MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Jvg signaler
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Jvg signaler

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Jvg signaler
    Posted: 04 mai 2012 at 17:54

Utan att veta utifrån en god grund, så försökte jag mig på ett vägskydd Rätt eller Fel?????

Det jag vill framhålla är att signal tavlorna är ett verktyg som gör att det går att skapa hur många olika varianter som man önskar.
Lite lödvana är aldrig fel + tålamodSmile

En etsad signalgrund kan vara det första verktyget för att bygga sin egen signal.

 
Tråden har blivit ganska så lång och går att se och följa här om man är intresserad.
Tanken är inte att signaltråden ska bli dubbelpostad i respektive forum.
 
 
 
Vänl
Bo
 

 



Edited by Bo11 - 04 mai 2012 at 17:56
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mai 2012 at 16:06

Dvärgsignaler i den delvis mindre skalan har jag fått in några bra bilder på.

Har visat detta innan i lite olika trådar, men kan visas igen.

Dessa dvärgar är efter Svenska förhållanden, men går att vika, så dessa stämmer överens med nordiska förebilder.

 

Dvärgsignal stl 2.8 x 3.3mm

Huvuddvärgsignal stl 2.8 x 4.6mm

 

Vänl

Bo

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mai 2012 at 16:10
Det hadde vært fint med operative norske dvergsignaler. Problemet å få til det er kanskje at de norske står på en kort stolpe, og ikke helt nede på bakken slik de svenske?
Svein S
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mai 2012 at 16:39
Originally posted by ses ses wrote:

Det hadde vært fint med operative norske dvergsignaler. Problemet å få til det er kanskje at de norske står på en kort stolpe, og ikke helt nede på bakken slik de svenske?
Hej.
 
Detta ser jag inte som ett hinder.
 
I H0 är det ännu enklare.
 
Vänl
Bo
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mai 2012 at 18:39
Ett snabbt försök efter att sett bilder.
Signalen vänd efter Norska förebilder.
Dvärgsignale i skala 160 (N)
 
Röret är 0.97mm och har brotschas upp till 0.8mm
Huvuddvärgen blir det lite mera pilleri med.
Men allting går fram tills man har försöktSmile
 
Vänl
Bo
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mai 2012 at 18:55
I N?! Da bør det jo ikke være noe problem i H0. Det er den avbildede som passer for norske forhold. Noen hoveddverg som er annerledes har vi ikke. I Norge lyser (nesten) alltid den hjørnet, mens de langs buen varierer å være på slått. To vannrette=stopp, To på skrå=stopp i neste. To loddrett=klart.
Svein S
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mai 2012 at 06:40
Hej SES
 
Kan du vidarbefordra en Norsk bra signalsida ifrån era originalsignaler av alla slag.
 
Vänl
Bo
Back to Top
Basic71 View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 12 juni 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Basic71 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mai 2012 at 07:19
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mai 2012 at 07:38

Det var en gild lenke, gitt!

En liten justering på lenka slik at den peker rett på det om dvergsignal: https://trv.jbv.no/wiki/Signal/Prosjektering/Lyssignal#Dvergsignal_2

Svein S
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mai 2012 at 16:14
Det utbud jag har av signalplåtar är en god grund till att kunna bygga efter Norska förebilder.
 
Citat ur det inlägg som jag har presenterat.
Jag har tagit mig friheten som jag presenterade i det andra forumet en typisk Norsk förebild.
Tog vad jag hade hemma, men detta kan göras med bättre fingerkänsla.
Budskapet är i allafall att det går att använda de framtagna signalarken och bygga Norska förebilder.
 
Idag efterfrågas det signaler som är aktuella för just det egna hemlandet.
Då är det bra att ha såkallat en plåt som ett underlag, och bygga utifrån detta.
 
Det efterfrågas alltmer signaler i den mindre skalan.
 
Har presenterat i tidigare inlägg Dvärgsignaler i skala N.
Denna bild är efter en Svensk förebild, men samma signaltyp.
Skala H0 + skala N.
Båda signalskyltarna är läsbara.
 
Det jag vill ha fram i mitt budskap är att det går att bygga med enormt mycket tålamod.
Nöjet är att gå ut och mäta för att få fram just den signaltyp man önskar sig.Smile
 
Vänl
Bo
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2012 at 06:50

Ett signalbygge med stege.

Har även dragit trådar till respektive signal, har varit ambitiös nog, och även dragit 2st till återledning.

Stolpen i sig kan agera som återledare.

Vänl
Bo
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2012 at 07:54
Tenker du å lage slike for produksjon og salg?
Svein S
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2012 at 17:55
Originally posted by ses ses wrote:

Tenker du å lage slike for produksjon og salg?
Funderar du på försäljning det jag visar på bild, eller att sälja signalark respektive komplett signalbyggstas för själva signalmasten.
 
Idag har jag en hel del produkter av signalbyggsatser avsett för Svenska förebilder, detta kan man se på min hemsida.
 
Men det är inget som hindrar vid intresse här på forumet, att jag sätter ihop byggsatser med avsedda lysdioder för Norska förebilder.
 
 
Vänl
Bo
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2012 at 20:23
Svenska förebilder av vägskydd i skala N
Blir lite tokigt att visa Svenska förebilder, men tekniken i de små skalorna avser även hur Norska vägskydd kan fungera och göras i modell.
 
Två uppsättningar.
Med ljusledare samt Led.
 
Vänl
Bo
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2012 at 22:12
Det vil sikkert være et marked for byggesett av norske signaler dersom de følger forbildet både mht signalbilde og utseende ellers. Men vi er blitt bortskjemt av SkalaDesigns hovedsignaler de siste årene som har svært høy kvalitet, men leveransen var begrenset og er vel utsolgt nå. Dvergsignaler er det imidlertid ingen, så langt jeg vet, som har kommet opp med kommersielt.
Svein S
Back to Top
Basic71 View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 12 juni 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Basic71 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2012 at 22:30
Trønderfrim Frimerker og Hobby har signaler, jeg kjøpte for under ett halvt år siden.

http://g0592343.flexiweb.no/page/products/141064/

Rune
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2012 at 06:44
Mina signaler är ett verktyg, alltså en grund för att kunna bygga lite av varje som passar individen själv.
För mina egna behov så har jag kunnat bygga ett stort antal signaler samt även se om det går att bygga i de mindre skalorna.
 
Men jag ska inte tjata vidare på signaler, utan detta finner ni säkert själv var ni ska köpa dessa till era anläggningar.
 
Vänl
Bo
 
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2012 at 09:48
Jeg synes nå fortsatt at forsøket med å sette dvergen på stolpe ser lovende ut. Litt justeringer i detaljene, så er vi der. Bare på den ene stasjonen på TMJK-anlegget trenger vi nok en ca 30 dverger.

Her er et par bilder jeg i farten fant i samlingen min, av norske dvergsignaler. Koblingsboksen varierer litt, men den er det minst viktige med tanke på å få til et operativt dvergsignal for norsk MJ.










Edited by ses - 13 mai 2012 at 09:48
Svein S
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2012 at 10:48
Originally posted by ses ses wrote:

Jeg synes nå fortsatt at forsøket med å sette dvergen på stolpe ser lovende ut. Litt justeringer i detaljene, så er vi der. Bare på den ene stasjonen på TMJK-anlegget trenger vi nok en ca 30 dverger.

Her er et par bilder jeg i farten fant i samlingen min, av norske dvergsignaler. Koblingsboksen varierer litt, men den er det minst viktige med tanke på å få til et operativt dvergsignal for norsk MJ.








 
 
Dvärgsignaler är de signaler det går mest utav ( i allafall i Sverige )
Har tagit en bild på mitt kommande projekt där vi kan se en liten del av växelgata, där kan man skymta placerade dvärgsignaler, och det ska ut fler i antal enbart på denna växelgata.
 
 
Du har säkert följt tråden i No Forum där jag tar ut detta klipp.
 
Utdrag av mitt inlägg
 
Likaså ska det placera ut signaler ( i stora mängder )
Samt komplittera byggnader.
 
PS: Signalernas betydelse, för att ge detta lilla extra.
Här kan vi se utifrån banhallens håll ut mot växelknippet.
Dessa dvärgsignaler som inte gör mycket väsen av sig, men ack så viktigt.
 
 
Vänl
Bo


Edited by Bo11 - 13 mai 2012 at 10:50
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2012 at 17:23

H0 signal med Led, det är både fördelar och nackdelar.

NACKDEL

Linsen i släckt läge blir rektangulär.

Är lite pilligare att jobba med.

FÖRDELAR

Tråddragningen klarar sig på 0.5mm totalt, och går att nyttja en förebildsenlig stolpe.

Hållbarhet ofantligt många timmar

Ljusstark

Bra strålningsvinkel.

Kostnadsekonomisk i förhållande till ljusledare.

Vänl

Bo

Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2012 at 21:59
Utöver föregående bild, så lite kabeldragning.
Jag har valt att gör återledningen separat för varje Led, för se hur mycket utrymme jag har plats för inuti röret som är 1.0mm och detta innebär 8st ledningar.

Urtaget i stolpen kan beredas plats för kontaktlådan som bilden visade.
Röret ska naturligtvis vändas 180grader.
 
Vänl
Bo
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2012 at 19:41
Då har jag presenterat baksidan i två inlägg, och då är det dags att presentera hur framsidan ska se någorlunda hyfsat ut.
 
Solskydden kan göras något kortare, men visuellt så blir detta mycket bra.
Stolpen är 0.97mm det är den minsta jag har hemma, så det fick bli en sådan.
Den stolpe som presenteras i bild ifrån original, skulle jag tro ligger på ca 60-65mm så detta skulle bli om det ska vara korrekt 0.75mm.
Men någonstans så måste man kompromissa så godset inte faller ihop.
 
Vänl
Bo
 
Edit: stavfel


Edited by Bo11 - 14 mai 2012 at 19:43
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2012 at 21:03
Se det! Det virker som du har fått med ringene rundt lampene også. Det eneste som gjenstår før den er perfekt er å avslutte kassa i bunnen tettere inntil lampene og avrunde det hele slik som bildene av forbildene viser.
Svein S
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2012 at 21:31
Originally posted by ses ses wrote:

Se det! Det virker som du har fått med ringene rundt lampene også. Det eneste som gjenstår før den er perfekt er å avslutte kassa i bunnen tettere inntil lampene og avrunde det hele slik som bildene av forbildene viser.
 
Jo det är rätt att dvärgen ska ha en kortare kropp, men det måste även vara en kompromiss som tillåter lödningen på stolpen.
 
När man har kommit dit så att belysningen är på plats och trådarna dragna ner igenom stolpen så viks signalen ihop med en 2-komp massa som får härda, och sedan slipas denna ner till signalskärmens kropp och då har man förslutit hela boxen som en säker installation och fått en snygg dvärgsignal.
 
På de Svenska dvärgarna så använder jag med fördel ljusledare, då denna signal som åtgärdas på samma sätt förblir en signal som aldrig slits ut, och här har jag producerat ett stort antal dvärg .o. huvuddvärgar, då jag har en bra mall så det går att göra ett 10-tal åt gången.
 
Men de Norska förebilderna tillåter inte ljusledare, då stolpen sätter broms för detta, och då blir proceduren en mera tidsödande tillverkning.
 
Ps: Nu har jag visat med några bilder hur det går att få till en dvärgsignal, vill man själv berabeta denna så att det faller mer till förbildens korrekta utseende, så får man jobba med detta.
Men jag avslutar här, och låter era ideer spinna vidare, möjligen att någon tillverkare tar fram något som är färdigt för de Norska MJ rallarna.
 
Vänl
Bo
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2012 at 14:11
Svensk eller Norsk
 
Ja det spelar nog inte så stor roll, utan jag vill visa är en signalmast helt i metall och skala H0.
 
Vänl
Bo
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2012 at 15:45
Visar ett youtubeklipp på en sekvens av en filmsnutt med mina signaler, som består av Huvudsignal med Huvuddvärgsignal.
Betydelsen är " kör 80 vänta 40" respektive för dvärgsignal " kör 40"
Sekvensen visar att den översta lampan tappar lite effekt vid omställningen vid blink, men det är mitt styrkort som inte har den kvalité som jag önskar.
Här har vi då en bra framställare för ändamålet SigStyr.
 
Visar även utvecklingen för mina dvärgsignaler som jag har på visningar.
 
Vänligen
Bo
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2013 at 16:56
Visar ett collage utav en bildserie där jag har ritat detta i 3D, men utgått ifrån min egen bygganvisning av en svensk signalmast.
Har i mina byggsatser lagt ner mycket vikt att efterlikna originalet, men fått ta hänsyn till vad marknaden har att erbjuda i modell sammanhang av material.

Bilden ni ser är alltså ritad utifrån min egen framtagning av en färdigbyggd signalmast.

Har lagt ut intressespalt på min hemsida för att känna av responsen på hobby marknaden.
Så får jag värdera detta utifrån om det är intressant eller ej, och ta ett beslut därefter.

Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2013 at 19:37
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2014 at 11:39
Nu bakefter så förstår jag inte varför jag lägger in Svenska signaler i ett Norskt forum, då detta knappast kan vara av intresse.
Möjligen för att visa att det går att bygga signaler på egen hand.

Ursäkta.

Vänligen
Bo
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 270
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2014 at 12:16
Originally posted by Bo11 Bo11 wrote:

Möjligen för att visa att det går att bygga signaler på egen hand.

Ursäkta.

Vänligen
Bo


Precis. Hyggelig at du viser oss din fremgangsmåte.

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.