Valg av forbilde for kommersielle modeller |
Post Reply | Page <123> |
Author | ||
Øyvind Erik
Medlem i MJF Joined: 25 mai 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 248 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
La oss nå håpe at ikke alle debatter også i fortsettelsen skal avspores med fullstendig irrelevant 2R/3R krangel!
|
||
Øyvind Erik
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000. |
||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 873 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Må dessverre si meg litt enig med overkonduktøren her.
Jeg oppfattet førsteinnlegget her som kritikk av Skipsmodeller fordi de hadde valgt en lite utbredt stasjonstype som forbilde. Det er fordi jeg oppfatter kommunikasjonen som negativt vinklet. Hadde kommunikasjonen vært positivt vinklet ville skribenten vært positivt innstilt til en modell av et forbilde som mange har et forhold til. Svært mange besøker Krøderbanen og ser da Vikersund stasjon. Så ville skribenten ha gått videre med å tipse om at dette er et svært godt utgangspunkt for å videreutvikle byggesettet for å kunne bygge andre forbilder også. Tanken bak innlegget er godt men formen ble dessverre feil for flere av oss. |
||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Finner også noe på Jernbanemuset, men spørs hvor gode tegninger man trenger.
|
||
A matter of life and death
|
||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hva er problemet med å lage en særing av en stasjon når folk vil kjøpe den?
|
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
Herman
Medlem i MJF Joined: 05 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 51 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg må bare innrømme at jeg er uenig med de fleste som har skrevet innlegg i denne tråden.
(Ikke alle, men mer enn halvparten.) Jeg oppfatter det første innlegget som surmulende, men ikke fordi det er produsert en modell av Vikersund stasjon, men derimot: "Hvorfor ble ikke jeg spurt?" Så vidt jeg husker dreide diskusjonen seg om hele stasjonsmiljøet på Vikersund, i et hvert fall tre bygninger, og jeg mener den foregikk i Fjasbokgruppen: "Modelljernbane for moroskyld!" http://www.facebook.com/groups/287086284686529/ |
||
Herman
Medlem i MJF Joined: 05 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 51 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Og bare for å ha slengt med et innlegg i den debatten, også:
Diskusjonen om toskinne eller treskinne er et symptom på at enkelte er altfor opptatt av en enkelt skala og sporvidde. Jeg har ikke det minste i mot treskinne, men da vil jeg ha strømskinnen ved siden av sporet. (T-bane) Edited by Herman - 05 mai 2012 at 16:22 |
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Spiller ikke noe stor rolle så lenge folk kjøper modeller. Jeg er sikker skipsmodeller kommer opp med flere modeller seinere. rettet noen tastefeil.
Edited by Wickerman - 07 mai 2012 at 20:14 |
||
A matter of life and death
|
||
Heine Pedersen
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 503 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Så har "kjerringfaktoren" slått til igjen... Prøv å ikke bestandig tolke alt så negativt. Dere kommer garantert til å få et mye bedre liv ellers også.
Helt ufattelig for meg at innlegget til Svein kan tolkes så negativt. Mvh Heine |
||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 873 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det Heine betyr bare at folk er forskjellig. Dermed tolker vi også ting forskjellig.
Selv om noen tolker ting i negativ retning betyr ikke det at de ikke har et godt liv. Forøvrig kan jo samme oppfordring returneres til de som kommenterer kommentarene |
||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ok. Jeg skal se om jeg kan lære av dette. Motstand er tross alt en utmerket læremester dersom motstanden er relevant og i passende porsjoner, og det er den vel i dette tilfellet. Samtidig har jeg et budskap til mine kritikere (og generelt). Kommunikasjon er en tosidig sak, så å legge all skylda på avsender av et budskap er for billig. Den som leser har også et ansvar for å få med seg nyanser og helheter, og ikke bare fokusere ensidig på enkeltheter i det som skrives, før man ytrer seg selv. Dette gjelder selvfølgelig generelt og alle og enhver, ikke bare for denne saken. Men en rekke har tydeligvis oppfattet mitt førsteinnlegg helt annerledes enn noen andre, så da spørs det hva det beror på. Det kan være tvetydigheter i tekster som gjør at det oppfattes ulikt, men det kan også ligge hos den som leser det, for eksempel at man har gjort seg opp en mening på forhånd om skribenten. Hvis den er negativ (og noen har forklart meg i klartekst at jeg har et dårlig omdømme i hvert fall i ett MJ-miljø, og siden mange er ukjente for meg eller anonyme aner jeg ikke om det finnes en slik kobling her), er det veldig lett å ville se etter ting i en tekst som bestyrker denne fordommen. Det vil si at man leser inn andre ting enn det teksten faktisk sier, eller at man overser ting som man burde tatt med for å yte teksten rettferdighet. Dette kan generelt være en krevende øvelse særlig ved lange tekster, men ikke desto mindre viktig for å unngå unødige misforståelser. Jeg skal heller ikke si at jeg klarer å etterleve dette idealet til enhver tid. |
||
Svein S
|
||
MJ
Nykommer Joined: 03 september 2011 Status: Offline Points: 237 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Å være "krenket" er blitt en ny maktfaktor i vesten. Det er en finurlig hersketeknikk i klientsamfunnet. Ved å utbasunere sin krenkethet i all offentlighet - også på vegne av andre - søker svakere grupper å utfordre og dominere det kvalitativt normative som tidligere løftet samfunnet, men som nødvendigvis også ga noen en ubehagelig mindreverdighetsfølelse. I dagens kosesamfunn skal rett og slett ingenting være "ubehagelig" for noen. Alle skal være like "snille og gode" og alt skal være like bra. Kritikk er uønsket for det gir assosiasjoner om at det kan finnes noe som er bedre enn det en selv behersker og det var det ingen av barnehavetantene som fortalte om. Men i en atmosfære der konstruktiv kritikk undertrykkes stagnerer etter hvert også veksten i et samfunn. Gud er erklært død, men vi vil næggu ikke ha Darwin heller...
