MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - TinyD's hagejernbane!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

TinyD's hagejernbane!

 Post Reply Post Reply Page  123 8>
Author
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: TinyD's hagejernbane!
    Posted: 22 april 2012 at 16:33
Som et ledd i å ordne opp i hagen, så falt jeg for fristelsen til å tenke hagejernbane! Lokomotivet er kjøpt inn, sammen med et par pakker med skinner, men foreløpig har jeg bare lagt en liten oval. Prosjektet i hagen venter på at jeg skal bli ferdig med et par andre ting, men det kommer Smile

Lokomotivet jeg kjøpte er et Roundhouse Atlantic i rødt, en lekker "liten" sak Smile

Roundhouse Atlantic


Måtte jo lage en liten film da jeg testet det i går kveld også Wink


Det kommer mer informasjon her etterhvert som jeg kommer i gang med hageprosjektet mitt Smile


Edited by TinyD - 31 januar 2013 at 21:32
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2012 at 17:40

Hei Trond

Det er hyggelig med flere som bygger hagejernbane. Tongue

Se min tråd om hvordan jeg bygger min hagejernbane.

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2012 at 17:57
Hei!

Har latt meg fasinere av tråden din, skjønner at jeg har mye å lære her Smile

Gleder meg til å bli ferdig med de hageprosjektene som jeg holder på med nå, så jeg kan komme i gang med jernbanen Smile
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2012 at 21:08
Flott maskin! Jeg har søstermodellen Argyll, og venter også på bedre tider til å legge en bane ute. Imens kan man benytte tiden til å bygge vogner. Det er meldt dårlig vårvær ut uka, så kanskje hagebangaukeren burde kontaktes for handel om noen små byggesett? LOL
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2012 at 21:25
Jeg skulle gjerne vært og kjøpt vognbyggesett selv, men får levert 8 tonn med subbus i hagen mens jeg er på jobb i morgen, så vet hva jeg skal gjøre i regnværet denne uka Wink

Regner med at jeg må bygge meg en passasjervogn i løpet av sommeren Smile
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2012 at 22:14

Hei Trond

Siden du likevel får subbus til hagen i morgen; et godt tips kan være å plassere noen av tonnene med subbus som underlag der du vil legge hagejernbanen din. Da får du god drenering og unngår eventuelle problemer med telehiv under sportraséene senere.

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2012 at 22:57
Ballastvognene i WD-serien fra IP bygger du fort. Resultatet er slående også! Jeg prøvde meg også på en kort personvboggievogn, og brukte noen timer mer.
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 april 2012 at 09:02
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Hei Trond

Siden du likevel får subbus til hagen i morgen; et godt tips kan være å plassere noen av tonnene med subbus som underlag der du vil legge hagejernbanen din. Da får du god drenering og unngår eventuelle problemer med telehiv under sportraséene senere.

 
Hei Kjell!
 
Jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal legge skinnene, både hvordan traseen skal gå og hvordan underlaget bør være, så takker pent for tipset! Egentlig så drømmer jeg om å gjøre det samme forarbeidet som du gjorde i tråden din! Det syns jeg var beundringsverdig, men ser for meg at jeg må teste noen layouter først Smile
 
Det virker jo som om du har gjort dette noen ganger i forskjellige skalaer Smile
 
 
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 april 2012 at 09:34

Hei Trond

Ta en kikk på youtube først. Se etter hagejernbane (Garden Railway). Hvis du ikke har tenkt å bygge veldig stort så er de engelske hagejernbanene best å overføre til norske forhold. Hvis du ser på yoytube-klipp hvor kameraet er plassert på toget får du et bra bilde av forskjellige sportraséer og sporplaner. Lag banen slik at du kan krysse togene flere steder. Tegn så sporplanen etter hvordan hagen din er.  

Prøv å legge sporet litt opp fra bakken - gjerne 50-60 cm. Da unngår du både å tråkke eller snuble i skinner og materiell. I tillegg er det mer behagelig å betjene lok og vogner litt opp fra bakken, og så sparer du ryggen din. Wink

Jeg har brukt mye naturstein for å bygge opp sporet, men det går også an å legge sporet på seksjoner av vannfaste finérplater belagt med asfaltpapp. Da tåler sporet å stå uten i nær sagt all slags vær. Se ellers på byggebloggen min hvordan jeg har laget underlaget for sporet med armert betongsåle og treklosser for innfesting av skinnene.

Jeg har bygget hagejernbanen som en del av et steinbed/blomsterbed. Og får du med husfruen til å plante små lave busker, trær og lavtvoksende stauder, så får du en hagejernbane som også resten av familien kan glede seg over. Tongue

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2012 at 12:18
Etter å ha trålet gjennom videoene anbefalt i denne tråden http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6866&title=tvserie-p-youtube-hvordan-bygge-hagejernbane samt, kommet godt i gang med utbedringen av hagen, så ser jeg for meg en kombinasjon av bane på støpt underlag i steinbed, mens andre deler av banen blir liggende på seksjoner av plater belagt med asfaltpapp.
Det meste av banen blir nok på bakkeplan, men jeg ser for meg et hevet område for å betjene lok og vogner :)
 
Nå gjenstår det bare å få byttet ut en gammel og sliten utebod med en ny, før jeg med god samvittighet kan begynne med jernbanen utover den lille oval'en jeg har på den ene terrassen min.
 
Gleder meg til å komme i gang nå!
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2012 at 14:04
I går var jeg så heldig at jeg fikk være med togkjøring hos Finn :)
(Takk for invitasjonen!!)

Siden Kristian Svendsen fra Livingsteam også var der, så endte jeg opp med et par nydelige vogner fra "Perfect World", jeg måtte jo ha noe å trekke rundt på anlegget :)

Den ene vogna er en passasjervogn:


Så var det også stor enighet om at jeg trengte en bremsevogn:


Her er et bilde av Atlantic'en min, med de to nye vognene og en godsvogn på sidesporet ved en av stasjonene hos Finn:


Det var en utrolig hyggelig og inspirerende dag :)

Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2012 at 19:22
Ble sneisent tog ut av det materiellet! Smile
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2012 at 22:45
Originally posted by Overkonduktøren Overkonduktøren wrote:

Ble sneisent tog ut av det materiellet! Smile

Veldig fornøyd med de "Perfect World" vognene, eneste de mangler er noen passasjerer og litt lys :)
- og en lokal bane selvfølgelig ;)
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
jsalve View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 juli 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jsalve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2012 at 23:18
Hei Rune og takk for sistSmile Veldig hyggelig å hilse på dere og velkommen inn i denne nye dimensjonen innenfor sosiale aktiviteter. Det er hyggelig å se at flere hiver seg over denne fantastisk hyggelige og ikke minst sosiale hobbyen. Dagen hos Finn var utrolig fin og ikke minst var værgudene med oss...normalt regner det når vi er hos Finn, men denne gangen bomma`n gittClap. Gratulerer med nye vogner. Perfect World vognene er noen særdeles nydelige håndlagde vogner som tar seg veldig bra ut. I løpet av sommeren blir det treff hos meg og da får du kjørt noen runder igjen. Viktig å holde hjulene i gang Wink.
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juni 2012 at 11:24
Originally posted by jsalve jsalve wrote:

Hei Rune og takk for sistSmile Veldig hyggelig å hilse på dere og velkommen inn i denne nye dimensjonen innenfor sosiale aktiviteter. Det er hyggelig å se at flere hiver seg over denne fantastisk hyggelige og ikke minst sosiale hobbyen. Dagen hos Finn var utrolig fin og ikke minst var værgudene med oss...normalt regner det når vi er hos Finn, men denne gangen bomma`n gittClap. Gratulerer med nye vogner. Perfect World vognene er noen særdeles nydelige håndlagde vogner som tar seg veldig bra ut. I løpet av sommeren blir det treff hos meg og da får du kjørt noen runder igjen. Viktig å holde hjulene i gang Wink.
Hei Jan!
 
Takk for sist, det var veldig trivelig å få ta del i arrangementet hos Finn og gleder meg til neste anledning til å lufte de nye vognene og Atlantic'en :)
 
Er det noen som har tips til hvor jeg kan kjøpe små glødepærer for å montere i Perfect World vognene? LED er jo veldig lett å få tak i, men har mest lyst på det varme lyset en glødepære gir :)
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juni 2012 at 14:36
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juni 2012 at 11:34
Jeg har bestilt 15 stykk 3volt pærer fra Norwegian Modellers, pærene har en diameter på 3mm, så de burde være enkle å gjemme bort. De gir nok ikke mye lys, men håper de gir det riktige varme lyset... :)
 
Bestilte også en magnetbryter, som gjør at jeg kan skru av og på strømmen til lampene uten å ha en utvendig bryter eller ta av taket på vognene, bryteren fungerer ved at man fører magneten over på utsiden av der bryteren sitter montert :)
 
Nå blir det en vurderingssak om jeg skal kjøre flere pærer i serie for å kunne bruke f.eks. et 9volt batteri, eller om jeg skal kjøre enkeltpærer mot 2 AA batterier...
 
Bestilte også en Summerlands Chuffer i går, selv om det jeg har lest om Atlantic og montering av chuffer er "not for the faint of hart".... så skal det nok la seg ordne på en eller annen måte :)
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juni 2012 at 15:00
Lyset blir nok bra. Sikkert flott i mørke høstkvelder!
Med litt tidsbruk og mekanisk kløkt får du installert chufferen vet du! Jeg brukte hele 15 minutter på operasjonen. Men så slapp jeg billig unna på Argyll'en i forhold til det du må til med på Atlantic. Lykke til! Smile
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juni 2012 at 13:20
Leif og jeg satte i gang med å rydde et hjørne i hagen min, der hoveddelen av den planlagte jernbanen skal ligge, området der blir på ca 4*7 meter, mens det vil gå en sløyfe fra dette området til andre deler av hagen :)
 
Nå må det handles inn jordspyd, treverk, takpapp og skinner, masse skinner :)
 
 
 
Etter at banen er bygget på stolper, så er planen å legge rullestein/naturstein rundt området og fylle opp mellom sporene med singel/pukk og jord :)
 
Det er et langtidsprosjekt, men hovedbanen skal åpnes for midlertidig drift i løpet av sommer og høst :)
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juni 2012 at 16:35
Moro å komme i gang! Legger du ut bilder etterhvert hadde det vært interessant. Jeg er ikke helt fornøyd med min løsning, men suget etter kjøring ble for stort!
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2012 at 08:12
Spennende! Er i planleggingsfasen selv, så dette må jeg følge med på, du får legge ut masse bilder etter hvert!Smile
 
Når det gjelder skinneunderlaget, har du tenkt å slå ned jordspyd med stolper i , og så bygge hele rammeverket over bakken av impregnert virke? Hvor høyt har du tenkt deg anlegget? Ser det er flere som anbefaler støping av underlaget, men det virker litt voldsomt for oss i første omgang.
 
Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2012 at 08:30
Nå er Leif (nabo, Doogledee her på forumet) og jeg nybegynnere på hagejernbane, men vi pleier å satse når vi prøver noe vi aldri har prøvd før, så håper det blir noe å vise frem fra prosessen. :)
 
Jeg har sett litt på støping jeg også og det er nok helt klart det ultimate, men føler at jeg har mye større rom for endringer når jeg bruker jordspyd, så får jeg heller støpe ved en senere anledning, greit å være sikker på sporplanen først...
 
Planen er å slå jordspydene helt ned i overkant av beddet og vatre de nedre jordspydene ut fra disse, bruker jeg 1 meter lange jordspyd i den nedre delen, vil mye av jordspydet fortsatt stykke ned i bakken. Grunnen til at jeg ikke slår alle helt nedtil, er at banen skal ligge rett på de jordspydene i øvre del, mens det i nedre del skal planeres, så det blir samme nivå på beddet der. I mellomtiden kommer det til å se litt corny ut, men tror det kan bli bra.
 
Som underlag til sporet blir det impregnert trevirke kledd med takpapp, så skal jeg passe på at det ligger pukk/singel under plankene for god drenering.
 
Det er planlagt en tunnel og både skråningen inn i tunnelen og selve tunnelen kommer til å støpes, så litt blanding blir det jo.
 
Vet ikke helt hvor godt det ble forklart, men skal prøve å komme med oppdateringer underveis :)
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juni 2012 at 08:17

Nå har det begynt å dukke opp litt materiell,

Etter en tur innom Kristian i Livingsteam, så kom jeg hjem med følgende:

  • 6 pakker spor
  • 10 penser
  • 1 Vale of Rheidol byggesett (Passasjervogn lik den andre jeg har fra Perfect World)
  • Et knippe gode tips for byggingen

Jeg har også vært en tur på Byggmax og handlet baggasjerommet fullt med jordspyd, så nå skal det bygges Smile


For å toppe det hele, har jeg fått hentelapp på chufferen, så om jeg kommer langt nok i hagen, før helgen, blir nok denne også montert ganske fort Smile


Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2012 at 07:33

Nå har vi kommet i gang med å sette ned jordspyd for hoveddelen av banen, som nevnt tidligere, skal det fyllmasse rundt disse spydene og den nedre delen er derfor ikke slått helt ned i bakken :)

Mellom øvre og nedre del av ovalen ender jeg opp med 0,5-1% stigning noe som ikke burde skremme så mange.

Leif demonstrerer typisk verktøy for modelljernbane nedenfor: Wink

Jordbor

Slegge


I dag blir det en tur på Byggmax for å handle mer materialer, det blir klosser til å legge i jordspydene og langsgående lekter som toppbordet skal festes i, dette for å unngå at det vrir seg for mye.

Jeg har også vært i kontakt med en som selger jernbanesviller, så dette kommer mest sansynlig i løpet av uka (fullsize for å ramme inn banen) Smile

Oval'en er som nevnt bare en del av en større plan!

Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2012 at 08:33

Gleder meg til neste fase av prosjektet ) var moro igår :)

mvh,

Leif
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2012 at 08:57
Artig!Smile
 
Hva er det dere gjør på det første bildet, må dere forbore hull til stolpespydene eller er det noe annet dere driver med?
 
Sjekke litt priser på nettet i går, Byggmax og Biltema har 650mm stolpespyd til 39,90, man får de vel ikke stort billigere enn det. Du har kanskje kjøpt litt forskjellige størrelser?
 
Hvilken avstand har du mellom stolpene, ca 1 meter? Er det nødvendig å ha de så tett? Jeg spør fordi jeg må beregne hvor mange stolper vi trenger selv, jeg hadde også tenkt å ha langsgående lekter på høykant under toppbordet, tenkte kanskje de ville redusere behovet for stolper noe...
 
Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2012 at 08:58
For en gjeng! Hyggelig med rekrutering i bransjen. Hos visse "nettkatalogsøkere" så står Livingsteam Gardenrailways registrert som "forhandler av sportsutsyr". Det er ikke akkurat teltplugger dere slår ned i bakken - men visse fellestrekk med friluftsliv og sport er det i alle fall. Gleder meg til å se resultatet - og husk: Det er viktig å få noe kjørbart - fort! prøv også et lokalt hagesenter - kjøp et par "dverger" - ikke lavt skiftesignal men småplanter med voksne former som lar seg forme + et par thymus, altså timian, og plant dette sammen og vips så har dere en hyggelig "krok" på banen. Nå ser det kanskje ut til at det blir kjøring hos han med den teite lua om ikke så lenge, og der er det lett å få gode ideer. Men som sagt: Er det feriepenger igjen så prøv dere litt med grønt, fantastisk morsomt!
krsven
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2012 at 09:28
Heh heh er sliten i henda og kroppen etter gårsdagens økt jeg, Om det ikke er sport, så er det hvertfall trening :)
mvh,

Leif
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2012 at 09:36

Det blir enda mer trening når jernbanesvillene kommer... tunge løft er fint for en dårlig rygg Wink

Når det gjelder hvor tett jordspydene er satt, så står de på ca 80cm, med 54cm avstand i svingene, trenger sikkert ikke å ha de så tett, siden også jeg skal ha langsgående lekter på begge sider, men som du sier, så koster ikke jordspyd stort... og for å sitere Mythbusters, alt som er verdt å gjøre er verdt å overdrive! Big smile

Jeg hadde egentlig tenkt til å kjøpe litt forskjellige jordspyd, men endte opp med å kjøpe 30 like, enklere å holde styr på! Grunnen til at vi borret noen hull til den rekka som er øverst, var for å senke disse litt ned i terrenget (for at den nedre rekka skulle komme lavest mulig), det er ingen andre behov for borring!

Tenkter nok det blir en tur på Plantasjen etter noen dvergplanter, må jo passe på at jeg holder kona blid også Wink

Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2012 at 11:09
Hei igjen. Nå er jo fruene ganske blide tross alt - de fleste står jo på kundelista etterhvert også. Du må gjerne ta henne med til mandag til han med den teite lua, det blir fokus på grønt og planter + sporlegging. Jeg tror dere er de eneste som bruker jordspyd til bygging - artig med enda en byggemåte. Ingen baner er bygget likt enda - skal bli artig å se. Nytt lokomotiv er bestillt til banen deres også - uten at dere visste om det - fantastisk ikke sant?
krsven
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 8>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.