MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Den "store" vitrineskaptråden
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Den "store" vitrineskaptråden

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Den "store" vitrineskaptråden
    Posted: 26 april 2012 at 22:18
I en annen tråd her så har MJ vist frem noen nærbilder av vitrineskapet sitt.
Det er sikkert andre som også har slikt plassert lett synlig for nærstudier, ikke alle har anlegg man kjører på.
Jeg har også slikt på veggen for oppbevaring inntil anlegget blir klart til å kunne kjøres på.
Oppfordrer herved MJ og andre til å vise frem vitrineskapene sine eller annen oppbevaringsmåte, og å fortelle litt om hensikten, om det er selvbygd eller kjøpt :)

Mitt "vitrineskap" er selvbygd, profilene har fått noen runder gjennom fres og høvel, og er utstyrt med tynt plexiglass. Plastglasset er såpass statisk at støv fester seg i glasset istedet for å legge seg på materiellet.
Til rammeprofilene og hyllene er det brukt furu, bakplata er huntonitt med pålimt bilde, og alt er beiset med samme valnøttbrune farge som togbordet har fått.
Målene er ca 36x70, og 3cm dybde.
"Ramma" har klosser på 1,5cm på baksiden for å få den litt ut fra veggen for å kompensere for en ellers "flat" ramme.


Meningen var å montere to slike, men har hittil bare produsert en i jula.
Damen mener det er for lite vogner og for mye lok, så oppfordringen har vært å bli ferdig så resten som står i esker også kan komme i "skap".
Men hva fyller man vitrinene med når materiellet en dag skal stå på anlegget? Kjøper mer?
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 april 2012 at 07:42
Veldig artig med det store bakgrunnsfotoet du har satt inn. Overlyset gjorde seg også fint. Selv valgte jeg spotlights i taket. Det gir jevnt lys i alle hyllene fordi hyllene er av glass og ikke skaper så store skygger.
 
 
Men også glass bøyer seg når det er over en viss lengde, så det var nødvendig å silikonere det i bakkant. Da er jo løpet kjørt med hensyn til å komme inn i skapet bakfra. Men med sideforskyvbare frontglassdører kommer jeg jo enkelt til.
 
Smart tips med at plastplaten foran er mere statisk enn ordinært glass og drar til seg støv. For støv legger seg på de utroligste steder. Har forresten en gang tidligere etterlyst en mini støvsuger der samlebeholderen er transparent slik at det er mulig å finne igjen løse minideler om uhellet skulle være ute. For øvrig er både plexiglass og lexan dyrt. Det gjelder derfor å finne en glassmester som har rester liggende til en vettug pris.
 
Du sier bredden er 70 cm. Da er det vel N-skala du har? Veldig bra ble det i alle fall. Som du sier er det opplagt mest trivelig å ha glede av togene i vitrineskap fremfor at hele stasen ligger pakket ned i esker. Selv har jeg et par vitriner på soverommet. Kona til høyre, og togene til venstre. Og da er det bare å velge hvem av babsene som fortjener mest oppmerksomhet akkurat i kveld.LOL


Edited by MJ - 27 april 2012 at 07:43
Back to Top
Pytagoras View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 22 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pytagoras Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 april 2012 at 08:58

Et særdeles fint vitrineskap du har laget. Hvor mener du det er lettest å finne materialer til bygging av vitriner og monter?

Jobber selv med å lage en vitrine i størrelsen 10x10x70cm (har ikke de nøyaktige målene i hodet), men en prisforespørsel til en glassmester gav et prisanslag på tett opp under 4000 kroner. Det er et prisnivå jeg ikke kan ta meg råd til. Har fått tips om å kjøpe akryl/plexiglass og følge byggeinstrukser til akvariebyggere.

Har dere noen tips?

Back to Top
hilljens View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 106
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hilljens Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 april 2012 at 13:07
Originally posted by Pytagoras Pytagoras wrote:

Et særdeles fint vitrineskap du har laget. Hvor mener du det er lettest å finne materialer til bygging av vitriner og monter?

