MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Kabel til Digitrax
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kabel til Digitrax

 Post Reply Post Reply
Author
jalauri View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 50
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jalauri Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kabel til Digitrax
    Posted: 05 mai 2012 at 00:32
Har akkurat gått til innkjøp av en del digitrax komponenter og skal bygge nytt fra bunnen. Lurer litt på om det er noen som kan gi råd når det gjelder valg av kabel for ulike sammenkoblinger og hvor jeg kan kjøpe den til en fornuftig pris. Dreier seg om Super Chief 8 amp, pm42, bdl168 og se8c. Antar at de lengste strekkene mellom bdl168 og sporet vil være på 8-10 meter.
Digitrax Super Chief / Traincontroller Gold 9
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mai 2012 at 08:00
Hei

Ut fra din beskrivelse antar jeg det er strømkablene det er snakk om.

BDL168 er sensorer etter såkalt strømføler prinsippet. Det innebærer at de reagerer på små endringer i strømforbruk.
Umiddelbart synes 10m veldig langt med tanke på mulige forstyrrelser.
Følere bør monteres på en slik måte at avstanden fra skinnen til enheten blir kortest mulig.
For å unngå for mye spenningsfall bør du ha relativt tykke ledninger. Selv bruker vi 1,5 mm el-kabler.
Disse kjøper vi på Biltema eller Clas Ohlson

Jeg ville brukt BL168 på et sted med mange spor og heller gått til innkjøp av annen type sensorer til å ha rundt på anlegget


Edited by jhh61no - 05 mai 2012 at 08:09
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
jalauri View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 50
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jalauri Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mai 2012 at 12:15
Ok tar poenget ditt! Jeg sitter allerede med 4 stk. Bdl168 så da er det nok bare snakk om litt mer strategisk plassering av dem. Hva sier du til 3-5 meter da? Er også på jakt etter råd når det gjelder kabel til de andre komponentene jeg nevnte over? Ønsker også å høre om det finnes en god standard / praksis for fargekoder for ulike kabelformål?
Digitrax Super Chief / Traincontroller Gold 9
Back to Top
lklende View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 79
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lklende Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mai 2012 at 18:38
Jeg er enig med Jarle. 10 meter er risikabelt. Det er mye bedre å spre BDL168 enhetene rundt på anlegget for å få lengden fra spor til BDL168 så liten som mulig. Kluet er å unngå enhver form for uønsket/ukontrollert spenningstap. Egentlig er det ikke bare tykkelsen på kabel i forhold til lengde som er viktig. Like viktig er tilknyttingspunktene kabel/skinne og kabel/BDL168. Disse punktene er jo loddepunkter, og til tykkere kabel til vanskeligere er det å få et fint loddepunkt, er min erfaring. Dessuten så er Digitrax sitt system i utgangspunktet svært følsomt for feil spenning. Så det å legge ned et grundig arbeid i å få lik spenning for kjørestrømmen på hele anlegget, får en mye igjen for,

Når det er sagt, så høres det ut til å være et gigantanlegg du har. 4 BDL168 dekker jo  detektering 4x16 sporfelt (64 sporfelt). (Jeg går ut fra at du ikke skal benytte BDL168 til transponding siden du spør om kabeltilknytting direkte fra spor til BDL168). Kunne vært moro å høre mer om anlegget ditt. Har du skrevet/lagt ut bilder noe sted?

Når det gjelder standard for kjørestrøm. så brukes vanligvis rød og blå (FREMO). I DCC standarden er kjørestrøm rød og svart, men den standarden benyttes helst innabords i rullende materiell.

Når det gjelder kabel fra se8c til signalene, så er det så svak strøm at her kan du bruke hva som helst. Men flatkabel eller cat5 kabel gjør det lett å hold rede på hvilken kabel er koblet til hvilken pære i signalet.
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mai 2012 at 10:55
Hei

Synes 3-5 m også er mye men test det ut..

Du spør etter andre kabler.

Er det LocoNet kabler du lurer på ?


