Prestelva hagejernbane |
Post Reply | Page <1 23456> |
Author | |
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Joda, det går an å blande litt, men på denne banen er vi begge enige om å holde oss til samme ballast over det hele. Derfor kjøpte jeg bare de minste posene jeg fant nå i første omgang:
- Rådasand: 6kg, kr73,- - Akvastabil: 3liter, kr119,- - Imazo: 5kg, kr71,- - Eurosand: 2kg, kr95,- Som du ser varierer prisen ganske mye. De hadde også 20kg sekker til rundt 250-300kr med ulike kornstørrelser, men da er det greit å vite på forhånd hva man vil ha. Uansett er det mye billigere om man får tak i masse og kan sikte selv, da får man jo også akkurat den størrelsen man ønsker. Vi har endel ferdigsiktet leirejord vi skal prøve, samt et lass med subbus som vi også kan sikte ut passende ballast fra. Fordelen med begge disse er at de fikserer seg selv så lenge ballasten ikke blir vasket først, husker godt hvordan det satt da jeg skulle fjerne rester som hadde havnet oppå skinnene etter at vi fylte i masse tidligere..! |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Da har vi fått testet ut et par andre alternativer:
Siktet leirejord fra hagen, #5 - #10 mesh (vet ikke hva det tilsvarer i mm) i siktesettet: Siktet subbus, samme gradering som leirejorda: Forrige uke hadde vi også tatt ut en uke ferie, og gjorde litt fornuftig hagearbeid. Fikk på utvendig panel og bygget rammeverk som fundament til stasjonsbygning og godshus, området uten panel skal etter hvert få en skikkelig trebru. I dag fikk vi også lagt den siste takpappen, slik at det er klart for skinnelegging. Den rosa "saccosekken" oppi anlegget er Jackopor Lettfyll, som skal brukes som fyllmasse under plantejorda, men først må vi fjerne den massen som allerede ligger der: Edited by Svein_H - 22 juli 2016 at 13:03 |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
LokoJon
Medlem i MJF Joined: 12 mars 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 219 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette ser veldig bra ut !!
Gleder meg til å se trestle'n du skal ha i svingen :-) Er i gang med mitt eget ute-prosjekt, så håper det er kjørbart før sommeren er over.... |
|
Hilsen fra
LokoJon - Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn - Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra ! |
|
Bonden
Medlem i MJF Joined: 05 februar 2011 Location: norge Status: Offline Points: 54 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ser veldig spennende ut.Har selv en hage jeg mange ganger har tenkt på hadde gjort seg med en jernbanestrekning rundt :)
Men når det gjelder balast vet jeg ikke helt når det gjelder leire.Tror jeg ville valgt en mer drenerbar type ballast all den tid det skal være utendørs under forskjelig vær og vind.Det er min mening,men jeg er uten erfaring med utendørs modelljernbane så det er kansje noen som vet bedre? |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nei, den siktede leirejorda vil jeg ikke anbefale videre. Jeg hadde lyst til å prøve den all den tid den ville være selvfikserende når det kom regn, men jeg ser nå at det ikke var noen god ide, alle klumpene går bare i oppløsning og flyter ut.
Akvastabilen har også fått hard medfart etter regnet, regner med den rett og slett er for liten og lett. De andre kjøpeballastene har klart seg ganske bra, og den siktede subbusen er også faktisk overraskende fin, så vi vurderer sterkt å gå for den. |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
jsalve
Viderekommen Joined: 21 juli 2010 Location: norge Status: Offline Points: 59 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg bruker 2-4 kornstørrelse og den har ligget stødig i alle typer vær. selv synes jeg det er fint når balasten har litt "glød" av farge og ikke er grå. Har oppsøkt steinbrudd som tar ut granitt i forskjellige fargenyanser. Det ene er på Bånnkall i Groruddalen hvor Grorudgranitten taes ut og det andre stedet er i nærheten av Stryken langs motorveien mot Roa. Prisen er latterlig billig når du spar opp et hengerlass selv.
