MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Snarum stasjon
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Snarum stasjon

 Post Reply Post Reply
Author
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Snarum stasjon
    Posted: 26 januar 2012 at 00:13
En av de mest utbredte stasjonsbygninger langs norske spor er Hvalstad-typen. 17 steder har bygningstypen blitt benyttet. I fjor fikk vi en av disse variantene - Snarum på Krøderbanen - laget i laserskåret papp av det hollandske firmaet Highmoor Scale Models.
 
Har aldri bygget i papp før, men jeg tenkte at trelim er bedre for hjernebarken enn cyanid-lim og Tamiya-lakk. Men at det var så greit og enkelt å bygge i papp og at resultatet kunne bli så bra som for eksempel den ferdigbygde modellen til Morten Hagen i Hobby-Train i Drammen hadde jeg ikke drømt om.
 
Legger ut et par bilder etterhvert som arbeidet skrider frem. Men allerede nå kan jeg si at jeg virkelig håper det kommer flere slike norske H0-bygninger i nettopp laserskåret papp. Har bygget endel Artitec, og de er selvsagt flotte. Men resinstøpen er som regel langt i fra så nøye og rett i vinkler og skjøter som dette prosjektet.
 
Dessuten lukter det friskt som i en grønnsaksdisk mens jobben pågår og ingen farlige løsemidler gjør hjernen om til en sveitserost på sikt. I dag er det så vidt jeg vet bare Snarum og Stai på Rørosbanen som fortsatt er bevart.
 
 
 
 
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2012 at 07:34
Spennende! Jeg har samme byggesettet liggende, men har ikke fått begynt på det ennå. Kommer til å følge godt med på denne trådenThumbs Up
 
Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2012 at 09:32
ikke for å ødelegge tråden, men både jeg og 2 andre synes dette byggesettet var håpløst å få til. byggebeskrivelsen var ikke akkurat den beste heller.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2012 at 10:00
Originally posted by Stian Stian wrote:

ikke for å ødelegge tråden, men både jeg og 2 andre synes dette byggesettet var håpløst å få til. byggebeskrivelsen var ikke akkurat den beste heller.
 
Da jeg ikke er i mål ennå kan det jo tenkes at dere har rett. Men hittil har jeg ikke støtt på uoverkommelige problemer. Det ser imidlertid ut til at jeg ikke må ha  det medfølgende limet direkte på styretappene. Når disse blir fuktige så sveller de trolig ørlite og det er nok til at de blir vanskeligere å trykke igjennom de respektive papp-slissene. Jeg tar heller litt lim oppe på kanten av pappen og påfører LITT lim oppå styretappene først når de er på plass. ETTER at hver del er på plass tar jeg en Olfakniv og drar umiddelbart av alt tiloversblevent lim. Som instruksjonen forteller er det nok dessuten viktig å benytte så lite trelim som mulig. Sikkert fordi trelimet er fuktig og papp sveller og kan bøye seg om det kommer i kontakt med for mye fukt. Av samme årsak tester jeg at hver del passer godt FØR liming og er meget kjapp med å sette delen på plass etter limpåføring. Her snakker vi ikke om solslyng, men fuktslyng.
 
Dessuten er det viktig å presse tappene helt inn ved å trykke fra BEGGE sider, slik at tappen flukter med slissedelen.
 
Men det er kanskje andre mulige problemer du hadde i tankene..?


Edited by MJ - 26 januar 2012 at 11:07
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2012 at 10:04
limingen var også ett av problemene. jeg har det liggende i veldig ufulført tilstand, men det blir nok aldri komplett. synes det er bedre med laserskjærte trebyggesett Wink
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2012 at 10:51
Originally posted by Stian Stian wrote:

limingen var også ett av problemene. jeg har det liggende i veldig ufulført tilstand, men det blir nok aldri komplett. synes det er bedre med laserskjærte trebyggesett Wink
 
Dersom en av styretappene ikke entrer så skjær den heller av i full fart med en skarp kniv og tilpass delen på frihånd så nøyaktig som mulig. Jeg oppdaget "fuktslyng"-problemet på de aller første tappene og så straks at styretappen ikke tålte fukt fordi den ørlille svellingen av pappen gjorde at entringen inn i slissen på mot-delen ble umulig. Men etter at jeg sluttet å påføre lim på tappene og i slissene under monteringen var problemet ikke-eksisterende. La bare litt lim oppå den ferdige gjennomførte slissen/tappen ETTER montering og skrapet straks vekk alt tiloversblitt lim med Olfakniven.
 
Ellers er det viktig å ikke gå for raskt frem. Følg tidsmessig opp hver del frem til heft/tørk og klem godt mot limflatene fra BEGGE sider inntil delene sitter og limet har tørket. Ikke minst gjelder dette de større panelkulissene. Legg limet på den grå,stive "reisverks-pappen" heller enn på selve "panel-pappen". Vær rask med å legge på limet og dra det jevnt utover med en finger. Det medfølgende limet tørker veldig fort og "panelet" utgjør jo store limflater. Disse suger da relativt mye fukt og kan derfor bøye seg litt før de tørker. Jeg tok på briller og hodelupe og sjekket hele tiden at limflaten lå godt inntil "reisverk-pappen". Gikk ikke videre til neste del før alt satt som det skal. Tålmodighet er viktig her.
 
