MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Fjerne maling fra resinbyggesett?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Fjerne maling fra resinbyggesett?

 Post Reply Post Reply
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Fjerne maling fra resinbyggesett?
    Posted: 20 januar 2012 at 19:54
Jeg fikk en stasjonsbygning av naboen i kveld, NMJ Veggli-typen. Den er ferdig bygget og malt, men jeg har lyst til å freshe den litt opp. Er det noen som har tips til hva jeg kan bruke for å fjerne malingen uten å ødelegge detaljene i støpen? Jeg vet ikke hva slags maling som er brukt, men det kan jeg evt høre med naboen om imorra.

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Mini View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 04 april 2010
Status: Offline
Points: 99
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mini Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2012 at 20:19
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Jeg fikk en stasjonsbygning av naboen i kveld, NMJ Veggli-typen. Den er ferdig bygget og malt, men jeg har lyst til å freshe den litt opp. Er det noen som har tips til hva jeg kan bruke for å fjerne malingen uten å ødelegge detaljene i støpen? Jeg vet ikke hva slags maling som er brukt, men det kan jeg evt høre med naboen om imorra.

Svein

 
Endel plastikkmodeller tåler at man meget moderat benytter vanlig bremsevæske f. eks. fra Biltema. Men om resin tåler dette  vet jeg ikke. Prøv på innsiden først. Har selv benyttet bremsevæske for å fjerne lakk på noen modeller. Det har gått helt bra ved at jeg har benyttet en børste temmelig kjapt og til slutt fått vekk alt uten at noen skade har skjedd. Men det er viktig å skylle meget godt etter at lakken er borte. Dytter modellen opp i en tiliters bøtte med vann. Får bremsevæsken virke for lenge så etser den vekk detaljer.
Back to Top
Oddvar C View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oddvar C Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2012 at 23:57
Back to Top
Oddvar C View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oddvar C Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2012 at 00:19
Jeg har gjort det på en annen måte. Har brukt en akrylic primer sprayboks med hvit eller grå maling og sprayet over det hele. Denne tørker på et øyeblikk og da er det bare å begynne på nytt. Har vært vellykket for min del.
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2012 at 00:28
Herdeplast av typen polyuretan (ofte kalt resin) tåler ganske godt løsningemidler, men jeg vil ikke anbefale å la delene ligge i det. Fukt en dott med rødsprit og prøv på et sted som ikke vil være så synlig. Gni lett for å se hvordan det reagerer. Kommer fargen av så fortsett. Du kan også prøve med lynol men forsiktig. Jeg har brukt kraftige midler kanske røft på herdeplast uten at noe tok skade, men start forsiktig så du er sikker på at ikke noe skades.

Akrylfarer er værre for det eneste som kan løse det er styren, og det er ikke tilgjengelig i vanlig handel, alternativt MEK (metyletylenklorid - svært helsefarlig) som man må ha politiets tilatelse for å kjøpe.
En del akrylfarger går imidlertid av med rødsprit om ikke fullstendig.
Ellers er ofte det eneste som gjenstår for amatøren mekanisk sliping.
Terje V.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2012 at 07:58
Takker for tipsene!Smile

Jeg sjekket litt på nettet i går kveld, og det er visst mange som fraråder bruk av løsningsmidler som isopropyl og aceton, siden dette spiser opp materialet om det får virke for lenge. Ser at det er flere som har hatt gode resultater med en rengjøringsspray som heter "Simply Green", men denne er vel ikke å få tak i her i landet. Videre er det mange som har brukt ovnsrens og et rengjøringsmiddel som heter "Pine Sol" (grønnsåpe..?). Felles for alle er at de kan virke lenge, gjerne et par døgn, før man skyller av mens man børster lett.

Overspraying er nok ikke et alternativ her, siden malingen er så tykk at den dekker endel detaljer, det er derfor jeg heller vil prøve å fjerne den. Mekanisk sliping vil jeg helst unngå, nettopp fordi jeg ønsker å bevare detaljene.

