MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - TinyD's hagejernbane!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

TinyD's hagejernbane!

 Post Reply Post Reply Page  <12345 8>
Author
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2012 at 16:26
Flott anlegg! Rett før jeg river opp, og begynner på nytt...Smile
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2012 at 17:38
Vakkert, rett og slett vakkert!ShockedThumbs Up

Veldig synd at vi ikke kunne komme i går, men satser på at det kommer flere anledninger.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2012 at 21:39
Det har blitt gjort litt i dag også, i form av å dra utover de jordhaugene jeg hadde, samt at jeg ga kvisthaugen en tur gjennom kvistkverna :)

Da vi la oval'en ble det lagt inn en del penser med tanke på planen min for banen, disse venter i grunn bare på at jeg får planert før jeg fortsetter med å legge spor. Jeg fikk også låne tegninene til en av bruene hos han med lua, så må nok få tatt en tur på Bauhaus etter aluminiumsprofiler ;)

Samlingen i går, kombinert med tanken om lokomotivet som har blitt bestilt til banen (uten at jeg visste om det) gir jo bare mer pågangsmot :)

Når det gjelder det lokomotivet Kristian, så stemmer jeg for sitrongult og navnet Gina som du nevnte i går ;)
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2012 at 21:59
Gleder meg til å komme å kjøre, jeg! Tradisjonen tro så passer det vel med en høstkjøring hos dere - med noe attåt. Jeg tar med den store kjelen, 15 kg salte bein og knoker, løk og gule erter - ok?
krsven
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2012 at 22:49
krsven
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2012 at 22:54
Heisann igjen. Ja det ser det ut til at det er flere som henger seg på sitrongult - eller for  å si det sånn: En gild gulfarge som ble brukt i østen på lok eksportert fra Oreinstein&K, Bagnall, Hunslet med flere. Kjell servicemann innrømmet ytterst motvillig og med påholden penn at han trengte et sitrongult lok hvis dette kunne medføre andre kundefordeler.Fargen er i alle fall godt synlig i mørke - hvem sa at damplok skal være sort??? Ellers går det rykter om at en besøkende i går sovna i en stol på hotellrommet til fruen..stemmer virkelig dette????
krsven
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2012 at 07:08
Originally posted by krsven krsven wrote:

Gleder meg til å komme å kjøre, jeg! Tradisjonen tro så passer det vel med en høstkjøring hos dere - med noe attåt. Jeg tar med den store kjelen, 15 kg salte bein og knoker, løk og gule erter - ok?

Det høres ut som en god plan :)
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2012 at 08:05

Etter samlingen forrige mandag, ble jeg inspirert til å endre litt på en av svingene, fikk noen tips til hvordan jeg kunne justere meg frem til en passende sving, først et lite bilde fra jeg dro utover det lille jeg hadde av jord, her kommer det mer i løpet av kvelden :)

Hagebane_01

 

Jeg endte opp med å skru opp hele den ene svingen, her bommet bufferne på hverandre to ganger i løpet av svingen, noe som fører til avsporinger om man ikke kjører veldig "riktig"  for å holde kjettingen stram.

Hagebane_02


Tipset jeg fikk på mandag gikk ut på å sjekke om lokomotivet kan rygge gjennom alle svinger buffer mot buffer med vogna bak og jeg satte meg dermed ned med hovedvogna og Atlantic'en for å rulle frem og tilbake over svingene. Det viste seg fort at problemet mitt ikke var selve svingen, men inngang og utgang av svingen, dette er nå ordnet opp i :)

Hagebane_03


Det gjenstår å koble på sidesporet igjen, da pensen måtte flyttes, men det er jo godt og ha litt kosearbeid til kvelden i dag også, uansett var jo sidesporet midlertidig og endringene i sporplanen krever litt andre løsninger også her, blant annet en pens til, så må nok en tur ut til Ormåsen etterhvert ;)

Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2012 at 09:11
Korrekt drikke er på plass, og det skal det også være ute i UHB - terreng til søndag fikk jeg bekreftet i dag tidlig. Skal på befaring der før bygging av bane. Jeg får inn et stort lass med skinner og veksler tidlig i august - nok til alle. Jeg drar på ferie tirsdag og tilbake tidlig i august men selvsagt tilgjengelig pr. telefon.
krsven
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juli 2012 at 22:00
God ferie! Tenker vi snakkes angående penser og skinner i august Wink

Må også få si at selv om det ikke har blitt stort med oppdatering her på noen dager, så er ikke det fordi det ikke skjer noe.... her er det krafsearbeid og flytting av jord, det begynner å se ut som noe nå, men det er fortsatt plass til et par lass til med jord før ugressduk, bark og hageplanter Big smile

Jeg har også et antall pakker med skinner som bare venter på at jeg skal bli ferdig med å planere, så jeg kan fortsette på sporleggingen Smile

Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juli 2012 at 09:46
Kommer en tur på Torsdag jeg, så får vi spadd litt mer...
mvh,

Leif
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juli 2012 at 10:27

Det er selvfølgelig hyggelig med hjelp og torsdag har jeg avtalt å hente jord, så bare å komme Wink

Ryggen kan skrive under på at det er tungt alene, men det går fremover... blir forundret om du ikke ser forskjell fra sist du var nedom Wink



Edited by TinyD - 03 juli 2012 at 11:03
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juli 2012 at 22:20

I dag kom Yngve innom med et lass til med jord, som Leif hjalp til med å dra utover, nå begynner det å bli nok jord til at man kan se godt for seg hvordan det kommer til å bli! Jeg kjøpte også et lass med jordspyd og litt bekledningsbord, men desverre var den lokale Byggmax'en tomme for 36*75mm lekter, så vi kom ikke lenger enn å måle opp et par svinger og banke ned noen jordspyd...

 

Det ble dårlig med bilder av jordspydene og oppmerkingen, men vi får skylde på at vi heller ble sittende og kjøre tog på oval delen av banen.. man må jo kose seg litt også! ;)



Edited by TinyD - 06 juli 2012 at 22:22
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juli 2012 at 16:07

Nå som jorda var godt fordelt i blomsterbedet, så var det bare å begynne med å stake ut en ekstra sløyfe på oval'en, dette for å tillate mer trafikk og trafikk med forskjellig retning på banen. Det nye sporet er ikke paralelt med det gamle, men det er heller ikke meningen, her vil det også komme en bro over en steinrøys :)

 

Det ble etter noen timer med saging og skruing i dag tomt for skruer, men det var i grunn helt greit, er jo ikke meningen at man skal slite seg helt ut heller, så da ble det litt prating om strategien fremover før vi pakket sammen for dagen :)

 

Etter at den indre oval'en er på plass, så skal møtesporet på langstrekket på plass, før en vendesløyfe i midten står for tur... nede i høyre hjørne er de minste hjelpern i familien, regner med at han må ha et lite elektrisk lokomotiv når han blir litt større ;)

Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
jsalve View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 juli 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jsalve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juli 2012 at 10:19
Hei og takk for sist Smile.... dette ser veldig bra ut. Det er veldig inspirerende og følge med i dette arbeidet. Spesielt morsomt er at du deler byggevirksomheten din i detalj med oss andre. Dette smitter tydelighvis da flere er kommet på banen. Vi kan vel si at hagejernbane har fått en stor økning de siste årene og det er takket være den økte interressen for å dele opplevelsen med andre gjennom fora som dette. Stå på gutta...gleder meg til neste episode av "Starten på en hagejernbane"Clap
 
-Jan
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juli 2012 at 20:49
Takk for sist Jan! Smile

Hyggelig å kunne være til litt inspirasjon selv også! Har prøvd meg litt med skinne bøyeren din, tror den indre ovalen min kommer til å ha jevnere svinger Wink

Selv om det på bildet nedenfor ikke ser ut som om det har blitt gjort strort i dag, så har det gått med godt over 200 skruer i dag også... alle beslagene jeg monterte sammen med Leif i går har fått alle skruene sine, samtidig som at jeg har skrudd ferdig de siste lektene på den indre ovalen. Det er nå klart for toppbord, takpapp og deretter sporlegging... Gleder meg til å fortsette! Big smile

Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juli 2012 at 09:46
Jeg også gleder meg til fortsettelesen.. Det er gøy å bygge og nå er gulvet på kjøkkenet snart ferdig så da blir det mer ordning på jernbane igjen :)
mvh,

Leif
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juli 2012 at 10:08

Det blir litt ordning på jernbanen hver dag, selv om du holder på med gulvet Wink
Jeg fikk på toppbordet i går før høljregnet, så nå er det klart for takpapp og sporlegging!

