Valg av forbilde for kommersielle modeller |
Post Reply | Page <123> |
Author | ||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 873 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det Heine betyr bare at folk er forskjellig. Dermed tolker vi også ting forskjellig.
Selv om noen tolker ting i negativ retning betyr ikke det at de ikke har et godt liv. Forøvrig kan jo samme oppfordring returneres til de som kommenterer kommentarene |
||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
||
Heine Pedersen
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 503 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Så har "kjerringfaktoren" slått til igjen... Prøv å ikke bestandig tolke alt så negativt. Dere kommer garantert til å få et mye bedre liv ellers også.
Helt ufattelig for meg at innlegget til Svein kan tolkes så negativt. Mvh Heine |
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Spiller ikke noe stor rolle så lenge folk kjøper modeller. Jeg er sikker skipsmodeller kommer opp med flere modeller seinere. rettet noen tastefeil.
Edited by Wickerman - 07 mai 2012 at 20:14 |
||
A matter of life and death
|
||
Herman
Medlem i MJF Joined: 05 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 51 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Og bare for å ha slengt med et innlegg i den debatten, også:
Diskusjonen om toskinne eller treskinne er et symptom på at enkelte er altfor opptatt av en enkelt skala og sporvidde. Jeg har ikke det minste i mot treskinne, men da vil jeg ha strømskinnen ved siden av sporet. (T-bane) Edited by Herman - 05 mai 2012 at 16:22 |
||
Herman
Medlem i MJF Joined: 05 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 51 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg må bare innrømme at jeg er uenig med de fleste som har skrevet innlegg i denne tråden.
(Ikke alle, men mer enn halvparten.) Jeg oppfatter det første innlegget som surmulende, men ikke fordi det er produsert en modell av Vikersund stasjon, men derimot: "Hvorfor ble ikke jeg spurt?" Så vidt jeg husker dreide diskusjonen seg om hele stasjonsmiljøet på Vikersund, i et hvert fall tre bygninger, og jeg mener den foregikk i Fjasbokgruppen: "Modelljernbane for moroskyld!" http://www.facebook.com/groups/287086284686529/ |
||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hva er problemet med å lage en særing av en stasjon når folk vil kjøpe den?
|
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Finner også noe på Jernbanemuset, men spørs hvor gode tegninger man trenger.
|
||
A matter of life and death
|
||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 873 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Må dessverre si meg litt enig med overkonduktøren her.
Jeg oppfattet førsteinnlegget her som kritikk av Skipsmodeller fordi de hadde valgt en lite utbredt stasjonstype som forbilde. Det er fordi jeg oppfatter kommunikasjonen som negativt vinklet. Hadde kommunikasjonen vært positivt vinklet ville skribenten vært positivt innstilt til en modell av et forbilde som mange har et forhold til. Svært mange besøker Krøderbanen og ser da Vikersund stasjon. Så ville skribenten ha gått videre med å tipse om at dette er et svært godt utgangspunkt for å videreutvikle byggesettet for å kunne bygge andre forbilder også. Tanken bak innlegget er godt men formen ble dessverre feil for flere av oss. |
||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
||
Øyvind Erik
Medlem i MJF Joined: 25 mai 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 248 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
La oss nå håpe at ikke alle debatter også i fortsettelsen skal avspores med fullstendig irrelevant 2R/3R krangel!
|
||
Øyvind Erik
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000. |
||
MJ
Nykommer Joined: 03 september 2011 Status: Offline Points: 237 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
En kar kom inn i MJ-butikken og utbrøt: "Ikke alle Märklinister krangler, men alle som krangler er Märklinister". Dette utsagnet er selvsagt heelt feil. Jeg kjenner faktisk mange både blide og hyggelige Märklinister jeg.
|
||
Overkonduktøren
Veteran Joined: 24 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 168 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk Svein! Jeg er enig i ditt poeng der, hvilket jeg syns ble borte i det første innlegget.
