MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - TinyD's hagejernbane!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

TinyD's hagejernbane!

 Post Reply Post Reply Page  <1234 8>
Author
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2012 at 11:28

Nytt lokomotiv til banen?... Nå ble jeg både skremt og nysgjerrig her Wink

Håpet med jordspyd er jo å forankre banen litt og at det samtidig skal være gjennomførbart å forandre sporplanen for å eksperimentere litt, men tiden vil jo vise om det blir revet opp til fordel for støping, eller om det blir liggende Smile

Blir spennende å se anlegget på mandag, er morsomt å hente inspirasjon fra andre!

Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
jsalve View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 juli 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jsalve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2012 at 12:28
Mandag førstkommende blir det temakveld "treverk verso betong in the railtrackbed" Det hele krydres med et litt mer feminint hjørne hvor vi tar for oss "planter og annet buskas" Vi starter kl 19 og dere er hjertelig velkommen til en befaring hvor bygging blir tema. Kjøringen utsetter vi til litt senere i sesongen da mye ikke er klart enda.
Adressen for kvelden formidles gjennom Livingsteam v/ Kristian eller stedfortreder. Enkel servering. Hilsen mannen med den teite lua.
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2012 at 13:02
Det ser jeg frem til Smile
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2012 at 14:00
Jeg også gleder meg til dette :)
mvh,

Leif
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2012 at 16:48
Takk for svar, Trond. Sant det, 40kr/stk er ikke noe å snakke om, og når det gjelder skinneunderlaget er det jo greit å ta i litt ekstra der, så man vet at det blir braSmile

Men vil det ikke bli mer stabilt om du slår spydene helt ned, og heller lar de impregnerte stolpene være litt lengre..? Tanken med slike spyd er vel å komme ned under frostgrensen, og hvis du likevel skal kle treverket med takpapp bør de jo ikke ta skade av å bli dekket med litt fyllmasse? Bare en tanke som slo meg...

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2012 at 17:04
Hagejernbane er utrolig stilig! blir vel noe slikt med tiden!
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2012 at 21:52
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Takk for svar, Trond. Sant det, 40kr/stk er ikke noe å snakke om, og når det gjelder skinneunderlaget er det jo greit å ta i litt ekstra der, så man vet at det blir braSmile

Men vil det ikke bli mer stabilt om du slår spydene helt ned, og heller lar de impregnerte stolpene være litt lengre..? Tanken med slike spyd er vel å komme ned under frostgrensen, og hvis du likevel skal kle treverket med takpapp bør de jo ikke ta skade av å bli dekket med litt fyllmasse? Bare en tanke som slo meg...

Svein

Hei Svein!

Som nevnt lenger opp, så er planen at jeg skal bygge et bed rundt banen, dette beddet skal planeres, så jordspydene kommer til å være helt nede i jord/subbus når prosjektet er ferdig... det er flere byggetrinn på dette prosjektet Wink



Edited by TinyD - 20 juni 2012 at 21:57
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juni 2012 at 17:18
Joda, jeg har fått med meg at du skal fylle opp med masse rundt spydene. Jeg bare tenkte at den faste grunnen kanskje vil gi bedre hold til spydene enn løs masse som bare pakkes rundt etterpå, og dermed bidra til økt stabilitet for rammeverket. Men det er ikke sikkert det utgjør så stor forskjell, jeg har selv aldri prøvd dette og aner egentlig ikke hva jeg snakker om LOL

Jeg skal forresten en tur til Byggmax og handle inn spyd selv imorra, sjekket rundt hos flere andre i dag, men ingen klarte å matche den prisen. Videre er det visst kampanje på impregnert konstruksjonsvirke på både Montér, Maxbo og flere andre steder nå, så jeg må prøve å få shoppet inn det jeg kan i helga.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juni 2012 at 17:30
Den tanken har jeg også tenkt, men ser for meg at å pakke jord/pukk rundt stolper av tre ikke er spesielt heldig, da har de jo lett for å bli stående i vann, derfor ønsker jeg å la metallet stå i direkte kontakt med jord, mens trevirket blir stående så fritt som mulig Smile 

Så retter jeg heller litt på spydene hver vår, det har jeg skjønt at er nødvendig uansett Wink
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juni 2012 at 17:59
En tanke som har slått meg... Hva med plastrør tredd utenpå stolpene før lekter og toppbord blir montert, med pukk for god drenering nederst? Da vil jo stolpene være beskyttet, samtidig som spydene kan slås helt ned for størst mulig stabilitet. Eller vil det koste mer enn det smaker..?

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juni 2012 at 18:23
Prismessig så er det sikkert ikke så ille og finner du et rør som passer perfekt til stolpa, så blir det nok ganske stabilt, det stiller nok krav til god drenering på bunn, så det ikke blir stående vann i røret, men helt sikkert gjennomførbart. Smile

For min del, så satser jeg på at lektene som kobler hele banen sammen gir den stabiliteten jeg mister av å "bare" ha trampet jord rundt halvparten av enkelte av jordspydene... lektene jeg skal bruke er 36*73mm og det skal gå en på hver side av jordspydene, skjøtene skal både skrus og limes med PU lim. 
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juni 2012 at 21:09
Jeg tenkte ikke på å bruke røret til ekstra stabilitet, kun for å holde jorda unna stolpen. Vanlige drensrør bør vel kunne funke der, og de vil jo også slippe ut evt vann som kommer på innsiden.

Mener forresten at jeg leste på nettet for litt siden om en svensk test, hvor de hadde gravd ned ulike typer impregnerte gjerdestolper i jorda og latt de stå i 15 år for å se hvordan de taklet det, og det var vel noen av de stolpene som nesten ikke hadde tatt skade i det hele tatt..?

Uansett blir det jo ikke all verdens med belastning på det rammeverket, så jeg tviler ikke på at det blir stabilt nok slik du har tenkt, jeg var bare litt bekymret for hva telen evt vil gjøre med anlegget når spydene stikker så grunt.

Jeg så forresten på muligheten for å bruke 21x95mm terrassebord som lekter, men det kan bli problematisk å skru toppbordene nedi de ser jeg nå. Da er nok lektene dine et bedre alternativ.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juni 2012 at 22:00
Imponerende innsats - tror vi trenger en timeout på mandag med handa i lomma. Det blir obligatorisk med idiotisk hodeplagg - bare så dere er klare over det. Tom L leder an i prosesjonen rundt på plenen samtidig som det synges hyllningssanger om at Direktøren er snill. Nuvel, takk for at dere deler lærdom og visdom med alle oss andre.Jeg har tenkt meg en tur til Løken neste søndag for å studere jomfruelig mark, håper dere husker på at gummistøvler som er obligatorisk ved opptråkking av nye baner.  Passer bra med en søndagstur - og så er det jo veteranmarked på Magnor travbane den helgen. Burde gi bra inspirasjon til alle som digger 50- og 60 - tallet, kanskje det er flere som møtes der?
krsven
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juni 2012 at 22:08
Det er artig hvordan dette blir et hageforum hver sommer, og det er ingen tvil om at dette er noen hakk sprekere innlegg enn typen "hvordan få bedre plen enn naboen" som pleier å være på slike sider.
Selvom dette er forskjønningstiltak som absolutt er i særklasse om man skal få finere hage enn naboene :D
Så hvordan blir konkurransen når det er to naboer som begge bygger hagejernbane?
Og en liten sidekommentar fra min påstått bedre halvdel: De skal vel ha no blomster?
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juni 2012 at 23:40
Nå holder vi ikke begge på med bygging av hagejernbane. Jeg er på flyttefot over sommeren, så mitt anlegg blir nok ikke påbegynt før neste vår, men jeg er glad i å bygge og hjelper gjerne en kompis :)
Vi fikk gjort en god del ikveld, kommer nok en oppdatering imorgen tenker jeg :)




Edited by Doogledee - 21 juni 2012 at 23:41
mvh,

Leif
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juni 2012 at 08:29
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Jeg tenkte ikke på å bruke røret til ekstra stabilitet, kun for å holde jorda unna stolpen. Vanlige drensrør bør vel kunne funke der, og de vil jo også slippe ut evt vann som kommer på innsiden.

Uansett blir det jo ikke all verdens med belastning på det rammeverket, så jeg tviler ikke på at det blir stabilt nok slik du har tenkt, jeg var bare litt bekymret for hva telen evt vil gjøre med anlegget når spydene stikker så grunt.

Ser for meg at om ikke rørene er tighte nok, så får du slark i røret, dermed dårligere stabilitet, derfor jeg nevnte at du burde ha akkurat passe rørdimensjon.

Når det gjelder måten alt sitter festet sammen hos meg, så vil nok mye av banen bevege seg som ett, på grunn av de lektene som er festet godt sammen, uansett så ser jeg ikke på det som noe problem om jeg må justere litt på banen til våren.

En annen ting er jo at selv om du slår ned 1 meter lange spyd, så vil de nok bli noe presset opp av tele, er du redd for telehiv, så gå for støping i stedet. Jeg bruker spydene for å forankre sporet og så langt så er jeg veldig fornøyd med hvor massivt det blir Smile

Blir spennende å følge med på tråden din om hvordan du velger å bygge banen din! Smile

Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juni 2012 at 08:39

Da har vi fått bygget litt mer, jeg brukte onsdagen til å handle inn materialer og lage klosser til å legge i jordspydene, men torsdag kveld fikk jeg besøk av Leif og min nærmeste nabo Rene, som begge var til god hjelp Smile


Bildene viser jo tydelig nok hvordan vi har montert treverket på jordspydene, alle skjøter er limt med PU lim som skummer opp i kontakt med fuktighet. Av toppbord så valgte jeg vanlig bekledningsbord, da dette er mye bredere enn terrassebord, det er tynnere, men det mener jeg at lektene kompanserer for og så langt så virker konstruksjonen massiv.


Etter at toppbordet i svingen var lagt, så var det på tide med en liten testkjøring, for å verifisere at Atlantic'en kom seg vel rundt svingen uten at den lille vogna sporet av. Denne vogna har jeg opplevd som kresen, så den er suveren å teste med Smile


Rene var nysgjerrig på hvor mye last jeg kunne trekke med Atlantic'en og utfordret meg til å transportere beleggningstein, noe som jo tross alt ikke er et problem Wink Han fikk prøve lokomotivet mitt litt selv og strålte blidt, men spørs om ikke kona legger en demper på entusiasmen Wink


I kveld har jeg lovet bort både kald øl og bading til gutta om de kommer for å hjelpe meg videre, så håper på fremgang også i kveld Big smile

Originally posted by EirikS EirikS wrote:

Og en liten sidekommentar fra min påstått bedre halvdel: De skal vel ha no blomster?

Du får hilse og si at det blir nok noen blomster også, må passe på at det blir konevennelig Wink



Edited by TinyD - 22 juni 2012 at 08:55
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juni 2012 at 09:02
Kult med bilder :)
 
Spørs om ikke Billy får jomfrutur i løpet av helgen kanskje :)
mvh,

Leif
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juni 2012 at 09:35
Flotte bilder, Trond!Thumbs Up

Jeg ser at vi har tenkt i noenlunde de samme baner (pun intendedWink) når det gjelder konstruksjonen. Den eneste forskjellen er vel at jeg vurderer å slå spydene helt ned, og heller bruke lengre stolper som lektene skal festes til. Er det impregnert kledningsbord du bruker, eller vanlig ubehandlet? Jeg så på impregnerte slike i går, men meterprisen var jo helt syk sammenlignet med terrassebord..!

Når det gjelder evt plastrør rundt stolpene må jeg tenke litt mer der, men i utgangspunktet ser jeg ikke for meg de som en del av den bærende konstruksjonen, kun som drenering.

Ser forresten at du bruker skjøtejern mellom lektene. Det hadde ikke jeg tenkt på, smart! Har du funnet noen i riktig vinkel, eller bare knekker du de til etter hvert som arbeidet skrider frem?

Det begynner å modnes en sporplan her for min del, men jeg er usikker på om jeg skal dra igang med arbeidet før Kristian har vært her på befaring. Greit å få litt input fra noen som har litt peiling, siden både madammen og jeg er helt grønne på dette.

Takk for at du deler fremgang og bilder med oss, dette er virkelig inspirerende!Smile

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juni 2012 at 09:45

Skjøtebeslagene bøyer du greit til selv, det er i grunn bare å prøve seg frem litt på hver bøy. De koster heller ikke stort pr stykk, så kjøp heller for mange enn for få. Jeg har med stort hell brukt denne typen skjøter i andre byggverk og konstruksjoner Smile

Alt trevirke jeg legger i forbindelse med banen er impregnert, selv om det koster litt ekstra, så er det jo det eneste som er nogenlunde holdbart. Med den kombinasjonen jeg har av størrelse på jordspyd og lekter, så er bekledningsbordene det eneste som er i nærheten av å være bredt nok.

Sporplanen min er en kombinasjon av råd fra miljøet og en dose "Anyrail 4"...

Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juni 2012 at 12:09
Jeg er nok ikke så bevandret i miljøet at jeg kjenner folk å be om råd ennå, derfor er jo dette forumet helt knall i så måteSmile Forøvrig bruker jeg XtrkCad til tegning, men siden jeg er mest vant til H0 blir det endel tilvenning før jeg er fortrolig med skinnegeometrien, kurveradier, sporavstand osv.

Jeg ser hva du mener med bredde på toppbordet, bør nok kanskje gå for litt bredere bord jeg også, selv om det koster endel mer.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2012 at 18:30

For å øke motivasjonen blandt de oppmøtte, så var det enkel servering i form av kald øl under byggingen fredag kveld :)

Rallar_01

 

Rene og Leif tok seg av å legge lekter i svingene, mens jeg konsentrerte meg om takpapp og legging av skinner!

Rallar_02

 

Rundt 22, så kom Svillemester'n med 20 jernbanesviller til meg også, levert med kranbil, tok avlossinga i underkant av 20 sekunder. En hyggelig kar som leverte med presisjon :)

Rallar_03

 

Lørdag "morgen" dukket Leif opp på døra og vi fortsatt med byggingen, det som har vært hovedprosjektet i dag, på en regnfull St.Hans aften, har vært å legge opp svillene rundt oval'en vi bygde i går. Det skal sies at vi ble såpass ferdige fredag kveld at både Atlantic'en og Billy (begge Roundhouse modeller fra Livingsteam) fikk luftet seg i mørket!

Rallar_04

 

De første lagene med sviller ble det mye graving og styr for å få på plass, men vi klarte å holde motet oppe til tross for det vekslende været!

Rallar_05

 

Det ble også poengtert at jeg burde være på et bilde selv, så Leif tok fra meg kameraet, klissblaut og sliten, men blid!

Rallar_06

 

Vi begynte på et sidespor som skal gå på svillene, dette legges foreløpig som en midlertidig løsning på grunn av materialmangel, men her skal det gjøres ordentlig til uka :)

Rallar_07

 

Det er som dere ser god plass til fyllmasse, men en nabo hadde et par hengerlass han skulle kvitte seg med, så han lurte på om jeg ville ha det, tilbød seg til og med å kjøre det opp til hagen min med henger! Her er det gode naboer!

Rallar_08

 

Fløg med for flere bilder og oppdateringer!

Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2012 at 23:11
Jernbanesviller kan man ikke bruke til hva som helst.
 
Fosshagesenter nevner blant annet " Kreosotimpregnerte sviller kan ikke brukes I parker, hager og anlegg dersom dette kan medføre risiko for hyppig hudkontakt."
A matter of life and death
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2012 at 10:54
Man trenger jo ikke å bruke jernbanesviller rundt kjøkkenhagen, men til en mur eller i dette tilfelle som basis rundt en hagejernbane er det uproblematisk. Eksponeringen for kreosot er ikke målbar når svillene når 40 - års alder - og de som selges er som regel det. Men jeg er helt enig i at kreosotimpregnert materiale skal behandles med aktsomhet - ingen tvil om det. Imponerende byggeresultater og igjen gis det tillatelse til midlertidig anleggsdrift inntil Direktøren har inspisert anlegget med høvelig servering dertil. Prisene steg dramatisk for deres vedkommende når jeg så hva slags øl som ble drukket, med mindre det f.eks. er en nabo som ha spandert eller "fant en påsa full med øl i grøftekanten " etc. godtas som unnskyldning denne ene gangen. Ellers er det AASS som gjelder -både med og uten -  forstått?? (vennligst se bort i fra hva som ble servert i Vestfossen sist)
krsven
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2012 at 11:15

Det ble tid til en liten steamup etter byggingen i går kveld, både Atlantic'en min  og Billy'en til Leif har fått montert chuffer, så det var både prøving av bane og testing av chuffer ;)

Hagebane_Test01

 

Atlantic'en fikk selvfølgelig montert på "Vale of Rheidol" vognene for anledningen :)

Hagebane_Test02


Når det gjelder øl, så hadde du nok helt rett i at jeg fant de i grøftekanten, får sørge for at det er andre ting på menyen når Direktøren er innom for en inspeksjon ;)

Det ble truet med levering av fyllmasse i løpet av uka, så da ser det ut til at jeg får dratt litt utover for å fjerne litt av byggeplass preget, sporplanen har endret seg litt underveis i byggingen, men det er vel det som kalles "learning by doing" :)

Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juni 2012 at 14:25
Originally posted by jsalve jsalve wrote:

Mandag førstkommende blir det temakveld "treverk verso betong in the railtrackbed" Det hele krydres med et litt mer feminint hjørne hvor vi tar for oss "planter og annet buskas" Vi starter kl 19 og dere er hjertelig velkommen til en befaring hvor bygging blir tema. Kjøringen utsetter vi til litt senere i sesongen da mye ikke er klart enda.
Adressen for kvelden formidles gjennom Livingsteam v/ Kristian eller stedfortreder. Enkel servering. Hilsen mannen med den teite lua.


Jeg tar en tur i kveld. Håper det går greit selv om jeg bygger med 45mm spor. Wink

Mvh Heine
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2012 at 02:30
Takk for et hyggelig treff, gutter! Og takk til mannen med den teite lua for inspirasjon og gjennomgang av byggeteknikker!





























Mvh Heine
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2012 at 07:06

Takk for i går, det var veldig hyggelig og ikke minst inspirerende! Smile

Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2012 at 09:12
Takk for flotte bilder, Heine. De skildrer utmerket den gode starten vi har fått på sommeren i år. Det er ikke noe krav å kjøre 45 mm  for  å bli med i vårt fellesskap - jeg har faktisk flere ganske ålreite venner som kjører 45mm. Et par av dem er jeg også avhengig av å ha et avklart forhold til i og med at den ene leder Livingsteam Gadenrailways Service - and Developmentdepartement - den andre er habil messearrangør. Yr lovte opphold mellom 19.00 og 21.00 i går - men det var faktisk da det regnet. Derfor var det jo trivelig med teit lue - vafler med utsøkt tilbehør slik at det var mulig å holde varmen. Hyggelig at såpass mange tok turen - så får dere andre det ikke passet for komme sterkere tilbake neste gang.

PS! Fruen lurer på om det ble badekarbesøk?
krsven
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2012 at 11:00
Originally posted by krsven krsven wrote:

PS! Fruen lurer på om det ble badekarbesøk?


Tror du jammen ikke hun var ferdig i karet når jeg kom. Sånn går det det når man er for lenge på hagetreff. Smile
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 8>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,156 seconds.