MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Traktor, eldre type, H0?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Traktor, eldre type, H0?

 Post Reply Post Reply
Author
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Traktor, eldre type, H0?
    Posted: 30 april 2012 at 15:40
Vet noen om hvor man kan få tak i en traktormodell av typene som var vanlig i Norge på 60-70-tallet? 

Den Ferguson-modellen som Wiking kom med for noen år siden finner jeg ikke de stedene jeg har lett, og Teknobyggs rikitg gamle traktor, som jeg har bygget før - se bildet - hvor finner jeg den, Teknobyggs nettside er visst nede? Har de lagt ned, eller hva? Siden står bare og surrer.

De der tyske fra de ulike produsentene er vel i grunnen ikke typisk "norske", men noen av dem er jo sikkert brukbare. Jeg vet ikke nok om hvilke traktorer som ble solgt i Norge på 60-tallet til å gjøre noe valg her. 

Innsikter og tips mottas gjerne!






Edited by Henning L - 30 april 2012 at 18:37
Back to Top
hilljens View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 106
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hilljens Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 april 2012 at 16:33
Her har Wiking en modell som kalles Ferguson TE i H0.
Den originale "Gråtass" hadde også TE betegnelsen, ofte med et tall bak.
Kanskje dette kan være noe? Prisen er jo ikke avskrekkende.
 
Ellers har dette firma mange traktorer til salgs.
 
http://www.khm-modellbahnen.de/cgi-bin/FINDeinzel.pl?Stichwort=WIKI089201&SuchenNach=Artikelnummer&SuchenAbteilung=Wiking&SuchenErgebnis=Bestelltabelle


Edited by hilljens - 30 april 2012 at 16:34
Mvh Arne Hill-Jensen
Skreiabanens materiell epoke II og III
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 april 2012 at 17:36
Ferguson TE var svært vanlig i Norge. Første utgaven het TE-20 men den ble kun produsert i få eksemplarer. Så følgte TEA-20 som er den mest tallrike. Så finnes det en hel rekke varianter som fikk påfølgende typebetegnelse opptil TET-20. TEF-20 er dieselvarianten av TEA-20. Traktoren er svært populær i UK også, det finnes tonnevis av informasjon på nettet.
 
Ellers var Fordson Major og Dexta populære og likeså de forskjellige traktorer til Volvo.
 
Men mange tyske merker var også i bruk i Norge så det er ingen grunn til å begrense til Gråtassen. Mye rart som har blitt solgt i Norge, det er bare å ta en tur til et veterantreff en dag.
 
Jeg har aldri sett etter, dvs ikke før nå og jeg overasket over hvor få traktormodeller som finnes.
Back to Top
hilljens View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 106
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hilljens Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 april 2012 at 18:17
Originally posted by Laurenz Laurenz wrote:

 
Jeg har aldri sett etter, dvs ikke før nå og jeg overasket over hvor få traktormodeller som finnes.
 
Bare Wiking alene kan levere rundt 30 forkjellige modeller, og da skulle det være noe for enhver smak.
Mvh Arne Hill-Jensen
Skreiabanens materiell epoke II og III
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 april 2012 at 18:41
Takk for tips og forklaringer! Jeg fant en hos scalefarm.com, en på ebay, i Australia, og nå altså den over. Det burde vel holde … 

Laurenz, så du mener de ulike eldre tyske traktorene fra Wiking godt kan ha vært i bruk i Norge?


Edited by Henning L - 30 april 2012 at 18:42
Back to Top
Steinar Snøtun View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 22 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar Snøtun Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 april 2012 at 19:03
Tror det meste av modeller som finnes kan brukes, det er utrolig hva som har funnet veien hit til lands, bare ta en titt her:

http://www.jordbruk.info/veterantraktor.htm
Steinar
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 april 2012 at 19:43
Originally posted by hilljens hilljens wrote:

Bare Wiking alene kan levere rundt 30 forkjellige modeller, og da skulle det være noe for enhver smak.
 
Jeg synes ikke Wiking når opp til Brekinas detaljnivå, men når det gjelder traktorer er Wiking OK. Her et par av mine:
 


Edited by MJ - 30 april 2012 at 19:43
Back to Top
Sven Ole View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 241
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sven Ole Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 april 2012 at 20:28
Det kom mange "engelske" traktormerker hit til landet på -50,-60 og -70 tallet.
I og med at det er få engelske firmaer som produserer i skala 1:87, så er det vel få merker i modell derfra.
Av de traktormerkene jeg sånn i farta husker fra -60 og -70 tallet er: Fordson Dexta og Major, Ferguson, Volvo, David Brown, Nuffield, Leyland, Farmald, Ford,Case, Fiat og John Deere.
SOHo
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 april 2012 at 20:29
Noen forskjellige her: Mo-miniatur

Noen også i Weinert katalogen.

Hva med en Porsche traktor?
eller en Ferrari... eller en Lambo?

Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 april 2012 at 20:49
Men denne sliteren fra 1982 som jeg snublet over ute på tunet mitt har jeg ikke sett i H0 enda.Tongue
 
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 april 2012 at 20:53
Den som googler han finner noe som ligner.... Wink

2 hjulstrekk

4 hjulstrekk

Busch laget/lager Porsche traktor


Edited by Snikkaren - 30 april 2012 at 21:02
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 april 2012 at 21:09
Takk for tipset. Desverre sto det "ausverkauft" innimellom "gresken". Med andre ord - utsolgt.
 
