MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Prestelva hagejernbane
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Prestelva hagejernbane

 Post Reply Post Reply Page  123 6>
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Prestelva hagejernbane
    Posted: 01 juni 2012 at 18:17
Som om det ikke er nok med to anleggsprosjekter i kjelleren vurderer vi nå å sette i gang med enda et prosjekt, denne gangen utendørs og i litt større skala. Vi har lenge snakket om å redusere plenarealet noe, og med forventet ankomst av vårt første Roundhouse-lok om en måneds tid er det bare å brette opp ermene.

Her er noen ferske bilder fra i ettermiddag, som viser ståa pr 1. juni:



Plenen sørøst for huset bærer fortsatt tydelige preg av gravemaskina som var på besøk i fjor høst. Til venstre er det en bratt skråning ned mot en bekk, så det er lite aktuelt å gjøre noe nedover der.





Mot sørvest ser det noe bedre ut. Den gamle og morkne terrassen skal rives og det skal bygges ny, da kan det være greit med litt planlegging så det passer sammen med hageanlegget når alt er klart.





Det vestre hjørnet ligger litt lavere enn resten av plenen. Under bjørka i hjørnet har vi litt lyst til å lage en rund platting med grillplass i midten, og det hadde vært kult om banen kunne gå rundt denne i ytterkant, kanskje på en trestle eller noe lignende. Men dette blir nok langt frem i tid...

Hovedtanken vår er å først få på plass en rundbane i det sørlige hjørnet, samtidig med at terrassen blir bygget på nytt. Vi har ikke sjangs til å ta alt i en jafs, så her må det gjøres etappevis og i flere trinn.

Utfordringen er å komme opp med en hageplan som funker, og som samtidig gir rom for senere utvidelser. Her hadde det vært veldig kjekt med tips og forslag fra de som har erfaring med dette, og det er nok heller ingenting i veien for at lokalfolk kan komme på befaring om de ønsker det...Wink

Svein


Edited by Svein_H - 03 juni 2017 at 19:45
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2012 at 16:23
I dag har vi vært en tur på Byggmax i Askim, så nå er alt av byggematerialer i hus. Neste helg er det avtalt befaring fra sakkyndig personell, og frem til da håper vi å få målt opp og stukket ut den planlagte traseen. Så får vi se om den overlever inspeksjonen, eller om det er tilbake til tegnebordet...Wink

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juli 2012 at 17:17
I dag fikk vi storfint besøk, direktøren kom innom med frue og avkom! Som seg hør og bør ved en slik anledning ble det servering av vafler og kaffe, og brus til de minste, før det var på tide med en befaring av tiltenkt landområde. Sporplaner ble diskutert og analysert, og forslaget mitt fikk aksept, så nå er vi "good to go"!

Vi hadde egentlig bestilt en Billy med forventet ankomst i august, men klarte ikke dy oss da direktøren fisket denne godsaken ut av bagasjen:





Været så skummelt ut, med konstant regn fra morgenen av, men jeg hadde bestilt opphold til klokka 14 og det fikk jeg! Da ble det også tid til en liten testfyring av skjønnheten, men dette har jeg dessverre ingen bilder av. Vi fikk også overrakt endel skinner og noen sporveksler, så nå er det bare å sette i gang med byggingen:



Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juli 2012 at 21:08
Jøss! Den var du heldig med! Leek & Manifold er en gedigen maskin, og gjør seg utrolig bra i sort. Gratulerer! Smile
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juli 2012 at 15:35
Takk for det, Rune!Smile Den er rimelig diger ja, et tungt beist, bildene yter den ikke rettferdighet.