Skal se om jeg får tak i litt rødsprit og bremsevæske i dag, så skal jeg prøve begge deler litt forsiktig.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Mini View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 04 april 2010
Status: Offline
Points: 99
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mini Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2012 at 10:30
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Takker for tipsene!Smile
Skal se om jeg får tak i litt rødsprit og bremsevæske i dag, så skal jeg prøve begge deler litt forsiktig.
Svein
 
Men husk også at bremsevæsken kan trenge endel tid for å virke. Derfor må du følge nøye med og benytte en liten tannbørste e.l.. Da trår du til akkurat i det øyeblikket den uønskede lakken begynner å løse seg opp. Fra da har du kort tid å jobbe på og må jobbe effektivt men forsiktig med børsten før du skyller i rent vann. Glem ikke å teste akkurat din plasttype først på baksiden e.l.. Man vet jo aldri.
 
PS! Husk hansker. Bremsevæske er ikke helsekost for huden! Pluss beskyttelsesbriller for øynene!


Edited by Mini - 21 januar 2012 at 10:48
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2012 at 13:23
Det er notert!Smile

Det ble ikke noe bremsevæske på meg i første omgang, men jeg fant en flaske neglelakkfjerner uten aceton på Europris. Den inneholder også isopropyl, samt etylacetat. Skal prøve meg litt med den og rødspriten, så får vi se åssen det går.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2012 at 15:54
Rødspriten gjorde susen den!Thumbs Up

Jeg startet forsiktig på en liten del, og hadde i utgangspunktet ikke tenkt å demontere hele modellen, men oppdaget at limet løsnet nesten like fort som malingen. Tenkte da at det var like greit å ta det fra hverandre, for så å gå over hver enkelt del etterpå.

Gikk over limskjøtene med rødsprit, brukte bomullsdotter og en myk tannbørste og arbeidet det inn i skjøtene, og lot det vente noen minutter før jeg forsiktig prøvde å bryte litt. Gjentok prosessen etpar ganger, og etter hvert som delene kom fra hverandre la jeg de rett oppi en bolle med vann.

Slik så bygget ut da jeg startet:





Og slik ser det ut nå, etter en drøy time med jobbing:



Får ta meg en liten pause fra rødspritlukta nå først (fikk så brått lyst på fondue istad, skjønner ikke det...Tongue) så skal jeg ta for meg en og en del. Legge de i rødsprit et par minutter før jeg går over de med tannbørsten, neglelakkfjerneren vet jeg ikke om jeg trenger å bruke i det hele tatt.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2012 at 09:49
Hmm, gjorde visst en blunder med rødspriten oppdaget jeg. Det er brukt ulike typer maling, den gule er faktisk spraymaling fikk jeg vite, og gikk ikke av med rødsprit.

Heller ikke den hvite malinga på vindskiene løsnet med en gang, så jeg la de i bløt over natta. Ikke bra fant jeg ut, vindskiene bøyde seg og myknet, og de har fortsatt ikke stivnet etter flere dager...Unhappy Vel, de kan jo bygges på nytt av styrenstrips, så det er ingen alvorlig krise.

Måtte ty til neglelakkfjerneren for å få av den gule malinga, men nå tar jeg det pent. Malinga går ikke direkte i oppløsning, men den blir såpass myk at den løsner og klumper seg sammen når jeg gnir med en fuktet bomullsdott. Mellom plankebordene bruker jeg en tannpirker, og så langt har jeg klart å bevare strukturen i støpen, men det går smått!

Noe positivt er det da midt oppi alt, har klart å få ut vinduskarmene på den ene veggen uten å ødelegge deSmile.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2012 at 11:29
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

........... isopropyl, samt etylacetat. ....


