MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Jonsvika havn og industri!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Jonsvika havn og industri!

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Jonsvika havn og industri!
    Posted: 11 januar 2012 at 23:58
Oppdatert 27. oktober 2013...

 

Du verden som tiden flyr.... et helt år siden siste oppdatering....!

I sommer ble det ikke gjort mye MJ da hus og hage krevde sitt.....

Men etter høsten satte i gang skitværet, har mj-fingerene fått litt å kose seg med Smile

 

Men tiden står ikke stille i Jonsvika Wink

Siden sist har MYE skjedd Shocked

Det meste er ferdigbygd, slik som stasjon, møbelfabrikkområdet, lager, mottak for råvare og ferdigvare og havna.

I tillegg er det montert backdrop/bakvegg med motiv (norsk....) og skyggelys over.

 

På sporet er det lagt ballast og området for råvare/ferdigvare er gruslagt.....

Fjell med tunell har "poppet" opp og havna har fått litt oppgradering.

I tillegg er det kommet mye vegetasjon som trær, busker og gress Tongue

 

Slik ser det ut på veggen nå i hobbyrommet:

 


 

Og slik ser det ut med lys:

 






 

Valgte å montere lysstoffrør oppe i skyggekassene, og det da godt lys slik at det går å ta bilder uten blits.....

Fortsatt mangler det mye detaljering, men det kommer nok i løpet av vinteren.....

Mye lys skal på plass med elektrisk kabling, samt mere smussing av sporene må gjøres, og det skal bygges et par båter Big smile

Har denne fra Artitec liggende, her blir det mye artig jobb:


 

Elsker jo å ta bilder av mj, så her er en del stemningsbiler å kose seg med :

 


















 

Så da er det bare å sette i gang med arbeidet i gjen, godt at det alltid er noe ugjort med MJ WinkWink

 

Her er en liten video også.....

 


 

Oppdatert 25. november 2012...

 

Du verden, datotilfeldighet.....Tongue

 

Dagene går videre i Jonsvika, og det jobbes en del med utvikling da været i virkeligheten er dååårlig !

Når sant skal sies, så er dårlig vær MJ-vær, så "keep it coming" LOL

 

I både stasjonsområdet og kaiområdet er asfalt dekke lagt, og folk og arbeid settes i gang....

Som asfalt dekke bruker jeg Smooth-It fra Woodland Scenics, har brukt dette mange ganger før, og det er flott å jobbe med.

 

Her noen bilder fra stasjon og kai:

 


 


 


 


 


 


 

Her noen bilder fra kaia:

Skinneovergangsdelene får du kjøpt fra Electrade !

 


 


 

Her er den selvlagde bufferen som tidligere "fløt" opp på sporet, ser greit ut nå ?


 

Det er også blitt gjort litt gartner arbeid og satt opp laker for barna på stasjonen:


 


 

Etter som forholdene har bedret seg i området har togtrafikken også steget, til og med et utenlands lok har rotet seg innom:

 


 

Det skapte mye oppstyr blandt de stasjonsansatte når de fikk se denne store maskinen:


 


 

Kai krana er også blitt testet, og det engasjerte flere av arbeiderne:


 


 


 

Til og med lokfører blanda seg inn i sakene, og da ble det diskusjoner :



 

Neste skritt i Jonsvika blir nok lyssetting i hus, maling av skyer på bakgrunnen og legging av ballast.

Når ballasten er på plass, skal åsene over tunnellene lagesSmile

 

Oppdatert 25. oktober 2012

 

Vel, da er mj-halvåret i gang, og jeg kjenner det kribler i hendene Wink

Jonsvika Havn & Industri skriker etter utvikling, og jeg er vel ikke vond å be !

I løpet av sommeren har det jo vært kvelder som har gitt rom for litt pusling og bygging.

Etter besøk på mj-messen i Bergen, var inspirasjonen på topp LOL

 

Slik er status på Jonsvika nå:

 


 

Det er oppført noen nye bygg som trelastlager i samarbeid med Maxbo, mellomlager for råvare trelast, mottak for råvare og nytt havnekontor.

Utgraving av tunnel er igangsatt og kai har fått oppgradering.