Tyngden skal i følge Kristian også gjøre at den reagerer litt tregere, og i så måte oppfører seg litt mer realistisk på sporet enn de mindre og lettere lokene. Nå fikk ikke vi muligheten til å teste den på skinner i går, vi bare kjørte gangtøyet litt mens den sto på blokker, men den gikk silkemykt og fint da vi holdt igjen hjulene og ga den litt motstand.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juli 2012 at 19:43
Takk for i går. Hele familien Svendsen takker for hyggelig selskap og høvelig servering. AASS Uten - iskald sådann - og sporplaner er en småfrekk kombo. Yngstemann likte godt snooker - takk for demo. Nå har jo hagejernbane og livesteam blitt en skikkelig familiegreie etterhvert hvor også damene handler lok, men jeg tipper at vaflene ikke hadde blitt like gode om den nyslåtte direktøren hadde lagd dem. Vi hadde flaks med været, og jeg har gått opp sporplanen mange ganger i hodet og den ser for meg veldig ok ut! Lykke til og god sommer. Det er bare å ringe vårt 815 - nummer med takst 103,- / min hvis du lurer på noe mellom regnbygene......Skulle ha hatt besøk av Rune i dag men han ville bli i Sigdal fordi det faktisk var sol der - ble det noe kjøring?
krsven
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juli 2012 at 07:22
Takk for sist ja, det var hyggelig!Smile Har ikke fått kjørt noe ennå, men begynte med utstikking av trase og markering av kurvesenter i går. Skal se på muligheten for det ekstra omkjøringssporet du nevnte, og kanskje justere baneplasseringen litt i forhold til skråningen. Får se om vi ikke kommer litt lenger i dag, og kanskje vi får lagt ut en liten skinneoval så loket får kjørt seg litt.
 
Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juli 2012 at 17:47
Da har det omsider begynt å skje noe her, innimellom regnskurer og klargjøring av campingvogna ble det faktisk opphold og litt ekstra tid til overs i dag!Smile

Sporplanen ble overført fra tegneprogrammet ved hjelp av X- og Y-koordinater og målebånd, og markert med spraylakk der traseen skal ligge. Totalt måler banen ca 10 x 3,5 meter. Sentrale punkter for overgangskurver, sporveksler o.l. ble markert med rødt, og jordspydene for hovedsporet ble fordelt utover. Det er kun den ene kurven som har fått spydene vatret opp og slått helt ned, men man kan danne seg et inntrykk av hvordan det blir:





I skråningen til høyre på det øverste bildet er det meningen at det med tiden skal bygges en trestle, men nå i første omgang blir det ordinært rammeverk for å få i stand en kjørbar rundbane.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2012 at 16:53
I løpet av arbeidsuka var det ikke overskudd til å få gjort noe, men i dag har vi kommet et steg videre. Innimellom regnskurer og slåssing mot kleggen fikk vi etter hvert slått ned alle spydene og kappet til stolpene, og slik så det ut etter fire timer:







Til slutt et oversiktsbilde fra stua gjennom terrassedøra, tror dette kan bli bra etter hvert:



Hele banen blir i samme høyde, dvs ingen stigninger på hovedsporet. Vi slo ned et par ekstra spyd som vi vatret opp til lik høyde, og målte alle stolpehøydene ut fra disse som vist på bildene. Høyden over bakken varierer da fra ca 30cm rett foran terrassen, via ca 60cm i vendekurven ved det store grantreet, til drøyt 90cm nederst i skråningen i den andre vendekurven.

I løpet av uka blir det forhåpentlig boring og bolting av stolpene til spydene, deretter skal drensrør kappes og tres nedpå, før vi kan begynne med lektene.

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2012 at 18:38
Så ble det oppholdsvær og tid til en par-tre timers jobbing i dag også. Stolpene er boltet fast, og drensrørene kappet til og tredd nedpå. De fem siste stolpene skal med tiden erstattes med ei bru, derfor er det ingen vits i å bruke drensrør der:



I morgen er det også meldt opphold, så da blir det forhåpentlig tid til å få på plass noen lekter og toppbord.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juli 2012 at 18:49
... og arbeidet skrider frem...

Utvendige lekter er på plass, samt stolper til vendesløyfen i midten:



Fant en fin arbeidsfordeling i dag; jeg målte, kappet og holdt, mens Vigdis håndterte drillen, og det funka kjempebra! 249 skruer ble det i dag, kjekt å ha et ekstra batteri til drillen da. Og timingen var tilnærmet perfekt, rakk akkurat å bli ferdig før de første regndråpene meldte sin ankomst!Smile

Var litt spent på hvordan det ville funke med den slake kurven på nærmeste langsiden, men jeg tror det blir veldig bra. Får liksom et litt bedre inntrykk nå, enn når det bare var masse stolper i hytt og vær.

