MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Valg av forbilde for kommersielle modeller
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Valg av forbilde for kommersielle modeller

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 23:18
Originally posted by MJ MJ wrote:

Originally posted by EirikS EirikS wrote:

Visste dere forresten at den nye stasjonsbygningen kun passer for 3-leder c-skinne fra Märklin? LOL
 
En kar kom inn i MJ-butikken og utbrøt: "Ikke alle Märklinister krangler, men alle som krangler er Märklinister". Dette utsagnet er selvsagt heelt feil. Jeg kjenner faktisk mange både blide og hyggelige Märklinister jeg. Beer
Vel: her på dette Forumet så stemmer ikke sitatet ditt. Her har de aller mest aggressive enkeltindividene vært anti-Märklinister.  Jeg husker med gru en troende toskinnefanatiker som tilfeldigvis hadde samme initialer i sitt nick som deg. Han greidde å ødelegge flere debatter med raljering om midtkontakter. Men han tror jeg slettet profilen sin.
 
La oss nå håpe at ikke alle debatter også i fortsettelsen skal avspores med fullstendig irrelevant 2R/3R krangel!
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mai 2012 at 03:27
Må dessverre si meg litt enig med overkonduktøren her.
Jeg oppfattet førsteinnlegget her som kritikk av Skipsmodeller fordi de hadde valgt en lite utbredt stasjonstype som forbilde. Det er fordi jeg oppfatter kommunikasjonen som negativt vinklet.
Hadde kommunikasjonen vært positivt vinklet ville skribenten vært positivt innstilt til en modell av et forbilde som mange har et forhold til. Svært mange besøker Krøderbanen og ser da Vikersund stasjon. Så ville skribenten ha gått videre med å tipse om at dette er et svært godt utgangspunkt for å videreutvikle byggesettet for å kunne bygge andre forbilder også.
Tanken bak innlegget er godt men formen ble dessverre feil for flere av oss.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mai 2012 at 11:21
Originally posted by ses ses wrote:

De som disponerer NSBs gamle bygningtegninger, det som var NSBs arkitektkontor i Storgata 5, heter Linje Arkitekter AS. Man får ut tegninger derfra, men til en viss kostnad, så vidt jeg har skjønt. MJ-bladet har vel benyttet seg av dette i nyere tid. Jeg bladde selv i dette arkivet mange ganger på 1970-tallet, og vet at det inneholder en rekke fantastiske tegninger. Så vidt jeg vet er alt tatt vare på.
 
 
Finner også noe på Jernbanemuset, men spørs hvor gode tegninger man trenger.
A matter of life and death
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mai 2012 at 11:48
Hva er problemet med å lage en særing av en stasjon når folk vil kjøpe den? 
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Herman View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Herman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mai 2012 at 15:47
Jeg må bare innrømme at jeg er uenig med de fleste som har skrevet innlegg i denne tråden.

(Ikke alle, men mer enn halvparten.)

Jeg oppfatter det første innlegget som surmulende, men ikke fordi det er produsert en modell av Vikersund stasjon, men derimot: "Hvorfor ble ikke jeg spurt?"

Så vidt jeg husker dreide diskusjonen seg om hele stasjonsmiljøet på Vikersund, i et hvert fall tre bygninger, og jeg mener den foregikk i Fjasbokgruppen: "Modelljernbane for moroskyld!"
http://www.facebook.com/groups/287086284686529/
Back to Top
Herman View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Herman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mai 2012 at 15:49
Og bare for å ha slengt med et innlegg i den debatten, også:
Diskusjonen om toskinne eller treskinne er et symptom på at enkelte er altfor opptatt av en enkelt skala og sporvidde.

Jeg har ikke det minste i mot treskinne, men da vil jeg ha strømskinnen ved siden av sporet. (T-bane)

Edited by Herman - 05 mai 2012 at 16:22
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mai 2012 at 20:33
Originally posted by Stian Stian wrote:

Hva er problemet med å lage en særing av en stasjon når folk vil kjøpe den? 
 
Spiller ikke noe stor rolle så lenge folk kjøper modeller. Jeg er sikker skipsmodeller kommer opp med flere modeller seinere.
 
rettet noen tastefeil.


Edited by Wickerman - 07 mai 2012 at 20:14
A matter of life and death
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mai 2012 at 20:39
Så har "kjerringfaktoren" slått til igjen... Prøv å ikke bestandig tolke alt så negativt. Dere kommer garantert til å få et mye bedre liv ellers også. Wink

Helt ufattelig for meg at innlegget til Svein kan tolkes så negativt.

