MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - "Ikke-rommet" -banen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

"Ikke-rommet" -banen

 Post Reply Post Reply
Author
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: "Ikke-rommet" -banen
    Posted: 14 januar 2012 at 21:22
Jeg har et rom i kjelleren som ikke er brukbart til noe vanlig. Langsmalt og med kalde fliser under beina. Siden i fjor har jeg gått svanger med en modelljernbane, og dette rommet var greit å okkupere. Først lagde jeg et bord, og kjørte litt med et enkelt opplegg. Veldig avansert blir ikke dette heller, -skal først og fremst være en mulighet til å ha det moro og lære. Jeg har limt isoporplater på bordet nå, og i kveld la jeg banen. Den skal ha litt høydeforskjell på den yttre ringen. Siden blir det natur, veier og bygninger. Ikke avansert,mest moro, og med høy læringsfaktor er målet nå. Innspill?
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2012 at 23:17
Rekker du innerste sporet sånn i tilfelle noe sporer av?
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2012 at 23:30
Jada. Det går bra.
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2012 at 08:28
Heisann RuneSmile

Hvor stort er det rommet der, er det det rommet på 3,2x1,6m som du nevnte i en tidligere tråd? Og hvor stor er plata du har ovalen på nå?

Ikke vondt ment, men dette ser ut som et av de eksemplene hvor en oval på ei plate er et ganske uheldig valg sett i forhold til rommet. Du sier at det går bra å nå inn til skinnene i det innerste hjørnet, har du prøvd å nå inn med begge armene og koblet sammen to vogner? Hva med hjørnet innenfor, har du prøvd å stå bøyd over der i mer enn 30 sekunder for å pusle med f.eks landskapet i hjørnet uten å støtte deg på plata og evt ødelegge den? Hvordan kjennes ryggen ut etterpå?

Jeg tror du kunne fått en mye bedre utnyttelse av rommet ved å la hele banen gå i ring langs veggene. Da vil både banen bli lengre, du vil få bedre plass i midten å bevege deg på, og ikke minst ville du kommet til over hele anlegget uten å måtte strekke deg. Sporplanen trenger heller ikke bli så ulik den du har nå, i utgangspunktet er det nok med noen rette skinner midt i kurvene slik at den høyre langsiden blir flyttet mer mot høyre vegg. Jeg vill også flyttet venstre langside litt mer ut fra veggen, slik at du får plass til mer landskap på begge sidene av skinnene.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2012 at 11:40

Fine synspunkt Svein! Smile

Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2012 at 15:25
Turer usikkert fram, og har lagt på et strøk maling i dag.


Edited by Overkonduktøren - 15 januar 2012 at 15:27
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2012 at 14:32
Har lagt utformingen av banen. Med en sving på indre ring ble det mer liv. Tester hvordan det blir med hhv. 2 og 4" høyde på indre og yttre ring.


Edited by Overkonduktøren - 17 januar 2012 at 14:34
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
janingar View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 30 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote janingar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2012 at 19:41
Ser ut som starten på noe dette Smile For å komme med et synspunkt til i denne tråden. Ser at du har valgt å legge hele anlegget på ei plate, sporplanen kunne blitt mer spennende om du la banen i et 8 tall slik at den krysset seg selv på midten, evt. få det innerste sporet til å krysse over og komme ut som det ytterste i den andre svingen?


Jan Ingar
Mitt galleri
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2012 at 22:31
Heisann !
Henger meg litt på her, og tillater meg å komme med et par forslag.
Skal ofte ikke så mye til før man skaper litt variasjon.....Tongue
Ser du bruker GeoLine, så de to nederste eksemplene er laget for det:
 


Edited by LokoJon - 18 januar 2012 at 22:35
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2012 at 00:43
Hei!
 
Her er ett par tyske "alternativer" til det som fremstår som en klassisk oval, men som sikkert kan virke inspirerende:
 
 
 (Målene er for N-skala)
 


Edited by Roger - 19 januar 2012 at 00:44
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2012 at 15:26
Fine forslag! Men jeg har egentlig spikra utforming. Det blir landskapsutforming på det jeg har, som står på planen nå.
 
For å få litt fremgang og liv bygde jeg et godshus i dag, og prøveplasserte på banen.
 
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2012 at 23:40
Tre kvelders arbeide resulterte i en stasjon fra Auhagen. Gu'bevarremegvæl så lei jeg er av å lime vinduer!
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
Pål Brovold View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 20 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pål Brovold Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2012 at 19:34
Originally posted by Overkonduktøren Overkonduktøren wrote:

Fine forslag! Men jeg har egentlig spikra utforming. Det blir landskapsutforming på det jeg har, som står på planen nå. 
 
Hyggelig med forlag og innspill, men har du bestemt deg - så har du bestemt deg.
 
Husk: her er DU Skaper, Gud og Konge :-)
 
Pål
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2012 at 00:26
Har puslet litt på banen. 10 cm blir for mye høyde på mitt anlegg, så jeg klarer meg med 5 cm. Har ellers pusla litt med stasjonsutforming. Den har blitt mer kompakt og "riktig" nå.


Edited by Overkonduktøren - 29 januar 2012 at 12:44
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
KjetilV View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 22 januar 2012
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjetilV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2012 at 13:21
Stasjonen ser jo veldig bra ut :) Har du bygd den helt fra bunn eller fra et byggesett?
Besøk gjerne mitt fotogalleri og meg på Facebook
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2012 at 13:36
Stasjonsbygningen er et Auhagen byggesett. Jeg brukte ikke blomsterkassene som skal henges opp under alle vinduene. Godshuset er fra Faller. Holdeplassen i bakgrunnen er Heljan.

Edited by Overkonduktøren - 29 januar 2012 at 13:37
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
KjetilV View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 22 januar 2012
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjetilV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2012 at 14:13
Ok. Fint ble det ihvertfallThumbs Up
Besøk gjerne mitt fotogalleri og meg på Facebook
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.