MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Valg av forbilde for kommersielle modeller
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Valg av forbilde for kommersielle modeller

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mai 2012 at 00:14
Det Heine betyr bare at folk er forskjellig. Dermed tolker vi også ting forskjellig.

Selv om noen tolker ting i negativ retning betyr ikke det at de ikke har et godt liv. Forøvrig kan jo samme oppfordring returneres til de som kommenterer kommentareneWink
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mai 2012 at 20:39
Så har "kjerringfaktoren" slått til igjen... Prøv å ikke bestandig tolke alt så negativt. Dere kommer garantert til å få et mye bedre liv ellers også. Wink

Helt ufattelig for meg at innlegget til Svein kan tolkes så negativt.

Mvh Heine
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mai 2012 at 20:33
Originally posted by Stian Stian wrote:

Hva er problemet med å lage en særing av en stasjon når folk vil kjøpe den? 
 
Spiller ikke noe stor rolle så lenge folk kjøper modeller. Jeg er sikker skipsmodeller kommer opp med flere modeller seinere.
 
rettet noen tastefeil.


Edited by Wickerman - 07 mai 2012 at 20:14
A matter of life and death
Back to Top
Herman View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Herman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mai 2012 at 15:49
Og bare for å ha slengt med et innlegg i den debatten, også:
Diskusjonen om toskinne eller treskinne er et symptom på at enkelte er altfor opptatt av en enkelt skala og sporvidde.

Jeg har ikke det minste i mot treskinne, men da vil jeg ha strømskinnen ved siden av sporet. (T-bane)

Edited by Herman - 05 mai 2012 at 16:22
Back to Top
Herman View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Herman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mai 2012 at 15:47
Jeg må bare innrømme at jeg er uenig med de fleste som har skrevet innlegg i denne tråden.

(Ikke alle, men mer enn halvparten.)

Jeg oppfatter det første innlegget som surmulende, men ikke fordi det er produsert en modell av Vikersund stasjon, men derimot: "Hvorfor ble ikke jeg spurt?"

Så vidt jeg husker dreide diskusjonen seg om hele stasjonsmiljøet på Vikersund, i et hvert fall tre bygninger, og jeg mener den foregikk i Fjasbokgruppen: "Modelljernbane for moroskyld!"
http://www.facebook.com/groups/287086284686529/
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mai 2012 at 11:48
Hva er problemet med å lage en særing av en stasjon når folk vil kjøpe den? 
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mai 2012 at 11:21
Originally posted by ses ses wrote:

De som disponerer NSBs gamle bygningtegninger, det som var NSBs arkitektkontor i Storgata 5, heter Linje Arkitekter AS. Man får ut tegninger derfra, men til en viss kostnad, så vidt jeg har skjønt. MJ-bladet har vel benyttet seg av dette i nyere tid. Jeg bladde selv i dette arkivet mange ganger på 1970-tallet, og vet at det inneholder en rekke fantastiske tegninger. Så vidt jeg vet er alt tatt vare på.
 
 
Finner også noe på Jernbanemuset, men spørs hvor gode tegninger man trenger.
A matter of life and death
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mai 2012 at 03:27
Må dessverre si meg litt enig med overkonduktøren her.
Jeg oppfattet førsteinnlegget her som kritikk av Skipsmodeller fordi de hadde valgt en lite utbredt stasjonstype som forbilde. Det er fordi jeg oppfatter kommunikasjonen som negativt vinklet.
Hadde kommunikasjonen vært positivt vinklet ville skribenten vært positivt innstilt til en modell av et forbilde som mange har et forhold til. Svært mange besøker Krøderbanen og ser da Vikersund stasjon. Så ville skribenten ha gått videre med å tipse om at dette er et svært godt utgangspunkt for å videreutvikle byggesettet for å kunne bygge andre forbilder også.
Tanken bak innlegget er godt men formen ble dessverre feil for flere av oss.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 23:18
Originally posted by MJ MJ wrote:

Originally posted by EirikS EirikS wrote:

Visste dere forresten at den nye stasjonsbygningen kun passer for 3-leder c-skinne fra Märklin? LOL
 
En kar kom inn i MJ-butikken og utbrøt: "Ikke alle Märklinister krangler, men alle som krangler er Märklinister". Dette utsagnet er selvsagt heelt feil. Jeg kjenner faktisk mange både blide og hyggelige Märklinister jeg. Beer
Vel: her på dette Forumet så stemmer ikke sitatet ditt. Her har de aller mest aggressive enkeltindividene vært anti-Märklinister.  Jeg husker med gru en troende toskinnefanatiker som tilfeldigvis hadde samme initialer i sitt nick som deg. Han greidde å ødelegge flere debatter med raljering om midtkontakter. Men han tror jeg slettet profilen sin.
 