Svein



H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juli 2012 at 19:18
Se her ja, nå begynner det å ligne på noe Smile
Er vel ikke mange dager til med opphold før det blir åpnet for midlertidig drift?
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juli 2012 at 20:02
Joda, det går da fremover. Bare så synd vi ikke har overskudd til å pusle med dette etter jobb, da hadde det nok gått endel fortere, slik det er nå blir det kun gjort noe i helgene.

Men men, bare en uke igjen til ferien nå, da kan det muligens bli litt bedre. Har heller ikke nok skinner til å komme rundt hele ovalen, mangler et par meter, men Direktøren skulle vel få ny forsyning i august mener jeg å huske.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juli 2012 at 18:29
Så ble det tid til å gjøre litt i dag også:



Straks ferdig med alle lektene nå, men grunnet en strekk i ryggen kom vi ikke så langt som vi hadde håpet. Det krevdes litt kreativ tenking for å sikre plass til drillen innimellom rammeverket under sporvekslene og langs passeringssporene, endte til slutt opp med en "trekant"-konstruksjon i de trangeste partiene. Tomrommet der, og mellom de ytre lektene under passeringssporene, skal etter hvert fylles med tverrgående lekter som understøtte for toppbordene.

Med feriestart i morgen blir vel framgangen litt raskere heretter håper jeg, men nå er det tid for pizza!Smile

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 august 2012 at 20:22
Regner med folk begynner å bli rimelig lei bilder av rammeverket nå, så da legger jeg like godt ut et par bilder tilTongue:

I går ble vi ferdige med lektene, fikk også tid til en tur på Byggmax og handlet inn takpapp og pappspiker pluss endel annet stæsj:



I dag har det meste av tiden gått med til klargjøring av campingvogna, men utpå ettermiddagen og kvelden ble det tid til et par timer bak huset:



Så får vi se om værgudene er med oss de neste dagene, hadde vært greit å bli ferdig med rammeverket i løpet av uka...

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 august 2012 at 11:20
dete begynner å bli veldig bra :) blir moro å følge utviklingen framover :)
mvh,

Leif
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 august 2012 at 16:49
I dag har det vært knallvær her, og tid til å fullføre rammeverket, tok noen bilder mens vi holdt på.

Med bortimot 280 skruer for å få festet toppbordene tok vi det på omgang for å spare ryggene våre litt. Totalt nærmer det seg nå 800 skruer på rammeverket:


Da var rammeverket ferdig, og klart for legging av takpapp:








Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 august 2012 at 13:42
Da er vi hjemme igjen etter en ukes campingferie, kom tilbake i går. På veien hjem kjørte vi innom Vestfossen og plukket med oss noe stæsj; to pakker med skinner samt veksler til å fullføre skinneleggingen, to godsvogner, to passasjervogner, en konduktørvogn og denne artige lille batteridrevne saken her:



Vigdis har akkurat begynt på denne, mens jeg skal begynne med takpappen på rammeverket. Noen andre som har bygget denne, og som er villige til å dele erfaringer og komme med byggetips til oss?

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 august 2012 at 20:29
Da er rammen stort sett ferdig, to lag med Tamiya grunning på spray med lett pussing mellom lagene:


Ute har det vært alt for varmt for fysisk aktivitet i dag, men noe har da blitt gjort:


Jeg har valgt å legge pappen butt i butt uten overlapp, for å unngå nivåforskjeller i skjøtene. Jeg vet ikke om det er nødvendig, og er klar over at det blir litt mer jobb med fuging mellom pappbitene, men nå er hvertfall skinneunderlaget helt flatt.

Får satse på litt mer skyer imorra, så det går an å bevege seg utendørs...