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Så ble det tid til litt sjauing i helga også. En smule antiklimaks når alt inni anlegget var spadd ut og tomrommet like stort som før vi begynte å fylle opp den første gangen, dobbeltarbeid hva er det..?:
Etterpå var det å fylle opp med Jackopor Lettfyll. I de trangeste krokene ble sekkene for store, så da var det bare å sprette de opp og lempe innholdet over i mindre søppelsekker og plastposer. Man kan si det snødde litt her i går, når det fløy hvite og grå isoporkuler overalt i vinden mens vi holdt på..!: I dag hektet vi på hengeren og tok en tur til Hageland. 25 sekker hagejord og 5 sekker kompost senere så det slik ut: Fortsatt ikke helt i mål altså, selv etter 30 50-literssekker. Regner med dette også vil synke sammen litt mer med tiden, så vi får nok bare fylle på med noen flere sekker jord før vi legger duk og dekker det hele med bark. Edited by Svein_H - 22 juli 2016 at 13:07 |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
jsalve
Viderekommen Joined: 21 juli 2010 Location: norge Status: Offline Points: 59 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei, ser ut til at du har funnet en bra løsning på vektproblemet Det jeg ser sånn umiddelbart er at du har mye plast stuet sammen med finmasser noe som fort tetter seg og gir dårlig drenering. Har du etablert god nok drenering om det skulle komme en skikkelig regnskyll?
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tenker du på søppelsekkene oppe til venstre? De er fylt med Lettfyll og ikke særlig komprimert, så det er masse luft både rundt og inni de. I tillegg er all plasten perforert slik at det som evt kommer inn av fuktighet også slipper ut igjen. Der kommer vi til å legge duk før vi har over jord, slik at ikke alle hulrommene blir fylt opp, så jeg regner med dreneringen der er mer enn bra nok. Eller var det noe annet du tenkte på? Jackopor-sekkene er forøvrig selvdrenerende.
|
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
jsalve
Viderekommen Joined: 21 juli 2010 Location: norge Status: Offline Points: 59 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvis plasten er drenerende så går nok dette strålende. Det blir spennende å følge prosjektet videre når planter og ditto skal på plass. Dette ser ut til å bli veldig fint
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det var hvertfall det jeg fikk til svar av konsulenten på Jacko da jeg spurte de. Optimalt anbefalte de litt grov pukk under Lettfyll-sekkene for ekstra drenering, men siden alt sammen ligger oppå bakken, over terrengnivå, med fall vekk fra anlegget på to sider var ikke det så kritisk. Uansett ser jeg det som veldig lite sannsynlig at det vil bli noen oppsamling av vann der.
Var innom og plukket med meg 13 ekstra sekker med jord etter jobben i dag, så da regner jeg med vi kommer i mål slik at vi får lagt på markduk og dekket alt med bark. Så begynner jo moroa med planting da, tar gjerne imot tips til hvilke planter vi bør bruke! |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
jsalve
Viderekommen Joined: 21 juli 2010 Location: norge Status: Offline Points: 59 |
Post Options
Thanks(0)
|
Flere av oss i miljøet har handlet boken " Planting your garden railway". Den inneholder mange gode tips og anbefales. Dama mi ble så begeistret over boka at nå er den nesten utslitt og hagen blomstrer som aldri før Prøv denne linken: http://www.atlanticpublishers.com/
|
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
Min svoger er manisk opptatt av hagestell, så jeg har kjøpt denne til ham i bursdagsgave for å pense ham over på et annet spor.
|
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Flott, den skal sjekkes ut, takk for tipset!
|
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Snøen som kom før helga har snart forsvunnet, og det går mot sesongstart for Prestelva Hagejernbane. Selv om det er litt for tidlig å plante ennå er det mange prosjekter å ta tak i, og et av de større denne sesongen er å få byttet ut det midlertidige rammeverket i svingen med en skikkelig treviadukt.
De siste dagene har jeg puslet med å lage en fullskala tegning av et av viaduktsegmentene på PCen, og i morgen satser jeg på at vi får bygget en jigg slik at vi kan begynne å lage deler. Mye impregnert virke som skal splittes på langs for å få de rette dimensjonene, men jeg tror og håper det skal gå ganske greit unna bare vi får satt i gang. |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
I går var det finvær, og vi fikk dratt fram bordsaga og splittet impregnerte lekter opp i 10x10mm, 10x20mm og 15x20mm lister. I dag var været like fint med strålende sol, om enn med ganske sur vind, så vi satte opp to arbeidsstasjoner på terrassen og jobbet parallellt med kapping av lister og montering av brosegmenter.