Ren Etylacetat limer ordinære termoplasttyper som styren, abs o.l. og vil nok også virke som løsningsmiddel for maling. Det er imidlertid blitt så dyrt at jeg ikke nevnte det i innlegget. Tror apoteket tar kr 800 pr liter idag mot en 100-lapp sist jeg kjøpte for 10 år siden.
Terje V.
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2012 at 12:09
Jeg mener å lest at rødsprit og resin ikke akkurat er godvenner. Det kan føre til at resinet siger.  Jeg har fjernet Tamya maling med Tynner og det har funket helt ok.  Jeg har ikke tatt sjansen på å prøve noe annet.  Jeg testet på en bit med resin som vær fjernet fra et byggesett og fant at dette funket helt greit.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2012 at 12:54
Terje:
Da er det kanskje etylacetaten i neglelakkfjerneren som funker her. Det gikk greit bare jeg tok det pent, men det luktet jo død og grønne jævler mens jeg holdt på (og lenge etterpå også). Neste gang får jeg sette meg under kjøkkenvifta, og helst også kjøpe meg ei maske..!Dead Får man kjøpt ren etylacetat på apoteket uten resept?

Per Einar:
Resinet likte hvertfall ikke å ligge i bløt så lenge som det gjorde, vindskiene er ubrukelige slik de er nå, men det gikk veldig greit å demontere huset med det. Er det vanlig tynner du har brukt, sånn som fås kjøpt på bl.a. Maxbo? Jeg så på den da jeg var der, men tenkte kanskje den var i kraftigste laget.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2012 at 13:20
Tynner høres atskillig skumlere ut enn rødsprit. I det hele tatt er jeg redd slike malingsfjerningsprosjekter ikke har så gode odds når basismaterialet er lite robust.
Svein S
Back to Top
Mini View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 04 april 2010
Status: Offline
Points: 99
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mini Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2012 at 14:31
Originally posted by ses ses wrote:

Tynner høres atskillig skumlere ut enn rødsprit. I det hele tatt er jeg redd slike malingsfjerningsprosjekter ikke har så gode odds når basismaterialet er lite robust.
 
Synd han ikke forsøkte med bremsevæske slik jeg foreslo. Har selv forsøkt dette med hell . Det viktigste er imidlertid at man etter å ha dyppet i eller påført bremsevæsken, følger godt med og bruker en myk tannbørste for å sjekke om lakken er i ferd med å løsne. Med ett  løsner den og da bruker man kjapt tannbørsten til å fjerne all lakken. Deretter stanser man raskt bremsevæskens etsing ved å dyppe modell-delene i en bøtte med vann og børster kriker og kroker for å fjerne bremsevæsken. Det er lakken som skal vekk - ikke resindetaljene. Rødsprit lar seg vel neppe påvirke i samme grad av vann? Litt tålmodighet frem til prosessen tar seg opp og derefter rask og konsentrert jobbing gir gjerne godt resultat.
 
Og selvsagt må man teste akkurat den spesifikke resinen med bremsevæske på et egnet sted før man går løs på jobben. Metoden er å anbefale på messing også.


Edited by Mini - 28 januar 2012 at 14:32
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2012 at 15:25
Originally posted by Mini Mini wrote:

Originally posted by ses ses wrote:

Tynner høres atskillig skumlere ut enn rødsprit. I det hele tatt er jeg redd slike malingsfjerningsprosjekter ikke har så gode odds når basismaterialet er lite robust.
 
Synd han ikke forsøkte med bremsevæske slik jeg foreslo. Har selv forsøkt dette med hell . Det viktigste er imidlertid at man etter å ha dyppet i eller påført bremsevæsken, følger godt med og bruker en myk tannbørste for å sjekke om lakken er i ferd med å løsne. Med ett  løsner den og da bruker man kjapt tannbørsten til å fjerne all lakken. Deretter stanser man raskt bremsevæskens etsing ved å dyppe modell-delene i en bøtte med vann og børster kriker og kroker for å fjerne bremsevæsken. Det er lakken som skal vekk - ikke resindetaljene. Rødsprit lar seg vel neppe påvirke i samme grad av vann? Litt tålmodighet frem til prosessen tar seg opp og derefter rask og konsentrert jobbing gir gjerne godt resultat.
 
Og selvsagt må man teste akkurat den spesifikke resinen med bremsevæske på et egnet sted før man går løs på jobben. Metoden er å anbefale på messing også.


Jeg søkte litt rundt på nettet etter at jeg postet den første meldingen her, og fant mange som advarte mot bruk av bremsevæske, spesielt den som var merket DOT4.