I tillegg er det anskaffet et par nye lok Big smile

 

Maxbo lager:

 




 

Mellomlager for råvare trelast:




 

Mottak for råvare trelast:



 

Nytt havnekontor:


 

Miljøet rundt havna begynner å ta form, fortsatt mye igjen, men hvert skritt hjelper:



 

Har laget en stoppbukk selv som skal "støpes" ned i asfaltdekket som kommer over hele havna etter hvert. Nå ser den rimelig "løs" ut der den står Tongue


 

Det er mye som skal gjøres gjennom vinteren, men det haster IKKE, reisen er jo selve målet Smile

Spesielt skal mye smusses og det skal legges "dekke" rundt stasjon, mottak for råvare og i havna.

Men har jeg dårlig tid, nei !

 

Et par siste bilder av "stjernene" i Jonsvika Havn & Industri:




 

Norsk møter amerikansk......


 

 

Oppdatert 19. juni 2012



Har ikke skjedd så veeeeldig mye siden sist, litt for det er Summertime (ikke så bra vær, dog) litt andre oppgaver i hage, båt og jobb.....

MEN har da fått smusset sporet med min nye kompressor og nye airbrush fra Paasche/USATongue

Ser da slik ut på sporet:







Har også fått skjært til havnen slik at vannnivå kommer riktig.

Kommer til å bruke kaikant deler fra Artitec støpt i resin her:






Har også oppgradert litt på vognmateriellet i og med at det skal være tema rundt trelast.....

Et par NSB Topline Rps 3176 393 3 517-1 og 392 1 015-8, samt et par NSB Gbs.

Her Rps på testtur med NSB Di5, ikke heelt riktig last....:





Litt vognlast må også til, her fra Moelven:





Også til slutt en liten modell som jeg liker god; gode gamle røde telefonboksenWink

Denne skal stå ifb med stasjonen: 





Som man kan se, dette var fiklearbeid for en med pølsefingreLOL

Vel, det var det for denne gang, kommer sterkere tilbake etter hvert.....Embarrassed



Oppdatert 16. mai 2012

 

I mangel av god ide på hvordan bygge et bra lagerbygg som skal være trelastlager, har jeg startet på litt arbeide på Jonsvika Stasjon og fått malt backdrope'en.

Har satt opp grunnmur for perrong og ramme rundt vei og parkering som skal være ved stasjonen.

Innenfor rammeverket har jeg bygd opp til kanten med 6mm isopor og skal legge dekke der med Smooth-It fra WS(woodland scenics).

Det blir mange stunder med grubling for å være sikker på at det blir slik man ønsker Confused

 


 

Det er litt bart foreløpig, men blir bra etter hvertLOL Over det sorte skal det fylles med masse slik at det blir flatt dekke.


 


 


 

Her er muren som skal danne rammen rundt parkeringsplass ved stasjonen. Skal også male mer på backdropen med skyer og slikt.


 

 

Oppdatert 3. mai 2012

I og med at det meste av bilder før og etter 6. februar ikke vises, legger jeg på sporplanen og opprinnelig idé på nytt: 







I høyre hjørne er planen at et skal være et verksted for banemateriell, og etter litt leting fant jeg et aktuelt produkt: 





Denne er dog litt for stor, og dermed måtte den tilpasses for bruk mot backdrop, det ble slik:









Skal male sort bakgrunn inne i bygget, samt sannsynligvis legge inn litt lys Lamp



Neste prosjekt er å finne et lager som skal være i venstre hjørne..... Kanskje Maxbo flytter inn Wink

Mulig jeg kjøper vegger og tak og bygger noe selv.....Har en del igjen fra dette byggesettet, men da blir alt veldig likt.....

Kunne tenke meg noe slikt, men den er veeeldig stor(og dyr) og trenger egentlig kun den delen i front med innkjøring:





Oppdatert 1. mai 2012

 

Har nå innstallert alle mekanismene og ferdiggjort kabling, slik at banen nå er kjørbarBig smile

Har også fått montert på backdrop'en hvor jeg skal male en aktuell bakgrunn...(vet ikke helt hva ennå)!




 

Første bygning er også klar; Jonsvika Møbelfabrikk !


 

Neste skritt nå er å smusse skinnene med airbrush, male backdrop samtidig som det blir bygging av flere bygninger og planlegging av miljøet - NICE, dette liker jeg TongueTongue

 

Her en liten video som viser status nå:


 

Oppdatert 6. februar 2012

 

Har brukt de siste dagene på å feste spor, lodde på strømtilførselskabler, bygge/montere manuelle pensestyringsmekanismer på den første seksjonen på høyre side.

