MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - N-skala helix: radius, stigning og mål
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

N-skala helix: radius, stigning og mål

 Post Reply Post Reply
Author
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: N-skala helix: radius, stigning og mål
    Posted: 13 januar 2012 at 09:08
Nå har jeg begynt å samle på n skala og planlegger mitt første anlegg. Planen er å ha mest mulig på minst mulig plass og antar størrelsen vil være rundt 80x150 cm.
Foreløpig har jeg ingen lok eller vogner, men prioriterer skinner. Valget ble Fleischmann piccolo.
 
Jeg har forstått at maks skala stigning er 2%, men at 4% er mulig.
 
Målet er å komme høyt opp på liten plass. Siden helixen skal være ute av syne inne i et fjell, tenker jeg å ha 4 % stigning. Videre har jeg lest at R1 radius blir for risikabelt og vurderer da R2 radius.
 
Helixen er grunnlaget for videre planlegging av anlegget.
 
* Er det riktig å bygge en helix med 4% stigning og R2 radius med dobbelt spor?
* Hva bør avstanden mellom sporene være?
* Hvilken høyde bør jeg ha mellom etasjene i helixen?
 
Marius
Back to Top
erakt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 13 mars 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 108
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote erakt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2012 at 09:45
Selv R2 er svært krapp i forhold til stigning/kurve om det går er jeg ikke sikker på, men hva slags matriell  du har tenkt å kjøre og lengden på tog har mye å si. Husk også att det må være mulig å komme til sporene tilfelle havari.
T A Eråk
"Det er bedre å være nesten forsinket enn nesten i rute"
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2012 at 09:53
Jeg skal bygge på et rammeverk og ikke en plate så det vil være åpning til helixen fra undersiden evt kanskje fra siden dersom fjellet blir stående helt i enden av anlegget.
 
Ser for meg at det blir:
passasjertog med lok + 4 vogner
motorvogn
godstog med trelast
godstog med kullast
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2012 at 09:57

4 % høres litt tøft ut. Jeg foreslår at du tester ut hva lokene dine klarer å trekke i den stigningen og om du synes det er akseptabelt. Tester bør foretas med den kurveradien du tenker bruke i heliksen da kurver gir mer motstand enn rett linje.

Avstanden mellom sporene kan du også teste deg fram til, for det er avhengig av hvor lange vogner du bruker og hvor stort sideutslag de gir. For H0 ville jeg brukt 5,5 cm minst, dvs. 3 cm i N.

Høyden mellom etasjene avhenger av sporunderlagets tykkelse (alt tatt med og målt på det tykkeste), skinnenes høyde og materiellets høyde. Så igjen må du teste og måle. Det er lurt med så liten stigning som mulig og det vil si at høyden mellom lagene også bør ligge helt ned mot det minste som er mulig.

Når det gjelder radius så vil innerste sporet ha minste radius og den må tilpasses materiellet du har tenkt å bruke, men også sørge at avstanden mellom lagene blir stor nok. Generelt gjelder at jo større radius jo bedre, samtidig som sjelden ønsker å bruke for mye plass til en heliks.

Nå ser jeg at du skriver at du ikke har anskaffet lok og vogner ennå, så da blir tester kanskje litt vanskelig. Kanskje du har noen du kan få låne dette av? 

En rask kalkyle på R2 (=22,5 cm radius) viser at du må opp i 4,5 % stigning for å nå tilstrekkelig høyde mellom lagene. Jeg regner da 6,5 cm høydeforskjell. Da har jeg regnet 1,5 cm til sporunderlag (laminert 6 mm finer 2 lag og skinneunderlag) og 4 til toget. Man kan kanskje gå litt ned på det siste. På meg virker det som R2 faktisk er for skarp kurve, og at du bør bruke fleksispor og gå opp til en 27 på innerste og 30 cm på ytterste spor. Da får du en stigning på 38 %.

Svein S
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2012 at 18:18

Originally posted by ses ses wrote:

En rask kalkyle på R2 (=22,5 cm radius) viser at du må opp i 4,5 % stigning for å nå tilstrekkelig høyde mellom lagene. Jeg regner da 6,5 cm høydeforskjell. Da har jeg regnet 1,5 cm til sporunderlag (laminert 6 mm finer 2 lag og skinneunderlag) og 4 til toget. [...]

Det burde vel kunne la seg gjøre å bruke tynnere sporunderlag i heliksen om man støtter opp underlagene tilstrekkelig ofte, f.eks. med gjengestenger på sidene av sporet?

Quote [...] På meg virker det som R2 faktisk er for skarp kurve, og at du bør bruke fleksispor og gå opp til en 27 på innerste og 30 cm på ytterste spor. [...]

Eller kanskje bruke noe annet enn Fleischmann Piccolo i heliksen? F.eks. har Peco Setrack N radier på bl.a. 263.5mm (R2) og 298.5mm (R3).

Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2012 at 22:18
Her fant jeg svaret:
Showing that a helix in N-Gauge with a radius of R1-R2 isn't any problem for trains with a lenght up to 130 cm
 
Det ser jo ikke akkurat skal ut så det er greit å gjemme helixen i et fjell!


Edited by _marius - 13 januar 2012 at 22:19
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2012 at 11:29
Da vil jo tro at disse lokomotivene har hefteringer på noen av hjulene. Å komme opp de stigningene uten det med så mange vogner er i hvert fall umulig i H0.
Svein S
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2012 at 20:09
Originally posted by ses ses wrote:

Avstanden mellom sporene kan du også teste deg fram til, for det er avhengig av hvor lange vogner du bruker og hvor stort sideutslag de gir. For H0 ville jeg brukt 5,5 cm minst, dvs. 3 cm i N.

 
Jeg holder fortsatt på research...hvordan måler man avstanden mellom sporene på 3 cm?
Fra senter til senter på skinnen eller fra sville til sville?
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2012 at 20:37
Avstand måler du fra senter til senter, men hvis du bruker R1 og R2 får du jo automatisk god nok avstand mellom de.
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2012 at 21:25
Jeg har lært at det er Peco 55 som gjelder!
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2012 at 01:18

Originally posted by _marius _marius wrote:

Jeg har lært at det er Peco 55 som gjelder!

... formodentligvis fordi det ser riktigere ut enn code 80. Men i heliksen, og for den saks skyld på andre skjulte strekninger, kan du like gjerne bruke høyere profil. Peco code 55 har meg bekjent ikke faste kurver, og å legge en heliks med fleksispor kan bli noe mer besværlig, spesielt når du skal ha relativt liten radius.

Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2012 at 01:52
Originally posted by _marius _marius wrote:

Jeg har lært at det er Peco 55 som gjelder!


Bra! Smile Men det hindrer deg jo ikke å legge sporet i samme radius som R1 og R2. Wink

Jeg for min del ville ikke laget en helix med så liten radius. Togene i filmen du viste til har lok med gummiringer på et par av hjulene. Ikke alle lok har det. Og ikke lås deg til tanken om at en helix må ha sirkelfasong. Oval fasong fungerer også. Se på dette f.eks:


Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2012 at 10:06

Veldig bra! Nå tror jeg du  løste du en nøtt med en oval helix. En oval helix kan jo være plassbesparende i forhold til å ha 2 helixer. I første omgang skal jeg lage et lite anlegg på 60 x 140 cm. Vet ikke hvor høyt opp jeg kommer.

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.