Mvh Heine
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mai 2012 at 00:14
Det Heine betyr bare at folk er forskjellig. Dermed tolker vi også ting forskjellig.

Selv om noen tolker ting i negativ retning betyr ikke det at de ikke har et godt liv. Forøvrig kan jo samme oppfordring returneres til de som kommenterer kommentareneWink
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mai 2012 at 08:00

Ok. Jeg skal se om jeg kan lære av dette. Motstand er tross alt en utmerket læremester dersom motstanden er relevant og i passende porsjoner, og det er den vel i dette tilfellet.

Samtidig har jeg et budskap til mine kritikere (og generelt). Kommunikasjon er en tosidig sak, så å legge all skylda på avsender av et budskap er for billig. Den som leser har også et ansvar for å få med seg nyanser og helheter, og ikke bare fokusere ensidig på enkeltheter i det som skrives, før man ytrer seg selv. Dette gjelder selvfølgelig generelt og alle og enhver, ikke bare for denne saken. Men en rekke har tydeligvis oppfattet mitt førsteinnlegg helt annerledes enn noen andre, så da spørs det hva det beror på. Det kan være tvetydigheter i tekster som gjør at det oppfattes ulikt, men det kan også ligge hos den som leser det, for eksempel at man har gjort seg opp en mening på forhånd om skribenten. Hvis den er negativ (og noen har forklart meg i klartekst at jeg har et dårlig omdømme i hvert fall i ett MJ-miljø, og siden mange er ukjente for meg eller anonyme aner jeg ikke om det finnes en slik kobling her), er det veldig lett å ville se etter ting i en tekst som bestyrker denne fordommen.  Det vil si at man leser inn andre ting enn det teksten faktisk sier, eller at man overser ting som man burde tatt med for å yte teksten rettferdighet. Dette kan generelt være en krevende øvelse særlig ved lange tekster, men ikke desto mindre viktig for å unngå unødige misforståelser. Jeg skal heller ikke si at jeg klarer å etterleve dette idealet til enhver tid.

Svein S
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mai 2012 at 08:32
Å være "krenket" er blitt en ny maktfaktor i vesten. Det er en finurlig hersketeknikk i klientsamfunnet. Ved å utbasunere sin krenkethet i all offentlighet - også på vegne av andre - søker svakere grupper å utfordre og dominere det kvalitativt normative som tidligere løftet samfunnet, men som nødvendigvis også ga noen en ubehagelig mindreverdighetsfølelse. I dagens kosesamfunn skal rett og slett ingenting være "ubehagelig" for noen. Alle skal være like "snille og gode" og alt skal være like bra. Kritikk er uønsket for det gir assosiasjoner om at det kan finnes noe som er bedre enn det en selv behersker og det var det ingen av barnehavetantene som fortalte om. Men i en atmosfære der konstruktiv kritikk undertrykkes stagnerer etter hvert også veksten i et samfunn. Gud er erklært død, men vi vil næggu ikke ha Darwin heller... 
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mai 2012 at 08:38
Originally posted by ses ses wrote:

Ok. Jeg skal se om jeg kan lære av dette. Motstand er tross alt en utmerket læremester dersom motstanden er relevant og i passende porsjoner, og det er den vel i dette tilfellet.


Den eneste lærdommen du kan trekke av dette er at det alltid vil være noen som ikke klarer å forstå hva du mener, og som senere ikke klarer å innrømme/innse at de ikke forstod det du mente.

Jeg er ikke i stand til å se noe galt i spørsmålene du stiller i startinlegget, snarere tvert i mot - det er spørsmål som bør stilles, og som det hadde vært interessant å diskutere. Men den diskusjonen drukner jo helt i kritikken mot at spørsmålene ble stilt.
Truls Slevigen
Back to Top
skipsmodeller View Drop Down
Kommersielle aktører
Kommersielle aktører


Joined: 17 mars 2011
Location: norge
Status: Offline
Points: 35
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote skipsmodeller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mai 2012 at 10:45
Er enig i att de bør stilles spørsmål om valg av forbilde.
 
Det kan godt hende vi driver på en helt annen måte enn andre komersielle aktører.
Alle våre bygninger er blitt til etter forespørsler.
Siden vi produserer alt selv så trenger vi ikke lage hundrevis av hver type. (heller ha mest mulig typer)
Derfor forstår vi veldig godt det stilles spørsmål.
 
Håpet denne tråden kunne vært til hjelp for og finne nye aktuelle modeller.
Asker typen vil komme så snart vi får tegninger til den.
 
 
 
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mai 2012 at 12:35
Originally posted by trulss trulss wrote:

Originally posted by ses ses wrote:

Ok. Jeg skal se om jeg kan lære av dette. Motstand er tross alt en utmerket læremester dersom motstanden er relevant og i passende porsjoner, og det er den vel i dette tilfellet.


Den eneste lærdommen du kan trekke av dette er at det alltid vil være noen som ikke klarer å forstå hva du mener, og som senere ikke klarer å innrømme/innse at de ikke forstod det du mente.

Jeg er ikke i stand til å se noe galt i spørsmålene du stiller i startinlegget, snarere tvert i mot - det er spørsmål som bør stilles, og som det hadde vært interessant å diskutere. Men den diskusjonen drukner jo helt i kritikken mot at spørsmålene ble stilt.
 
ClapClap
Helt enig!
 
Dan
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mai 2012 at 17:26
Hvor mye vil det koste å få laget Nesttun Stasjon? er jo greit å gi en indikasjon på hvor mange man må ha for å få en fornuftig pris.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mai 2012 at 20:48
Originally posted by skipsmodeller skipsmodeller wrote:

Er enig i att de bør stilles spørsmål om valg av forbilde.
 
Det kan godt hende vi driver på en helt annen måte enn andre komersielle aktører.
Alle våre bygninger er blitt til etter forespørsler.
Siden vi produserer alt selv så trenger vi ikke lage hundrevis av hver type. (heller ha mest mulig typer)
Derfor forstår vi veldig godt det stilles spørsmål.
 
Håpet denne tråden kunne vært til hjelp for og finne nye aktuelle modeller.
Asker typen vil komme så snart vi får tegninger til den.
 
 
 
Veldig bra! Hittil tror jeg jeg har kjøpt alt dere har laget av norske bygninger, og det vil jeg fortsette med. Om jeg blir å bygge alt er en annen sak, men keep up the good work!
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
Tord View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 mai 2012
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2012 at 00:39
Om man nu får lägga sig i diskussion om norska modeller: Otroligt fin modell som Skipsmodeller har gjort. Just att den är lite annorlunda med sin ovanligt stora längd gör den intressant. Och norsk ser denverkligen ut. På rak arm kan jag inte komma på någon svensk station som är något liknande men den borde kunna användas i svensk miljö också, och kanske även finsk. Till formen är den inte helt olikÖrebro Södra, men den är i puts.

Det kan finnas en risk i att enbart önska sig modeller som finns på många platser. För min del är jag tacksam för t.ex. Mariefreds station, som dessutom fungerar väl som pensionat (även i Norge, fast då vitmålat förstås). Vad jag vet saknar den sin motstycke i vare sig Sverige eller världen. Rimbo Grandes helt aparta fotoatelje eller det mysiga lilla kontoret, bägge i snickarglädjestil. Bara de mest normala husen skulle bli lite trist. Men visst, det vore förstås en stor fördel om standardvarianterna också kan göras om det nu som i faller Vikersund kan ske relativt enkelt, om man nu har ritningar. Och det har Skipsmodelelr ju sagt.

Det strategiskt intressanta tycker jag är om laserskurna modeller skapar helt nya möjligheter att göra produktion av varianter betydligt mer lönsamma, något skipsmodeller kanske kan svara på. Är det så att plastbyggsatser är mycket dyrare att göra formvarianter av medan laserskurna här skapar helt nya möjligheter. Detta kanske av flera faktorer, 

- det är samma maskin som gör det två formvarianterna utan något särskilt formstycke, enbart olika datafiler för de två varianterna. 

- det går att få lönsamhet i betydligt mindre serier(?). Jag föreställer mig att när man gjuter i plast måste man göra ett större antal än när man skär ut med laser för att det ska bli ekonomiskt. 

- Att göra programmeringen för skärningen kan vara relativt enkelt i olika varianter om det bara är t.ex. förlängning som behövs.

Utifrån det har jag tre exempel. Det första är det vi redan diskuterat, Vikersund i olika original och förkortade varianter. 

Ett annat är att släppa en del av det perfekta avbildningsidealet utan tänka sig att variera en hustyp som ger norsk eller nordisk karaktär åt modelllandskapet. Jag tänker då på en viss hustyp som förvånar mig att den inte tycks återupptas för produktion i Sverige fast den fanns tidigare från Euromod. Det är den typiska enkla bondstugan på landet av äldre typ, två våningar, röd eller vitmålad med rätt låga fönster och brett mellan dem. Jag menar att det ligger en fara i att modeller bara görs av vanliga hus då det karakteriska i ett landskap om man vill ha något utanför städerna också är äöldre hus. Euromods modelle hette Hult. Liknande hus finns i Norge där en huvudpoäng är att det finns i alla längder, från två fönster längs sidan till nästan lika långa som Vikersund uppe i Tröndelag. Poängen är att om man vill ha exakt husmodell så är de regionala skillnaderna ett hinder men om man istället söker hitta en lämplig norskt utseende gammal bondstuga kanske man lätt kan får varianter från 2 upp till 7 fönster på sidan eller vad man nu hittar som rimligt på förebilder. Jag föreställer mig också att det kan finnas sörlands- eller kusthus som på samma sätt skulle kunna göras i olika långa varianter.

En annan variant som kanske är ett mycket snabbt sätt att variera modeller nästa helt utan extra jobb är det som 7 villorna i Saltsjöbaden i Stockholmstrakten är gjorda efter. För att spara på arkitektkostnaderna var grundritningarna på dessa hus desamma men sedan vafrierade man en del detaljer, ställde dem i olika vinklar men framförallt spegelvände ritningarna. Det sista vorde gå enklet att göra för laserskurna modeller. I verkligheten gjorde dessa trix att de såg mycket olika ut, något som kanske kan åstadkommas i modellvärlden också, men knappast med plastbyggsatser.
Back to Top
Tord View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 mai 2012
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2012 at 00:58
En liten detalj till. Jag försöker kartlägga nordiska husmodeller som kanske någon lagt märke till i en tråd om detta. Det jag undrar över är påståendet i den ursprungliga starten på denna tråd:

Hvalstad-typen (pappmodellen som kom nylig), Flikkeid-typen, Skreia-typen, Svenkerud-typen og Veggli-typen (hvis jeg husker rett)

Flikkeid (Nittedal, Rise etc,), Svenkerud och Veggli vet jag vem som tillverkar men Skreia har jag bara hört rykten om men aldrig fått bekräftat. Jag antar att det en gång gjordes som station till övriga förträffliga Eina järnvägsbyggnader av Artitec men vet alltså inte. Till försäljning nu hos hobbyhandlare hittar jag den inte men den har kanske funnits någon gång?

Hvalstad var något nytt. Stationen ser snygg ut. Vem är det som tillverkar denna modell?

Tacksam för hjälp.
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2012 at 09:41
Skreia, Eina, Hakadal, Kjelsås, Jaren, Lunner (husker ikke fler i farta) er alle bygget etter samme tegning, men noen av dem er bygget speilvendt. Det sies at dette ble gjort for at stasjonsmesterens leilighet skulle komme på sydsiden.
 
Gran stasjon er i samme stil og ser ved første øyekast identisk ut, men er større.
 
Uthuset, som Artitec også lagde, er på samtlige av disse stasjonene og flere i tillegg (bla. Gjøvik hvor stasjonsbygningen er en relativ stor mur bygning).
 
Godshuset, som også Artitec lagde, er/var på flere av disse stasjonene og flere i tillegg.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2012 at 11:26

Hvalstad-typen er det som vel markedsføres som Snarum stasjon. Men det navnet som brukes i 1:1-sammenheng om disse 17 like stasjonsbygningen er Hvalstad-typen; merkelig nok, siden Hvalstad faktisk avviker litt fra alle de andre. Stai er en av samme type som fortsatt finnes, ellers er mange av disse små stasjonene borte nå. Hvem som har produsert det vet jeg ikke, og det står ikke noe om det på Togbutikkens nettside heller, og byggesettet er utsolgt:

http://www.togbutikken.no/webshop/shop1/product2.asp?stockNo=snarum

Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2012 at 12:28
Snarum ble vel utviklet etter en idedugnad her på forumet for et par års tid siden, Highmoor Scale Models var produsentnavnet, og det var en nederlender Hans van der Burg som sto i presjen for det prosjektet.
 
Han har ikke vært pålogget her på nesten 2 år, og jeg har heller ikke hørt om noen flere slike prosjekter fra den kanten, så jeg vet ikke om det ble med det ene..?
 
Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2012 at 14:43
Jeg vil påstå at byggesettet i papp ikke var noe spesielt å skryte av...
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Traveller View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 februar 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 148
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Traveller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2012 at 21:26
Vikersund stasjonsbygning er kanskje ikke noe typehus slik det står i dag, men Vikersund stasjon er egentlig et veldig bra forbilde for en som ikke klarer å bestemme seg for om man vil kjøre moderne eller eldre epoker!

På Randsfjordbanen fyker allt fra Trax til Signatur forbi, og på Krøderbanen brummer og peser en endeløs rekke rariteter: Padde, BM87 (i heldige stunder med Gx), 89, 91, Skd 206, 214, 220C, damp (ok, litt snevert utvalg for de mest ekstreme SuperLine-eksesser), usmusset teak og godsvogner i dukkestueformat.

"Vikersund City" er full av murhus på landet, som bør kunne la seg gjenskape med litt kitbashing.

Dersom noen vil montere byggesettet er MJ-bladet mer enn mottakelig for en artikkel...

Peder Figenbaum
Redakttør
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2012 at 10:05
Originally posted by Stian Stian wrote:

Jeg vil påstå at byggesettet i papp ikke var noe spesielt å skryte av...
 
Det kan jeg ikke være helt enig i. Til å være papp synes jeg det var et av de bedre jeg har både sett og bygget. Men skal du bygge papp er det maktpåliggende å IKKE bruke for mye lim. Fuktighet og papp er en dårlig kombinasjon og trelim kan være helt ødeleggende om man ikke er kjapp med limingen og benytter minimale mengder lim.
 
Synd bildene forsvant på byggebloggen min.
 
 
 
 
 
 
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2012 at 10:28
Jeg syns også det ser veldig bra ut, takk for at du legger ut bildene på nytt!Thumbs Up 
 
Det taket der er vel ikke det som fulgte med, mener å erindre at du byttet til et annet..?
 
Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2012 at 10:52
Jepp. Taket som fulgte med var ikke noe særlig, så jeg tok en tur til Strømmen og kjøpte "skifertak". Tror det var Auhagen. Og så var det å kombinere svart og hvit vannmaling og gå løs på en og en skifer. Men min foreløpige konklusjon er selvsagt at ikke noe overgår resin i detaljer. Her kommer både papp og laserskåret tre til kort etter min erfaring. Legger ved et foto av et annet av dioramaene mine - Nittedal stasjon i resin.  Bygget av en uerfaren MJ for mange år siden og full av støv. (Stasjonen altsåSmile) Men detaljene  er mye bedre og definerte enn du får i papp eller tre.
 
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2012 at 11:44
Jeg har byggesettet av Snarum liggende ubygd så langt. Når jeg ser detaljbildene, så vil nok jeg bruke litt tid på å forbedre vinduene og dørene, og omrammingen rundt disse.
Svein S
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2012 at 11:50
Originally posted by ses ses wrote:

Jeg har byggesettet av Snarum liggende ubygd så langt. Når jeg ser detaljbildene, så vil nok jeg bruke litt tid på å forbedre vinduene og dørene, og omrammingen rundt disse.
 
Ja det ligger et stort forbedringspotensial i detaljene. Er det Snarum man bygger så bør man vel muligens også speilvende de gule tilleggsbygningene? Morten Hagen i HobbyTrain gjorde nettopp det og det gikk visstnok helt greit.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2012 at 12:02

Jeg stusser også litt over brunfargen og det som virker som liggende panel på midtbygningen på Snarum. Antagelig er forbildet dette:

Og slik stod alle disse laftede bygningene noen år etter at laftet var satt opp, men så ble de panelt med loddrett panel. Snarum brant jo og ble gjenoppbygget etter gamle tegninger. Her slik den var før brannen:

Fotos fra NJKs Stasjonsdatabase, foto Bjørn Næss og Ulf Berntsen.

Svein S
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2012 at 12:37
Der ser man. Ikke bare et lite forbedringspotensial ute og går her. Men de røde flate takstenene på midtseksjonen var vel neppe slik fra starten av. Ser sidebygningene har skifer. Selv får jeg bare leve med det ettersom jeg har ferdigbygget stasjonen. Men du som ligger i startgropen kan muligens rette opp i skavankene. Lykke til med jobben, og glem ikke å legge ut fotos av forbedringene hva forbildet angår. Takk forresten for at du øser av dine kunnskaper og ditt livsverk på NJK nett.

Edited by MJ - 09 mai 2012 at 12:38
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,090 seconds.