MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - LNCP - kombinert utstyrsdekoder
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

LNCP - kombinert utstyrsdekoder

 Post Reply Post Reply
Author
lklende View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 79
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lklende Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: LNCP - kombinert utstyrsdekoder
    Posted: 08 januar 2012 at 09:47
Som nevnt i tråden for 'Sandnes stasjon som Fremomodul', har vi nå begynt å montere de elektroniske enhetene for styring av signaler, vekslere og spordetektering. Vi har valgt elektronikk levert av RR-Cirkits og hadde i første omgang deres Tower Controller TC64 til utprøving. Kvaliteten på den var det ingenting å si på, men det var ganske mye krøll for å få til styring av norske signaler. På Sandnes stasjon har vi ganske mange signalmaster, både vanlige og dverger. TC64 er tilpasset amerikanske signaler, og det finnes også en tilpassing til tyske signaler. Vi la fram problemet for RR-Cirkits våren 2011. De fortalte oss da om Loconet Control Point (LNCP) som var under utvikling. Vi valgte å vente på den, og etter et halvt år har vi nå endelig fått den i hus. Dette kommer vi nok til å fortelle mer om i tråden 'Sandnes stasjon som Fremomodul', men her tenkte jeg å dele erfaringer med mer tekniske detaljer beregnet på spesielt interesserte.

Det vi var mest spente på når LNCP-ene kom i hus, var om det var så enkelt å programmere norske signaler som det vi var blitt fortalt det skulle være. Manualen, som vi hadde lest på forhånd, var litt kryptisk på det området. Jeg kan med en gang si at vi ikke ble skuffet. Det er nærmest en drøm å få norske signaler til å fungere som de skal. Se video:
http://youtu.be/JBjeJ1dnDyE

Det eneste vi foreløpig kunne ønsket oss bedre, er selve manualen. For en så komplisert dekoder, er manualen litt for kortfattet. Men med litt prøving og feiling, har vi etterhvert funnet ut hvordan ting fungerer. 

Før jeg sier mer om det, så må jeg først nevne at programmering av en så omfattende dekoder som LNCP, ikke er egnet for programmering via trottle. Det bør gjøres med en PC. Ferdig rostermal finnes på open source programvaren JMRI DecoderPro fra og med versjon 2.14. 
Back to Top
lklende View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 79
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lklende Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2012 at 10:19
Som nevnt i melding over, var vi på Sandnes stasjon mest spent på styring av signaler. Det viste seg at manualen var vanskelig å bruke, og det ble til at vi laget en liten veileder for oss selv. I DecoderPro skal hvert mastaspekt programmeres med egen Loconet eller DCC adresse:

Programmering av LNCP

Hver LNCP kan håndtere maksimalt 16 signalmaster, der hver mast til enhver tid kan ha inntil fire lamper som lyser samtidig. Dette er avgrenset av at det maksimalt kan brukes 32 lamper. (Det er med andre ord bare mulig å få til 16 master dersom hver mast kun har 2 lamper). Hvert tilknyttingspunkt har en kode, f eks H1-L. Denne koden er kryptisk og virker lite logisk. Den er en blanding av koden brukt på tilleggskortene til TC64 for signaler og fargen på lampen i en type amerikanske signal. Vi fant det derfor nødvendig å lage vår egen veileder:

Signaltilkobling til LNCP

For det første, så er leder-nummereringen på IDC kontaktene Signal 1 og Signal 2 motsatt av det som viser på kortet. dvs at leder nr 10 er til venstre og leder nummer 1 helt til høyre. Leder nummer 1 og nummer 10 er to felles pluss-ledere isolert fra hverandre. Det vil si at hver enkelt av de andre lederne kan kobles til en lampe enten sammen med den ene av disse eller sammen med den andre, og gir da mulighet for styring av to forskjellige lamper individuelt. Dermed er det mulig med kortet å definere 32 lamper helt individuelt.

Når LNCP-en programmeres, defineres de ulike mastaspektene for hver mast. For eksempel viser øverste bilde ovenfor definering i DecoderPro av mastaspekt tilsvarende innkjørhovedsignal stop (dvs Signal 20ASignal 20A - Stopp)


Edited by lklende - 28 august 2013 at 15:07
Back to Top
Toko View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 april 2005
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Toko Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2012 at 21:38
Jeg er helt i startfasen på å sette meg litt inn i å bruke PC til å styre signaler og veksler og sporfelt på anlegget mitt.

Synes denne saken så veldig bra ut til dette men har noen spørsmål som noen kanskje kan svare på ?