MM BRNO - Master model
Katalog. číslo: 1001001
DOSTUPNOST - Verfügbarkeit: VYPRODÁNO - Ausverkauft
Naše cena: 549.00 Kč


Edited by MJ - 30 april 2012 at 21:10
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 april 2012 at 21:52
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Takk for tips og forklaringer! Jeg fant en hos scalefarm.com, en på ebay, i Australia, og nå altså den over. Det burde vel holde … 

Laurenz, så du mener de ulike eldre tyske traktorene fra Wiking godt kan ha vært i bruk i Norge?
 
Det er en bonde her i Stange som bruker en slik en.
 
Tyske modeller kan de trygt kjøpe, engelske også. Amerikanske skal man være litt mer forsiktig med. Men om du skulle få anledning til å besøke Motorhistorisk Museum på Stange noen gang så finner du godt over 100 forskjellige veterantraktorer der. Du vil ikke tro så mye rart som fantes i Norge.
 
Noen norske sider med veterantraktorer:
 
 
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2012 at 11:18
 
Originally posted by Snikkaren Snikkaren wrote:


Hva med en Porsche traktor

Jon Oskar Grefsrud fotograferte en litt spesiell Porschetraktor for noen år siden:

http://www.norskmjforum.no/forum/topic.asp?TOPIC_ID=4208&SearchTerms=Porsche,traktor

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2012 at 11:38
En porche standard har vi på Garnes på gamle vossebanen, hadde vert kult om den eksisterte i modell.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
hilljens View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 106
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hilljens Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2012 at 12:33
Originally posted by Stian Stian wrote:

En porche standard har vi på Garnes på gamle vossebanen, hadde vert kult om den eksisterte i modell.
 
Kanskje dette kan være noe?
 
 
Wiking varenr. 87802 H0 Porsche Schlepper fra dette firma:


Edited by hilljens - 01 mai 2012 at 12:38
Mvh Arne Hill-Jensen
Skreiabanens materiell epoke II og III
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2012 at 13:09
Bjørn Rune: Artig klenodie Jon Oskar knipsa Big smile

Busch har også Porsche traktor.
Landkollektion.de har bra utvalg av traktorer.
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2012 at 13:49

TeknoByggs hjemmeside finner du her, Henning:
http://privat.bahnhof.se/wb616757/

Modellhilsen

Claes
Back to Top
hflesche View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hflesche Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2012 at 15:39
Originally posted by hilljens hilljens wrote:

Originally posted by Stian Stian wrote:

En porche standard har vi på Garnes på gamle vossebanen, hadde vert kult om den eksisterte i modell.
 
 
Kanskje dette kan være noe?
 
 
Wiking varenr. 87802 H0 Porsche Schlepper fra dette firma:

 

For sammenligningens skyld, her er originalen:


Mvh

Helge

Helge F.
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2012 at 21:33
Og her er et bilde av en restaurert Porsche Allgaier diesel.
Bildet er tatt på Sigdalsmuseet i Prestfoss, av Ole Kristen Vigdal.
Jeg har fått tillatelse av fotografen til å legge ut bildet her.
 
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mai 2012 at 19:09
Verdens kanskje nest siste Wiking "Gråtass" tilgjengelig på nettet, nå i min varetekt:



Den siste fins muligens i Australia, med fører og henger og greier, mens alle andre treff viste seg å være utsolgt, borte, vekk. Den australske ville kostet en formue, porto på 30 AU$ … men denne er fra England, kun 12 pund alt inklusive. Jeg føler en merkelig tilfredshet med å ha denne i hende. Det skal ikke alltid så mye til. Den er kjøpt hos Scale Farm. Rask og grei service.

Den tyske nettbutikken til KHM Modellbahnen var utsolgt, forøvrig. Jeg synes at MO Miniatur ser lovende ut, men de har ikke tilgjengelige modeller av de jeg helst vil ha. Disse modellene ser endel bedre ut enn Wiking-modellene, men koster jo også deretter, rundt 30 €. Tror nok jeg skal skaffe et par av disse.

Takk for et tonn med innspill, folkens!
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mai 2012 at 19:21
4 på ebay. 3 i nettbutikk, 1 privat
"Løp" og kjøp...Wink
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mai 2012 at 20:27
Løpt og kjøpt. Da ble det traktor med henger :-)
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mai 2012 at 20:54
Ikke den fra Australia, håper jeg … Jeg fant bare den på ebay da jeg sjekket, men det betyr jo ikke at jeg visste hva jeg gjorde …
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mai 2012 at 21:03
Traktoren hos MoBa Erfstadt, http://www.ebay.de/itm/Wiking-H0-1-87-Nr-892-0124-Traktor-Ferguson-TE-SZ-7018-/200749445867 til 5,49+3,45 i frakt er vel heller ikke en dum deal.
Det står at de utgangspunktet krever pakkeforsendelse, men alt jeg har kjøpt av de har jeg fått tilsendt som brev bare jeg har spurt på forhånd Big smile
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mai 2012 at 22:51
Ach, fra Tyskland - Det var billig, det det der. Billigere enn den engelske jeg kjøpte. Pussig så mange sånne som dukker opp nå …
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mai 2012 at 23:10
Jeg kjøpte på eBay ja. Siden den tydeligvis er lei å få tak i var det bare å slå til.
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2012 at 05:42
Legg merke til at man får forskjellige søkeresultat på de forskjellige ebay sidene.
Gråtassen i Australia dukket opp på ebay.com og ebay.co.uk
ebay.fr dukket  disse opp, bl.a den i Australia.
Det er også forskjeller hvis man spesifisere søket eller ei....
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,125 seconds.