|
||
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
|
||
Pytagoras
Nykommer Joined: 22 april 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 24 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er ikke Eina, Snarum eller Nittedal som trådstarter legger opp til i sitt innledende innlegg. Er du snurt fordi de ikke fikk samme oppmerksomhet eller kvalitet på diskusjonen når temaet eventuelt ble tatt opp? Mine påstander langt i fra "fullstendig feil". Hvorfor bruker du beskrivelsen "fullstendig" når begrunnelsen din gir inntrykk av delvis uenighet i tolkningen? Jeg har skjønt at du er uenig i trådstarters mening, men din måte å delta i diskusjonen er svært ødeleggende og avvikende i forhold til den opprinnelige tone og saksframlegg. |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hva slags kritikk de ble gjenstand for da de kom vet jeg ingen til om. Men poenget med disse, som jeg også skrev i startinnlegget, var at de nevnte modellene nettopp var gode representanter for bygninger som var utbredt. Det var hele poenget mitt og er etter mitt syn et godt prinsipp for å velge forbilder. Jeg kritiserte på ingen måte Vikersund som modell som sådan. Jeg stilte spørsmålstegn med valget av forbilde, og henviste nettopp til de tre andre som jeg mener var bedre valg som forbilde. For ordens skyld, Eina og Nittedal var det jeg kalte Skreia-typen, Snarum er Hvalstad-typen. Det siste typen fantes det hele 17 av i Norge. Jeg må også tilføye at modellen av Ørgenvika som Truls Slevigen kom med for en tid tilbake, også tilhører kategorien rimelig utbredte stasjonstyper. Det er et stort framskritt for hobbyen at det nå viser seg mulig med ny teknikk å frambringe småseriemodeller til en overkommelig pris. Modellen av Vikersund inngår selvsagt i denne hyldesten til framskrittet, dersom neon skulle være i tvil. |
||
Svein S
|
||
MJ
Nykommer Joined: 03 september 2011 Status: Offline Points: 237 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det har du nok helt rett i. Jeg har jo for eksempel ikke tid til å legge inn et konstruktivt innlegg om damprotere - for eksempel.
Edited by MJ - 04 mai 2012 at 15:42 |
||
Overkonduktøren
Veteran Joined: 24 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 168 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ble Eina, Snarum eller Nittedal utsatt for slik veldokumentert kritikk og forslag til forbedringer når de kom på markedet? Vel gikk jeg hardt ut her, men mener det er betimelig i forhold til den grundige analysen Vikersund stasjon ble utsatt for. Dine påstander er forøvrig fullstendig feil Pytagoras. Om du leser det første innlegget her kommer det klart frem at stasjonen ikke dekker det fulle spekter som skribenten ønsker, samt at han forventer at noen vil ergres. Men det er vel ikke lov å gi uttrykk for slik ergrelse?
|
||
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
|
||
Pytagoras
Nykommer Joined: 22 april 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 24 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Her legger trådstarter opp til en saklig og konstruktiv debatt rundt tilbudet av stasjonsmodeller med et velgjort forslag til forbedring. Hvordan i alle dager klarer du å tolke det på negativ måte er svært forunderlig. Den første sutringen i denne diskusjonen kom fra deg, "Overkonduktøren", og absolutt ingen andre. Når andre brukere påpeker dette, så går du rett i forsvar og lirer av deg beskyldninger. Trådstarter har ikke klaget på produktet som forhandler tilbyr, men heller etterlyst begrunnelse for valget av modell og ytret et ønske om større variasjon. Jeg kan ikke fatte og begripe hvordan trådstarters ønske kan tolkes på noen annen måte enn en saklig forespørsel i et åpent forum. Dette er en observasjon basert på en nykommer på dette forumet, uten noen tilknytning til eventuelle "parter". |
||
Overkonduktøren
Veteran Joined: 24 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 168 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Du har rett EirikS!
Men regner med at du spøker litt med utsagnet ditt der...
|
||
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
|
||
EirikS
Veteran Joined: 23 februar 2010 Status: Offline Points: 449 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nåja, jeg synes kanskje "begge sider" er noe krasse her jeg da.
Visste dere forresten at den nye stasjonsbygningen kun passer for 3-leder c-skinne fra Märklin? |
||
Overkonduktøren
Veteran Joined: 24 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 168 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Svein; -du klager over at stasjonen burde vært en annen. Du lurer på hvem som er spurt om hvillken stasjon som burde bygges. Du sier selv i innlegget ditt at noen vil ergres. Da må du jo vente reaksjoner!
Det går faktisk an å ordlegge seg på en annen måte, som er til inspirasjon for viderer utvikling. F.eks. som å bifalle den byggningen som er til salgs nå. Og så komme med videre ønsker og råd, uten å være surmaga i utgangspunktet. Og MJ, -du har vel ikke annet å gjøre enn å finne feil hos andre, har du?
|
||
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
|
||
MJ
Nykommer Joined: 03 september 2011 Status: Offline Points: 237 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Synes du har hatt mange fine innlegg jeg. Men i selve debatten er det ingen andre OVERkonduktører enn moderator. Her på forumet er alle meningsberettiget.Vi får lov å si vår mening innenfor noen ytre rammer. Gleder meg til å se flere innlegg også fra deg.