Edited by jhh61no - 06 mai 2012 at 10:56
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
jalauri View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 50
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jalauri Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mai 2012 at 10:44

Ok, det er nok lurt å gjøre noen tester før jeg setter i gang. Er det mulig å lodde 1,5mm kabel på skinnegangen, eller bør jeg benytte en tynnere overgang?  Skal event. denne overgangen loddes på 1,5 mm kabel eller er det noen smarte kontakter som kan benyttes?

Er generelt på jakt etter tips om hvor jeg kan kjøpe alle typer kabel jeg vil trenge til en god pris. Utstyr og kabel for å lage Loconet kabel er jeg allerede utstyrt med.
 
Når det gjelder anlegget så er ikke dette påbegynnet ennå. Er straks ferdig med å innrede mitt nye rom i kjelleren på 40 kvadratmeter, har over årene gjort en del innkjøp og har en idee om hvordan anellegget skal bli. Det vil bli hyllebaserte i flere plan.  Tema vil være Santa Fe Colorado/New Mexico dobbeltspor 1945/1946 med stigninger og helper service.
Digitrax Super Chief / Traincontroller Gold 9
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2012 at 00:33
Hei

Som tidligere nevnt er Biltema et aktuelt sted å handle, men jeg vet jo ikke om du har det i nærheten ..
Selv lager jeg overgang til 0,75 opp til skinnestrengen

Velg gjerneen kabel med mange tråder da denne er mykere og derfor enklere å jobbe med
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
lklende View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 79
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lklende Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2012 at 06:57
Til spørsmålet ditt: " er det noen smarte kontakter som kan benyttes?" kan jeg anbefale Wago tilkoblingsklemme. De finnes i tre utgaver: tilkobling av 2, 3 eller 5 ledere. Og de takler tykkelse fra 0,08 mm² til 4 mm² for tvinnet kabel og 0,08 - 2,5 mm² for kompakt kabel. se f eks
Claes Ohlsson. Disse er også godkjent for sterkstrøm. De kan festes under plata med monterings tape.


Edited by lklende - 10 mai 2012 at 08:39
Back to Top
jalauri View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 50
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jalauri Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2012 at 23:07
Mange takk det begynner å hjelpe! Har et siste spørsmål til noen som har erfaring med lodding på 44 pins kontaktene til Digitrax. Hvor tykk kabel er det mulig å lodde på disse?
Digitrax Super Chief / Traincontroller Gold 9
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2012 at 23:57
Hei
Har loddet 0,75 kvadrat enkelt. Klare sikker mer men er da sikkert lurt å legge en krympestrømpe rundt
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
jalauri View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 50
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jalauri Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2012 at 06:50
Takk for gode råd!
Digitrax Super Chief / Traincontroller Gold 9
Back to Top
jalauri View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 50
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jalauri Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 september 2012 at 22:04
Hei igjen!
Da har jeg fått koblet opp min første bdl168 og alt fungerte som det skulle før jeg la ut ballast. Nå får jeg imidlertid melding om opptatt i flere blokker selv om det ikke er noe der. Tynneste kabel benyttet er 0,75 og ingen kabellengder er over 5 meter. Selv om kabel er bare 1 meter får jeg feil. Noen som har erfaring med dette?
Digitrax Super Chief / Traincontroller Gold 9
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 september 2012 at 22:48
Jeg spørr DCC guruene på Forumet, er det strøm eller spenningssignal på sånne sendere. Finnes det med begge deler?

Hvorfor:
Jeg er automasjonselev, så dette er banket inn i hodet mitt, Strøm=Langkabler Spenning=Korte kabler. Spenningssignal er generelt mer følsomme for støy og tap en Strøm, så hvis det er mulig; Bruk strøm!
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
jalauri View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 50
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jalauri Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2012 at 19:45
Falsk alarm
Etter at ballast, lim og vann har tørket i i 4 døgn så var problemene forduftet. Alt fungerer som det skal!
Digitrax Super Chief / Traincontroller Gold 9
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2012 at 22:34
Dagens el.leksjon:
Vann kan lede strøm ... Wink
Bjørn Egil
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.