Det er også helt vesentlig å følge den nummererte rekkefølgen av delene under pålimingen. Og ved nærmere eftertanke slår det meg at fuktproblemet kanskje kan unngås helt ved å benytte plastlim av typen metylacetat/aceton (Skotch,Karlsons, Faller eller liknende av universaltypen.) Men da er det viktig å benytte åndedrettsmaske og ha god lufting. Det er nettopp slike løsemidler som forårsaker hjerneskader på sikt. Har man bygget et avtrekkskammer ala formann Morten Jacobsen løser man også problemet.
 
 
Det viser seg også at noen få av styretappene ikke flukter helt med slissene selv om de er laserskåret. Det er derfor avgjørende at man prøver hver enkelt del på tapper og i slisser før man limer det på plass. Men tappene kan lett forkortes med en kniv der det er nødvendig.
 
Ettersom det er viktig at fingertuppene er rene for lim under prosessene, kan det også være lurt å ha en tape-rull foran deg.  Bruk limsiden av tapen til å dra av alle limrestene.


Edited by MJ - 26 januar 2012 at 16:06
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2012 at 17:23
Ingen ytterligere problemer hittil. Tilpass tapper. Minst mulig, men nok lim. IKKE lim på tappene/slissene! Rask og konsentrert montering. God tid etterpå til å holde delen på plass under noen få minutters tørking.
 
 
En sak det er greit å ta stilling til er om det er en spesifik stasjon og tidsepoke man ønsker å bygge ettersom denne bygningstypen ble laget i mange varianter, med ditto moderniseringer. Det kan for eksempel se ut til at Snarums sidebygninger var speilvendte i forhold til modellbeskrivelsen. Sjekk stasjonsdatabasen til NJK pluss nettet for øvrig!


Edited by MJ - 26 januar 2012 at 18:17
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2012 at 23:54
Mye puslejobb med vinduene. Limer "glassene" til vindusrammene først og sørger for at de sentreres rett for ikke å bygge høyere enn "kledningen" når de limes på plass. For etterpå skal jo vindusrammen limes oppå det hele og flukte med veggen.
 Fortsatt LITE lim! (Men nok.) Husk at snekkergleden over vinduene skal limes OPPÅ vinduskarmene og IKKE kun over inntil "kledningen". (Se foto nummer 3.) Veldig viktig å ha fotos til supplement for manualen. Selv gjemte jeg på tre gunstige fotos fra nettet som jeg hele tiden korrigerer etter.
Til det lange, tynne vannbrettet under kledningen er det fortsatt viktig å tilpasse tappene før liming og selv måtte jeg kappe litt i dem fordi de ikke fluktet i slissene. HUSK! En god "snekker" måler to ganger og skjærer en. En dårlig måler en gang og må skjære to ganger.
 
Ellers vil jeg si at jeg aldri hadde trodd at et papphus kunne bli så filigrant som dette. Ikke helt resin-style, men du verden så tett opptil.
 
Er det noen som har forslag til hvor man kan finne/få til gardiner til stasjonens vinduer? Fikk et tips om gamle papirservietter. Finnes "gardiner" å få kjøpt?
 
 
 
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2012 at 00:19
Dette blir flott! Big smile
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2012 at 00:54
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Dette blir flott! Big smile
 
Takk for det. Men tenk på de gutta som lager disse byggesettene. Ingen liten oppgave å finne de gunstigste løsningene selv om de har autocad tegneprogram eller hva det nå heter til rådighet. Mange også her i MJF som gjør slike sett fra grunnen av. De er det virkelig grunn til å ta av seg hatten for. (Som vi sa i kritt-tiden.)
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2012 at 19:59
Utrolig moro å bygge i papp når utgangspunktet er så bra. Håper virkelig produsenten setter seg fore å utvikle flere norske bygninger. Når jeg nå slipper løsemidler underveis i byggingen kan jeg heller ta en trestjerners i ro og mak ETTER byggingen. Perrongen viser seg å holde formen og ikke bue seg, men den bør nok smusses ørlite. Ellers er det jo topp å slippe lakkering. Bonusen var dessuten at den smatt inn i dioramaen med kun millimeters klaring. Med benker og folk etc. bør dette bli en fin stasjon "et sted i Norge". Nå står taket for tur med ornamenterte isbord, skorsteiner, diodelys, gardiner etc.
 


Edited by MJ - 29 januar 2012 at 20:01
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2012 at 20:26
den så pen ut den! 
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2012 at 12:28
På grunn av en inkurie fra NSB's informasjonsavdeling har det allerede nå strømmet reisende til plattformen... At dette skaper problemer for byggherren er det visst ingen som tenker på.Confused
 
Nåvel, taket som følger med byggesettet er lite troverdig. Får ta en tur til godtebutikken og se om Auhagen eller andre har noe bedre på lager. Har ennå ikke funnet gardiner, men dumper vel over noe brukandes.
 
 


Edited by MJ - 31 januar 2012 at 12:29
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2012 at 13:05
Denne karen, som påberopte seg å ha en tante i Modum som leste alt hun kom over i MJF-forumet , følte seg kraftig forbi-fotografert. Han nærmest forlangte at jeg skulle ta et foto også av ham. Og så olme som enkelte folk langs Krøderbanen kan være så tok jeg ingen sjanser.
 


Edited by MJ - 31 januar 2012 at 13:18
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2012 at 13:20
Originally posted by MJ MJ wrote:

...så olme som enkelte folk langs Krøderbanen kan være så tok jeg ingen sjanser.


LOL
Truls Slevigen
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2012 at 14:23
Du tror ikke han bor i Grenland da? Og bare er på besøk?
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2012 at 14:50
Veldig bra LOL Og fine Preisere var det også!
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2012 at 15:37
Originally posted by Overkonduktøren Overkonduktøren wrote:

Du tror ikke han bor i Grenland da? Og bare er på besøk?
Bare han får en kopi av vognopptaket så blir'n nok blid. Wink
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2012 at 18:19
og de historiene har jeg hørt før :P
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2012 at 20:13
Takene som fulgte med modellen egnet seg dårlig. Ser mere ut som et langsgående undertak av rupanel FØR papp, skifer eller stein legges på. Heldigvis kunne Strømmen varte opp med plastplater som illuderer skifer.
 
 
De var lette å skjære i, men en må være stø på hånden og klemme godt nedpå med linjal - helst av metall som gir tyngde. Men platene er knallsorte og må lakkes mere naturtro. Det gjorde jeg ved først å grunne med Tamiya grå primer. Deretter brukte jeg rett og slett vannmaling. Blandet ut fra den hvite tuben og supplerte med sort inntil rett gråfarve var oppnådd. La på med relativt bred pensel.
 
Deretter klippet jeg halve busten av en mindre pensel tvert over for økt stivhet i hårene.  Fuktet penselen hele tiden mens jeg la på støtvis sort farve som jeg dro forsiktig ut. Akkurat på samme måte som tørrbørsting. Med litt øvelse kan resultatet bli enda bedre, men det ble i alle fall seende bedre ut enn taket som fulgte med byggesettet.
 
Fortsatt gjenstår gardiner, vindskier, isbord, takrennebord og tynnere og bedre mønepanneblikk. Men slutten nærmer seg... Savner forresten detaljer som tidsriktig stasjonsur, melkespann, realistiske tønner etc. Synes det er dårlig med slike effekter i norske MJ-butikker. Eller er det kanskje noen som vet om...?
 
 


Edited by MJ - 02 februar 2012 at 20:17
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2012 at 07:18
Blir virkelig flott den bygningen der, gleder meg til å sette i gang med min egen. Takk for at du deler med oss andre!Thumbs Up
 
Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Per-Arild View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Arild Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2012 at 09:27
Originally posted by MJ MJ wrote:



Savner forresten detaljer som tidsriktig stasjonsur, melkespann, realistiske tønner etc. Synes det er dårlig med slike effekter i norske MJ-butikker.


Tenkte jeg skulle anbefale "Tekno-bygg", men ser at det er problemer med den web-siden.
Her er forøvrig en grei oversikt over hva som finns ute i den store verden.

Per-Arild
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2012 at 14:32
Jeg har kjøpt melkespann hos Togbutikken.no
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2012 at 21:25
Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

Jeg har kjøpt melkespann hos Togbutikken.no
 
Takk for tipset!  Og nå regner jeg Snarum som ferdig bygget. Jeg lar takene sitte løst inntil jeg finner noe svakt diode-lys til å montere inne i rommene i stasjonshuset.
 
Til gardiner benyttet jeg rett og slett maskeringstape. De fester jo seg selv ved innmontering og har litt liv i seg i motsetning til vanlig A4-kopipapir. Den anelse gule maskeringstapen gir et greit bilde av gamle dagers gardiner. MEN OBS! Jeg stoler ikke på limet på baksiden, men benytter Karlssons lim rundt alle kantene av de ferdig oppklebede "gardinene". Da blir de sittende. Kjedelig om de skulle falle ned dersom taket er limt.
 
Synes egentlig det er utrolig at det går an å produsere såpass bra byggesett i pappsløyd bare man benytter laserskjæring.
 
Litt annet småtteri står selvsagt også igjen. Setter et BP oljefat utenfor godshuset. Fuglekasse og gammeldags rød postkasse i etset nysølv vil også gjøre seg. Foruten en gammel rød telefonkiosk fra 1938 på siden. Plattfor og forkanten bør kanskje smusses litt mere. Pluss pluss. Men det er viktig å ikke overlesse heller.
 
 Vel dette blir siste "reportasje" fra byggingen, og bare man husker dette med IKKE for mye lim, IKKE lim på styretappene og kanskje et par Auhagen skifertakplater i stedet for den medfølgende pappen - ja da blir dette NESTEN like bra som resin. Neida - jeg vet at Artitec stiller i en egen divisjon, men pytt pytt...
 
 
 
 
 
 
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2012 at 09:51
Jeg må bare gjenta meg selv: Dette ble knallbra!

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.