MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Valg av forbilde for kommersielle modeller
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Valg av forbilde for kommersielle modeller

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Valg av forbilde for kommersielle modeller
    Posted: 04 mai 2012 at 08:58

Skipsmodeller.com har nettopp annonsert en laserskåret modell av VIkersund stasjon: http://www.skipsmodeller.com/nettbutikk/img/p/95-241-thickbox.jpg Modellen ser fin ut, og vil sikkert bli solgt til mange - kanskje.

Det jeg imidlertid lurer litt på, er valget av forbilde for en slik modell. Det står i annonsen: "Dette byggesettet er utviklet på forespørsel fra norske modelljernbaneentusiaster." Hvem er disse norske modelljernbaneentusiastene (er egl. ikke ute etter hvem de faktisk er), hvor mange er de og hvordan har man tenkt når man har påvirket skipsmodeller.com til å velge akkurat dette forbildet?

Hvis jeg skal tippe, så er denne valgt, eller etterspurt, fordi mange har sett denne bygningen i forbindelse med en tur på Krøderbanen. Vel og bra, men er man klar over at dette er en ganske sær bygning som det finnes én av i hele landet? Derimot finnes, eller fantes, det mange stasjonsbygninger som er nesten like denne, f.eks. Krøderen, Åmot og Tyristrand, for å nevne et par som fortsatt finnes. Dette er den såkalte Asker-typen (der stod den altså også), men som pga større trafikk ble forlenget på Vikersund, til å bli nesten dobbelt så lang som standard-typen var. 

Hadde man i stedet for den enslige Vikersund, valgt en standard Asker-type, ville vi fått modell av noe som var lagt mer representativt og mer "vanlig". Nå er det selvsagt mulig for den fingernemme å forkorte denne til å bli en vanlig Asker-type, men da må man altså betale for mer enn man strengt tatt trengte. Nesten 1000 kroner er faktisk litt for et slikt byggesett. Jeg tror Skipsmodeller.com også hadde fått solgt flere byggesett dersom man hadde satset på noe mer ordinært, enn denne. 

Nå er det sikkert mange som ergrer seg over at jeg kommer med slike kritiske bemerkninger. Er det ikke flott at det lages modeller av norske stasjoner? Jo, selvsagt. Men jeg vil tro at både produsenter og MJ-ere jevnt over er bedre tjent med modeller av det mest utbredte og dagligdagse, framfor av forbilder det finnes kun få eller ett eksemplar av. Så spørsmålet går mer på hva slags råd produsentene får, og hva slags informasjon de innhenter ved valg av forbilde å lage modell etter. 

I det store og hele fungere dette imidlertid godt. De stasjonsmodellene som jeg i farten husker er tilbudt, er bra representative bygninger som det finnes flere av rundt om kring: Hvalstad-typen (pappmodellen som kom nylig), Flikkeid-typen, Skreia-typen, Svenkerud-typen og Veggli-typen (hvis jeg husker rett).

Et par bilder av Asker-typen:




Edited by ses - 04 mai 2012 at 09:00
Svein S
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 10:50
Fryktelig leit dersom bakgrunnen er at ikke Skipsmodeller forespør markedet mere inngående. Krøderen hadde jeg kjøpt tvert. MEN nå kan det jo hende at folkene bak har en spesifikk hensikt med Vikersund. Og det er svært prisverdig at noen tar på seg produksjon og satsning av jernbanebygninger. Da kan vi bare håpe at den driftige produsenten leser forumet her og at vi neste gang kan få stasjonen i andre enden av Krøderbanen. Som også kan benyttes mange andre steder i landet.
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 12:05
Jeg satt og funderte på det samme som Svein.
Men det kan jo tenkes at det byggesettet lett kan bygges som en standard utgave av Asker-typen? Har de vert litt smarte så har de lagt ved 2 ekstra endevegger slik at det kan bygges 2 komplette stasjoner ut av det ene settet. Jeg vet ikke om det er så lett, men det er en tanke.
Back to Top
smholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote smholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 12:38
Kan dere ikke da bare foreslå for produsenten at de lager en variant av byggesettet, som er en standard Asker-type?
mvh,
Svein-Martin Holt
platelayer - facebook
Back to Top
skipsmodeller View Drop Down
Kommersielle aktører
Kommersielle aktører


