MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Prestelva hagejernbane
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Prestelva hagejernbane

 Post Reply Post Reply Page  <1 3456>
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2016 at 22:06
Sjekk PM, Frans.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2016 at 07:01
....og det er fler sm gjerne vil ha tilgang til denne lærerike dokumentasjonen! :-)
Morten K. Agerup Myhr
2016 Frogner

Gøy med Z/H0e/H0/SM32 16mm/1:1 og alt annet som ruller/hveser/flyr/smeller og/eller brummer på vann, bakke, under bakke, i luften - sålenge det fòrer traktorgenet.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2016 at 10:39
OK, men jeg er ikke interessert i å starte en ny diskusjon med masse dritt frem og tilbake i denne tråden, bare så det er sagt. Bildene ligger der de alltid har gjort, men jeg har blokkert MJF fra å vise de etter at forumet utviklet seg til en farse for en stund siden. Jeg følger med på forumet daglig, og vil vurdere å fjerne blokkeringen igjen når det kommer på plass en fungerende moderering, men inntil da vises ingen av mine bilder her, unntatt noen få som er lastet opp direkte til forumet
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2016 at 10:51
Det forstår jeg fullt (!) ut. Takk for svar. :-)
Morten K. Agerup Myhr
2016 Frogner

Gøy med Z/H0e/H0/SM32 16mm/1:1 og alt annet som ruller/hveser/flyr/smeller og/eller brummer på vann, bakke, under bakke, i luften - sålenge det fòrer traktorgenet.
Back to Top
Tom Lynga View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 18 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 39
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tom Lynga Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2016 at 11:57
Hei,

Ser ingen bilder 

Hilsen Tom LyngaCry
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2016 at 17:41
Hei Tom,

Les innlegget mitt rett over her.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mars 2017 at 16:57
Sesongåpning for Prestelva Hagejernbane!Smile

Eller, sesong og sesong, må flaut innrømme at trafikken har vært veldig redusert og stort sett fraværende siden Frans var innom for over et år siden... Embarrassed

Uansett, idag var jeg på Kråkstadmessa hvor jeg møtte Kristian som spurte hvordan det gikk, og eplekjekk som jeg var svarte jeg selvfølgelig at det gikk helt fint uten helt å ha belegg for svaret mitt (sorry, Kristian), så da var jeg jo nødt til å fyre opp George og ta noen runder bare for å få bekreftet påstanden min.

En slik påstand krever jo dokumentasjon, så jeg prøvde med litt filming samtidig som jeg kjørte, men må se på videoene om de i det hele tatt kan publiseres...
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Frans View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 157
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mars 2017 at 21:32
Svein, du er velkommen til Aurskog. Hadde en prøvekjøring sist i uka og alt var under kontrol. 
Hilsen, Frans
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mars 2017 at 07:11
Takk for det, Frans. Følger med på tråden din, og anlegget ditt har jo blitt skikkelig flott!Smile
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mars 2017 at 09:39
Da har jeg fått klippet sammen en kort video fra kjøringa sist helg.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mai 2017 at 15:07
Da har jeg omsider fått handlet inn litt grunnleggende beplantning. Jaggu på tide etter nesten 3 år, spør du meg..!Embarrassed:



Så gjenstår det bare å finne ut hvor man skal plassere alt. Det ser ikke så mye ut på bildet, men det skal dekke godt med tiden ble jeg lovet. Her er det kun vintergrønt og flerårige stauder, ettårige fargeklatter får komme senere.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mai 2017 at 09:05
Noen bilder tatt nå på morgenen. Jeg har satt ut det fleste plantene, og vil la de stå slik noen dager mens jeg vurderer oppsettet, før jeg ev. gjør noen endringer. Som dere ser har jeg fortsatt et fullt brett med stauder til overs, så det er mulig jeg tok i litt da jeg var på Hageland i helga... :






H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mai 2017 at 08:19
Dette ser jo snadder ut!  Gleder meg til å følge videre.

Men.....  Jeg grøsser litt ved tanken på at du har tenkt å bruke noen dager på å vurdere plassering, før de går i jorden.  Regner med du er klar over at en idag må forvente at det med planter i potte fra havesentre følger med brunsnegler og/eller -egg.  De få gangene jeg drister meg til å kjøpe noe i potte, er det å fjerne all jord som følger (og dette går rett i søppel - ikke i komposten!) og plante i trygg jord.  Dersom de blir stående som de er, er det fare for drittsneglene kryper ut av pottene og slår seg til i haven.
 