Bestemte meg for å gå for Bullfrog Manuel Turnout system da de virket mest stabile og enkle å betjene, samt at de virker holdbare (pluss litt rimeligere....Wink)

Det følger med en enkel byggeveiledning, og alt er smart pakket sammen.

Alt er i laserskåret tre så delene passer veldig godt sammen.

Her er en video som viser hvordan de fungerer:


 

Her ser du styringsknottene med kontrollen inn til mekanismen:


Nærbilde av selve mekanismen:


 

Flott, da er tre av SYTTEN montert.....Confused

Men det er faktisk ganske morsomt å montere disse, systemet er bra og gir et godt inntrykk når man betjener vekslene.


Her er liten videosnutt som viser dettte:

 

 

Oppdatert 31. januar 2012

 

Etter styremøtet i SUR (SmallGarden United Railways), ble det endelig bestemt navn på dette prosjektet:

Jonsvika Havn og Industri - for det internasjonale miljøet; John's Bay Port & Industry  LOLLOL 

 

Har begynt med sporlegging på seksjonen med stasjonen. Det er et møysommelig arbeid slik at det blir riktigConfused

Med de pølsefingrene jeg har krever det sin mannLOL

Nå er det meste av kork som underlag på plass, og veksler med skinnegang er stort sett kappet og tilpasset:

 


 

Nå er neste steg å lodde på kabler for strøm samt montere styring av vekslene.

Har bestemt meg for å kjøre BullFrog turnouts, etter å ha testmontert én ser jeg at det blir bestBig smile

Må montere dette før jeg fester/limer skinnene til underlaget....

Snart er vi igang med neste seksjon !

Prøver å få litt tempo på skinneleggingen slik at det kan gå ann å kjøre littTongue

Gleder meg til fortsettelsen, her et par bilder til av dagens status:

 



 

Oppdatert 25. januar 2012

 

Nå er alle seksjoner ferdigeSmile og slik ser det ut på veggen:

 


 

Det som er praktisk med veggjern og hylleknekter, er at alt er flyttbart avhengig hva du skal gjøre.

Underveis i arbeidet kan jeg løfte ned, eller ta med en eller flere seksjoner for å arbeide med dem.

I tillegg blir frua ganske fornøyd når hun slipper å få dette midt i fleisen hver dag....Wink

Mellom de ulike seksjonene skal det lages gjennomgående hull slik at jeg strammer de sammen med skruer og vingemutttere når det skal kjøres på de. Slik de henger nå, er det 140cm til platetopp. Mulig jeg senker de ned et hakk til 135cm.

 

Har begynt litt forsiktig prosjektering, bl.a. kjøpt kork som underlag:

 

 

 

Når seksjonene ikke er i bruk, skal de lagres slik, 2 på veggen til venstre og en på veggen til høyre:

 



De øverste seksjonene skal henge litt lavere under oppbevaring da det kommer en backdrop på i bakkant som er ca 25-30cm høy.

Neste step på er å montere på backdropen, og kjøpe skinner og materiell til dette Smile

Sakte men sikkert går det videre......LOL

Nå er det verste grunnarbeide gjort, nå begynner morroaBig smileBig smile

 

Oppdatert 15.01.2012

 

Da har jeg fått skrudd opp to nye veggfester for vinkeljern på veggen til venstre over min plass.

Det var viktig at disse ble montert opp med samme avstand som veggfestene ved vinduet da seksjonen som er forran vindu skal henge på denne veggen når den ikke er i bruk !

På bildet her ser man denne vindusseksjonen henge på veggen til venstre, skal ikke henge så høyt til vanlig.....:


Under denne skal den faste sesjonen henge på denne veggen.

 

Jeg har brukt 12MM OSB-plate til toppdel, og 15x70mm glattkant til ramme og avstivere.

Ble overrasket over hvor stabil seksjonen ble selv om den har kun to opphengspunkterSmile

Jeg har skrudd fast hylleknektene inn i selve rammen til seksjonen, det er fem skruer gjennom topplata, gjennom hylleknekten (ferdige hull) og ned i tverrbordet.:


 

Her ser du bedre opphenget:

 


 

Som sagt, denne skal ikke henge så høyt til vanlig, dette er seksjonen som skal være forran vinduetWink

Neste steg er å konstruere seksjonen som skal henge på denne veggen til vanlig, så til slutt ta den korte seksjonen som skal henge på motsatt vegg - Gleder meg !!!Big smileBig smile

 

*********************************************************************************************

 

Hei og hopp - da er nytt prosjekt på gang med ny byggetråd !!

