MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Den "store" vitrineskaptråden
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Den "store" vitrineskaptråden

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Pytagoras View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 22 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pytagoras Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juli 2012 at 23:36

Da er det på tide med en liten oppdatering på mitt vitrine-prosjekt.

Siden forrige gang har jeg gått til innkjøp av en glasskutter fra Biltema (35,-) og fått gjort litt glasskutting for første gang:

Hele prosessen gikk overraskende lett; Oppmåling med penn, en gigantisk linjal av aluminium og glasskutter (begge fra Biltema) og vips var to fine glassplater kuttet opp og klar til liming.

Endte opp med å bruke hele den "kasserte" glassplaten til prøvekutting og fikk dermed en del (omtrentlig) like glassplater jeg kunne teste limeferdighetene på:

Limingen av glasskuben gav meg noen fine lærdommer i forhold til mengden silikon brukt til liming og monteringsprosessen. Klemmene fra Biltema kom godt med. Pris på disse er 25,- pr stykk.

I dag gikk jeg i gang med å lime selve vitrinen og brukte først hobbyunderlaget til å montere en sidevegg og endestykken i riktig vinkel.

Det var da jeg skjønte jeg var litt dust, siden jeg bare kunne bruke "topp-platen" som underlag og dermed få perfekte vinkler som passet helt med platen jeg uansett skulle lime på senere. Gav meg selv en dusteklaps for det påfunnet.

Ventet omtrent 2 timer (fikk jaggu tid til sykkeltur i dag) før jeg limte på den andre langsiden og nå står den delen til herding. Lærte meg også at klemmene ikke bør strammes da de tvinger sideglassene til å "skli" ut av riktig posisjon. Her er det best å la klemmene stramme såvidt, slik at de bare holder platene på plass og ikke utøver noe særlig press.

Satser på å lime topp-platen i morgen samtidig som at jeg håper den reduserte mengden med silikon er nok. Silikonsøl er noe knot å få fjernet i en så trang konstruksjon.

Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juli 2012 at 02:06
Det her ser jo skikkelig bra ut!
Helt genialt med gode bilder underveis.
Kan jo legge til et kjapt tips når det gjelder skjæring av glass for andre, ettersom det ser ut til at du fikk det til meget bra.
Glassskjæreren skal ha LITT olje på skjæret, dra EN sammenhengende strek uten all verdens press (du skal bare ripe glasset akkurat passe), trekk glasset ut fra arbeidsbordet så stripa er parallell med underlaget, hold jevnt i kanten som er mot deg, og knekk av.
Da får man et kutt som er kanon.

Ang herdet/vanlig glass så er jeg helt enig med Bo at om vanlig glass knuser så kan skarpe kanter skjære opp landskap og modeller som er under.
Har man en bruk som tilsier at det kan få noe medfart så kan det være lurt å vurdere herda glass.
Prisforskjellen er uansett ikke stor.
Når det gjelder den dansen så skal jeg se om jeg ikke kan få til en liten video når jeg er hjemme fra ferie og plata skal monteres på nytt i bordet.

Forhåpentligvis blir det ikke som helt på slutten av denne videoen:
http://www.youtube.com/watch?v=ePhaBGTbVNQ
Beer
Back to Top
Pytagoras View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 22 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pytagoras Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juli 2012 at 16:03

Da er alle glassflatene limt sammen og skinnene limt fast til underlaget. Brukte en allround-lim fra Panduro til å feste svillene av plast til underlaget av tre. Vektet det hele ned og lot det stå over natten.

Med lokomotiv og vogner på plass ser det jo ikke så verst ut, vil jeg påstå!


Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2012 at 05:57
Nu e n tid efter, och jag går tillbaka i denna intressanta tråd om vitriner, så är det en fröjd att se ditt resultat Pytagoras.
 
Stod länge och funderade hur jag skulle göra några vitriner för utställnings visning av mina modeller, så behövde jag ett material som gav mig en mera flexibilitet.
 
Valet blev acrylplast istället för glas.
Det fungerar så länge man bara tittar på detta, då det är repkänsligt.
 
Oavsett, så är det alltid lika kul att hålla på och skapa efter sina egna funderingar och önskemål.
 
Vänligen
Bo
Back to Top
Pytagoras View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 22 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pytagoras Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2012 at 13:27

Takk for fine ord, Bo.

Jeg tror nok at akryl/plastglass blir det neste jeg skal prøve meg på. Kostnad ved anskaffelse og vekten av det ferdige produktet er litt av grunnen til at jeg vil prøve noe nytt.

Hovedutfordringen blir nok å kappe opp tilstrekkelig lengde av plastglass uten å ripe overflaten under tilvirkningen.

Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2014 at 19:33


Tillater meg å poste mitt eget forsøk på å redde modellene ut av isopor eskene sine og inn i et vitrineskap, også hjemmelaget. Fant ikke den gode gamle ribba ramma fra ikea, i alle fall ikke med vanlig glass, så jeg måtte benytte meg av clas ohlson sitt utvalg istede. Glasset er todelt og kan åpnes ved å dytte glasset fra hverandre, som en skyvedør, men ikke fullt så avansert at glasset går bak hverandre, men utover på hver side istede .
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2014 at 21:19
Når man bor i en landsdel der det er 70 mil til nærmeste IKEA så er det jo interessant å se andre løsninger enn Ribba rammen. Jeg har lyst på en lang hylle på ca 180 cm men å finne glass til noe slikt uten at det skal koste en formue. Jeg har kikket en del på Clas Ohlsons rammer. Hva har du brukt for glass fra Clas Ohlson for å få til dette, Tom?

Edited by Claes Lislerud - 03 desember 2014 at 21:20
Modellhilsen

Claes
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2014 at 22:12
Hvis det ikke MÅ være glass så har biltema klare plexiglass platerhttp://www.biltema.no/no/Sok/?query=plexi
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (2) Thanks(2)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2014 at 22:43
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Når man bor i en landsdel der det er 70 mil til nærmeste IKEA så er det jo interessant å se andre løsninger enn Ribba rammen. Jeg har lyst på en lang hylle på ca 180 cm men å finne glass til noe slikt uten at det skal koste en formue. Jeg har kikket en del på Clas Ohlsons rammer. Hva har du brukt for glass fra Clas Ohlson for å få til dette, Tom?


jeg kjøpte 2 clips rammer ,hver er 50x60. Koster så mye som 85,- p/stk
Kunne jo vært kjip å henta noen vinduer i "gis bort kategorien" på finn og kutta opp de i biter, men da tror jeg det blir bra tungt.
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2014 at 09:02
Originally posted by icefighter35 icefighter35 wrote:

Kunne jo vært kjip å henta noen vinduer i "gis bort kategorien" på finn og kutta opp de i biter, men da tror jeg det blir bra tungt.

Glasset i vitrineskap man kjøper ferdige er vanligvis mye tynnere enn alminnelig vindusglass. Jeg har hatt store vitrineskap med 3mm glass, og de var svintunge. Bunnlistene bøyde seg ned og måtte forsterkes.

En annen utfordring er at glass utrolig nok er "ferskvare", så brukt glass bør ikke være veldig gammelt. Ettersom tiden går blir glasset sprøere og vanskeligere å kutte. Om det er lyspåvirkning, temperaturforskjeller mellom ytter- og innerside eller noe annet som er årsaken vet jeg ikke, men sprøtt blir det. Jeg har prøvd å kutte både nye og gamle glassruter, og de gamle har lett for å sprekke på uønskede måter.
For mange år siden fikk jeg en glassmester til å skifte et stort butikkvindu som hadde stått i minst 40-50 år. Han var erfaren og skar glass med stor presisjon, men den ruten fikk han problemer med når han skulle dele den opp for å ta den ut. Den sprakk helt ukontrollert både der han risset og andre steder.


Edited by H. Lindholm - 04 desember 2014 at 09:03
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2014 at 09:32
Det at glass bare blir sprøere med årene, tror jeg ikke stemmer - og i hvert fall ikke etter så kort tid som < 50 år?
I så fall burde flere hundre år gamle gamle glassflasker som finnes på havbunnet nærmest umiddelbart gå i oppløsning - og det gjør de ikke!

- Tror derfor at denne erfaring kommer av hvordan glass ble fremstillt tidligere, samt avkjølingsprosessen. De siste 50 år har vindusglass vært fremstilt som "floatglass"mens tidligere var "trekkglass" mest vanlig. (Fikk en forelesing i dette av en konservator for en del år siden da jeg har et nesten 200 år gammelt restaurert sørlandshus - og var på jakt etter "riktig" glasstruktur i nye vinduer.)

Floatglass ble fremstilt ved at tyntflytende glass ble hellet ut på et underlag av kvikksølv og deretter avkjølt gradvis. Dette gir en helt plan overflate. Trekkglass derimot, fremstilles ved at en seig glassmasse blir trukket ut i en plan overflate rent mekanisk. Dette gir små "bølger" i overflaten da tykkelsen vil variere. Grunnet at tykke partier avkjøles langsommere enn tynne partier, bygger det seg opp spenninger i glassruten. Dessuten, når man risser dette glasset med diamant, kan "bølgeformen" få glasset til å sprekke i annen retning enn tiltenkt.

Dette tror jeg var essensen i det konservatoren fra Riksantikvaren fortalte meg?

Edited by Kjell H. - 04 desember 2014 at 09:35
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2014 at 17:47
Apropos IKEAs Ribba, så har de også en annen ramme med opptil 100x70 cm størrelse, Strömby:

Ribba koster litt mer for samme størrelse:

Så vidt jeg kan se bruker Strömby metallramme i stedet for trefiberplate, glass i stedet for styrenplast og er noe tyngre. Dessuten finnes den bare i to farger, sort og sølv.
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2014 at 21:55
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Det at glass bare blir sprøere med årene, tror jeg ikke stemmer - og i hvert fall ikke etter så kort tid som < 50 år?
I så fall burde flere hundre år gamle gamle glassflasker som finnes på havbunnet nærmest umiddelbart gå i oppløsning - og det gjør de ikke!

Jeg referer bare min egen erfaring og glassmesterens uttalelser.

Jeg husker også at jeg var med min far og skar glass for nesten 50 år siden (dengang samlet man på alt mulig for å spare penger), og vi opplevde det samme da. Gamle ruter fra hus som var bygget på slutten av 1800-tallet var vanskelige å ha med å gjøre og sprakk noen ganger ukontrollert, mens ruter som kunne være bare 10-20 år gamle var mye lettere å skjære som man ville. Dette skjedde dessuten bare når vi risset med glasskjærer, de var jo ikke så sprø at de knakk uten videre under annen behandling.

Glassmesteren som skiftet det nevnte butikkvinduet i 1981 hadde vel noe rundt 30-35 års erfaring. For ham var det åpenbart et kjent problem, og han mente det kunne ha noe med temperaturendringer og temperaturforskjeller innenfor og utenfor glasset vinterstid å gjøre.

Glassflasker på havets bunn har normalt samme temperatur på begge sider av glasset. De har en helt annen form og andre proporsjoner mellom diameter og glasstykkelse. Dessuten hender det jo at de går i stykker "for ingenting" de også?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2014 at 17:34
Når man kutter en rute, er det vel samme temperatur på begge sider av ruta??

Selvfølgelig kan sammensetningen/blandingsforholdet for vindusglass ha endret seg med tiden. Det er jo vesentlig kvarts og soda.

Man må huske på at glass er faktisk en væske - med utrolig høy viskositet (ellers så hadde nok smeltepunkt for glass vært anført). Glass blir derfor mer lettflytende desto høyere temperaturen er.

Dersom du oppsøker en glasskunstner. Så kan vedkommende ikke lage gjenstander med varierende tykkelse uten at dette må kjøles langsomt ned. - Ellers sprekker det grunnet indre spenninger.
Det er naturlig at samme forhold gjør seg gjeldende for vindusglass dersom tykkelsen varierer.
Etter wikipedia, så er faktisk "floatglass" ikke mer enn 55 år gammelt. så det var nok "trekkglass" dere kuttet?

Herdet glass lages ved at glasset oppvarmes og overflaten avkjøles raskt. Når så et slikt glass knuses, pulveriseres glasset i små biter. På den måten utnyttes spenninger i glasset faktisk til å knuse det i små biter.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.