Du får komme ned bakken og kjøre litt når du blir lei av å slipe gulv Leif, regner med at jeg skal klare å ha den indre ovalen ferdig i morgen utpå kvelden... Smile

Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juli 2012 at 15:23
heh heh regner med at jeg dukker opp ja.... er utrolig lei av gulvsliping nå :)
mvh,

Leif
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juli 2012 at 10:10

Det har vært et par forsinkelser i form av middagsgjester og regnvær denne uka, men det går stadig fremover. Etter de bildene jeg la ut på 9.juli, så har jeg fått på plass toppbordet og lagt ferdig mesteparten av takpappen på den indre ovalen Smile

Regner med at jeg får lagt ut et par nye bilder i kveld og kanskje et av de inneholder litt spor?

Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juli 2012 at 21:05

Da har jeg fått gjort litt mer, en kombinasjon av bursdagsfeiring og dårlig vær har gjort at det har stått litt stille her et par dager, men nå er takpappen på plass og skinnene ferdig lagt. Begge svingene er testet med å dytte Atlantic'en baklengs gjennom svingen med den ene Perfect World vogna mi!

Jeg hat desverre ikke fått kjørt på den nye delen av banen, men det har sett lovende ut på værmeldingen for morgendagen, så da blir det nok en liten oppfyring og testing :)

Hagejernbane_1

Hagejernbane_3

Hagejernbane_2

Hagejernbane_4


Jeg glemte desverre å ta bilde som viser at hele den nye delen har spor, men dere får bare ta ordet mitt på det ;)

Nå må jeg ut og handle litt mer materialer før jeg kommer videre :)

Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juli 2012 at 23:02
Veldig bra :) gleder meg til å komme meg hjem å teste :)
mvh,

Leif
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juli 2012 at 08:58

Du får ta en tur innom når du er tilbake fra ferie :)

Blir nok litt stillstand på banearbeidet i en periode nå, har fått beskjed om at boden endelig kommer, så må nesten prioritere den til uka... men har tid til en fyring eller to innimellom :)

Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 august 2012 at 16:04

Da har jeg kommet meg i gang med å bygge en vogn jeg også, det har vært til tider dårlig belysning i arbeidsområdet, så det har blitt dårlig med bilder, det minste, kan jeg jo skylde på det Wink

Det første skrittet i manualen er å montere sideplatene, dette er plywood plater som dekkes med et tynt lag med mahogni plater som har spor for å se ut som planker. Det var et tips i manualen at man skulle legge på alle pynteplatene først for å sjekke passform og det lønner seg for at man skal se hva man bør beregne av glippe mellom platene. Det skal jo tross alt se ut som om det er dører Smile

Vale_of_Rheidol_1

Vale_of_Rheidol_2

 

Yngste sønnen min var veldig villig til å bistå i liminga, i det minste så lenge han fikk bruke det foreløpige reisverket som garasje for Lightning McQueen... Nysgjerrigheten er i det minste på plass hos gutta Wink

Vale_of_Rheidol_3

 

Bildene nedenfor viser vogna sånn den står nå, metalltaket er ikke limt fast til den underliggende takkonstruksjonen, før jeg gjør dette skal det grunnes og lakkeres. Det skal også på noen pyntelister på taket før det lakkes.

Vale_of_Rheidol_4

 

Neste bilde er med seteryggene montert, det står i manualen at ryggene skal limes inn etter at setene er limt på plass, men jeg målte litt og testet med en først, det er ingen problemer å lime seteryggene på setene før man setter de i vogna og dermed kan de enklere males. Derfor er ingen av mine seterader limt inn enda Smile

Vale_of_Rheidol_5

 

Det kommer nok noen flere oppdateringer på denne vogna utover i uka, gulvlakk, metallgrunning og spraylakk til detaljer og tak er handlet inn Smile



Edited by TinyD - 04 august 2012 at 16:06
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 august 2012 at 16:39
flott vogn! denne bør får en teak finish!Smile
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 august 2012 at 17:54
Jeg har to av disse vognene fra før (en lik og en liten), de ble kjøpt som ferdige modeller og produsenten anbefaler å lakke de, så da blir det klarlakk på denne også for at den skal bli mest mulig lik de vognene jeg har fra før :)

Men disse vognene er veldig pene ja :)
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 august 2012 at 23:44
Da så. Da er jo valget enkelt!
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 august 2012 at 20:24
Da har jeg fått gjort litt mer, blant annet lakket vogna 3 strøk med gulvlakk, denne tynnet jeg ut med vann for at den skulle trekke godt inn i treverket og ble påført med svamp. Mens vogna hang i taket gikk jeg innom innimellom for å sjekke om det rant noe sted. Etter det tredje strøket var jeg tilfreds med glansen Smile Bildet nedenfor viser hvordan den så ut etter første strøk...

Vale_of_Rheidol_Del2_1


Etter å ha hengt opp vogna i taket, grunnet og lakket jeg metalltaket til vogna på innsiden, før jeg limte fast undertaket til det, nøye oppmålt og merket på forhånd for at det skulle havne riktig, så får vi se om jeg har målt godt nok senere Wink

Vale_of_Rheidol_Del2_2


Seteradene i vogna fikk seg noen strøk med rosenrød maling i silkematt før jeg festet topplisten på benkeradene. Da alt hadde tørket av lim og maling, passet jeg på å renskjære/pusse malingen bort fra endene av benkene for at de skulle gli greit på plass Smile

Vale_of_Rheidol_Del2_3


Nedenfor har vogna fått komme inn i stua igjen etter 3.laget med lakk Smile

Vale_of_Rheidol_Del2_4


Og da måtte jo selvsagt benkeradene på plass for å kunne se litt helhet på vogna Smile

Vale_of_Rheidol_Del2_5


Når det gjelder farge og glans på lakken, så må jeg si at ikke mobilkameraet mitt helt klarer å få det frem... så dere får bare tro meg på at jeg er godt fornøyd med resulatet så langt Wink

Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2012 at 10:13
Da var taket også ferdig lakkert, med trelistene på plass (buene som er synelige på taket), disse punktlimte jeg til taket før jeg lakkerte, så de er godt pakket inn i lakken, nå begynner det å bli litt helhet på vogna Smile

Vale_of_Rheidol_Del3_1

 

Neste skritt var å lime inn vinduene, dette var en passe tidkrevende prosess, hvor det er viktig å være nøye for at det skal bli pent! Jeg anbefaler også å teste et par forskjellige typer lim for å passe på at ikke limet missfarger plasten... De har heldigvis lagt med litt mer enn nok materiale her, men greit å holde øye med hva du har brukt og hvor mye du har igjen Smile

Vale_of_Rheidol_Del3_2

 

Etter at vinduene var på plass, monterte jeg de svarte detaljene på taket, sammen med bremseslangene foran og bak på vogna, disse står det godt beskrevet hvor skal monteres for at de ikke skal komme i veien for draget :)

Vale_of_Rheidol_Del3_3

Vale_of_Rheidol_Del3_4

 

Neste skritt nå er å montere boogiene, samt detaljene som skal være lakkert i gull (lufteventiler og diverse håndtak) og bufferne, før jeg tar fatt på stigtrinnene. Stigtrinnene sitter veldig utsatt til på denne vogna, så derfor sparer jeg disse helt til slutt. Smile

Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 august 2012 at 10:45

Det har skjedd litt i hagen siden sist jeg postet bilder, blant annet har jeg fylt på med bark og begynt på et nytt sidespor Smile

Hagejernbane_bark_1

Hagejernbane_bark_2

Så langt har det gått 1,5 kubikk med bark, men ser at det er i minste laget, så det går nok 1-1,5 kubikk til før jeg er fornøyd Smile



Edited by TinyD - 28 august 2012 at 12:17
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345 8>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.