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Så vidt jeg kan se er det bare du som har tilført denne debatten noe negativt med å klage over oss andre, mens resultatet av at jeg tok opp dette er faktisk at Skipsmodeller har invitert til å komme med forslag og stoff til flere bygninger. Det vil alle være tjent med. Vi er selvsagt også tjent med Vikersund stasjon. Jeg har aldri vært mot den modellen som sådan, men prøvde å få i gang i konstruktiv debatt om hvordan modeller velges ut med tanke på framtiden. |
||
Svein S
|
||
Overkonduktøren
Veteran Joined: 24 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 168 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Sutring og antagelser kaller jeg dette. Men sånn er det vel, -gamlegutta kan komme med velmenende råd i etterkant, og vi andre vet ikke hva vi snakker om, har jeg inntrykk av. Da er det plutselig vi som sutrer. Slutt opp'a karer!
|
||
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
De som disponerer NSBs gamle bygningtegninger, det som var NSBs arkitektkontor i Storgata 5, heter Linje Arkitekter AS. Man får ut tegninger derfra, men til en viss kostnad, så vidt jeg har skjønt. MJ-bladet har vel benyttet seg av dette i nyere tid. Jeg bladde selv i dette arkivet mange ganger på 1970-tallet, og vet at det inneholder en rekke fantastiske tegninger. Så vidt jeg vet er alt tatt vare på.
|
||
Svein S
|
||
MJ
Nykommer Joined: 03 september 2011 Status: Offline Points: 237 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Boken "Neste stasjon" fra Gyldendal fra 1997 kaller seg "en guide til jernbanens arkitekturhistorie". Der kan en lese meget om de ulike stasjonstypene i Norge, og boken har dessuten en del skisser og fotos. Men Skipsmodeller trenger selvsagt bedre tegninger enn dette. Og hva er vel da bedre - etter å ha funnet typen man er på jakt etter i boken - enn å ta kontakt med NSB/Jernbaneverket og høre hva de har av detaljtegninger på den ønskede modellen.
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det høres ut som et prisverdig mål! At man heller ikke vil sette i gang med produksjon uten tilstrekkelig dokumentasjon, er jeg selvsagt enig i, og støtter på det sterkeste. Det høres jo også ut som at terskelen for igangsette en produksjon er ganske lav bare man har god nok dokumentasjon. Det kan nok skaffes tegninger av det meste av jernbanebygninger, så da er kanskje ballen kastet tilbake med tanke å finne fram til bygninger som det kan være stor interesse for å få i modell? Edited by ses - 04 mai 2012 at 14:10 |
||
Svein S
|
||
skipsmodeller
Kommersielle aktører Joined: 17 mars 2011 Location: norge Status: Offline Points: 35 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Vi kan nok enkelt bygge enkelt bygge om vikersund stasjon til asker typen
Men bør nok ha tegninger. Om noen har tegninger er vi innteresert i de. Syns det er bra med en diskusjon over hva som burde vært laget
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Her er det vel bare "Overkonduktøren" som har sutrer. Jeg har ikke sutret og slett ikke kommet med edder og galle. Jeg har tvert i mot skrevet at "modellen ser fin ut" og at den sikkert også kan forkortes av de fingernemme dersom man ønsker en modell etter forbilde av Asker-typen. Jeg har altså ikke uttalt meg noen som helst negativ om selve modellen som byggesett. Den er sikkert fin som modell av Vikersund stasjonsbygning. Men jeg har stillet noen spørsmål med hvordan man velger et forbilde for en modell, og anbefalt at man fokuserer mer på det utbredte enn det spesielle. Hvis det regnes som upassende å komme med et slikt forslag på Norges viktigste MJ-forum, så har vi nok forskjellig syn på hva et slikt forum kan brukes til. Det er vel nettopp her at en slik debatt bør føres, for jeg hadde ikke bare Skipsmodeller i tankene. Det finnes andre produsenter også. Vi har jo også hatt en lang tråd om hvilken modell man helst ønsker seg. |
||
Svein S
|
||
hilljens
Veteran Joined: 22 april 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 106 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg har ikke sett at noen av innleggene ovenfor gir uttrykk for noe misnøye!!!!!!!!
|
||
Mvh Arne Hill-Jensen
Skreiabanens materiell epoke II og III |
||
Overkonduktøren
Veteran Joined: 24 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 168 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg forstår veldig bra jeg. Og jeg sutrer ikke over norske bygg fra små produsenter. Men jeg blir inderlig .... når jeg leser først og fremst misnøye rett etter at det er presentert en modell vi ikke har sett tidligere. Snarum, Nittedal og Eina har jo vært tilgjengelig over tid, og det er på tide at vi fikk noe annet også. Jeg er takknemlig for det. |
||
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
|
||
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 636 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg tror du misforstår litt "Overkonduktøren". Jeg sutrer ikke og tror heller ikke Svein gjør. Vi bare diskuterer en modell som har kommet på markedet og det er jo bl.a. det forumet er til.
Det er nydelig modell som er laget og du skal ikke se bort fra at jeg kjøper den. Men det må da være lov å diskutere en modell uten å bli kjefta på fordi man stiller noen spørsmål?
|
||
Post Reply | Page <123> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |