MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Prestelva hagejernbane
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Prestelva hagejernbane

 Post Reply Post Reply Page  123 6>
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Prestelva hagejernbane
    Posted: 11 april 2020 at 14:09
When life gives you lemons, make lemonade. Det er et veldig godt uttrykk syns jeg, som jeg dessverre ikke har klart å finne noen passende norsk oversettelse på.

Uansett, all denne hjemmetiden gjør at brakkesyken etter hvert begynner å gjøre seg gjeldende, så da er det kanskje på tide å gjenopplive et 5 år gammelt prosjekt som bokstavelig talt ble skyflet ned i en skuff og glemt:


H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2020 at 19:22
I disse Koronatider er det godt å kunne koble av og få tankene over på noe annet en liten stund. Her er en kort video fra årets første runder på Prestelva hagejernbane, de første rundene på flere år når jeg tenker meg om. Håper alle har det bra!


H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2019 at 14:56
Har dessverre vært alt for lite kjøring her, men forhåpentligvis vil det ta seg opp i løpet av sommeren. Fikk også ekstra påfyll av gass på Kråkstad, så jeg kan jo ikke skylde på det heller... Tongue
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2019 at 11:41
Vakkert!
Jeg ser sporet, men hvor er toget ...?
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2019 at 19:54
En liten oppdatering på siste dag av siste vårmåned. Noen klarer seg veldig bra, og formelig eksploderer både i farge og omfang:



Andre har dessverre bukket under, og kan ikke reddes:



Atter andre har reist seg fra de (som jeg trodde var) døde, og strekker seg for å møte sine nære slektninger som ble plantet i deres sted:



Stauder er rare.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2018 at 15:54
Kanskje litt sent ute, men nå er det klart for sommersesongen her også:

Klar for sommeren
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2017 at 19:44
Jeg har brukt kontaktene som fulgte med diverse jultrebelysning til utendørsbruk. Nå er det ikke stor spenning i ledningene så det holder sikkert med enkle kontakter også. Jeg plasserer strømforsyning/trafoer under tak eller i tette plastbokser under skiferheller ute på anlegget. Har aldri hatt noen problemer med feil på strømforsyningen de årene jeg har hagejernbanen. Virker også ute på vinteren.

Edited by KjellAn - 12 november 2017 at 19:51
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2017 at 14:00
Hei, Kjell.

Ja, jeg vet at lampene deres ikke er skalariktige og i så måte uegnet som gatelys, utelamper o.l., men jeg tenker på disse som mer generell stemningsbelysning i plantebedene, fremheving av enkelte planter, belysning langs gangstier osv. Har ikke kommet så langt at jeg har bestilt noe fra de ennå, men har litt lyst til å sjekke ut hvordan det kan bli. Solcellelamper er uansett helt uaktuelt har jeg funnet ut.

Interessant det du nevner med alternativ bruk av juletrebelysninger. Disse finnes jo i hopetall til svært lave priser. Regner med du da bruker belysning godkjent for utebruk og tilsvarende trafoer, eller har du disse plassert innendørs? LED lyskjeder med batteridrift i vognene høres også veldig spennende ut, takk for tipset!Smile
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2017 at 13:44
Originally posted by Svein_H Svein_H wrote:

Men i mitt søk etter alternative lyskilder kom jeg over nettsiden http://www.e-led.no og deres LED hagelys-serie med 12V lamper, skjøtekabler og trafoer. Dette virker veldig interessant, er det noen som har erfaring med dette firmaet eller produktene?
Hei Svein
Jeg leste tråden din i dag, og så dette innlegget over. Jeg har ikke direkte erfaring med nevnte firma - tror det er mest for ordinær hagebelysning- altså ikke så anvendelig til hagejernbaner.

Men jeg har brukt en del rester etter av kaserte juletrebelysninger. Ved å klippe opp ledingene i passe lengder med et passe antall LED, så har jeg fine lyslenker til hus på hagejernbanen. Ved å prøve ulike spenninger finner jeg fort hvor mange LED jeg kan til ulike strømkilder. Der bruker jeg små trafoer som har blitt til overs etter diverse ladbare hustelefoner m.v.

