MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - N-skala tegninger av broer
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

N-skala tegninger av broer

 Post Reply Post Reply
Author
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: N-skala tegninger av broer
    Posted: 13 januar 2012 at 09:11
Jeg har lyst til å scratch bygge ulike broer og overganger. Primært av tre. Finnes det ferdige tegninger noe sted? (Jeg har ikke lyst til å stå ved kopimaskinen for å skalere opp og ned, lete etter dimensjoner osv.)
 
Marius
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2012 at 09:27
Originally posted by _marius _marius wrote:

 (Jeg har ikke lyst til å stå ved kopimaskinen for å skalere opp og ned, lete etter dimensjoner osv.) 
 
Marius

Ok, men det er det de fleste av oss som har villet scratch-bygge ting har måtte gjøre.

Svein S
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2012 at 09:30
Innen radiostyrte modellfly finnes det ihvertfall tegninger for de fleste fly. Jeg er ny i tog, men skulle tro det finnes noe.
Back to Top
keknor View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote keknor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2012 at 00:11
Hei,
 
Du nevner ikke spesielt om det er norske trebruer du gjerne vil bygge. Hvis du går til USA som forbilde kan du finne slike tegninger du etterspør hos f.eks. Kalmbach, som utgir Model Railroader (MR). De har utgitt et eget hefte om brobygging . Tror den het noe sånt som Bridges and Trestles. I flere nr. av MR på 1980 tallet, var det gode detaljerte tegninger av såkalte trestles sammen med byggeartikler. Tror skalaen var H0. Mener at Deichmanns bibliotek har MR innbundet i årganger tilbake til 1960 tallet. Vi har også hatt lignende bruer i tre i Norge, særlig på Rørosbanen i smalsportiden.
 
Hvis du vil bygge en tro kopi av en norsk trebru, bør du sjekke hva Jernbanemuseet på Hamar har i sine tegningsarkiver. Men du må nok regne med både litt forskning, fotostudier og omtegning til egne byggetegninger for å bygge etter norsk forbilde.
 
 
keknor
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2012 at 09:33
Det er riktig som keknor sier, at på amerikansk hold finnes det en god del tegninger av broer, og gjerne tegnet ut i flere skalaer. Når det gjelder norske broer, så vet jeg ikke om jeg noen gang har sett en skalategning av en jernbanebro. Det er mulig jeg tar feil, men jeg har selv bygget mange norske broer i H0 (flere i tre også) og til samtlige har jeg måtte skaffe tegninger selv og skalere de til H0 i mitt tilfelle. Jeg kan gjerne bidra i begrenset grad til allmennheten med slikt, dersom det er av interesse. Problemet er ofte å få scannet slike tegninger ordentlig da broer fort blir store, og originaltegningene ofte kan være godt over en meter lang, samt også selvsagt bestå av en rekke undertegninger.
Svein S
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2012 at 11:49
Takk for svar. Jeg blir bitt av modelltog basillen et par ganger i året, men det er først nå jeg medisineres. Har bestilt en bunke bøker fra amazon blant annet om broer + abonnement på model railroader. Jeg har en bok om broer fra før som inneholder tegning av 1 n-skala bro.  Tenker det holder i førsteomgang å bygge noe fra amerikansk forbilde og delvis improvisere ut fra norske bilder, men jeg skal se litt nærmere på jernbanemuseet.
 
Jeg skal i hvert fall bygge en tilsvarende bro som denne: http://nn.wikipedia.org/wiki/Fil:Hvalstad_trebru.jpg
 
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2012 at 12:09
Hvalstadviadukten er en fin bro. Den ligner ganske mye på Drøiaviadukten som jeg bygget i H0, ikke minst fordi jeg fant et brukbar tegning av den. Hvis man har interesse, tid og ork, så er trebroer ganske greie å bygge, for byggematerialet består at trelister som er greie å bygge med.



Om byggingen av Drøiabroen og andre broprosjekter.

Svein S
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2012 at 12:58
Stilig! Jeg så du var god til å regne i helix posten. Hva blir riktig dimensjon på trestokkene i n-skala? Tenkte å bestille en del planker fra towerhobbies.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2012 at 11:28
Jeg har funnet fram det jeg har av tegninger til broene over Drøia og Gaula ved Reitan, som er nesten like. Det brukes mye 8" firkantskåren lekt/stokk i hele konstruksjonene, bortsett fra det langsgående oppadstående stokkene i pillarene som er 10".

I N-skala blir 8" 1,25 mm, og 10" blir 1,6 mm.
Svein S
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2012 at 12:23
Takk! Det blir tynt så får vel bygge i "basswood" og ikke balsatre
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2012 at 15:48
Jeg vet ikke hva "basswood" egl. er, men jeg har alltid brukt furu eller hardere tresorter til mine prosjekter. Til Drøia-viadukten skar jeg listene selv ut fra furuflak.
Svein S
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2012 at 19:36
Basswood er amrikansk lind. De plankene vi har kjøpt fra Kappler Svein.

Kappler USA:


Halvt norsk firma, kjempe scervise! Anbefales.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
smholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote smholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2012 at 21:27
Originally posted by øystein lb øystein lb wrote:

Kappler USA:
 
 
Halvt norsk firma, kjempe scervise! Anbefales.
Kan anbefales!!
 
På denne broen i Z-skala har jeg brukt Kappler på alle "støtte"-plankene. Selve søylene er laserskåret, men det er mye "tømmer i skalatommer" her også.
 
 
På denne Z-skala broen jeg bygde for en 20 år siden er det brukt Northeastern Scale Lumber, hvor minste bjelke er 0,9mm, om jeg ikke husker feil. Her var alt scratchbuild.
 
mvh,
Svein-Martin Holt
platelayer - facebook
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.