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 august 2012 at 11:22
Dette anlegget ser veldig fint ut nå  men hva skjer til vinteren og våre når Norge begynner å "vise muskler" om vinteren og våren? Vi har jo problemer med tele her i landet!
---------------------------------

Roco Z21, British OO
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 august 2012 at 11:44
Det er et godt spørsmål, og jeg har egentlig ikke noe godt svar annet enn å si som Blostrupmoen: Time vill sjåvv...

Jeg er forberedt på at vi kanskje må gå over anlegget og banke ned noen stolper igjen til våren, først da får vi med sikkerhet se om dette er godt nok. Imidlertid vet jeg om flere som har brukt slike spyd uten særlige teleproblemer (riktignok på andre typer konstruksjoner enn hagejernbane), og hvis jeg har forstått det rett trenger også telen en skrå flate å "ta tak i" for å kunne løfte opp. Uansett, jeg lever i håpet om at det skal gå noenlunde greit, så får vi fasitsvaret til våren.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 august 2012 at 16:05
Svein A kan nok bygge vognbyggesett med stor ro til vinteren - tele har aldri så vidt meg er bekjent forårsaket noen særlige problemer for trafikkavviklingen på hagejernbaner i Norge når det lir ut på våren -sommeren. Nå har vel ingen heller bygget bane rett på våt / vannholdig jord, snarere tvert i mot - man har gjort det som kan gjøres innenfor rimelighetens grenser for å unngå nettopp telehiv. Men det er ett stykke derifra til å grave seg ned til fjell og støpe opp....Jeg tror prinsippet til Svein A er en lur måte å bygge på, og så har han selv fortalt at han vurderer å fylle inntil  traseen med egnet masse og plante etterhvert - så dette blir garantert bra. Jeg tror også Svein A har rimelig god støtte fra Vigdis - vi gleder oss til testtur!
krsven
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 august 2012 at 17:26
...og testturen nærmer seg med stormskritt her nå...Wink

Dagens dyst er unnagjort, og både ryggen og den første rullen med takpapp er oppbrukt:


Satser på opphold i morgen også, så jeg blir ferdig med takpappen og får gått over alle skjøter med tetningsmasse. Da blir det muligens skinnelegging på onsdag, gleder meg!Smile

Vigdis har også kommet litt lenger i dag. Ramma har fått 3 tynne strøk med svart, og overbygningen har kommet på og fått litt maling den også:


Vi vurderte først å la hytta være ubehandlet, evt lakkert slik som bildene i byggebeskrivelsen viser, men fant ut at vi ville ha litt farge likevel. Motoren blir mest sannsynlig rød, så da blir dette en liten og godt synlig fargeklatt på anlegget!Big smile

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 august 2012 at 18:32
Da er hele rammeverket dekket med takpapp, og alle skjøtene er tettet med Casco Takfog. Godt mulig det er totalt overkill, men det får så være. Skinnelegging imorra, spennende! Klør i fingra etter å starte nå, men fugemassen må få lov til å tørke over natta:


Hytta på inspeksjonsvogna er også straks klar nå, mangler bare selve taket og et par detaljer:


Takkonstruksjonen er malt med uttynnet rød/brun maling og noen lag klarlakk til slutt. Inni benkene er det plass for batteriboksene, en på hver side. Tilpasning og prøvemontering av hvitmetalldelene til motoren er såvidt påbegynt.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 august 2012 at 22:36
Det går stadig vekk fremover:


Ikke stort å si om skinneleggingen min i dag, jeg kom bare halvveis rundt ovalen med hovedsporet. Det er rett og slett for varmt å holde på ute i sola nå om dagen, må prøve å komme meg opp tidligere imorra.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
jsalve View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 juli 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jsalve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 august 2012 at 09:26
Hei, denne doningen blir bare lekker Clap Veldig fint fargevalg.
 
-jan
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 august 2012 at 09:56
Takk for det Jan, på vegne av madammen, det er hun som står for all byggingenSmile

Vi skal straks igang med det elektriske (regner med det blir mitt eneste bidrag), og der er jeg litt usikker. I koblingsskjemaet har de seriekoblet de to batteriboksene. Seriekobling gir høyere spenning (høyere fart) og kortere kjøretid, mens parallellkobling gir lavere spenning og lengre kjøretid, har jeg forstått rett da?

