MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Med Iphone i togkjelleren
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Med Iphone i togkjelleren

 Post Reply Post Reply
Author
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Med Iphone i togkjelleren
    Posted: 04 januar 2012 at 22:26
Artig i togkjelleren i kveld, nå kjører jeg togene fra min Iphone.Smile Her er litt erfaringer:

Jeg har Lenz DCC i kjelleren. Til å ta ibruk Iphone trengte jeg Lenz nye 23151 nettverksadapter, en gammel trådløs ruter, samt gratisversjon av appen Touchcab.

Trodde først at 23151 var et trådløst adapter, slik at jeg kunne bruke det vanlige trådløse datanettverket i heimen. Så enkelt var det ikke. 23151 kan bare kobles til ruter/datanettverk med ethernet kabel.

Fant derfor fram en gammel ruter fra elektronikkassa og tok med i kjelleren, satte opp et nytt trådløst nettverk (som ikke trenger å kobles til Internet) og koblet til 23151. Uheldigvis hadde ikke ruteren samme IP-adresseområde (subnet) som 23151 har fra fabrikk, alltid plunder å endre ruterinnstillingene.

Fortalte Iphone om det nye nettet, startet Touchcab, meldte inn IP-adressen til 23151, og da var jeg i farta. Smile

Kjørefølelesen er bare nydelig, styrer alt med tommelen. Likte umiddelbart grensesnittet, god Iphoneklasse, bør oppleves Wink.

Lokadressene leses ut fra lokstabelen i Lenz-centralen, de kan p.t ikke legges inn direkte fra Touchcab. Appen lar meg heller ikke legge inn egne, fullverdige navn og nummer på lokomotivene. Begge "manglene" blir rettet opp i neste oppgradering, i følge Touchcabs hjemmesider

Fullversjonen av Touchcab styrer veksler m.m, gratisversjonen styrer bare lokomotiver. Hvilket er hva jeg bruker DCC til.

Det var i grunnen bare det som manglet; å styre togene fra mobilen.

Og - Touchcab har ingen planer om å lage en Android-versjon...





Edited by Terje Storjord - 04 januar 2012 at 22:44
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
smholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote smholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2012 at 23:16
Kult.
 
Vi gjorde det samme med JMRI og IPhone under siste ZMOD-treff. Jeg har også testet det hjemme på eget anlegg og det fungerer veldig bra. Morsom følelse. Her er en video fra treffet hvor det er litt også med IPhone: ZMOD action


Edited by smholt - 04 januar 2012 at 23:18
mvh,
Svein-Martin Holt
platelayer - facebook
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2012 at 13:25
Originally posted by Terje Storjord Terje Storjord wrote:

Artig i togkjelleren i kveld, nå kjører jeg togene fra min Iphone.Smile
Og - Touchcab har ingen planer om å lage en Android-versjon...


Hyggelig du koser deg, så lenge eplegleden varer Tongue
se dagens Fagprat (5.jan 2012)!

Nei, vi som bruker Android klarer oss da fint med JMRI og gratisappen EngineDriver.
Denne funker fint. Ja, så bra at jeg neimen ikke er sikker på om man trenger Digitrax Duplex-systemet.

Men det finnes også andre apper for apple: WiThrottle.

Midt i all mer eller mindre godslig "systemkrangel" må vi ikke glemme at MJ er gøy.
Og det er jo det du har, Terje. Flott du deler med oss

Godt nytt MJ-år til alle
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2012 at 18:26
Svein-M: Stilig, vellaget video  Smile  Blir nysgjerrig på oppsettet du/dere bruker/te. Hvilken DCC-styring? Står det tilkoblet en PC med JMRI som fjernstyres fra telefonen, eller styrer dere med bare Iphone?

Koblet en PC med JMRI til anlegget mitt for noen år siden, syntes det ble ustabilt og lite kjørefølsomt, ble lite brukt. Med et bedre nettadapter går det muligens bedre nå. Må nok teste på nytt.

Knut: Godt Nyttår til deg også! Herlig Fagprat-lenke. Gleder meg over mine epledingser, men er ikke frelst og har ikke konvertert, gjør fortsatt alt ordentlig datarbeid på en hjemmesnekret PC. Står støtt i PC-statskirka, men deltar gjerne når frimenigheter finner på noe fancyWink

Har du Android og Digitrax DCC i fart hjemme? Hvordan er det/skal det koblet/s?