 

Jeg har hatt ulike prosjekter tidligere hvor plassmangel har vært et stort problem, som igjen har gitt morsomme og fleksible løsningerLOL

Plassmangel er fortsatt et problem, men er kommet i et litt anderledes perspektiv.....!

 

Min eldste sønn er flyttet ut og studerer i Danmark de neste årene, og da ble hans rom gjort om til kontor og hobbyrom....Embarrassed

Fortsatt et lite rom med begrenset muligheter, men dog et ekstra rom det går ann å tenke muligheter for modelljernbanevirksomhet.

 

Slik er rommet:


 

Her har jeg funnet ut at beste løsning må bli en veggmontert hylleløsning.

Dersom du ser nøye på begge sider inntil vinduskarmene ser du oppheng for hyllejern.

Tilsvarende blir montert på alle tre vegger du ser. Hyllejernene blir montert inn i tre moduler som vil henge på veggen. Har laget en enkel skisse som kanskje viser idéen :


 

Den midterste modulen vil kunne henges på veggen til venstre når den ikke er i bruk.

Det er også tenkte en backdrop rundt i bakkant.

 

Dette blir en enkel modell hvor tanken er å ha fokus på skifting og korte bevegelser. Det er ingen mulighet for lange kjørestrekninger. Jeg har planlagt å legge inn en havn på seksjonen til høyre hvor varer kommer med skip, og hvorpå varene skal flyttes rundt på anlegget til ulike områder.

På midtseksjonen vil det være tema rundt et sagbruk og tømmermottak. På  venstre seksjon blir det en liten stasjon, en fabrikk som vil motta varer fra havna og en trelasthandel som får varer både fra sagbruk og ferdigvarer fra havna.

 

Foreløpig sporplan ser slik ut:


 

Jeg kommer til å bruke Peco skinner og veksler, men er usikker på om hvordan jeg skal styre vekslene. Dette blir et kompakt anlegg hvor du står nært på alt.

Lurer på om jeg skal bruke manuelle løsninger som dette:

BullFrog Control Rod Kit

Eller denne typen:

Caboose Industries 5202S HO Scale Sprung Ground Throws, Pkg. of 5

 

Kom gjerne med innspill Tongue

Selve kjøringen vil styres digitalt med Roco.

For det visuelle er tanken å oppfatte denne løsningen slik:


 

Foreløpig er alt på planleggingstadiet, men det nærmer seg.......SmileSmile

 

 


Edited by LokoJon - 04 januar 2015 at 23:37
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2012 at 15:12
Hei Jon,
 
Det er alltid spennende med en "ny start", du har mange fine muligheter her Tongue.
 
Et par tanker:
  • Hva med en liten oppstillingsstasjon, f.eks. bak havna på høyre siden? Med to meterlange spor her knyttet direkte til den "bakre" linja på midtseksjonen vil du ha et sted å kjøre tog fra og til, som illuderer verden utenfor anlegget. Og du får en mulighet til å la vogner forsvinne og komme. En lav bygningsfront e.l. foran er nok til å skjule togene som står der, og allikevel gi mulighet for å få tak i materiellet.
  • Dersom anlegget blir relativt høyt over gulvet er det ingen umiddelbar fordel å ha betjeningen av vekslene oppå, ved siden av sporet. Den manuelle betjeningen du viser til er en mulighet, her er en annen mulighet: http://www.outbus.de/product1.html

Det kan sikkert være lurt å teste ut noen foskjellige sporplansmuligheter, ikke forhaste seg med å legge sporene fast.

Hilsen Halvor
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2012 at 16:05
Originally posted by LokoJon LokoJon wrote:

 
 
Jeg kommer til å bruke Peco skinner og veksler, men er usikker på om hvordan jeg skal styre vekslene. Dette blir et kompakt anlegg hvor du står nært på alt.
Lurer på om jeg skal bruke manuelle løsninger som dette:
BullFrog Control Rod Kit
 
 
Kan trygt anbefale denne, den er brukt på de manuelle sporvekslene på Sandnes.
Bryter for polarisering av skinnekrysset følger med.
Den røde stangen og knotten for betjening har vi kuttet ut og bruker noe selvlaget med messingstenger, rør og kjøkkenknotter fra IKEASmile


Edited by jevistad - 12 januar 2012 at 16:07
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2012 at 16:52
Hei Halvor !
 