Her er jiggen vi lagde for at alle brosegmentene skal bli like. Den er av aller enkleste sort, med en fullskala tegning lagt rett oppå og små dykkertspiker strategisk plassert, men funket alldeles utmerket. Hvert brosegment består av en 10 graders kurve med 150 cm radius, skinnegangen med plastsviller er tegnet inn i rødt, rammeverket i blått, og brosviller i svart: Og her er 5 ferdige brosegmenter montert midlertidig for å sjekke at kurven stemmer sånn noenlunde med det eksisterende rammeverket, vi har brukt M6x30 bolter med skive og mutter for å holde delene sammen: Når alle brosegmentene er på plass (det blir totalt 12-13 slike segmenter, den siste må antakelig bygges "on-site" for å tilpasses rammeverket) kan vi måle opp høydene til de ulike støttebeina og begynne på de, deretter skal det eksisterende rammeverket fjernes slik at endelig montering og tilpasning kan gjøres. Edited by Svein_H - 22 juli 2016 at 13:08 |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
OK, så hva gjør man når kart og terreng ikke lenger stemmer overens, oppdaterer man kartet eller tilpasser man terrenget..?
Omtrent sånn føltes det i dag da vi hadde laget ferdig resten av brosegmentene og montert alt sammen, og brokurven overhodet ikke stemte overens med det eksisterende rammeverket. Noe avvik var jeg forberedt på, men langt fra dette: Etter dobbeltsjekking og kontrollmåling fant vi ut at årsaken er todelt: jiggen hadde et lite vinkelavvik fra tegningen (multiplisert med 13 kurvesegmenter), og i tillegg er det sannsynlig at det originale rammeverket (og kurven) ikke har akkurat den radien vi tok utgangspunkt i. Uansett årsak sitter vi nå her med en bro som ikke passer, og da er spørsmålet om vi skal endre på kartet eller terrenget. Vi kan f.eks shimse litt i ytterkant av brosegmentene for å øke vinkelen mellom de slik at de passer med eksisterende rammeverk, men vi har ingen garanti for at den kurven faktisk er korrekt og jevn gjennom hele svingen. Eller vi kan bygge ferdig brua slik den er påbegynt med en jevn kurve gjennom hele brua, og heller justere rammeverket i den ene enden (nærmest terrassen) slik at det passer med den nye kurven. Da vil kurveradien der bli noe redusert, ned mot 140cm i stedet for de opprinnelige 150cm. Her trenger vi litt input og tilbakemeldinger før vi går videre, hva anbefaler dere? Edited by Svein_H - 22 juli 2016 at 13:10 |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Etter å ha gått gjennom den uhorvelige mengden tilbakemeldinger valgte vi å prøve shimsing først, da det er den metoden som krever minst etterarbeid og justering av eksisterende rammeverk. Hele den eksisterende kurven skal uansett fjernes når den nye viadukten skal på plass, så det viktigste var å få alle delene til å passe sammen med det faste rammeverket på hver side. Med 1mm shims i ytterkant av hver skjøt blir vinkelen økt tilstrekkelig til at delene følger den eksisterende kurven rimelig greit og stemmer bra med rammeverket i begge ender.
Med dette unnagjort var det bare å hente fram bordsaga igjen, og bruke tiden fram til klokka 16 (før helligdagsfreden) til å splitte 30x48 lekter og produsere listverk i passende dimensjoner til støttene. Med totalt 13 støtter på opptil en meters lengde og 4 stolper per støtte ble det endel kapp før vi kom i mål, med hele 20 minutters margin før freden atter skulle senke seg over Høland. |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Etter at anlegget har stått brakk hele sommeren og høsten var det omsider på tide å ta en prøvekjøring i dag. Litt arbeid å få opp alle sporvekslene som hadde frosset fast de siste par dagene, men litt etter litt fikk jeg tint de opp, og etter hvert gikk Criccieth Castle-en fint over hele anlegget! Så får vi se om det fungerer like bra imorra, tenkte å fyre opp både George og Manifold-en da de har stått ubrukt alt for lenge, og la de få strekke seg litt...
|
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
krsven
Veteran Joined: 13 juli 2010 Location: N Status: Offline Points: 286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Så moro å høre! God kjøring, Svein, - vi ser gjerne bilder av lokomotivene med litt fin damp rundt!
|
|
krsven
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det var liksom det jeg også hadde sett for meg Kristian; noen kule dampbilder mens det ennå er minusgrader! Har invitert Frans til en liten kjøring imorra, så får vi se om noen av oss har tid til å ta litt bilder...