Dette er vel kjent for de fleste; men skader ikke å advare.
Morten K. Agerup Myhr
2016 Frogner

Gøy med Z/H0e/H0/SM32 16mm/1:1 og alt annet som ruller/hveser/flyr/smeller og/eller brummer på vann, bakke, under bakke, i luften - sålenge det fòrer traktorgenet.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mai 2017 at 11:09
Javel..? Dette var helt nytt for meg, har ikke hørt noenting om dette tidligere. Brunsnegler/egg i pottene ble heller ikke nevnt med et eneste ord da jeg var på Hageland, så hvis det du skriver stemmer er jo det ganske oppsiktsvekkende og slett kundebehandling da!Shocked

Forøvrig har jeg ennå ikke sett ett eneste av de dyra i hagen min, og jeg håper absolutt at det fortsetter slik.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2017 at 12:25
Foruten vandring "mellom naboer" i infisert område, er dette mest utbredt spredningsmåte.  At ikke plantesentrene sier noe er ikke så rart - de hadde røsket bort sitt eget eksistensgrunnlag ved å gjøre det.  At det er umoralsk, kynisk og uhørt, det de holder på med, er en annen sak... Cry
Morten K. Agerup Myhr
2016 Frogner

Gøy med Z/H0e/H0/SM32 16mm/1:1 og alt annet som ruller/hveser/flyr/smeller og/eller brummer på vann, bakke, under bakke, i luften - sålenge det fòrer traktorgenet.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2017 at 17:23
Sendte mail til Hageland i går efta og spurte om dette, har ikke fått noe svar ennå. Må uansett fylle på med mer jord da det har sunket ganske godt sammen i løpet av 3 år, så det er ingen enorm jobb å skifte ut jorda i pottene samtidig, men trenger jo noen flere sekker da. Hvor gjør du av jorda du kaster når du ikke har den i komposten, i restavfallet eller kjører du det til gjenvinningsstasjonen som hageavfall?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2017 at 21:43
Jeg har oppdatert hjemmesidene mine med en liste over alle plantene, for de som er interessert.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mai 2017 at 08:22
Jeg dumper det i restavfallet, så det brennes. Har varmkomposteringsbeholder selv; men risikoen er for stor til at jeg har det oppi der.

Hos oss fikk vi f...skapet da en nabo kjøpte inn noen lass jord for å fylle ut i haven og fortsatte med å kjøpe trær og busker, som ble satt rett i bakken.   Ikke gøy å knerte over hundre slasker på en enkelt kveld. Vi har valgt å slåss tilbake og har anskaffet ender (moskus- og indiske løpeender) og de er supereffektive. Største problemet nå, er naboer om ikke bidrar i kampen.
Er vel ikke så optimistisk ift hva som kommer av svar. Plantasjen ble tatt med buksene nede for et par år siden. De bedyret i lokalavisen Romerikes Blad at det umulig kunne komme snegler fra dem. Akkurat den påstanden ble grundig parkért i den neste artikkelen, med bilder av mengder med fete slasker i og rundt pottene på senteret deres.....

Nyt at dere sålangt har unngått dem og ta enkle forhåndsregler, så er det håp! :-)

Edited by Morten M - 25 mai 2017 at 08:23
Morten K. Agerup Myhr
2016 Frogner

Gøy med Z/H0e/H0/SM32 16mm/1:1 og alt annet som ruller/hveser/flyr/smeller og/eller brummer på vann, bakke, under bakke, i luften - sålenge det fòrer traktorgenet.
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2017 at 02:16
Brunsnegler =

Vi har hatt disse i hagen helt siden vi kjøpte huset vi bor i for 10 år siden. Første bud var å fjerne alt ugress og kratt som var på tomta. Etterpå gikk vi og samlet alle sneglene vi fant og la de i en brødpose med vann og salmiakk (sterk blanding). Der lever de ikke lenge ... Kastes i søpla etterhvert.

Vi forsøkte også Nemaslug, en nematode som dreper sneglene. Men dette kreves at alle naboene også gjør en innsats, så dette har vi gitt opp.