Flott med innspill, man blir litt "blind" når man har satt og konstruert sporplan i timesvisSmile
Skal ta det med i betraktning, men er nok ganske fornøyd med kaiområdet. Har bygget en liten kombinert stasjon og lagerbygning som skal være i kaiområdet, her fra stasjonssiden:
 
Lagersiden som skal være mot kaisporet:
 
Betjeningsflaten kommer til å være ca 130-140cm over gulvet, så det blir ikke så veldig høyt.
Blir nok greit å komme til sporene. Prøver å finne noen enkle løsninger for vekselsstyring....
 
Vi får se etter hvert, takk for innspill og fortsett gjerne - trenger flere par øyner som serEmbarrassed
 
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2012 at 17:00
Hei Jon Einar !
 
Dette er nok favoritten så langt, har kjøpt tre stykker fra USA og montert sammen én.
Enkel å sette sammen og virker driftssikker.
Gir den et "saktegående" inntrykk når du skifter retning ?
 
Nå skal jeg bruke veksler med isolerte hjertestykker, så polariseringen blir nok ikke et problem.
Vet at det ser mere virkelighetstro med uisolerte hjertestykker, men er usikker på hvordan jeg gjør det med kabling og risiko ved drift. Jeg kjører digitalt, så kom gjerne med anbefalinger.
 
Hvordan rør bruker dere på de selvlagde styringsmekanismene ?
 
Håper å få se Sandnes modulene live snart ! Er stadig vekk i Stavanger/Sandnes, så får ta kontakt neste gang jeg drar over !!!
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2012 at 19:56
Dette er et annet alternativ som ikke krever montering:
 
Kai
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2012 at 21:27
Denne kjenner jeg til !
Kanskje det blir en mix mellom denne og Bullfrog'en..!
Skal til New York februar, skal se om jeg får kjøpt dette da så slipper jeg fraktLOL
Kommer også til å se etter et eller to "søte" små skiftetraktorerTongue
Skal gjøre en grundig research på mj-butikker i sentrale New York før jeg reiser !
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2012 at 23:28
Siden det ser ut til at du skal bruke Pecos "insulfrog" ??, og dermed ikke har behov for bryter til strøm for hjertestykke trenger du vel ikke noen ekstra vekselomlegger. Peco har jo innebygget fjær.
Men høyden kan da bli et problem når du må strekke deg innover og ev over bygninger for å legge over manuelt.
En enkel mulighet som en av minne venner har brukt, er å bruke sveisetråd el som bøyes opp til stillsvilla og trekkes fram til fronten av anlegget.
Et par plastsviller el stiftes fast slik at det blir nok friksjon til å holde denne tråden på plass når vekslene legges om.
Men med Pecos fjærer, skulle det ikke være nødvendig en gang.

hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2012 at 06:07
Har du sett på vekselomskifterne til Humpyard? En kamerat har disse på anlegget sitt, de skal være enkle å montere og har fleksibel wire for tilkobling til vekselen. Jeg har også sett flere genialt enkle løsninger for polarisering av hjertestykket om det skulle være nødvendig.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2012 at 07:46
Hei Knut !
Det er riktig som du sier, jeg har tenkt å bruke Peco's insulfrog.
Det er mest for det er det enkleste, slipper å koble om med ekstra ledninger.
I tillegg er det "frykten" for kortslutning dersom jeg skulle glemme å pense over ved togpassering.
Electrofrog er mest virkelighetstro......
Tanken med ekstern vekselstyring er mest for det visuelle/praktiske slik at jeg slipper å strekke meg over anlegget. Som du sier kunne jeg laget en enkel vaier løsning da de har fjær.
Syns samtidig at det finnes en del rimelige og morsomme hjelpemidlerLOL
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2012 at 07:49
Hei Svein !
Disse er faktisk ganske heftige Big smileBig smile
Har vært innom denne siden for en stund siden og glemt den - takk !
Mulig jeg bestiller opp et par stykker for å teste deTongue
Må sjekke litt på hvordan jeg får plassert disse på seksjonene på en fornuftig måte....!
Takk for innspillWink
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2012 at 20:40
Oppdatert i dag, se først i trådenWink
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2012 at 07:33
Elegant og snerten løsning det der!Thumbs Up

Hvordan ser selve knekten ut, er den flat og bare montert mellom topplata og tverrbordet, eller har du felt den inn i tverrbordet på et vis? Jeg har ikke sett slike veggskinner med enkle spor tidligere, hvor har du kjøpt de? Jeg har bare det svindyre ELFA-systemet...