Er det sånn at med en eller flere slike sammen med eventuelle mindre moduler er mulig å programere anlegget som i virkeligheten med alle forriglinger som brukes for å stille signaler, togveier osv?

Jeg har Lenz digitalstyring for lokene. Kan dette systemet brukes sammen med Lenz for eventuell styring av lokene og programering av dekodere via PC?

mvh
Tore 
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2012 at 22:35
kjempe stilig!!  Dette er helt klart noe å satse på om man skal ha mange signaler på en stasjon. 
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
lklende View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 79
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lklende Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2012 at 22:53
Originally posted by Toko Toko wrote:

Jeg er helt i startfasen på å sette meg litt inn i å bruke PC til å styre signaler og veksler og sporfelt på anlegget mitt.

Synes denne saken så veldig bra ut til dette men har noen spørsmål som noen kanskje kan svare på ?

Er det sånn at med en eller flere slike sammen med eventuelle mindre moduler er mulig å programere anlegget som i virkeligheten med alle forriglinger som brukes for å stille signaler, togveier osv?
SVAR: I prinsippet ja, men med noen forutsetningerr, blant annet det som er svar på neste spørsmål.

Originally posted by Toko Toko wrote:

JJeg har Lenz digitalstyring for lokene. Kan dette systemet brukes sammen med Lenz for eventuell styring av lokene og programering av dekodere via PC?
SVAR: Lenz støtter ikke Loconet standarden. De støtter en annen slik infrastruktur som heter Xpressnet. Det betyr at du i alle fall ikke vil kunne programmere LNCP i et Lenz system. LNCP kan, når den er ferdig programmert, fungere frittstående fra Loconet. Men da må du ha den koblet til et stillverk (brytere), og det hele blir ganske krøkkete. Sorry Ouch

Dersom du skal styre fra PC, må du koble LNCP til en Loconet infrastruktur, og du må ha et Loconet grensesnitt mellom PC og Loconet. I tilfelle du ikke kjenner til Loconet, så kan jeg kort si at det er et kablingssystem nesten som kablet PC-nettverk. Elektroniske komponeneter på anlegget kommuniserer med hverandre over Loconet i stedet for å gjøre det via skinnestrømmen, slik et ensidig DCC-system ofte gjør. Jeg kjenner ikke til noen skikkelig innføring i Loconet på norsk, men på engelsk finner du Digitrax sin egen dokumentasjon om Loconet her:

Men, når det er sagt, så finnes det jo mye bra å få tak i til ditt system også. For eksempel så kan i alle fall Lenz sin pensedekoder LS150 gjøre en del av det samme, og den kan også programmeres. Jeg vet ikke hvordan det er å få kjøpt slikt i Norge, men fra Tyskland er det lett tilgjengelig, men nok en del dyrere.

mvh Leif Kåre


Edited by lklende - 11 januar 2012 at 22:55
Back to Top
Toko View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 april 2005
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Toko Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2012 at 21:47
Takker for utfyllende svar!

Har lest litt i manualen til LNCP og forstår jeg det rett da hvis at det er sånn at man kan programere forigglinger på alt utstyr som er koblet inn på en eller flere LNCPer?

Planen min er forøvrig å ha stillverk på alle stasjoner og kun styre signaler og veksler med PC eller slike elektronikkenheter.

Men da kan jeg altså ikke bruke dette mot lokomotivene. Hva hvis jeg hadde hatt et system som støtter loconet-standarden. Hadde man da kunne lagt inn slik at styringselektronikk og lok snakket sammen slik at for eksempel rødlyspassering hadde kunnet blitt programert til å stoppe loket?

Jeg har sett litt på de enhetene som Lenz leverer men det vil jo koste langt mere å kjøpe disse enhetene når man får så "mye" som man får bare på en slik LNCP enhet! Bare en sporfeltmodul med 8 tilbakemeldinger koster jo 560 kroner, noe som er mere enn en LNCP vel!  

mvh
Tore
Back to Top
lklende View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 79
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lklende Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2012 at 20:54
Originally posted by Toko Toko wrote:

Takker for utfyllende svar!

Har lest litt i manualen til LNCP og forstår jeg det rett da hvis at det er sånn at man kan programere forigglinger på alt utstyr som er koblet inn på en eller flere LNCPer?
Svaret er ja, men innen visse begrensinger. Når det er sagt, så er mulighetene ganske omfattende, og overgår alt jeg kjenner til fra før av slike elektroniske enheter. Årsaken til det er nok at det er tatt i bruk indekserte CV-adresser, som gir muligheten for å mangedoble antallet CV-verdier til programmering av enheten.
 
Originally posted by Toko Toko wrote:

Planen min er forøvrig å ha stillverk på alle stasjoner og kun styre signaler og veksler med PC eller slike elektronikkenheter.