La oss nå håpe at ikke alle debatter også i fortsettelsen skal avspores med fullstendig irrelevant 2R/3R krangel!
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 15:56
Originally posted by EirikS EirikS wrote:

Visste dere forresten at den nye stasjonsbygningen kun passer for 3-leder c-skinne fra Märklin? LOL
 
En kar kom inn i MJ-butikken og utbrøt: "Ikke alle Märklinister krangler, men alle som krangler er Märklinister". Dette utsagnet er selvsagt heelt feil. Jeg kjenner faktisk mange både blide og hyggelige Märklinister jeg. Beer
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 15:49
Takk Svein! Jeg er enig i ditt poeng der, hvilket jeg syns ble borte i det første innlegget.
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
Pytagoras View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 22 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pytagoras Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 15:45

Det er ikke Eina, Snarum eller Nittedal som trådstarter legger opp til i sitt innledende innlegg. Er du snurt fordi de ikke fikk samme oppmerksomhet eller kvalitet på diskusjonen når temaet eventuelt ble tatt opp?

Mine påstander langt i fra "fullstendig feil". Hvorfor bruker du beskrivelsen "fullstendig" når begrunnelsen din gir inntrykk av delvis uenighet i tolkningen?

Jeg har skjønt at du er uenig i trådstarters mening, men din måte å delta i diskusjonen er svært ødeleggende og avvikende i forhold til den opprinnelige tone og saksframlegg.

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 15:42
Originally posted by Overkonduktøren Overkonduktøren wrote:

Ble Eina, Snarum eller Nittedal utsatt for slik veldokumentert kritikk og forslag til forbedringer når de kom på markedet? 

Hva slags kritikk de ble gjenstand for da de kom vet jeg ingen til om. Men poenget med disse, som jeg også skrev i startinnlegget, var at de nevnte modellene nettopp var gode representanter for bygninger som var utbredt. Det var hele poenget mitt og er etter mitt syn et godt prinsipp for å velge  forbilder. Jeg kritiserte på ingen måte Vikersund som modell som sådan. Jeg stilte spørsmålstegn med valget av forbilde, og henviste nettopp til de tre andre som jeg mener var bedre valg som forbilde.

For ordens skyld, Eina og Nittedal var det jeg kalte Skreia-typen, Snarum er Hvalstad-typen. Det siste typen fantes det hele 17 av i Norge. Jeg må også tilføye at modellen av Ørgenvika som Truls Slevigen kom med for en tid tilbake, også tilhører kategorien rimelig utbredte stasjonstyper. Det er et stort framskritt for hobbyen at det nå viser seg mulig med ny teknikk å frambringe småseriemodeller til en overkommelig pris. Modellen av Vikersund inngår selvsagt i denne hyldesten til framskrittet, dersom neon skulle være i tvil.

Svein S
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 15:41
Originally posted by Overkonduktøren Overkonduktøren wrote:

 
Og  MJ, -du har vel ikke annet å gjøre enn å finne feil hos andre, har du?
 
Det har du nok helt rett i. Jeg har jo for eksempel ikke tid til å legge inn et konstruktivt innlegg om damprotere - for eksempel.Wacko


Edited by MJ - 04 mai 2012 at 15:42
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 15:29

Ble Eina, Snarum eller Nittedal utsatt for slik veldokumentert kritikk og forslag til forbedringer når de kom på markedet? Vel gikk jeg hardt ut her, men mener det er betimelig i forhold til den grundige analysen Vikersund stasjon ble utsatt for.

Dine påstander er forøvrig fullstendig feil Pytagoras. Om du leser det første innlegget her kommer det klart frem at stasjonen ikke dekker det fulle spekter som skribenten ønsker, samt at han forventer at noen vil ergres. Men det er vel ikke lov å gi uttrykk for slik ergrelse?
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
Pytagoras View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 22 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pytagoras Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 15:16

Her legger trådstarter opp til en saklig og konstruktiv debatt rundt tilbudet av stasjonsmodeller med et velgjort forslag til forbedring. Hvordan i alle dager klarer du å tolke det på negativ måte er svært forunderlig.

Den første sutringen i denne diskusjonen kom fra deg, "Overkonduktøren", og absolutt ingen andre. Når andre brukere påpeker dette, så går du rett i forsvar og lirer av deg beskyldninger.