Joined: 17 mars 2011
Location: norge
Status: Offline
Points: 35
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote skipsmodeller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 13:07
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 13:22
Ojoj! I stedet for å takke pent og bukke for at det blir tatt initiativ, og vi får et alldeles nydelig norsk signaturbygg kommer eder og galle! Skam dere!
Jeg er en av de som ønska meg Vikersund stasjon. At ønsket ble oppfyllt var jo bare fantastisk! Jeg ser ikke noe problem med å sette stasjonsbyggningen på et hvilket som helst anlegg og kalle den for det du måtte ha lyst til.
Så tusen takk til Skipsmodeller for initiativ i en vanskelig bransje! :-)
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 13:36
Dette er et DEBATTFORUM. Ikke nødvendigvis alltid et hyllningsorgan. Her diskuteres og analyseres mulige løsninger, forbedringer og annen info som bringer hobbyen videre. Av denne grunn kan produsenter påregne BÅDE ros og ris. Som regel er det mest ros, og det er fint, men fra tid til annen kommer det konstruktivt kritiske innspill som kan bidra til at både produsenter og brukere kan finne nye og forbedrede løsninger som gagner oss alle.
Back to Top
skipsmodeller View Drop Down
Kommersielle aktører
Kommersielle aktører


Joined: 17 mars 2011
Location: norge
Status: Offline
Points: 35
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote skipsmodeller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 13:42
Om noen har tegninger og gode bilder av de overnevnte stasjonene er det ingen problem og lage de.
 
Vikersund stasjon ble laget for vi fikk gode tegninger og bilder
Har alt for stor respekt for denne hobbyen til att vi setter i gang med bygninger som vi ikke har tilstrekkeli innformasjon om.
 
 
Målet er og lage de meste som fins av norske bygninger.
 
 
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 13:44
Skal MJ belære oss i hva et nettforum er også nå? Kjøp legohus så får du akkurat det du ønsker! Og om man ønsker en god dialog kan det fint gjøres på Skipsmodellers eget forum. Det blir litt sært og sitte her på MJ-forumet å sutre. Men det som satt innerst inne er kanskje det som svei mest? At blant mj-entusiastene var ikke noen som frekventerer dette forumet mest tatt med? Eller var de? Jeg vet ikke.
 
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 13:51
Jeg tror du misforstår litt "Overkonduktøren". Jeg sutrer ikke og tror heller ikke Svein gjør. Vi bare diskuterer en modell som har kommet på markedet og det er jo bl.a. det forumet er til.
Det er nydelig modell som er laget og du skal ikke se bort fra at jeg kjøper den. Men det må da være lov å diskutere en modell uten å bli kjefta på fordi man stiller noen spørsmål?
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 13:57

Jeg forstår veldig bra jeg. Og jeg sutrer ikke over norske bygg fra små produsenter. Men jeg blir inderlig .... når jeg leser først og fremst misnøye rett etter at det er presentert en modell vi ikke har sett tidligere. Snarum, Nittedal og Eina har jo vært tilgjengelig over tid, og det er på tide at vi fikk noe annet også. Jeg er takknemlig for det.

Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
hilljens View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 106
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hilljens Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 14:03
Jeg har ikke sett at noen av innleggene ovenfor gir uttrykk for noe misnøye!!!!!!!!
Mvh Arne Hill-Jensen
Skreiabanens materiell epoke II og III
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 14:05

Her er det vel bare "Overkonduktøren" som har sutrer. Jeg har ikke sutret og slett ikke kommet med edder og galle. Jeg har tvert i mot skrevet at "modellen ser fin ut" og at den sikkert også kan forkortes av de fingernemme dersom man ønsker en modell etter forbilde av Asker-typen. Jeg har altså ikke uttalt meg noen som helst negativ om selve modellen som byggesett. Den er sikkert fin som modell av Vikersund stasjonsbygning. 