Uansett så er jeg interessert i å prøve den, skal ta meg en tur ut og se om jeg finner noe på bensinstasjonen her. Er vel villig til å prøve alt før jeg tyr til neglelakkfjerneren igjen, den lukta var helt for jævlig. Det er ingen krise med vindskiene, og resten av delene har jeg ikke gjort noe med ennå bortsett fra den ene veggen.

Hvor lenge omtrent ventet du før malingen begynte å løsne? Har et område på den ene kortveggen, der påbygget skal sitte, som også er spraylakkert, kan teste der først.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2012 at 16:04
Wow... Hadde på bremsevæske med en Q-tip på et lite område, lot det virke mens jeg innimellom forsiktig pirka bortpå med en tannpirker for å se når det løsna, og det tok kanskje 10-15 minutter. Når det meste hadde løsna med tannpirkeren gikk jeg over og skrubbet med tannbørste, deretter skrubbet en gang til mens jeg skylte under vann. Helt utrolig..!

Skal aldri tvile på deg mer Mini!Thumbs UpBeer
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Mini View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 04 april 2010
Status: Offline
Points: 99
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mini Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2012 at 16:07
Flott at det virket! Tror jeg er like lettet som deg. Det som står under videre her ble skrevet samtidig som du la inn din beskjed om suksess. Men jeg lar det bli stående:
 
Har du Biltema i nærheten så tror jeg bremsevæsken er mye billigere der. Selv slapp jeg hele delen opp i en gammel plastikkeske som jeg fylte opp med bremsevæsken (tidligere en-liters fløteis-container). Husker ikke tidsforløpet, men jeg passet på konstant ved å benytte en tannbørste. Det kan ta litt tid. (Bruk hansker og vernebriller!) Med en gang jeg kjente at lakken begynte å løsne så startet jeg med forsiktig børsting. Vær forsiktig med børsten - særlig når lakken er nesten vekk. Dette for ikke å børste vekk små detaljer.
 
For å prøve om akkurat din resin tåler behandlingen så stryker du på bremsevæsken der du nevner og passer på at området holdes fuktig av bremsevæske helt til ønsket resultat oppnås. I det hele tatt vær forsiktig! Og ikke heng meg om det hele går galt. Fordelen med bremsevæske er at du stanser etsingen med en gang du hiver den opp i en vannbøtte og bruker en fille til å fjerne alle rester mens delen ligger oppe i vannbøtten.


Edited by Mini - 28 januar 2012 at 16:11
Back to Top
Mini View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 04 april 2010
Status: Offline
Points: 99
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mini Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2012 at 17:52
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:


Skal aldri tvile på deg mer Mini!Thumbs UpBeer
 
Aldri lurt å stole blindt på noen. Neste gang er det jeg som går i baret og gir et dårlig råd. Her inne på forumet er det samlet bøttevis med MJ-kunnskap. Går du i arkivet vil du finne svar på nesten det meste.  Derfor er det alltid greit med en second opinion og så prøve seg langsomt frem selv.
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2012 at 20:19
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Terje:D................ Får man kjøpt ren etylacetat på apoteket uten resept?........


Ja jeg kjøpte på vanlig apotek sist. Den er normalt ikke lagervare, men må bestilles. Du må ha god lufting for den går rett i nesa.
Terje V.
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2012 at 20:29
Herdeplaster tåler normalt ikke produkter basert på mineralsk olje, dvs destilert fra jordolje. Om man vasker med en fille el dyppet i oljeprodukt går det bra men om man legger plasten ned i oljeprodukter kan det gå riktig galt. Damp fra oljeprodukt går også greit.

Løsningsmidler basert på planter/trær ol som rødsprit, isopropanol, etylacetat skal gå bra. Husk bare at mange produkter ikke er rene men blandingsprodukter og da er det viktig å kjenne til alle ingrediensene. Les godt på beskrivelsen på flasken før du bruker den, og test på et sted hvor det ikke vil synes, feks på innersiden av en modell eller på et restmateriale.
Terje V.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.