Edit: Fyrte opp George og tok noen runder nå nettopp, livesteam i kuldegrader og kveldsmørke er absolutt et syn, bare så synd ingen andre var her og kunne knipse litt..! Edited by Svein_A - 21 november 2015 at 17:12 |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Med nesten 11 minusgrader på morran var jeg litt skeptisk til om det i det hele tatt ville bli noe kjøring i dag, men med sola kom også litt høyere temperaturer, og det ble en skikkelig knalldag for litt livesteam! Var nesten for opptatt med kjøring til å ta bilder av seansen, men et par ble det da :
Edited by Svein_H - 22 juli 2016 at 13:11 |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Black
Viderekommen Joined: 22 november 2015 Status: Offline Points: 3 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hallo. Dette ser bra ut. Godt å se at du har fått liv i lokene på en så fin vinter dag. Kjekt å ha besøk også, blir litt mer trivelig da. Ser ut til å være spennende det å kjøre med damp. Fine bilder, bare å kjøre mer så vi får se flere bilder.
Black Edited by Black - 22 november 2015 at 18:00 |
|
Black
Viderekommen Joined: 22 november 2015 Status: Offline Points: 3 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei igjen. Blir det noe mer bygging til våren da? Alt ser jo veldig bra ut. Ser fram til at den broa som er begynt på blir ferdig. Tror den blir veldig fin. Stort prosjekt men til slutt blir den veldig bra. Husk å sette på noe så ingen kjører ut, som du gjorde.
Black |
|
rebelego
Veteran Joined: 16 juli 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 228 |
Post Options
Thanks(0)
|
Si fra litt i forkant, så stiller jeg med både tog og kamera. |
|
Konduktør med stjerne av St Olavs uorden. Surrer rundt på Rystelsesbanen.
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Black, og velkommen til forumet! Joda, artig med livesteam, det er jo noe helt annet enn å kjøre med strøm. Av ulike årsaker har det vært stillstand på anlegget denne sommeren, men jeg håper jo at det vil ta seg opp litt nå fremover. Trebrua er jo det desidert største enkeltprosjektet som er satt i gang her, og krever også nedetid for anlegget siden hele kurven der må rives og bygges på nytt, men jeg tror det kan bli veldig bra når det blir klart. Får se hva jeg klarer å få til i løpet av vinteren, mye av brua kan jo bygges i deler innendørs.
Thomas: Det var ikke akkurat planlagt da, men uansett håper jeg på litt hyppigere og mer jevnlig kjøring fremover, så det vil nok komme flere muligheter. Har jo faktisk ikke hatt noen offisiell åpning av banen heller kom jeg på, optimalt skulle det jo vært både snorklipping, togparade og sprudlevann!
|
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Black
Viderekommen Joined: 22 november 2015 Status: Offline Points: 3 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei og takk for velkomsten. Det blir spennende å følge med på byggingen videre. Gleder meg.
Black |
|
HJM.models
Veteran Joined: 16 august 2015 Status: Offline Points: 576 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette ser jo riktig fint ut og passe størrelse, moderat men likevel stor. Jeg ønsker deg lykke til. Forresten en ting må jeg legge til og det er at traktoren blir meget fin.
|
|
HJM.models
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for det, men det innlegget du siterer fra er jo over 3 år gammelt, har skjedd litt her siden da.
|
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Frans
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 157 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvor er det blitt av alle bildene dine, Svein ?? Får ikke opp en eneste en.
Edited by Frans - 19 februar 2016 at 21:21 |
|
Hilsen, Frans
|
|
Post Reply | Page <1 23456> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |