MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - materiale
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

materiale

 Post Reply Post Reply
Author
kennethmarklin View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 16 september 2011
Location: norge
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kennethmarklin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: materiale
    Posted: 01 februar 2012 at 11:19
Hei
 
Når eg ser alle fine flotte bygninger her inne har eg lyst til å prøve å bygge selv, men siden eg er totalt grønn og nybegynner i denne hobbyen så lurer eg på følgende
 
hva slags matriale må eg kjøpe for å bygge vegger, tak, vindu og lignende ?
hva slags lim trenger eg ?
 
veit det finnes byggesett som er klare for å bygge isammen men det er ikkje mange norske sett og har lyst til å lage mine egne bygninger.
 
mvh
 
kenneth
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2012 at 12:02
Før jeg ble hekta på modelltog for noen måneder siden bygget jeg mye radiostyrte fly i balsatre. Jeg syntes det fungerer bra å bygge hus i denne tresorten.
 
...og til denne tresorten bruker du f.eks Zap.


Edited by _marius - 01 februar 2012 at 12:04
Back to Top
kennethmarklin View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 16 september 2011
Location: norge
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kennethmarklin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2012 at 12:16
hvor får eg kjøpt balsatre ?
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2012 at 13:17
Hobbybutikkene i Norge har endret seg fra å fokusere på selvbygging til ferdig fabrikat slik at utvalget er begrenset av byggematerialer.
Jeg kjøper det meste fra Tower Hobbies i USA. I modellflyverden er kvaliteten på tresorten veldig viktig, men til bygging av hus holder det mer en nok med:
 
Lim:
Jeg bruker 3 forskjellige Zap lim; rosa -tørker umiddelbart, grønn - tørker nesten med en gang og gul - som gir 30-60 sekunder). Dersom du først skal kjøpe lim kan du vurdere 30 minutter epoxy også. Har forstått at dette er limtypen for å lage vann.
 
Hobbyland i Skoveien, Oslo, har mulig fortsatt noen planker:
 
Vet ikke om Norwegian Modellers eller Elefun har planker.
 
 
Du trenger vel også "styrene":
 
 


Edited by _marius - 01 februar 2012 at 13:22
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2012 at 15:53
Jeg ville ikke ha benyttet balsa. Materialet er etter min mening for grovt og det er behov for mye sparkling og maling. I modelltogverden trenger vi heller ikke å tenke på vekt som i modellflyverden. Jeg har god erfaring med selvbygging med bruk av styren og her er det masse å få kjøpt hos hobbybutikkrn, lokalt eller på nett. Og det er mange her på forumet som har delt sine erfaringer, bl a Helleland som også benytter laserskåret papp og hardere tresorter.

Edited by Morten Jacobsen - 01 februar 2012 at 15:54
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2012 at 17:37
Flere av oss bruker også papp med skumkjerne som fås i flere tykkelser (3, 5, 10 mm). Kunstmalingsforretninger har slike bl.a. De gir god stivhet og er raske å arbeide med da de skjæres ut med vanlig skarp kniv uten problem. De kan sjelden brukes alene, men gjerne i kombinasjon med andre produkter. Men til å lage grunnstrukturer som man avt. legger andre materialer utenpå er dette utmerket. De kan settes sammen med smeltelim dersom dette binder papp mot papp. Det gjør de også raske å arbeide med.
Svein S
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2012 at 19:02
Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

. Materialet er etter min mening for grovt og det er behov for mye sparkling og maling.
 
Disse problemstillingene forstår jeg ikke.
 
* Er balsaen grovere enn for eksempel furu og vil du etter maling se at det er balsapanel på huset og ikke gran eller furupanel?
 
* Hva må sparkles? I løpet av 15 år har jeg kanskje brukt tilsammen 1 boks med balsasparkel
 
* Må balsa males mer enn annet materiale?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2012 at 20:11
Jeg vil vel heller si at balsaen er mykere og mindre bestandig mot mekanisk påvirkning, og derfor mindre egnet enn hardere materialer. Hva skulle i tilfelle være fordelen med balsa framfor tradisjonelle byggematerialer i MJ?
Svein S
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2012 at 21:04
Jeg er vant til å jobbe med balsa og ser ikke svakhetene som ble nevnt. For meg er balsa enklere å bearbeide, lime, mer naturtro - og jeg tipper rimeligere. Dessuten har jeg et lass liggende. Plastikkbyggesettene jeg har satt sammen har ikke endret preferansen for tre. Ulempen med hardere tresorter er at de er hardere. Vanskeligere å bearbeide og lynlim sitter ikke like bra. Hvitt lim tørker sent.
Utover styrene er jeg ikke veldig kjent med MJ sine øvrige tradisjonelle byggematerialer. Ser ikke hva en låve, gjerde, eldre perrong, ventebod eller annet trehus utsettes for av mekanisk påvirkning som skulle være ødeleggende  - eller at byggverket skal bli penere og mer naturlig i papp/plastikk/styrene enn i treverk.
Dersom det er behov for at byggverket skal tåle noen form for belastning, hardt nedfall osv. må man jo vurdere andre materialer enn balsa.
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2012 at 22:42
Valg av materialer er ofte en personlig preferanse. Jeg kunne allikevel ønske å se noen bilder av en bygning i balsa her på forumet. Jeg mener fortsatt at styren er det enkleste materialet, først og fremst fordi det finnes så mange profiler mm.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.