Til slutt prøver vi å finne planter som sneglene ikke liker. Planter som skal se ut som små trær går fint. Værre er det med blomstrende ettårige planter i krukker og bed.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2017 at 20:27
Jeg skjønner at vi har vært heldige som har sluppet unna den dritten her, jeg får bare krysse fingra og håpe det fortsetter slik.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2017 at 13:02
Vel vel, det tok ca 10 minutter med graving i toppbarken før den første snegla dukket opp. Men det var ingen brunsnegle, men derimot en leopardsnegle! Spørsmålet blir da om jeg skal la den være i fred, for jeg har lest at den jager vekk andre snegler, deriblant brunsneglene. Hva tror dere?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2017 at 15:18
På årets hittil varmeste dag var det godt å kunne jobbe i skyggen av et par digre graner. Jeg fikk tatt en runde med gressklipperen og frisert området rundt anlegget ganske kraftig, og etterpå kom Vigdis og hjalp meg med lukinga. Jorda hadde sunket sammen ganske mye i løpet av 3 år, så vi fjernet duken og toppet opp med 5 nye sekker plantejord og 2 sekker kompost, som var det jeg hadde liggende, men jeg får kjøpe inn mer i morgen.

Ved 14-tia hadde sola kommet helt rundt granene, og både temperaturen og ryggen meldte fra at nå var det nok, men slik ser det ut her nå:



Satser på å få luket og fylt opp den andre halvdelen i morgen, før moroa med selve plantingen kan begynne. Smile
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2017 at 15:27
Originally posted by Svein_H Svein_H wrote:

Vel vel, det tok ca 10 minutter med graving i toppbarken før den første snegla dukket opp. Men det var ingen brunsnegle, men derimot en leopardsnegle! Spørsmålet blir da om jeg skal la den være i fred, for jeg har lest at den jager vekk andre snegler, deriblant brunsneglene. Hva tror dere?
I følge ekspertisens uttalelser kan det være lurt å la leopardsneglen få være i fred:
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2017 at 15:52
Det var nettopp slike artikler som dukket opp i hukommelsen da Vigdis oppdaget den. Jeg gjenkjente den ganske umiddelbart, og ble faktisk glad da jeg så den!Smile



Jeg fikk plukket den opp og lagt den litt til side, og etter hvert krøp den tilbake innunder rammeverket. Jeg håper den har vett nok til å holde seg litt unna mens vi holder på med kultivator, rive og spade, det hadde vært veldig synd å ta kverken på den ved et uhell.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2017 at 07:42
Fullstendig feilaktige vandrehistorier fra sk "eksperter"!

Er langt færre brunsnegler som spises av leopardsnegler enn av sine egne artsfrender...

De krysser seg også gjerne med brunsneglene.

Plukk ivei...
Morten K. Agerup Myhr
2016 Frogner

Gøy med Z/H0e/H0/SM32 16mm/1:1 og alt annet som ruller/hveser/flyr/smeller og/eller brummer på vann, bakke, under bakke, i luften - sålenge det fòrer traktorgenet.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2017 at 08:51
Originally posted by Morten M Morten M wrote:

Fullstendig feilaktige vandrehistorier fra sk "eksperter"!

Er langt færre brunsnegler som spises av leopardsnegler enn av sine egne artsfrender...

De krysser seg også gjerne med brunsneglene.

Plukk ivei...

Jeg tar gjerne imot dokumentasjon på den påstanden din, siden du taler "ekspertisen" midt imot. Inntil den foreligger velger jeg å stole på zoologene ved Naturhistorisk museum og deres undersøkelser gjennom flere år.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2017 at 20:41
Da var plantingen unnagjort, med meget god hjelp fra Vigdis!Smile

Jeg får visst feilmelding når jeg prøver å sette inn bilde her nå, men det ligger uansett endel bilder på hjemmesidene mine.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mai 2017 at 09:10
Morten K. Agerup Myhr
2016 Frogner

Gøy med Z/H0e/H0/SM32 16mm/1:1 og alt annet som ruller/hveser/flyr/smeller og/eller brummer på vann, bakke, under bakke, i luften - sålenge det fòrer traktorgenet.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mai 2017 at 10:12
Som nevnt tidligere funker det fortsatt ikke med linker til lukkede Facebooksider for folk som ikke har Facebookprofil...
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2017 at 07:16
Nei, da blir det nok vanskelig. :-/
Morten K. Agerup Myhr
2016 Frogner

Gøy med Z/H0e/H0/SM32 16mm/1:1 og alt annet som ruller/hveser/flyr/smeller og/eller brummer på vann, bakke, under bakke, i luften - sålenge det fòrer traktorgenet.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 3456>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,074 seconds.