Trådstarter har ikke klaget på produktet som forhandler tilbyr, men heller etterlyst begrunnelse for valget av modell og ytret et ønske om større variasjon. Jeg kan ikke fatte og begripe hvordan trådstarters ønske kan tolkes på noen annen måte enn en saklig forespørsel i et åpent forum.


Dette er en observasjon basert på en nykommer på dette forumet, uten noen tilknytning til eventuelle "parter".

Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 15:12
Du har rett EirikS! Smile
Men regner med at du spøker litt med utsagnet ditt der...Wink
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 15:07
Nåja, jeg synes kanskje "begge sider" er noe krasse her jeg da.
Visste dere forresten at den nye stasjonsbygningen kun passer for 3-leder c-skinne fra Märklin? LOL
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 14:52
Svein; -du klager over at stasjonen burde vært en annen. Du lurer på hvem som er spurt om hvillken stasjon som burde bygges. Du sier selv i innlegget ditt at noen vil ergres. Da må du jo vente reaksjoner!
 
Det går faktisk an å ordlegge seg på en annen måte, som er til inspirasjon for viderer utvikling. F.eks. som å bifalle den byggningen som er til salgs nå. Og så komme med videre ønsker og råd, uten å være surmaga i utgangspunktet.
 
Og  MJ, -du har vel ikke annet å gjøre enn å finne feil hos andre, har du?
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 14:45
Originally posted by Overkonduktøren Overkonduktøren wrote:

Sutring og antagelser kaller jeg dette.
Men sånn er det vel, -gamlegutta kan komme med velmenende råd i etterkant, og vi andre vet ikke hva vi snakker om, har jeg inntrykk av. Da er det plutselig vi som sutrer. Slutt opp'a karer!  
 
Synes du har hatt mange fine innlegg jeg. Men i selve debatten er det ingen andre OVERkonduktører enn moderator. Her på forumet er alle meningsberettiget.Vi får lov å si vår mening innenfor noen ytre rammer. Gleder meg til å se flere innlegg også fra deg.Smile
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 14:43
Originally posted by Overkonduktøren Overkonduktøren wrote:

Originally posted by ses ses wrote:

 "Dette byggesettet er utviklet på forespørsel fra norske modelljernbaneentusiaster." Hvem er disse norske modelljernbaneentusiastene (er egl. ikke ute etter hvem de faktisk er), hvor mange er de og hvordan har man tenkt når man har påvirket skipsmodeller.com til å velge akkurat dette forbildet?

Hvis jeg skal tippe, så er denne valgt, eller etterspurt, fordi mange har sett denne bygningen i forbindelse med en tur på Krøderbanen. Vel og bra, men er man klar over at dette er en ganske sær bygning som det finnes én av i hele landet?

Sutring og antagelser kaller jeg dette.
Men sånn er det vel, -gamlegutta kan komme med velmenende råd i etterkant, og vi andre vet ikke hva vi snakker om, har jeg inntrykk av. Da er det plutselig vi som sutrer. Slutt opp'a karer!  

Så vidt jeg kan se er det bare du som har tilført denne debatten noe negativt med å klage over oss andre, mens resultatet av at jeg tok opp dette er faktisk at Skipsmodeller har invitert til å komme med forslag og stoff til flere bygninger. Det vil alle være tjent med. Vi er selvsagt også tjent med Vikersund stasjon. Jeg har aldri vært mot den modellen som sådan, men prøvde å få i gang i konstruktiv debatt om hvordan modeller velges ut med tanke på framtiden.  

Svein S
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 14:27
Originally posted by ses ses wrote:

 "Dette byggesettet er utviklet på forespørsel fra norske modelljernbaneentusiaster." Hvem er disse norske modelljernbaneentusiastene (er egl. ikke ute etter hvem de faktisk er), hvor mange er de og hvordan har man tenkt når man har påvirket skipsmodeller.com til å velge akkurat dette forbildet?

Hvis jeg skal tippe, så er denne valgt, eller etterspurt, fordi mange har sett denne bygningen i forbindelse med en tur på Krøderbanen. Vel og bra, men er man klar over at dette er en ganske sær bygning som det finnes én av i hele landet?