Jobber selv med å lage en vitrine i størrelsen 10x10x70cm (har ikke de nøyaktige målene i hodet), men en prisforespørsel til en glassmester gav et prisanslag på tett opp under 4000 kroner. Det er et prisnivå jeg ikke kan ta meg råd til. Har fått tips om å kjøpe akryl/plexiglass og følge byggeinstrukser til akvariebyggere.

Har dere noen tips?

 
Jeg har tittet litt på dette utvalget:
 
Mvh Arne Hill-Jensen
Skreiabanens materiell epoke II og III
Back to Top
Pytagoras View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 22 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pytagoras Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 april 2012 at 13:32

Burde kanskje spesifisert at det er en bordstående utgave jeg er på utkikk etter. Glass-delen skal bestå av topp-plate, 70cm-glassvegg på hver side og en 10cm glassplate i hver ende.

Kort fortalt; samme type glassmonter som modellskip står i, men med dimensjoner tilpasset et modelltog.

Back to Top
Herman View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Herman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 april 2012 at 19:25
Originally posted by EirikS EirikS wrote:

Men hva fyller man vitrinene med når materiellet en dag skal stå på anlegget? Kjøper mer?


Det er derfor man monterer heis i vitrineskapet, slik at togene enkelt kan parkeres i skapet når de ikke er ute og kjører...
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2012 at 15:54
MJ: Takk for hyggelig tilbakemelding.
Jeg bygger i z-skala, så da blir det jo plass til litt lengde på togene :)
Hadde jeg prøvd meg på å dra med togene inn på soverommet så er det ikke umulig jeg hadde vært så heldig å få mitt eget soverom.
Plexi kan koste litt, men finnes også plast i rammer fra IKEA. Lokal glassmester har også noen ganger "rester" til overs.
Har du ingen bilder som viser et helt av dine skap? Utsnittene vi har sett hittil har hvertfall sett bra ut :)

Pytagoras: Takk for det :)
Å følge byggeinstrukser fra et akvarieforum er nok et veldig godt tips. Eneste forskjellen på vitrine og akvarium er plassering av åpningen LOL
Enten du bruker plexi eller glass så vil jeg tro prisen vil bli omtrent lik.
Jeg ville valgt glass ettersom det ikke er like lett å ripe overflaten, plast kan fort bli stygt etter litt håndtering. For sammenligning på prisen du har fått av glassmester, så kan jeg nevne at glassplata til bordet mitt er 190x90 cm, 5mm tykt, og laminert. På den plata kan man danse så mange som får plass, og prisen ble 1600,-
Så om du oppsøker en glassmester til og ber om pris på tilskjært glass på de beskjedne målene du har i kanskje 2 eller 3mm, så håper jeg da du får en mer vettug pris.
Hvis ikke så si ifra så kan jo slikt sjekkes andre steder.
Når det gjelder andre materialer så kan man lete mange steder...
Til bordet jeg bygger så er det brukt ei bjørk som ble hogd heime. Inni treet så fant jeg etter litt leting deler til bord, bare man fikk skrelt vekk det som var rundt LOL
Mange tresorter kan bli fint til slikt enten med en runde med ulik lakk, eller gjerne spritbeis som jeg har brukt.
Om du ikke har deler til vitriner voksende fritt i hagen, så er det veldig mye rart du kan bestille fra en god trelasthandel. En som har mye på lager er Thaugland i Oslo, i tillegg så er katalogen til Fritzøe et fint utgangspunkt.
Det finnes også en god del listeprodusenter som bruker mye ulike treslag. De lager det meste på mål om man spør.

I tillegg finnes det som det er nevnt flere firmaer som lager slikt, og de finner man som oftest i Tyskland. Om det er aktuelt å kjøpe istedet for å bygge så kan jeg sikkert lete frem noen slike om du vil.

Herman: Jeg liker tanken, og det blir nok montert noe slikt neste gang jeg skal bygge i H0 igjen Big smile
Tviler på om det blir like populært med heis, travers, og litt til for å koble seg på stuebordet Tongue
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2012 at 22:18
Jeg har bygget vitriner for Z-togene mine av en ramme fra IKEA. Byggebeskrivelse her.


Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2012 at 22:54
Ja, det har du vel! :)
Er fra siden sin jeg hentet inspirasjon jeg skulle bygge.
Fant ingen ramme på IKEA som var slik jeg ville ha, så måtte fyre opp fresen og fikse selv.
Back to Top
Pytagoras View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 22 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pytagoras Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2012 at 23:25

Takk for gode tips!

I tilbudet jeg fikk var prisen på materialet helt grei. Totalprisen steg derimot drastisk ved det øvrige arbeidet. I oversikten var "UV-liming spesialarbeid" priset til den nette sum av 2200 kroner. Har kikket litt på plastglass hos Biltema, men de har ikke fått det inn på lager hos den lokale sjappa.

For øvrig er bunnen på utstillingsmodellen allerede på plass i form av en hengeknagg jeg fant på Skeidar:


Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2012 at 01:13
UV-liming type spesialarbeid ja.. Du verden, ikke rart det blir kostbart med slikt spesialarbeid.
Limer du plast så er det beste limet at du tar litt borspon og småbiter av plasten og blander med aceton. La den guffa stå noen timer til det blir en fin tynn masse, så bruker du en tynn pinne til å smøre utover pent og forsiktig på hele kanten på ene delen. Press den mot siden på andre delen som skal festes, og hold presset en liten stund.
Limfugen skal bli helt klar/usynlig. Øv først på et par småbiter.
Slenger på et gratistips om du skal få behov for å bore i plastglass en eller annen gang også:
Litt olje på stedet du skal bore og på borret, så blir hullet blankt istedet for hvite sider som det blir om man borrer "tørt".

Er det snakk om glass som skal limes så er det vanlig blank silikon som er tingen.

Regner med du oppdaterer når du kommer et steg videre med prosjektet!
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2012 at 16:21
Det som jag tycker är lite tråkigt med alla vitriner jag har sett, är att de inte berättar vad det är för littera på respektive tåg.
 
Jag gjorde ett vitrinskåp som jag har demonterat, därav att jag visar delar av detta.
Min tanke var att jag ville ha ett tillslutet system så att jag slapp damm osv.
Det ska även vara stabilt, samt gärna ge intryck av en möbel.
Hyllplanen är fasett sågade, så att paletterna ska synar riktigt.
Ekhyllorna är spårade så att en 3mm glasskiva kan skjutas in mellan hyllplanen.
Gavlarna är sedan en glasskiva som sitter med 2st skruvar, så att dessa kan demonteras om jag vill göra ett byte eller ngt annat.
 
Vänl
Bo


Edited by Bo11 - 03 mai 2012 at 16:24
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2012 at 19:15
Fine vitriner det der Bo!

Du nevner noe viktig, en vitrine med et pent stål eller messingskilt ser mye mer ferdig ut.
Slikt kan skaffes hos skiltmakere, låsesmeder, og kanskje enklest og billigst på internett.
Jeg har sett et par slike ytenlandske leverandører som også mer enn gjerne graverer inn logo uten at det omtrent synes på sluttsummen!
Jeg pusler litt med en fjern tanke om et lite diorama med glass over, der tror jeg det vil bli et slikt skilt.
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2012 at 22:14

Tack.

Vitrinbyggen är roliga och det finns massa ideer att ta till.
En dålig bild, men det går att se funktionen som har ett par år på nacken.
 
Vänl
Bo
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mai 2012 at 00:24
Hei
Ønsket selv å kunne se og vise frem mitt materiell, men ville ikke betale i dyre dommer.
Lagde denne selv av "Ribba" ramme fra IKEA til en svært rimelig pris.
 