Edited by Terje Storjord - 05 januar 2012 at 18:27
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2012 at 19:32
Terje,
Jeg har bare gjort noen forsøk både med Android og venner med iPhone/iPad.

Jeg har Digitrax Zephyr (DCS50)
overgang mellom LocoNet og PC skjer med Locobuffer USB.
PC er koblet til nett via min vanlige trådløse router.

Nå er det et år siden jeg prøvde sist.
Og går vel litt før jeg får prøvd igjen.
Men har slitt noen ganger med å få satt opp dette riktig.
Sist gang vi prøvde, funket det med min sønns nettbook med win7, men ikke min gamle.
Nå har jeg satt opp en gammel pc nede ved togrommet, men med win 7, så jeg skal forsøke etterhvert.
Men som du vet, ting tar tid her i gården, dessverre.....
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
smholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote smholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2012 at 19:34
Originally posted by Terje Storjord Terje Storjord wrote:

Svein-M: Stilig, vellaget video  Smile  Blir nysgjerrig på oppsettet du/dere bruker/te. Hvilken DCC-styring? Står det tilkoblet en PC med JMRI som fjernstyres fra telefonen, eller styrer dere med bare Iphone?

Koblet en PC med JMRI til anlegget mitt for noen år siden, syntes det ble ustabilt og lite kjørefølsomt, ble lite brukt. Med et bedre nettadapter går det muligens bedre nå. Må nok teste på nytt.
Vi brukte en NCE PowerCab med tilhørende USB-adapter, 2 stk koblet sammen så en var slave, en liten bærbar PC med JMRI og en trådløs ruter og IPhone WinTrottle. Ingen hadde Andriod telefon akkurat da, men det finnes også for nedlasting. Vi brukte bare DecoderPro for å kjøre lokene i tillegg til et par IPhones.
Hjemme har jeg testet med det samme og også koblet til vanlige velseldekodere og fått det til å spille greit. Har også laget stillverket med PanelPro, med autmatisk setting av togveier, etc. Masse spennende og forske ut, men jeg må får tak i noen flere dekodere, men regner med at jeg lager stillverk på PC'en istedenfor å bygge et stillverk med brytere.
Sjekk link til en liten beskrivelse på sidene mine: JMRI på platelayer. Får se om jeg kan få laget noe mer spesifikt etterhvert. Har også sett mye på CTC-paneler og laget noe der også. Spennende.
mvh,
Svein-Martin Holt
platelayer - facebook
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2012 at 20:42
Originally posted by KnuT KnuT wrote:


Originally posted by Terje Storjord Terje Storjord wrote:



Artig i togkjelleren i kveld, nå kjører jeg togene fra min Iphone.Smile Og - Touchcab har ingen planer om å lage en Android-versjon...

Hyggelig du koser deg, så lenge eplegleden varer Tonguese dagens Fagprat (5.jan 2012)!Nei, vi som bruker Android klarer oss da fint med JMRI og gratisappen EngineDriver.Denne funker fint. Ja, så bra at jeg neimen ikke er sikker på om man trenger Digitrax Duplex-systemet.Men det finnes også andre apper for apple: WiThrottle.Midt i all mer eller mindre godslig "systemkrangel" må vi ikke glemme at MJ er gøy.Og det er jo det du har, Terje. Flott du deler med ossGodt nytt MJ-år til alle


Du verden, Knut. Om vi ikke hadde nok med AC-DC, skulle vi altså ha en diskusjon om epler og andre operative frukter på dette forumet .

Takk for hovedbudskapet ditt; nemlig at MJ er gøy (uansett hvilket strømsystem, skala, digitalsystem, operativsystem etc vi velger ut i fra ulike preferanser og forutsetninger).

Takk til Terje som har startet denne tråden. Jeg gleder meg til å prøve iPhone, JMRI, Digitrax Zephyr og Laptop med Windows XP til å styre noen lokomotivet og motorvogner på et kort prøvespor om kort tid

Edited by Morten Jacobsen - 05 januar 2012 at 20:43
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2012 at 07:47
Grundige gjennomganger, Svein-M og Knut :-) Blir jo helt nødt til å prøve ut JMRI nå.

Men, dere har en PC som hjerne, om ikke hjerte, i oppkoblingene. Jeg klarer meg altså uten datamaskin, og det er det Lenz nye nettverksadapter som sørger for, såvidt jeg forstår.  Leste et eller annet sted at konkurrentene er ventet å komme med tilsvarende, men per nu er det visst bare Lenz og Touchcab som har fått fjernet PCen og kun baserer seg på datakraften i telefonen.

Har aldri tatt/hatt tid/ork til å sette opp en permanent tilkobling datamaskinen og DCC-styringen, kanskje derfor jeg synes det var veldig greit å slippe unna PCen i togrommet.

Værsågod, Morten, og velkommen i telefongjengen: Jeg startet tråden av den enkle grunnen at det hjertet er fyllt av renner tastaturet over med. Synes det er et greit prinsipp også på (vel) seriøse MJ-forum, dvs å fortelle om det man har det artig med. Jeg blir stadig mindre egenbygger og stadig mer tilhenger av out-of-the-box modeller, da blir det mer tid tid til å gjøre det som er gøy for meg: Å få teknikken til å virke.
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
smholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote smholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2012 at 13:21
Originally posted by Terje Storjord Terje Storjord wrote:

Grundige gjennomganger, Svein-M og Knut :-) Blir jo helt nødt til å prøve ut JMRI nå.

--------
Har aldri tatt/hatt tid/ork til å sette opp en permanent tilkobling datamaskinen og DCC-styringen, kanskje derfor jeg synes det var veldig greit å slippe unna PCen i togrommet.
Greier du deg virkelig uten det på togrommet? Smile
Jeg planlegger å bruke maskinen til flere ting, bl. istedenfor å bygge stillverk fysisk, samt ha nen videokameraer for overvåkning på skjulte steder. Lys i rommet og lyd skal vel også inn, ++++ Time will show.Tongue
mvh,
Svein-Martin Holt
platelayer - facebook
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2012 at 13:57
Originally posted by Terje Storjord Terje Storjord wrote:

Grundige gjennomganger, Svein-M og Knut :-) Blir jo helt nødt til å prøve ut JMRI nå.

Men, dere har en PC som hjerne, om ikke hjerte, i oppkoblingene. Jeg klarer meg altså uten datamaskin, og det er det Lenz nye nettverksadapter som sørger for, såvidt jeg forstår.  Leste et eller annet sted at konkurrentene er ventet å komme med tilsvarende, men per nu er det visst bare Lenz og Touchcab som har fått fjernet PCen og kun baserer seg på datakraften i telefonen.


Digitrax er visst i gang med å utvikle en tilsvarende enhet for direkte kobling mellom LocoNet og WLAN.
MRH filmet Digitrax User Forum på NMRA-konferansen sist sommer.
På video 3 tror jeg denne blir omtalt.
Mener også at jeg har sett noe om dette på Digitraxgruppa på Yahoo og muligens også på MRHs forum.

Min PC bruker jeg forøvrig også som musikkserver, dvs foreløpig bare som det, men skal legge inn JMRI om ikke alt for lenge, håper jeg. Må bare rydde togrommet først Embarrassed
(Noen som har lest Tony Koesters kommentar om at et MJ-anlegg er verdens største hylle?)

Et lite PS om MRH og DCC: Bruce Petrarca er siden novembernummeret fast spaltist om DCC.
Bruce bygde opp LichtfieldStation til å bli en av verdens største forhandlere av DCC. Han har mye å bidra med. Det kan være verdt å ta en titt på det han skriver. 
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2012 at 15:15
Jo, jeg har klart meg uten PC der nede. Stillverkene mine er ferdig laget og koblet, og sånn helautomatisk styring med tilbakemelding og slikt blir det nok ikke før på neste anlegg. Musikken streamer jeg fra nettet, tør ikke si hva jeg bruker til det...

Må lese mer MRH nå, skjønner jeg, Knut. Har handlet litt hos dem, trivelige folk etter epostene å dømme.

Men nå tar jeg med lim, filer og et helanalogt husbyggesett og drar på hytta. God helg!


Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.