|
||
trulss
Fremo og MjF medlem Joined: 07 juli 2005 Location: Norge Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Den eneste lærdommen du kan trekke av dette er at det alltid vil være noen som ikke klarer å forstå hva du mener, og som senere ikke klarer å innrømme/innse at de ikke forstod det du mente. Jeg er ikke i stand til å se noe galt i spørsmålene du stiller i startinlegget, snarere tvert i mot - det er spørsmål som bør stilles, og som det hadde vært interessant å diskutere. Men den diskusjonen drukner jo helt i kritikken mot at spørsmålene ble stilt. |
||
Truls Slevigen
|
||
skipsmodeller
Kommersielle aktører Joined: 17 mars 2011 Location: norge Status: Offline Points: 35 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Er enig i att de bør stilles spørsmål om valg av forbilde.
Det kan godt hende vi driver på en helt annen måte enn andre komersielle aktører. Alle våre bygninger er blitt til etter forespørsler. Siden vi produserer alt selv så trenger vi ikke lage hundrevis av hver type. (heller ha mest mulig typer) Derfor forstår vi veldig godt det stilles spørsmål. Håpet denne tråden kunne vært til hjelp for og finne nye aktuelle modeller. Asker typen vil komme så snart vi får tegninger til den. |
||
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Helt enig!
Dan
|
||
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hvor mye vil det koste å få laget Nesttun Stasjon? er jo greit å gi en indikasjon på hvor mange man må ha for å få en fornuftig pris.
|
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
Øyvind Erik
Medlem i MJF Joined: 25 mai 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 248 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
||
Øyvind Erik
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000. |
||
Tord
Viderekommen Joined: 01 mai 2012 Location: Sverige Status: Offline Points: 33 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Om man nu får lägga sig i diskussion om norska modeller: Otroligt fin modell som Skipsmodeller har gjort. Just att den är lite annorlunda med sin ovanligt stora längd gör den intressant. Och norsk ser denverkligen ut. På rak arm kan jag inte komma på någon svensk station som är något liknande men den borde kunna användas i svensk miljö också, och kanske även finsk. Till formen är den inte helt olikÖrebro Södra, men den är i puts.