Har en tråd her på forumet som forteller om byggeprosessen:
 
En grei og PEN løsning til en rimelig penge !
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mai 2012 at 00:47
Det var fin vitrine ja!
Ser det er fler som bruker IKEA-deler.
Kanskje vi også kan kalles oss ikea-modders?
http://www.ikeahackers.net
LOL


Edited by EirikS - 05 mai 2012 at 00:47
Back to Top
Pytagoras View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 22 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pytagoras Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juni 2012 at 21:32

Da er plastglasset kjøpt inn fra Biltema, men det er jaggu ikke så lett å kappe det som jeg trodde. Det hjelper heller ikke at har dårlig tilgang på arbeidsrom med tanke på det fine støvet som sag- og filing lager.

Merker at plastglasset er fryktelig lett å ripe ved bruk av stikksag. Stikksagen lager også såpass mye varme, selv ved laveste hastighet på sagbladet, slik at plastglasset smelter lett. Har derfor gått over til manuelle verktøy, både når det gjelder kapping og filing.

Heldigvis fant jeg en kar i Aust-Agder som har erfaring med å lage glassflater til akvarier, så jeg sendte en forespørsel i den retningen i dag. De andre glassmesterne i Ålesund har jeg ikke hørt noe fra, dessverre.


Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juni 2012 at 23:58
Plastglass lar seg lett ripe uansett :)
Men var det ikke beskyttelsesfilm på det?
Bred maskeringstape, eller flere bredder, gir også bra underlag for saging.
Nå har jeg aldri forsøkt stikksag ettersom jeg har byggsag og båndsag, men det jeg tenker på er om du har stilt inn pendling på stikksaga? Det kan nok bidra til flising og slikt...
Om du plages med varme, så forsøk med olje til kjøling. Olje brukes også til boring når du vil ha blanke hull istedet for melkehvitt.

Artig å høre om agderkaren kan bidra med noe da :)
Back to Top
Pytagoras View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 22 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pytagoras Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2012 at 00:09

Det er beskyttelsesfilm på begge sider, men det er såpass tynt at foten på stikksagen ødelegger den lett. Pendlingen på stikksagen er stilt inn i henhold til bruksanvisningen, og den kutter egentlig helt greit, men det er snakk om en billig sak fra Biltema som ikke moment til saktegang.

Bruk av kjølevæske til sagingen blir litt tricky fordi jeg ikke har tilgang på et arbeidsrom der jeg kan søle og rote så mye. Det går egentlig fint med håndsag nå da; det tar bare litt lenger tid.

Er også spent på karen jeg sendte forespørsel til. Har sett noe av det han har gjort og han er flink. Det største problemet blir nok å få det sendt langs halve Norge uten at det knuser i postgangen.

Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2012 at 10:04
När jag har skurit plexglas upp till 3mm, så har jag använt en brytbladskniv och kört ca 4-5ggr i spåret, för att sen så har det varit lätt att bryta detta med raka snitt utan damm och elände.
 
/Bo
Back to Top
Pytagoras View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 22 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pytagoras Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2012 at 11:48

Forstår jeg deg riktig når du sier at du bruker tapetkniv 4-5 ganger der du vil kutte plastglasset? Er det en spesiell type knivblad du bruker og bruker du noe spesielt når du knekker plastglasset?

Plastglasset jeg bruker er 4mm tykt og kniven jeg forsøkte din metode med (hobby-skalpell), ser ikke ut til å ha laget noe mer enn en overfladisk ripe.

Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2012 at 12:05
Se bofogad bild som illustrerar mitt handhavande kring skärning av plexi/akryl.
 
Ett par snitt på respektive sida löser problemet, då den har fått en anvisning.
 
/Bo
Back to Top
Pytagoras View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 22 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pytagoras Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juni 2012 at 15:27

Fikk et godt tilbud hos denne akvariebyggeren, så jeg bestilte ferdigkuttet glass til denne vitrinen. Glass pluss lim kommer på ca. 600 kroner, noe som er 400 mindre enn hos glassmester. Montering og liming står jeg for selv, men selv det tok han bare ca. 100 kroner for. Sparer mye på å lete litt rundt :)

Håper bare glasset overlever frakten hit nå da.

Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juni 2012 at 18:45
Riktigt glas är värt mer för egen del.
Hoppas din akvarieaffär ger dig härdatglas, då detta är A resp OUnhappy
 
Till min egen vitrin så har jag bara använt mig av detta, då det både är starkare och inte kan orsaka skärskador vid en olycka.Disapprove
 
Tycker det är stort att ifrån idé få ihop sitt eget designade vitrinskåp.Smile
 
/Bo
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juni 2012 at 20:07
Lønner seg alltid å lete litt, priser er kun villedende...
Høres ut som du har en mye mer riktig pris nå :)
Du må ta noen bilder underveis i bygginga da :)

Hva mener du er fordelene med herdet glass utenom skarpe kanter ved knusing Bo?
Vanlig glass kan ikke ripes noe mer, og det er mer enn solid nok.
Jeg har et bord med noe modeller i, glasset over er 190x90cm, 4mm tykt, og uherdet. Det tåler fint at to voksne danser på det.
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juni 2012 at 20:57
Originally posted by EirikS EirikS wrote:

Lønner seg alltid å lete litt, priser er kun villedende...
Høres ut som du har en mye mer riktig pris nå :)
Du må ta noen bilder underveis i bygginga da :)

Hva mener du er fordelene med herdet glass utenom skarpe kanter ved knusing Bo?
Vanlig glass kan ikke ripes noe mer, og det er mer enn solid nok.
Jeg har et bord med noe modeller i, glasset over er 190x90cm, 4mm tykt, og uherdet. Det tåler fint at to voksne danser på det.
Jag hoppas också att du lägger ut lite bilder under byggandes gång.
 
Härdat glas är ett starkare glas, förutom att det ger fördelar vid en eventuell olycka.
 
Helt rätt så rispas inte vanligt glas, utan med våld givetvis.
Den dansen skulle vara intressant att se.
 
Ps: skulle det ske en olycka så skyddas även modellerna så att inga skarpa glasskärvor skadar eventuella skapelser.
 
Oavsett detta så hoppas jag att vitrinen ska bli så bra som möjligt.
 
/Bo
 
Back to Top
Pytagoras View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 22 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pytagoras Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juni 2012 at 16:14

Jeg vil definitivt legge ut bilder av monteringen. Det er ikke umulig at jeg trenge bistand under prosessen.  

Glasset er blitt lovt sendt i begynnelsen av neste uke, så jeg håper jeg kan starte neste helg med liming og montering.

Back to Top
martinth View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 30 oktober 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote martinth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juni 2012 at 22:04
Vet ikke om dette går med leksan, men vet det går med plexi. Etter at platen er skjært kan man bruke en blåse lampe til og smelte kantene da blir kantene like blanke som platen er. Kantene i seg selv skal ikke smelte, men man varmer opp kanten og da smelter den rue flaten etter sagingen og blir blank og gjennom siktig. Dette krever litt trening for at man ikke skal varme for mye så det lønner seg og øve seg litt på en av restene man ikke skal bruke.
Ole Martin Thorvaldsen.
Back to Top
Pytagoras View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 22 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pytagoras Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juni 2012 at 12:31

 En liten oppdatering på mitt lille prosjekt: Fikk en e-post fra akvariebyggeren i går om at forsendelsen ble forsinket på grunn av feil type glass fra glassmester.  Han skulle få sendt det i dag så det blir nok ikke før til helga at jeg kan starte monteringen.


Oppdatering 26.06: Har nå fått pakkesporing og forventer å ha den i morgen, onsdag. Satser på montering i morgen kveld. 



Edited by Pytagoras - 26 juni 2012 at 17:51
Back to Top
Pytagoras View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 22 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pytagoras Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juni 2012 at 00:08

Da har jeg endelig fått glasset jeg bestilte og er fornøyd med det jeg fikk. Det ble en liten skår i gleden at begge endestykkene hadde blitt påført smått stygge skader på vei fra Aust-Agder til Sunnmøre. Heldigvis lå det et ekstra stykke glass i pakken som jeg skal prøve å kappe selv.

Her er uansett noen bilder av prøvemonteringen:



Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.