Svein


Edited by Svein_A - 18 januar 2012 at 07:34
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2012 at 08:01
Hei Svein !
De er kjøpt på Biltema; http://www.biltema.no/no/Bygg/Oppbevaring/Vegghylle/Brakett-87165/
Jeg kan sende deg flere bilder på pm på hvordan de er festet hvis du vil.
Systemet til Biltrma er naturligvis billig :-)))
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2012 at 08:18
Sier tusen takk for det, alltid artig med tips til alternative løsninger!Smile

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2012 at 22:45
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Har du sett på vekselomskifterne til Humpyard? En kamerat har disse på anlegget sitt, de skal være enkle å montere og har fleksibel wire for tilkobling til vekselen. Jeg har også sett flere genialt enkle løsninger for polarisering av hjertestykket om det skulle være nødvendig.

Svein
Nå har jeg bestilt et sett på 2x, så nå er det bare å vente på pakke LOL
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2012 at 07:04
Spennende, du får holde oss oppdatert om hva du synes!Smile

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2012 at 23:27
Oppdatert 25/1 - sjekk først i tråden !
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2012 at 23:38
Oppdatert 31/1  - sjekk først i tråden !
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2012 at 23:19
Oppdatert 6/2 - sjekk først i tråden !
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2012 at 08:48
Oppdatert ! Se først i tråden !
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
Tjetland View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 10 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 221
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tjetland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2012 at 19:01
 Ser meget bra ut med de manuelle vekslingene!!! Ser du har brukt flydelerWink Kult!!
http://aalgaardbanens-venner.com/
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2012 at 21:36
Oppdatert ! Se først i tråden !
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
janingar View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 30 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote janingar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2012 at 10:27
Dette blir jo kjempebra Smile gleder meg  til jeg selv får tid og mulighet til å starte et lite prosjekt. Enn så lenge ligger modelljernbanen stuet bort i kasser Unhappy

Eneste jeg må kommentere er at det lokverkstedet virket  litt ruvende. Hadde sett for meg en noe mindre bygning som lokverksted, men nå skal det sies at jeg vet ikke hvordan en sånn bygning  faktisk ser ut.
Jan Ingar
Mitt galleri
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2012 at 23:16
Hei Jan Ingar !
Takk for tilbakemelding, håper du kommer i gang med et anlegg etter hvertWink
Det behøver ikke være så stort, og kanskje du finner en smart løsning slik at det kan stuves bort når det ikker er i bruk ?
 
På bildet kan det se ut som om verkstedet ser stort ut, men det er det ikke på anlegget.
Inne så er det stor traverskran og annet stort utstyr, så det må jo være litt takhøydeLOLLOL
 
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2012 at 23:17
Oppdatert ! Se først i tråden !
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
janingar View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 30 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote janingar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mai 2012 at 15:25
Originally posted by LokoJon LokoJon wrote:

Hei Jan Ingar !
Takk for tilbakemelding, håper du kommer i gang med et anlegg etter hvertWink
Det behøver ikke være så stort, og kanskje du finner en smart løsning slik at det kan stuves bort når det ikker er i bruk ?
 
På bildet kan det se ut som om verkstedet ser stort ut, men det er det ikke på anlegget.
Inne så er det stor traverskran og annet stort utstyr, så det må jo være litt takhøydeLOLLOL
 


Det kan hende det løsner litt fremover Smile x'en flytter ut nå og dermed frigjør det litt plass. Så fort jeg vet hvor jeg kommer til å få penger fra fremover, så tenkte jeg å lage en liten hobby-krok på soverommet hvor jeg kan drive med det uten at katta skal bli for nysgjerrig Tongue
Jan Ingar
Mitt galleri
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mai 2012 at 15:40
Blir spennende å se hva du får til !!
Ofte ikke så mye som skal til før man kan ha det gøy med hobbyen sinBig smile
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juni 2012 at 23:03
Oppdatert ! Se først i tråden !
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2012 at 23:24
Jonsvika Havn & Industri er Oppdatert ! Se først i tråden !
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.