MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - NSB damproter
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NSB damproter

 Post Reply Post Reply
Author
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: NSB damproter
    Posted: 04 mai 2012 at 14:38
Bortsett fra et par brødre som har "tatt'n helt ut" og bygget både damproter og vinterlandskap, samt Collector Modell har jeg ikke sett mange av NSB's gamle roterende, dampdrevne sneryddere ute i markedet.
 
Derfor gikk jeg like godt inn på tyske e-Bay og slo til på en pakke fra Trix bestående av både den tyske roteren og en BR 52 damper. (Ala den norske stortyskeren). Hele greia gikk for rundt 3000 kroner inkludert frakt og moms. Fordi jeg har Gützold's norske stortysker fra før, så solgte jeg den medfølgende BR 52'en og fikk 1800 kroner for den på QXL. Det betydde at selve roteren kostet meg 1200 kroner før jeg tok fatt på en minimal ombygging til norskliknende.
 
Roterne på Bergensbanen var av en litt annen type enn den fra Trix. De hadde blant annet firkentede sidevinduer. Trix' variant gikk nok mest på Nordlandsbanen.
 
Selve frontpartiet og sneinntaket måtte modifiseres noe. Blant annet med et rør-utkikk. Jeg lakket den dessuten fra grønn til sort, og litrerte den med nummer 7, samt de dekalene som ellers er på de bildene vi har av dem. Også boggiesider ble lakket sort, men jeg beholdt røde hjulkanter. Midt under satte jeg på en rød skinnerenser. Rundt selve hytten forlenget jeg sideveggen med et nytt vindu. Dessuten laget jeg et lite lokk bak på skorsteinen slik det var på originalen.
 
Det som mangler er slette sidevegger istedet for de tyske som har forsterkende båndjern hele veien. Men for å få til dette - slik CM har gjort - må det etses nye sider, og det har jeg ikke utstyr til eller kunnskap om.
 
Litt smussing rundt skorsteinen på taket så ble det en iallefall tilnærmet norsk variant med minimal innsats.  Roteren er som forbildet ikke selvdreven, men modellen har roterende snøplog og lysene funker fint.
 
 
 
 
 
 
 
 
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 14:52
Stilig!!
 
Du får det jammen til..  Er veldig glad i slike ombyggninger, så har du andre prosjekter du har gjort, så ser jeg gjerne at de kommer på "trykk" Smile
 
 
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 15:01
Jeg har faktisk ikke tenk over før nå at de norske har firkanta vinduer istedet for runde.
Men du sier at det fantes rotere med runde vinduer her også?


Di R1 som Jernbanemuseet eier. Jaja, er ikke bare her offentlig eiendom forfaller.
Såvidt jeg husker er denne tysk, og jeg regna dermed med den var lik tilgjengelige tyske modeller.



Di R4 på Finse. Såvidt jeg husker (igjen) pusset på av NJK-folk i Bergen. Visstnok svenskbygd.

Jeg trodde at roter 1 og 2 var like, og at alle bygd etterpå også var like.

Du sier at de norske ikke har forsterkende båndjern på sidene.  Tenker du på andre enn de vertikale som er langs sidene på hvertfall de bevarte norske, eller er det enda mer jeg ikke har forstått? :)

Roteren fra Trix er fin den, og med norske dekaler og sporrenser så har du fått til et pent resultat.
Mä kommer med ny roter for z også i år, med motor på roteren. Ikke umulig jeg MÅ ha den!


Edited by EirikS - 04 mai 2012 at 15:02
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 15:30
Har en avansert kopimaskin (Xerox Phaser 6180 MFP), men har ikke funnet programmet for 64-bits scanning ennå. Derfor tok jeg et par kamerashots av de to forbildene jeg har fra Norge. Det er NSB nummer 6 og 7. Det ene er et gammelt postkort. Gjør jeg noe galt med å legge ut de to bildene får bare moderator slette dem. Som man ser er de vertikale avstiverne borte. Roterne hadde jo tysk forbilde, og der nede var jo neppe sneskjæringene så høye at de utgjorde noe friksjonsproblem. Her er de i alle fall med runde vinduer:
 
 


Edited by MJ - 04 mai 2012 at 15:36
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 15:30

Bergensbaneroterne ble bygget til banens åpning i 1909 og litt senere, og av norske verksteder. man vil gjenkjenne at mange av delene, tenderen og kjelen (usynlig), er fra damplok fra epoken. Disse har firkantede vinduer på siden.

Nordlandsbaneroterne ble bygget under krigen, så vidt jeg husker, av tyske fabrikanter og er av en ganske annen type enn Bergensbanens. Disse har runde vinduer på siden.

Svein S
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 15:33
På e-Bay heter for øvrig damproter Dampfschneeschleuder.
 
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 15:38
Se der ja, gode opplysninger fra begge to.
Flere forskjeller på roterne enn jeg visste om, og at de tyskbygde kom seinere.
Svein sier de første er norskbygde, så da stemmer det vel ikke at noen er bygd i Sverige heller?

Kjelen er hvertfall norsk i nr4



Edited by EirikS - 04 mai 2012 at 15:41
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 15:46
 Nei, 1-4 er alle bygget hos Skabo og Thune i årene 1907-14. Nr. 5-7 er bygget hos Henschel i 1943/44, ser jeg når jeg blar opp i Materielldatabasen: http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?hid=1749  

Edited by ses - 04 mai 2012 at 15:47
Svein S
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 16:40
Fint prosjekt med en norskliknende roter!
 
Collector mener jeg baserte sin roter på et byggesett fra Günther? Jeg har en av disse.
Da sideveggene og vindusplassering på de norske roterene kanskje er det som skiller seg ut mest visuelt, laget Collector nye sider i etset messing for å fjerne det utvendige stenderverket av U-profiler som de tyske hadde. Vet at det ble gjort forsøk med å fjerne stenderverket på de originale veggene av hvitmetall - men det ble ikke vellykket.
Jeg har modifisert min med en nedgearet Faulhaber (5 VDC) og konstantspenningsregulator. Derved kan roteren gå med konstant høyt turtall, selv om loket kjører sakte (som forbildet).
 
Har aldri funnet ut om de tyske roterene hadde utvendige U-profiler da de kom til Norge - eller om dette var en modifikasjon som ble utført her (og event. når dette ble gjort)?
Har hørt at dette  var nødvendig for at snø skulle ha mindre å feste seg i på høyfjellet.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2021 at 13:46
Inspirert av din ombygging, har jeg nå tegner etseplater til denne slik at man kan få en mer norsk variant på anlegget.

Hvilke Trix-modell brukte du, og hadde den det dekselet rundt selve roteren? Ser ut som at alle Trix og Märklin har bare 2 luker som lukkes foran roteren.
Mitt ombyggingssett selges her ombyggingssett damproter
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2021 at 08:19
Hei Pelle. Passer ditt ombyggingsett til Günther byggesettet?
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.