Jeg søkte litt rundt på nettet, og fant en tråd der det ble klaget over at hastigheten på denne modellen var alt for høy, derfor lurer jeg på om jeg kanskje bør parallellkoble i stedet. Hva tror dere..?

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 august 2012 at 10:53
Koselig sak dette! - Har bygget en liknende traktor.
 
Du skal prøve først hvordan hastigheten blir med halv spenning på motoren. Nå skal denne ikke trekke noe, så det holder sikkert da med ett batteri? - Som inspeksjonsvogn, skal vel denne heller ikke bruke for lang tid på en runde, for ikke øvrig trafikk skal bli hindret?
En mulig ide til enkel fjernstyring er slike rimelige R/C-styrte fly eller biler til en hundrelapp? - Eller en IR-styring fra et Brio-tog?
 
Selv synes jeg at trekkraft blir noe liten med bare en drivaksel - spesielt for en traktor som er ment å trekke noe. Jeg har derfor montert drev på begge akslinger. Til dette bruker jeg drivremmer fra utrangerte diskdrives fra PCer. Mange inneholder små tannremmer i god kvalitet. Da er det bare å lage 2 like hjul med V-spor i dreiebenken og feste på hver aksel. Diameter bestemmes av lengden på tannremmen, slik at den blir passe stram. Det er ikke nødvendig med tannprofil på disse hjulene. Det holder med en V-profil som klemmer mot tannremmen.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 august 2012 at 19:58
Da er hovedsporet lagt og jomfruturen unnagjort!Big smile

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 august 2012 at 09:00
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Koselig sak dette! - Har bygget en liknende traktor.
 
Du skal prøve først hvordan hastigheten blir med halv spenning på motoren. Nå skal denne ikke trekke noe, så det holder sikkert da med ett batteri? - Som inspeksjonsvogn, skal vel denne heller ikke bruke for lang tid på en runde, for ikke øvrig trafikk skal bli hindret?
En mulig ide til enkel fjernstyring er slike rimelige R/C-styrte fly eller biler til en hundrelapp? - Eller en IR-styring fra et Brio-tog?
 
Selv synes jeg at trekkraft blir noe liten med bare en drivaksel - spesielt for en traktor som er ment å trekke noe. Jeg har derfor montert drev på begge akslinger. Til dette bruker jeg drivremmer fra utrangerte diskdrives fra PCer. Mange inneholder små tannremmer i god kvalitet. Da er det bare å lage 2 like hjul med V-spor i dreiebenken og feste på hver aksel. Diameter bestemmes av lengden på tannremmen, slik at den blir passe stram. Det er ikke nødvendig med tannprofil på disse hjulene. Det holder med en V-profil som klemmer mot tannremmen.


Vi fikk liv i traktoren og kjørte noen runder i går, men det virker som det er noe som binder og går tungt innimellom (den driver og "jukker" seg bortover), så Vigdis har gått over understellet og akselopphenget en gang til på morran i dag. Akselopplagringene (messingbøssinger) måtte festes bedre, og motorfestet måtte gjøres om så den ikke pusset tenner. Originalt var det bare "sticky pads" og disse var alt for fleksible, så vi byttet de ut med en finerbit av passe tykkelse. Hastigheten var helt grei med seriekoblede batterier, så der blir det ikke gjort noen endringer.

Vi har ikke snakket noe om fjernstyring av denne, men takk for tipset om rimelig R/C-kontroll!

Høres kjekt ut med drift på begge aksler hvis den skal trekke noe ja, tror nok også at de nylondrevene som sitter på nå blir litt for pinglete hvis vekten øker særlig. Vi har vel snakket om å ha en liten vogn etter, men flere vogner blir nok ikke aktuelt.

Svein

Edit: Testet traktoren på nytt nå, og den kjører MYE bedre enn i går! Skal se om jeg ikke får lagt ut en liten videosnutt av den også, bare taket kommer på.



Edited by Svein_A - 17 august 2012 at 09:15
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 6>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.