Men jeg har stillet noen spørsmål med hvordan man velger et forbilde for en modell, og anbefalt at man fokuserer mer på det utbredte enn det spesielle. Hvis det regnes som upassende å komme med et slikt forslag på Norges viktigste MJ-forum, så har vi nok forskjellig syn på hva et slikt forum kan brukes til. Det er vel nettopp her at en slik debatt bør føres, for jeg hadde ikke bare Skipsmodeller i tankene. Det finnes andre produsenter også. Vi har jo også hatt en lang tråd om hvilken modell man helst ønsker seg. 

Svein S
Back to Top
skipsmodeller View Drop Down
Kommersielle aktører
Kommersielle aktører


Joined: 17 mars 2011
Location: norge
Status: Offline
Points: 35
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote skipsmodeller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 14:09
Vi kan nok enkelt bygge enkelt bygge om vikersund stasjon til asker typen
Men bør nok ha tegninger.
Om noen har tegninger er vi innteresert i de.
 
Syns det er bra med en diskusjon over hva som burde vært laget
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 14:09
Originally posted by skipsmodeller skipsmodeller wrote:

Om noen har tegninger og gode bilder av de overnevnte stasjonene er det ingen problem og lage de.
 
Vikersund stasjon ble laget for vi fikk gode tegninger og bilder
Har alt for stor respekt for denne hobbyen til att vi setter i gang med bygninger som vi ikke har tilstrekkeli innformasjon om.
 
 
Målet er og lage de meste som fins av norske bygninger.
 
 

Det høres ut som et prisverdig mål! At man heller ikke vil sette i gang med produksjon uten tilstrekkelig dokumentasjon, er jeg selvsagt enig i, og støtter på det sterkeste.

Det høres jo også ut som at terskelen for igangsette en produksjon er ganske lav bare man har god nok dokumentasjon. Det kan nok skaffes tegninger av det meste av jernbanebygninger, så da er kanskje ballen kastet tilbake med tanke å finne fram til bygninger som det kan være stor interesse for å få i modell?



Edited by ses - 04 mai 2012 at 14:10
Svein S
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 14:19
Boken "Neste stasjon" fra Gyldendal fra 1997 kaller seg "en guide til jernbanens arkitekturhistorie". Der kan en lese meget om de ulike stasjonstypene i Norge, og boken har dessuten en del skisser og fotos. Men Skipsmodeller trenger selvsagt bedre tegninger enn dette. Og hva er vel da bedre - etter å ha funnet typen man er på jakt etter i boken - enn å ta kontakt med NSB/Jernbaneverket og høre hva de har av detaljtegninger på den ønskede modellen.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 14:24
De som disponerer NSBs gamle bygningtegninger, det som var NSBs arkitektkontor i Storgata 5, heter Linje Arkitekter AS. Man får ut tegninger derfra, men til en viss kostnad, så vidt jeg har skjønt. MJ-bladet har vel benyttet seg av dette i nyere tid. Jeg bladde selv i dette arkivet mange ganger på 1970-tallet, og vet at det inneholder en rekke fantastiske tegninger. Så vidt jeg vet er alt tatt vare på.
Svein S
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 14:27
Originally posted by ses ses wrote:

 "Dette byggesettet er utviklet på forespørsel fra norske modelljernbaneentusiaster." Hvem er disse norske modelljernbaneentusiastene (er egl. ikke ute etter hvem de faktisk er), hvor mange er de og hvordan har man tenkt når man har påvirket skipsmodeller.com til å velge akkurat dette forbildet?

Hvis jeg skal tippe, så er denne valgt, eller etterspurt, fordi mange har sett denne bygningen i forbindelse med en tur på Krøderbanen. Vel og bra, men er man klar over at dette er en ganske sær bygning som det finnes én av i hele landet?

Sutring og antagelser kaller jeg dette.
Men sånn er det vel, -gamlegutta kan komme med velmenende råd i etterkant, og vi andre vet ikke hva vi snakker om, har jeg inntrykk av. Da er det plutselig vi som sutrer. Slutt opp'a karer!  
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 14:43
Originally posted by Overkonduktøren Overkonduktøren wrote:

Originally posted by ses ses wrote:

 "Dette byggesettet er utviklet på forespørsel fra norske modelljernbaneentusiaster." Hvem er disse norske modelljernbaneentusiastene (er egl. ikke ute etter hvem de faktisk er), hvor mange er de og hvordan har man tenkt når man har påvirket skipsmodeller.com til å velge akkurat dette forbildet?

Hvis jeg skal tippe, så er denne valgt, eller etterspurt, fordi mange har sett denne bygningen i forbindelse med en tur på Krøderbanen. Vel og bra, men er man klar over at dette er en ganske sær bygning som det finnes én av i hele landet?

Sutring og antagelser kaller jeg dette.
Men sånn er det vel, -gamlegutta kan komme med velmenende råd i etterkant, og vi andre vet ikke hva vi snakker om, har jeg inntrykk av. Da er det plutselig vi som sutrer. Slutt opp'a karer!  

Så vidt jeg kan se er det bare du som har tilført denne debatten noe negativt med å klage over oss andre, mens resultatet av at jeg tok opp dette er faktisk at Skipsmodeller har invitert til å komme med forslag og stoff til flere bygninger. Det vil alle være tjent med. Vi er selvsagt også tjent med Vikersund stasjon. Jeg har aldri vært mot den modellen som sådan, men prøvde å få i gang i konstruktiv debatt om hvordan modeller velges ut med tanke på framtiden.  

Svein S
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 14:45
Originally posted by Overkonduktøren Overkonduktøren wrote:

Sutring og antagelser kaller jeg dette.
Men sånn er det vel, -gamlegutta kan komme med velmenende råd i etterkant, og vi andre vet ikke hva vi snakker om, har jeg inntrykk av. Da er det plutselig vi som sutrer. Slutt opp'a karer!  
 
Synes du har hatt mange fine innlegg jeg. Men i selve debatten er det ingen andre OVERkonduktører enn moderator. Her på forumet er alle meningsberettiget.Vi får lov å si vår mening innenfor noen ytre rammer. Gleder meg til å se flere innlegg også fra deg.Smile
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 14:52
Svein; -du klager over at stasjonen burde vært en annen. Du lurer på hvem som er spurt om hvillken stasjon som burde bygges. Du sier selv i innlegget ditt at noen vil ergres. Da må du jo vente reaksjoner!
 
Det går faktisk an å ordlegge seg på en annen måte, som er til inspirasjon for viderer utvikling. F.eks. som å bifalle den byggningen som er til salgs nå. Og så komme med videre ønsker og råd, uten å være surmaga i utgangspunktet.
 
Og  MJ, -du har vel ikke annet å gjøre enn å finne feil hos andre, har du?
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 15:07
Nåja, jeg synes kanskje "begge sider" er noe krasse her jeg da.
Visste dere forresten at den nye stasjonsbygningen kun passer for 3-leder c-skinne fra Märklin? LOL
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 15:12
Du har rett EirikS! Smile
Men regner med at du spøker litt med utsagnet ditt der...Wink
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
Pytagoras View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 22 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pytagoras Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 15:16

Her legger trådstarter opp til en saklig og konstruktiv debatt rundt tilbudet av stasjonsmodeller med et velgjort forslag til forbedring. Hvordan i alle dager klarer du å tolke det på negativ måte er svært forunderlig.

Den første sutringen i denne diskusjonen kom fra deg, "Overkonduktøren", og absolutt ingen andre. Når andre brukere påpeker dette, så går du rett i forsvar og lirer av deg beskyldninger.

Trådstarter har ikke klaget på produktet som forhandler tilbyr, men heller etterlyst begrunnelse for valget av modell og ytret et ønske om større variasjon. Jeg kan ikke fatte og begripe hvordan trådstarters ønske kan tolkes på noen annen måte enn en saklig forespørsel i et åpent forum.


Dette er en observasjon basert på en nykommer på dette forumet, uten noen tilknytning til eventuelle "parter".

Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 15:29

Ble Eina, Snarum eller Nittedal utsatt for slik veldokumentert kritikk og forslag til forbedringer når de kom på markedet? Vel gikk jeg hardt ut her, men mener det er betimelig i forhold til den grundige analysen Vikersund stasjon ble utsatt for.

Dine påstander er forøvrig fullstendig feil Pytagoras. Om du leser det første innlegget her kommer det klart frem at stasjonen ikke dekker det fulle spekter som skribenten ønsker, samt at han forventer at noen vil ergres. Men det er vel ikke lov å gi uttrykk for slik ergrelse?
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 15:41
Originally posted by Overkonduktøren Overkonduktøren wrote:

 
Og  MJ, -du har vel ikke annet å gjøre enn å finne feil hos andre, har du?
 
Det har du nok helt rett i. Jeg har jo for eksempel ikke tid til å legge inn et konstruktivt innlegg om damprotere - for eksempel.Wacko


Edited by MJ - 04 mai 2012 at 15:42
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 15:42
Originally posted by Overkonduktøren Overkonduktøren wrote:

Ble Eina, Snarum eller Nittedal utsatt for slik veldokumentert kritikk og forslag til forbedringer når de kom på markedet? 

Hva slags kritikk de ble gjenstand for da de kom vet jeg ingen til om. Men poenget med disse, som jeg også skrev i startinnlegget, var at de nevnte modellene nettopp var gode representanter for bygninger som var utbredt. Det var hele poenget mitt og er etter mitt syn et godt prinsipp for å velge  forbilder. Jeg kritiserte på ingen måte Vikersund som modell som sådan. Jeg stilte spørsmålstegn med valget av forbilde, og henviste nettopp til de tre andre som jeg mener var bedre valg som forbilde.

For ordens skyld, Eina og Nittedal var det jeg kalte Skreia-typen, Snarum er Hvalstad-typen. Det siste typen fantes det hele 17 av i Norge. Jeg må også tilføye at modellen av Ørgenvika som Truls Slevigen kom med for en tid tilbake, også tilhører kategorien rimelig utbredte stasjonstyper. Det er et stort framskritt for hobbyen at det nå viser seg mulig med ny teknikk å frambringe småseriemodeller til en overkommelig pris. Modellen av Vikersund inngår selvsagt i denne hyldesten til framskrittet, dersom neon skulle være i tvil.

Svein S
Back to Top
Pytagoras View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 22 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pytagoras Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 15:45

Det er ikke Eina, Snarum eller Nittedal som trådstarter legger opp til i sitt innledende innlegg. Er du snurt fordi de ikke fikk samme oppmerksomhet eller kvalitet på diskusjonen når temaet eventuelt ble tatt opp?

Mine påstander langt i fra "fullstendig feil". Hvorfor bruker du beskrivelsen "fullstendig" når begrunnelsen din gir inntrykk av delvis uenighet i tolkningen?

Jeg har skjønt at du er uenig i trådstarters mening, men din måte å delta i diskusjonen er svært ødeleggende og avvikende i forhold til den opprinnelige tone og saksframlegg.

Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 15:49
Takk Svein! Jeg er enig i ditt poeng der, hvilket jeg syns ble borte i det første innlegget.
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 15:56
Originally posted by EirikS EirikS wrote:

Visste dere forresten at den nye stasjonsbygningen kun passer for 3-leder c-skinne fra Märklin? LOL
 
En kar kom inn i MJ-butikken og utbrøt: "Ikke alle Märklinister krangler, men alle som krangler er Märklinister". Dette utsagnet er selvsagt heelt feil. Jeg kjenner faktisk mange både blide og hyggelige Märklinister jeg. Beer
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.