Det kan finnas en risk i att enbart önska sig modeller som finns på många platser. För min del är jag tacksam för t.ex. Mariefreds station, som dessutom fungerar väl som pensionat (även i Norge, fast då vitmålat förstås). Vad jag vet saknar den sin motstycke i vare sig Sverige eller världen. Rimbo Grandes helt aparta fotoatelje eller det mysiga lilla kontoret, bägge i snickarglädjestil. Bara de mest normala husen skulle bli lite trist. Men visst, det vore förstås en stor fördel om standardvarianterna också kan göras om det nu som i faller Vikersund kan ske relativt enkelt, om man nu har ritningar. Och det har Skipsmodelelr ju sagt. Det strategiskt intressanta tycker jag är om laserskurna modeller skapar helt nya möjligheter att göra produktion av varianter betydligt mer lönsamma, något skipsmodeller kanske kan svara på. Är det så att plastbyggsatser är mycket dyrare att göra formvarianter av medan laserskurna här skapar helt nya möjligheter. Detta kanske av flera faktorer, - det är samma maskin som gör det två formvarianterna utan något särskilt formstycke, enbart olika datafiler för de två varianterna. - det går att få lönsamhet i betydligt mindre serier(?). Jag föreställer mig att när man gjuter i plast måste man göra ett större antal än när man skär ut med laser för att det ska bli ekonomiskt. - Att göra programmeringen för skärningen kan vara relativt enkelt i olika varianter om det bara är t.ex. förlängning som behövs. Utifrån det har jag tre exempel. Det första är det vi redan diskuterat, Vikersund i olika original och förkortade varianter. Ett annat är att släppa en del av det perfekta avbildningsidealet utan tänka sig att variera en hustyp som ger norsk eller nordisk karaktär åt modelllandskapet. Jag tänker då på en viss hustyp som förvånar mig att den inte tycks återupptas för produktion i Sverige fast den fanns tidigare från Euromod. Det är den typiska enkla bondstugan på landet av äldre typ, två våningar, röd eller vitmålad med rätt låga fönster och brett mellan dem. Jag menar att det ligger en fara i att modeller bara görs av vanliga hus då det karakteriska i ett landskap om man vill ha något utanför städerna också är äöldre hus. Euromods modelle hette Hult. Liknande hus finns i Norge där en huvudpoäng är att det finns i alla längder, från två fönster längs sidan till nästan lika långa som Vikersund uppe i Tröndelag. Poängen är att om man vill ha exakt husmodell så är de regionala skillnaderna ett hinder men om man istället söker hitta en lämplig norskt utseende gammal bondstuga kanske man lätt kan får varianter från 2 upp till 7 fönster på sidan eller vad man nu hittar som rimligt på förebilder. Jag föreställer mig också att det kan finnas sörlands- eller kusthus som på samma sätt skulle kunna göras i olika långa varianter. En annan variant som kanske är ett mycket snabbt sätt att variera modeller nästa helt utan extra jobb är det som 7 villorna i Saltsjöbaden i Stockholmstrakten är gjorda efter. För att spara på arkitektkostnaderna var grundritningarna på dessa hus desamma men sedan vafrierade man en del detaljer, ställde dem i olika vinklar men framförallt spegelvände ritningarna. Det sista vorde gå enklet att göra för laserskurna modeller. I verkligheten gjorde dessa trix att de såg mycket olika ut, något som kanske kan åstadkommas i modellvärlden också, men knappast med plastbyggsatser.
|
||
Tord
Viderekommen Joined: 01 mai 2012 Location: Sverige Status: Offline Points: 33 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
En liten detalj till. Jag försöker kartlägga nordiska husmodeller som kanske någon lagt märke till i en tråd om detta. Det jag undrar över är påståendet i den ursprungliga starten på denna tråd:
Hvalstad-typen (pappmodellen som kom nylig), Flikkeid-typen, Skreia-typen, Svenkerud-typen og Veggli-typen (hvis jeg husker rett) Flikkeid (Nittedal, Rise etc,), Svenkerud och Veggli vet jag vem som tillverkar men Skreia har jag bara hört rykten om men aldrig fått bekräftat. Jag antar att det en gång gjordes som station till övriga förträffliga Eina järnvägsbyggnader av Artitec men vet alltså inte. Till försäljning nu hos hobbyhandlare hittar jag den inte men den har kanske funnits någon gång? Hvalstad var något nytt. Stationen ser snygg ut. Vem är det som tillverkar denna modell? Tacksam för hjälp.
|
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Skreia, Eina, Hakadal, Kjelsås, Jaren, Lunner (husker ikke fler i farta) er alle bygget etter samme tegning, men noen av dem er bygget speilvendt. Det sies at dette ble gjort for at stasjonsmesterens leilighet skulle komme på sydsiden.
Gran stasjon er i samme stil og ser ved første øyekast identisk ut, men er større.
Uthuset, som Artitec også lagde, er på samtlige av disse stasjonene og flere i tillegg (bla. Gjøvik hvor stasjonsbygningen er en relativ stor mur bygning).
Godshuset, som også Artitec lagde, er/var på flere av disse stasjonene og flere i tillegg.
|
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hvalstad-typen er det som vel markedsføres som Snarum stasjon. Men det navnet som brukes i 1:1-sammenheng om disse 17 like stasjonsbygningen er Hvalstad-typen; merkelig nok, siden Hvalstad faktisk avviker litt fra alle de andre. Stai er en av samme type som fortsatt finnes, ellers er mange av disse små stasjonene borte nå. Hvem som har produsert det vet jeg ikke, og det står ikke noe om det på Togbutikkens nettside heller, og byggesettet er utsolgt: http://www.togbutikken.no/webshop/shop1/product2.asp?stockNo=snarum |
||
Svein S
|
||
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Snarum ble vel utviklet etter en idedugnad her på forumet for et par års tid siden, Highmoor Scale Models var produsentnavnet, og det var en nederlender Hans van der Burg som sto i presjen for det prosjektet.
Han har ikke vært pålogget her på nesten 2 år, og jeg har heller ikke hørt om noen flere slike prosjekter fra den kanten, så jeg vet ikke om det ble med det ene..?
Svein
|
||
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg vil påstå at byggesettet i papp ikke var noe spesielt å skryte av...
|
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
Traveller
Veteran Joined: 07 februar 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 148 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Vikersund stasjonsbygning er kanskje ikke noe typehus slik det står i dag, men Vikersund stasjon er egentlig et veldig bra forbilde for en som ikke klarer å bestemme seg for om man vil kjøre moderne eller eldre epoker!
På Randsfjordbanen fyker allt fra Trax til Signatur forbi, og på Krøderbanen brummer og peser en endeløs rekke rariteter: Padde, BM87 (i heldige stunder med Gx), 89, 91, Skd 206, 214, 220C, damp (ok, litt snevert utvalg for de mest ekstreme SuperLine-eksesser), usmusset teak og godsvogner i dukkestueformat. "Vikersund City" er full av murhus på landet, som bør kunne la seg gjenskape med litt kitbashing. Dersom noen vil montere byggesettet er MJ-bladet mer enn mottakelig for en artikkel... Peder Figenbaum Redakttør |
||
MJ
Nykommer Joined: 03 september 2011 Status: Offline Points: 237 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det kan jeg ikke være helt enig i. Til å være papp synes jeg det var et av de bedre jeg har både sett og bygget. Men skal du bygge papp er det maktpåliggende å IKKE bruke for mye lim. Fuktighet og papp er en dårlig kombinasjon og trelim kan være helt ødeleggende om man ikke er kjapp med limingen og benytter minimale mengder lim. Synd bildene forsvant på byggebloggen min. |
||
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg syns også det ser veldig bra ut, takk for at du legger ut bildene på nytt!
Det taket der er vel ikke det som fulgte med, mener å erindre at du byttet til et annet..?
Svein
|
||
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
||
MJ
Nykommer Joined: 03 september 2011 Status: Offline Points: 237 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jepp. Taket som fulgte med var ikke noe særlig, så jeg tok en tur til Strømmen og kjøpte "skifertak". Tror det var Auhagen. Og så var det å kombinere svart og hvit vannmaling og gå løs på en og en skifer. Men min foreløpige konklusjon er selvsagt at ikke noe overgår resin i detaljer. Her kommer både papp og laserskåret tre til kort etter min erfaring. Legger ved et foto av et annet av dioramaene mine - Nittedal stasjon i resin. Bygget av en uerfaren MJ for mange år siden og full av støv. (Stasjonen altså) Men detaljene er mye bedre og definerte enn du får i papp eller tre.
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg har byggesettet av Snarum liggende ubygd så langt. Når jeg ser detaljbildene, så vil nok jeg bruke litt tid på å forbedre vinduene og dørene, og omrammingen rundt disse.
|
||
Svein S
|
||
MJ
Nykommer Joined: 03 september 2011 Status: Offline Points: 237 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja det ligger et stort forbedringspotensial i detaljene. Er det Snarum man bygger så bør man vel muligens også speilvende de gule tilleggsbygningene? Morten Hagen i HobbyTrain gjorde nettopp det og det gikk visstnok helt greit.
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg stusser også litt over brunfargen og det som virker som liggende panel på midtbygningen på Snarum. Antagelig er forbildet dette: Og slik stod alle disse laftede bygningene noen år etter at laftet var satt opp, men så ble de panelt med loddrett panel. Snarum brant jo og ble gjenoppbygget etter gamle tegninger. Her slik den var før brannen: Fotos fra NJKs Stasjonsdatabase, foto Bjørn Næss og Ulf Berntsen. |
||
Svein S
|
||
MJ
Nykommer Joined: 03 september 2011 Status: Offline Points: 237 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Der ser man. Ikke bare et lite forbedringspotensial ute og går her. Men de røde flate takstenene på midtseksjonen var vel neppe slik fra starten av. Ser sidebygningene har skifer. Selv får jeg bare leve med det ettersom jeg har ferdigbygget stasjonen. Men du som ligger i startgropen kan muligens rette opp i skavankene. Lykke til med jobben, og glem ikke å legge ut fotos av forbedringene hva forbildet angår. Takk forresten for at du øser av dine kunnskaper og ditt livsverk på NJK nett.
Edited by MJ - 09 mai 2012 at 12:38 |
||
Post Reply | Page <123> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |