MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Valg av forbilde for kommersielle modeller
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Valg av forbilde for kommersielle modeller

 Post Reply Post Reply Page  <123
Author
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 13:44
Skal MJ belære oss i hva et nettforum er også nå? Kjøp legohus så får du akkurat det du ønsker! Og om man ønsker en god dialog kan det fint gjøres på Skipsmodellers eget forum. Det blir litt sært og sitte her på MJ-forumet å sutre. Men det som satt innerst inne er kanskje det som svei mest? At blant mj-entusiastene var ikke noen som frekventerer dette forumet mest tatt med? Eller var de? Jeg vet ikke.
 
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
skipsmodeller View Drop Down
Kommersielle aktører
Kommersielle aktører


Joined: 17 mars 2011
Location: norge
Status: Offline
Points: 35
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote skipsmodeller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 13:42
Om noen har tegninger og gode bilder av de overnevnte stasjonene er det ingen problem og lage de.
 
Vikersund stasjon ble laget for vi fikk gode tegninger og bilder
Har alt for stor respekt for denne hobbyen til att vi setter i gang med bygninger som vi ikke har tilstrekkeli innformasjon om.
 
 
Målet er og lage de meste som fins av norske bygninger.
 
 
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 13:36
Dette er et DEBATTFORUM. Ikke nødvendigvis alltid et hyllningsorgan. Her diskuteres og analyseres mulige løsninger, forbedringer og annen info som bringer hobbyen videre. Av denne grunn kan produsenter påregne BÅDE ros og ris. Som regel er det mest ros, og det er fint, men fra tid til annen kommer det konstruktivt kritiske innspill som kan bidra til at både produsenter og brukere kan finne nye og forbedrede løsninger som gagner oss alle.
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 13:22
Ojoj! I stedet for å takke pent og bukke for at det blir tatt initiativ, og vi får et alldeles nydelig norsk signaturbygg kommer eder og galle! Skam dere!
Jeg er en av de som ønska meg Vikersund stasjon. At ønsket ble oppfyllt var jo bare fantastisk! Jeg ser ikke noe problem med å sette stasjonsbyggningen på et hvilket som helst anlegg og kalle den for det du måtte ha lyst til.
Så tusen takk til Skipsmodeller for initiativ i en vanskelig bransje! :-)
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
skipsmodeller View Drop Down
Kommersielle aktører
Kommersielle aktører


Joined: 17 mars 2011
Location: norge
Status: Offline
Points: 35
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote skipsmodeller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 13:07
Back to Top
smholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote smholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 12:38
Kan dere ikke da bare foreslå for produsenten at de lager en variant av byggesettet, som er en standard Asker-type?
mvh,
Svein-Martin Holt
platelayer - facebook
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 12:05
Jeg satt og funderte på det samme som Svein.
Men det kan jo tenkes at det byggesettet lett kan bygges som en standard utgave av Asker-typen? Har de vert litt smarte så har de lagt ved 2 ekstra endevegger slik at det kan bygges 2 komplette stasjoner ut av det ene settet. Jeg vet ikke om det er så lett, men det er en tanke.
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 10:50
Fryktelig leit dersom bakgrunnen er at ikke Skipsmodeller forespør markedet mere inngående. Krøderen hadde jeg kjøpt tvert. MEN nå kan det jo hende at folkene bak har en spesifikk hensikt med Vikersund. Og det er svært prisverdig at noen tar på seg produksjon og satsning av jernbanebygninger. Da kan vi bare håpe at den driftige produsenten leser forumet her og at vi neste gang kan få stasjonen i andre enden av Krøderbanen. Som også kan benyttes mange andre steder i landet.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 08:58

Skipsmodeller.com har nettopp annonsert en laserskåret modell av VIkersund stasjon: http://www.skipsmodeller.com/nettbutikk/img/p/95-241-thickbox.jpg Modellen ser fin ut, og vil sikkert bli solgt til mange - kanskje.

Det jeg imidlertid lurer litt på, er valget av forbilde for en slik modell. Det står i annonsen: "Dette byggesettet er utviklet på forespørsel fra norske modelljernbaneentusiaster." Hvem er disse norske modelljernbaneentusiastene (er egl. ikke ute etter hvem de faktisk er), hvor mange er de og hvordan har man tenkt når man har påvirket skipsmodeller.com til å velge akkurat dette forbildet?

Hvis jeg skal tippe, så er denne valgt, eller etterspurt, fordi mange har sett denne bygningen i forbindelse med en tur på Krøderbanen. Vel og bra, men er man klar over at dette er en ganske sær bygning som det finnes én av i hele landet? Derimot finnes, eller fantes, det mange stasjonsbygninger som er nesten like denne, f.eks. Krøderen, Åmot og Tyristrand, for å nevne et par som fortsatt finnes. Dette er den såkalte Asker-typen (der stod den altså også), men som pga større trafikk ble forlenget på Vikersund, til å bli nesten dobbelt så lang som standard-typen var. 

Hadde man i stedet for den enslige Vikersund, valgt en standard Asker-type, ville vi fått modell av noe som var lagt mer representativt og mer "vanlig". Nå er det selvsagt mulig for den fingernemme å forkorte denne til å bli en vanlig Asker-type, men da må man altså betale for mer enn man strengt tatt trengte. Nesten 1000 kroner er faktisk litt for et slikt byggesett. Jeg tror Skipsmodeller.com også hadde fått solgt flere byggesett dersom man hadde satset på noe mer ordinært, enn denne. 

Nå er det sikkert mange som ergrer seg over at jeg kommer med slike kritiske bemerkninger. Er det ikke flott at det lages modeller av norske stasjoner? Jo, selvsagt. Men jeg vil tro at både produsenter og MJ-ere jevnt over er bedre tjent med modeller av det mest utbredte og dagligdagse, framfor av forbilder det finnes kun få eller ett eksemplar av. Så spørsmålet går mer på hva slags råd produsentene får, og hva slags informasjon de innhenter ved valg av forbilde å lage modell etter. 

I det store og hele fungere dette imidlertid godt. De stasjonsmodellene som jeg i farten husker er tilbudt, er bra representative bygninger som det finnes flere av rundt om kring: Hvalstad-typen (pappmodellen som kom nylig), Flikkeid-typen, Skreia-typen, Svenkerud-typen og Veggli-typen (hvis jeg husker rett).

Et par bilder av Asker-typen:




Edited by ses - 04 mai 2012 at 09:00
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.