MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Ønskede moduler?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Ønskede moduler?

 Post Reply Post Reply
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ønskede moduler?
    Posted: 26 mai 2012 at 17:23
Mens jeg driver og planlegger anlegget mitt vurderer jeg å tilrettelegge for et par FREMOduler innimellom de andre seksjonene. Jeg ser at det til stadighet etterlyses strekningsmoduler, så jeg tenkte kanskje jeg kunne klare å bidra med noe etter hvert.

Derfor lurer jeg på, til dere som er kjent i gamet; hva slags strekningsmoduler er det som savnes?

- Rette?
- Kurver?
- Jokermoduler?
- Andre ting?

Jeg er kjent med at anleggene blir planlagt ut fra tilgjengelige moduler, men det er kanskje noen moduler det er færre av enn andre? Dobbeltspor og / eller kjøreledning er uaktuelt på mine moduler (de skal jo også passe inn på anlegget mitt), men ellers er jeg åpen for forslag og tips.

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Steinar Snøtun View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 22 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar Snøtun Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2012 at 22:14
Hva som trengs av moduler vil jo variere litt fra treff til treff, men rette eller slake svinger (opp til 15 grader) kan vi godt ha flere av. Lange moduler, 100 - 120cm er å foretrekke og helst ikke endevendere for øyeblikket. Av de kurvemodulene som finnes i dag er størstedelen 30 grader med 150cm radius, så det hadde vært kjekt med litt annet. Dessuten er de aller fleste modulene vi har med skråprofil, så flatprofilet F96 og E96 er også velkomne. Moduler med overgang fra skrå til flatprofil trengs også. Bare husk at på flatprofilmoduler egner rette eller lange slake kurver seg best.

Steinar
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2012 at 10:27
Takk for svar Steinar, da har jeg et utgangspunkt for planleggingen min. Angående vinkel på kurvemoduler, bør man etterstrebe vinkler som går opp i 90 grader (7,5, 15, 22,5 osv), eller står man helt fritt?
 
Overhøyde bør man kanskje unngå, så sant man ikke har en lang sammenhengende kurvemodul bestående av flere seksjoner? Det blir jo litt rart om overhøyden går opp og ned gjennom en kurve hvis den må startes og avsluttes innenfor hver modul...
 
Videre så tenker jeg på endestykkene, det finnes vel en høy og en lav utgave av hver profil (hhv 5 og 3 festehull)? Er det fritt hvem av disse jeg vil bruke?
 
Svein


Edited by Svein_A - 31 mai 2012 at 10:27
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Steinar Snøtun View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 22 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar Snøtun Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2012 at 13:41
Vinkelen trenger ikke å gå opp i 90 grader, her står man i utgangspunktet helt fritt. Men det er lurt å bygge slike moduler parvis, slik at ved å bruke de som en "S" kurve kan de utligne hverandre. Dessuten er det greit å kunne pakke de parvis for transport og lagring. Da kan de enkelt stables på hverandre i høyden, og hvis man har 4 slike pakker med 2 120cm moduler i hver, har man 9,6m modul på 0,6m2 gulvplass.

Overhøyde kan kun brukes på moduler/seksjoner som er lange nok til å få inn overgangen, og det bør da også være litt rettstrekning i hver ende. Da er vi straks oppe i en lengde på 3-4 meter eller mer, og slike moduler/seksjoner kan være en utfordring å plassere avhengig av lokalet.

Jeg har laget noen rette strekningsmoduler (Skaarersletta) med lavprofilendestykker (F96). Da kan man få tre moduler inn i en modulpakke. Endeplatene som vi bruker til pakkingen er 60cm høye.

Dette med standarisering av modulpakkene er viktig når man skal fylle en stor varebil eller henger. Da kan man pakke effektivt, og lasset blir mye mer stabilt, og muligheten for skader på modulene reduseres.
Steinar
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2012 at 14:18
Jeg holder på å bygge FREMOduler nå. har per nå 2 30graders svinger og 3 rette moduler. Jeg har tenkt å lage Midtun HP bla i FREMO og, hvor lange bør man lage modulene til stasjoner osv?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2012 at 15:58
Hvor lange?
Ikke lengre enn at du kan transportere dem. Det er altså helt individuelt. Det er det som er så flott med moduler. Du bestemmer så mye selv.

MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2012 at 18:10
Takk for tipset Steinar, det med standardisering av modulpakkene hadde jeg faktisk ikke tenkt på!

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,062 seconds.