Jeg har også brukt slike lenker med LED til vognbelysning, og da med passende batterier plassert på vognenes underside.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2017 at 11:50
Så har høstens første snøfall kommet til Prestelva Hagejernbane, måtte bare ut og ta etpar bilder i knallværet.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2017 at 18:15
En liten stemningsrapport i overgangen fra sommer til høst. Godt å se at det er masse produktivitet fra utenforstående småkryp når det er minimalt med aktivitet fra min side:





Og morsomt å se at naturen følger sin egen gang helt utenfor min kontroll:




Edited by Svein_H - 03 september 2017 at 18:34
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juni 2017 at 16:06
Har sjekket disse lampene hver kveld siden de ble satt ut, og min erfaring er at dette er bare dritt og totalt bortkastede penger. To av lampene klarer såvidt å lyse opp bakken rett under seg, og de andre to gløder så svakt at det er lik null.

Likevel har jeg brukt en drøy hundrings på Europris og kjøpt inn noen andre solcellelamper i dag, barnefødt optimist som jeg er!Smile Har satt ut de nye lampene sammen med de gamle for sammenligning, så får vi se om det er noen forskjell.

Men i mitt søk etter alternative lyskilder kom jeg over nettsiden http://www.e-led.no og deres LED hagelys-serie med 12V lamper, skjøtekabler og trafoer. Dette virker veldig interessant, er det noen som har erfaring med dette firmaet eller produktene?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juni 2017 at 00:39
Jeg har inntrykk av at Jula har slike på tilbud med jamne (eller ujamne) mellomrom.
Sist jeg kjøpte 'en neve', kostet de kr 2,50 pr stk. De har veldig varierende holdbarhet, men skitt au Big smile
Bjørn Egil
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juni 2017 at 16:33
Fant igjen noen billige solcellelamper som jeg har satt ut på anlegget for testing:




Edited by Svein_H - 05 juni 2017 at 17:04
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juni 2017 at 21:44
Det er greit å være skeptisk til internettet, men artikkelen det linkes til her var da ganske nyttig og informativ.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2017 at 13:03
Jeg tenkte nå mer på dokumentasjon i form av publiserte artikler, undersøkelser, forskningsresultater o.l., og ikke en anonym PDF-fil lastet opp på Google Drive, men det er nå så. Jeg tenker vi kan la denne diskusjonen ligge, ev. opprette en egen tråd for den.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juni 2017 at 11:48
Morten K. Agerup Myhr
2016 Frogner

Gøy med Z/H0e/H0/SM32 16mm/1:1 og alt annet som ruller/hveser/flyr/smeller og/eller brummer på vann, bakke, under bakke, i luften - sålenge det fòrer traktorgenet.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2017 at 16:45
Vel, jeg tar gjerne imot andre linker jeg, det må da finnes noe dokumentasjon utenfor Facebook også..?Smile
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2017 at 07:16
Nei, da blir det nok vanskelig. :-/
Morten K. Agerup Myhr
2016 Frogner

Gøy med Z/H0e/H0/SM32 16mm/1:1 og alt annet som ruller/hveser/flyr/smeller og/eller brummer på vann, bakke, under bakke, i luften - sålenge det fòrer traktorgenet.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mai 2017 at 10:12
Som nevnt tidligere funker det fortsatt ikke med linker til lukkede Facebooksider for folk som ikke har Facebookprofil...
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mai 2017 at 09:10
Morten K. Agerup Myhr
2016 Frogner

Gøy med Z/H0e/H0/SM32 16mm/1:1 og alt annet som ruller/hveser/flyr/smeller og/eller brummer på vann, bakke, under bakke, i luften - sålenge det fòrer traktorgenet.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2017 at 20:41
Da var plantingen unnagjort, med meget god hjelp fra Vigdis!Smile

Jeg får visst feilmelding når jeg prøver å sette inn bilde her nå, men det ligger uansett endel bilder på hjemmesidene mine.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2017 at 08:51
Originally posted by Morten M Morten M wrote:

Fullstendig feilaktige vandrehistorier fra sk "eksperter"!