Men da kan jeg altså ikke bruke dette mot lokomotivene. Hva hvis jeg hadde hatt et system som støtter loconet-standarden. Hadde man da kunne lagt inn slik at styringselektronikk og lok snakket sammen slik at for eksempel rødlyspassering hadde kunnet blitt programert til å stoppe loket?
Når det gjelder å få et lok til automatisk å stoppe for rødt lys ved at lok og styringselektronikk snakker sammen, så er ikke LNCP nok for å få dette til, hverken med Loconet eller med andre systemer. Da må du invistere i noe tilleggselektornikk som kan avlese lokomotiv dekoderens adresse på det aktuelle sporfeltet som detekteres.  De mest vanlige standardene for dette er:
2. Railcom fra arbeidsgruppe bestående av dekoderprodusentene ESU, Kühn, Lenz und Tams (spesifikasjon) 
3. Lissy fra Uhlenbrock (beskrivelse på tysk :-(  )
Både Transponding og Lissy fungerer sammen med Loconet. 
Railcom er støttet av mange andre store: Fleischmann, Roco, Zimo, Hornby osv.

Lissy er nok det som er enklest å sette opp, med infrarøde sendere og mottakere, og faller relativt rimelig ut i kostnader. Et sett med alt du trenger for å komme i gang med første lok koster ca 70€. Kostnader for videre utbygging er relativt enda rimeligere. Årsaken til at det er enklere, er først og fremst på grunn av at det ikke er nødvendig å fraisolere sporfelt. Det plasseres ganske enkelt infrarødmottagere mellom to sviller på de stedene der detektering ønskes. Men så er det litt mer arbeid med å plasere infrarødsendere på lokomotivene. Men etterhvert kommer det rullende materiell med ferdig montert sendere. Og i så måte er koplinger levert av T4T svært interessante. På Sandnes stasjon vil et godstog og et skiftelok være utstyrt med dekodere og koplinger fra T4T. Se video fra testing på et enkelt testanlegg.

Railcom er videreutviklet til RailcomPlus av ESU, men Lenz og ESU er sammen om patenten. Forleøpig er det kommet lite utsyr for dette. Styringssentraler og dekodere er forberedt for RailcomPlus, men så langt er det RailCom som er tilgjengelig med alle nødvendige komponenter. Årsaken til det ligger nok i at Zimo, Roco og Fleischmann har trukket seg fra å støtte RailComPlus standarden (se aller siste side i Zimo Newsletter April 2011. Dermed henger det nok i en tynn tråd om det i det hele tatt blir noe av RailComPlus.

Transponding levert av Digitrax vil jeg anta er det mest overelevelsesdyktige. Det har eksistert i mange år, og er utbredt brukt over hele USA og i store deler av verden elles. Men det er nok det mest kompliserte å sette opp.

Originally posted by Toko Toko wrote:

Jeg har sett litt på de enhetene som Lenz leverer men det vil jo koste langt mere å kjøpe disse enhetene når man får så "mye" som man får bare på en slik LNCP enhet! Bare en sporfeltmodul med 8 tilbakemeldinger koster jo 560 kroner, noe som er mere enn en LNCP vel!  

mvh
Tore

Ja, og spørsmålet er om det er veldig viktig for deg at et lok skal stanse på egenhånd foran rødt lys. Det du i alle fall svært enkelt kan få til med LNCP, er automatisk riving av signal

mvh Leif Kåre


Edited by lklende - 06 mai 2012 at 07:37
Back to Top
Toko View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 april 2005
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Toko Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2012 at 22:59
Takk igjen for meget utfyllende svar.

Det er ikke så viktig med rødlysstopp, det er underliggende i forhold til styring av signaler og veksler.

Har forøvrig hatt litt direkte kontakt med leverandøren med noen spørsmål. Kjapp og bra svar har jeg fått på det jeg har spurt om.

Det eneste minuset jeg ser med denne saken er at det er litt få innganger på den. Hvis man skal stille togveier og eventuelt kjøre veksler separat blir det lite med 8 innganger pr. kort. Burde vært minst det dobbelte!
Men dette kan løses på andre måter ifølge leverandøren, feks TC-64 som du nevnte dere hadde prøvd.

Skal man ha stillverk etter norsk type kreves det endel innganger.

mvh
Tore
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2012 at 10:12
For stillverk ser det ut til at denne:
http://www.cmlelectronics.co.uk/index.php?option=com_content&view=article&id=84&Itemid=90
er midt i blinken. Har ikke prøvd den selv, men vurderer det sterkt.

MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.