footplate som har delt seg i en skjøt. Litt arbeide hos en kyndig person og lakk, og jeg tror dette blir veldig bra igjen.
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2013 at 18:07
Det var da enda godt å høre, da er det kanskje ikke så ille som jeg først fryktet..?

Neida, vi har absolutt ikke noe krav om at loket "må" være som nytt, det viktigste er at det kjører godt og er 100% funksjonelt igjen. Det er jo ment å skulle brukes, og litt skavanker og kosmetisk småplukk må man jo bare regne med hvis man ikke har tenkt å bare la det stå til pynt!Smile

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2013 at 18:33
Nåja, -det blir nok full riving, retting og oppbygging tror jeg. At loket står på bakhjula har nok noe med ledeakselen å gjøre. Ser ikke helt håpløst ut, selv om det er ille nok.
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mars 2013 at 12:13
Fant en film som viser rekkverk/utforkjøringshinder. Noe å tenke på for flere som har elevert bane: http://youtu.be/iYsZkeBTxjk
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mars 2013 at 14:50

Denne linken virker litt bedre ...

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mars 2013 at 16:14
Takk! Merkelig, -tester linken og legger ut. Virker ikke. Vel vel...
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2013 at 06:42
Takk for linken, fin video det der! Billig idiotforsikring også, må nok vurdere noe sånt på enkelte områder av banenSmile

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 juli 2013 at 18:25
Tid for en liten oppdatering igjen.

I dag startet vi jobben med å grave ut og planere for fundamentet til den nye terrassen. Leirejorda er fordømt hard og tung å grave i, vi hadde egentlig bestilt leie av en minigraver, men siden den nå er forsinket på andre dagen fant vi ut at vi bare måtte sette igang manuelt.

Det gamle takutstikket er fjernet, vi valgte heller å gå for en pergolamarkise som tåler endel mer enn en vanlig markise, og som samtidig kan trekkes tilbake når man føler for det. Veggen har også fått nytt panel og nye vannbrett, takrenna er på plass og den gamle plattingen er borte. Stolpen i forgrunnen markerer hvor banen skal gå videre ut fra rammeverket som såvidt synes helt til høyre, og angir samtidig slutten av terrassen som skal ligge helt inntil banen akkurat her:



Massen som fjernes der terrassen kommer må jo gjøres av et sted, og trinn to av banen er nå staket ut og markert langs østsiden av huset:





Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 6>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.