Er langt færre brunsnegler som spises av leopardsnegler enn av sine egne artsfrender...

De krysser seg også gjerne med brunsneglene.

Plukk ivei...

Jeg tar gjerne imot dokumentasjon på den påstanden din, siden du taler "ekspertisen" midt imot. Inntil den foreligger velger jeg å stole på zoologene ved Naturhistorisk museum og deres undersøkelser gjennom flere år.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2017 at 07:42
Fullstendig feilaktige vandrehistorier fra sk "eksperter"!

Er langt færre brunsnegler som spises av leopardsnegler enn av sine egne artsfrender...

De krysser seg også gjerne med brunsneglene.

Plukk ivei...
Morten K. Agerup Myhr
2016 Frogner

Gøy med Z/H0e/H0/SM32 16mm/1:1 og alt annet som ruller/hveser/flyr/smeller og/eller brummer på vann, bakke, under bakke, i luften - sålenge det fòrer traktorgenet.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2017 at 15:52
Det var nettopp slike artikler som dukket opp i hukommelsen da Vigdis oppdaget den. Jeg gjenkjente den ganske umiddelbart, og ble faktisk glad da jeg så den!Smile



Jeg fikk plukket den opp og lagt den litt til side, og etter hvert krøp den tilbake innunder rammeverket. Jeg håper den har vett nok til å holde seg litt unna mens vi holder på med kultivator, rive og spade, det hadde vært veldig synd å ta kverken på den ved et uhell.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2017 at 15:27
Originally posted by Svein_H Svein_H wrote:

Vel vel, det tok ca 10 minutter med graving i toppbarken før den første snegla dukket opp. Men det var ingen brunsnegle, men derimot en leopardsnegle! Spørsmålet blir da om jeg skal la den være i fred, for jeg har lest at den jager vekk andre snegler, deriblant brunsneglene. Hva tror dere?
I følge ekspertisens uttalelser kan det være lurt å la leopardsneglen få være i fred:
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2017 at 15:18
På årets hittil varmeste dag var det godt å kunne jobbe i skyggen av et par digre graner. Jeg fikk tatt en runde med gressklipperen og frisert området rundt anlegget ganske kraftig, og etterpå kom Vigdis og hjalp meg med lukinga. Jorda hadde sunket sammen ganske mye i løpet av 3 år, så vi fjernet duken og toppet opp med 5 nye sekker plantejord og 2 sekker kompost, som var det jeg hadde liggende, men jeg får kjøpe inn mer i morgen.

Ved 14-tia hadde sola kommet helt rundt granene, og både temperaturen og ryggen meldte fra at nå var det nok, men slik ser det ut her nå:



Satser på å få luket og fylt opp den andre halvdelen i morgen, før moroa med selve plantingen kan begynne. Smile
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2017 at 13:02
Vel vel, det tok ca 10 minutter med graving i toppbarken før den første snegla dukket opp. Men det var ingen brunsnegle, men derimot en leopardsnegle! Spørsmålet blir da om jeg skal la den være i fred, for jeg har lest at den jager vekk andre snegler, deriblant brunsneglene. Hva tror dere?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2017 at 20:27
Jeg skjønner at vi har vært heldige som har sluppet unna den dritten her, jeg får bare krysse fingra og håpe det fortsetter slik.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2017 at 02:16
Brunsnegler =

Vi har hatt disse i hagen helt siden vi kjøpte huset vi bor i for 10 år siden. Første bud var å fjerne alt ugress og kratt som var på tomta. Etterpå gikk vi og samlet alle sneglene vi fant og la de i en brødpose med vann og salmiakk (sterk blanding). Der lever de ikke lenge ... Kastes i søpla etterhvert.

Vi forsøkte også Nemaslug, en nematode som dreper sneglene. Men dette kreves at alle naboene også gjør en innsats, så dette har vi gitt opp.

Til slutt prøver vi å finne planter som sneglene ikke liker. Planter som skal se ut som små trær går fint. Værre er det med blomstrende ettårige planter i krukker og bed.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 6>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.