Sutring og antagelser kaller jeg dette.
Men sånn er det vel, -gamlegutta kan komme med velmenende råd i etterkant, og vi andre vet ikke hva vi snakker om, har jeg inntrykk av. Da er det plutselig vi som sutrer. Slutt opp'a karer!  
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 14:24
De som disponerer NSBs gamle bygningtegninger, det som var NSBs arkitektkontor i Storgata 5, heter Linje Arkitekter AS. Man får ut tegninger derfra, men til en viss kostnad, så vidt jeg har skjønt. MJ-bladet har vel benyttet seg av dette i nyere tid. Jeg bladde selv i dette arkivet mange ganger på 1970-tallet, og vet at det inneholder en rekke fantastiske tegninger. Så vidt jeg vet er alt tatt vare på.
Svein S
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 14:19
Boken "Neste stasjon" fra Gyldendal fra 1997 kaller seg "en guide til jernbanens arkitekturhistorie". Der kan en lese meget om de ulike stasjonstypene i Norge, og boken har dessuten en del skisser og fotos. Men Skipsmodeller trenger selvsagt bedre tegninger enn dette. Og hva er vel da bedre - etter å ha funnet typen man er på jakt etter i boken - enn å ta kontakt med NSB/Jernbaneverket og høre hva de har av detaljtegninger på den ønskede modellen.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 14:09
Originally posted by skipsmodeller skipsmodeller wrote:

Om noen har tegninger og gode bilder av de overnevnte stasjonene er det ingen problem og lage de.
 
Vikersund stasjon ble laget for vi fikk gode tegninger og bilder
Har alt for stor respekt for denne hobbyen til att vi setter i gang med bygninger som vi ikke har tilstrekkeli innformasjon om.
 
 
Målet er og lage de meste som fins av norske bygninger.
 
 

Det høres ut som et prisverdig mål! At man heller ikke vil sette i gang med produksjon uten tilstrekkelig dokumentasjon, er jeg selvsagt enig i, og støtter på det sterkeste.

Det høres jo også ut som at terskelen for igangsette en produksjon er ganske lav bare man har god nok dokumentasjon. Det kan nok skaffes tegninger av det meste av jernbanebygninger, så da er kanskje ballen kastet tilbake med tanke å finne fram til bygninger som det kan være stor interesse for å få i modell?



Edited by ses - 04 mai 2012 at 14:10
Svein S
Back to Top
skipsmodeller View Drop Down
Kommersielle aktører
Kommersielle aktører


Joined: 17 mars 2011
Location: norge
Status: Offline
Points: 35
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote skipsmodeller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 14:09
Vi kan nok enkelt bygge enkelt bygge om vikersund stasjon til asker typen
Men bør nok ha tegninger.
Om noen har tegninger er vi innteresert i de.
 
Syns det er bra med en diskusjon over hva som burde vært laget
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 14:05

Her er det vel bare "Overkonduktøren" som har sutrer. Jeg har ikke sutret og slett ikke kommet med edder og galle. Jeg har tvert i mot skrevet at "modellen ser fin ut" og at den sikkert også kan forkortes av de fingernemme dersom man ønsker en modell etter forbilde av Asker-typen. Jeg har altså ikke uttalt meg noen som helst negativ om selve modellen som byggesett. Den er sikkert fin som modell av Vikersund stasjonsbygning. 

Men jeg har stillet noen spørsmål med hvordan man velger et forbilde for en modell, og anbefalt at man fokuserer mer på det utbredte enn det spesielle. Hvis det regnes som upassende å komme med et slikt forslag på Norges viktigste MJ-forum, så har vi nok forskjellig syn på hva et slikt forum kan brukes til. Det er vel nettopp her at en slik debatt bør føres, for jeg hadde ikke bare Skipsmodeller i tankene. Det finnes andre produsenter også. Vi har jo også hatt en lang tråd om hvilken modell man helst ønsker seg. 

Svein S
Back to Top
hilljens View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 106
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hilljens Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 14:03
Jeg har ikke sett at noen av innleggene ovenfor gir uttrykk for noe misnøye!!!!!!!!
Mvh Arne Hill-Jensen
Skreiabanens materiell epoke II og III
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 13:57

Jeg forstår veldig bra jeg. Og jeg sutrer ikke over norske bygg fra små produsenter. Men jeg blir inderlig .... når jeg leser først og fremst misnøye rett etter at det er presentert en modell vi ikke har sett tidligere. Snarum, Nittedal og Eina har jo vært tilgjengelig over tid, og det er på tide at vi fikk noe annet også. Jeg er takknemlig for det.

Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 13:51
Jeg tror du misforstår litt "Overkonduktøren". Jeg sutrer ikke og tror heller ikke Svein gjør. Vi bare diskuterer en modell som har kommet på markedet og det er jo bl.a. det forumet er til.
Det er nydelig modell som er laget og du skal ikke se bort fra at jeg kjøper den. Men det må da være lov å diskutere en modell uten å bli kjefta på fordi man stiller noen spørsmål?
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.