MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Modelljernbanemessen i Bergen 2005
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Modelljernbanemessen i Bergen 2005

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2005 at 17:19
Originally posted by eika eika wrote:

Bare et lite tankekors:

En hver messearrangør er avhengig av en god del medhjelpere for å få en messe til å la seg gjennomføre. Helgen som var hadde jeg 20 mann i arbeide for å avvikle "modellmessen" i solberghallen. Hvor mange NJK Bergen bruker under sin messe vet jeg ikke, men det som blir situasjonen er at om man ikke har nok medlemmer som sier ja til å stille opp så hjelper det lite om klubben som helhet vil lage messe.

Overført til vår egen messe kan det sies slik (som et tenkt eksempel:) Om 4-5 av klubbens medlemmer kommer til meg og sier at "dersom MjF får stille med stand på messen vår, så vil ikke jeg være med og jobbe for deg under messen"
Hva skal jeg gjøre da?? Jeg har jo ikke lyst til å nekte MjF standplass, men jeg klarer heller ikke avvikle messen uten hjelp fra disse 4-5 personene. Altså står valget mellom å droppe hele messen, eller å droppe MjF.

Om det er noe slikt som har skjedd i Bergen så blir det for det første helt feil å kritisere NJK Bergen for meninger og hendelser og avgjørelser, for de er bare en konsekvens av enkeltpersoners instilling. Det gjelder å ta ballen og ikke spilleren.

NJK Bergen kunne jo droppet hele messen, men hva hadde egentlig hobbyen vår hatt å tjene på det?? Hobbyen vår kjemper i motvind, og vi trenger all den oppmerksomhet og reklame hobbyen kan få. Da setter hvertfall jeg pris på at arrangøren tross alt velger å ikke droppe hele greia. Sverre Ødegaard holdt en glimrende tale om akkurat dette under middagen etter messen i Drammen lørdag; det er uhyre viktig for hobbyen med flest mulig messer, og selv om noen sikkert er uenige i det standpunktet enkeltpersoner kanskje har tatt så blir det for dumt at hele messen og arrangøren skal få lide for det.

Eirik

 

Men er man tjent med at en stenges ute?

Det er en messe og ikke privat opplegg. Skal man ha lov til stenge noen ute skal det sendes ut innbydelsen til forhandlere og publikum. Da kan ikke Nmj si noe på det. Men kan alle komme og det ikke sendes ut innbydelse til publikum så er det åpent for alle. Og kan da ikke nekte en å stille ut. Tro Njk Bergen hadde fått problemer,hvis Nmj hadde satt Advokat på saken.

Og det er på tide Nmj,Bmj,Njk og Heljan får lagt problemene bak seg. Kan skape problemer med Nmj å få solgt norske norske modeller og det er ikke mj-norge tjent med. Nmj er avhening av å få solgt modeller slik at de skal lage flere modeller til det norske markedet. 

A matter of life and death
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2005 at 17:42
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Men er man tjent med at en stenges ute?

I dette tenkte tilfellet: ja!

Jeg tror ikke du leste Eiriks innlegg godt nok Lars. Om det i et tenkt tilfelle er slik at 4-5 personer fra Bergens-miljøet ikke vil hjelpe til å arrangere om NMJ kommer, da blir det ikke messe i det hele tatt. Da må man altså ta et stygt valg mellom å holde messen som planlagt uten NMJ, eller rett og slett avlyse hele greia.

Det beste for hele miljøet vil selvsagt være at alle samarbeider, så vi får inderlig håpe at det kan skje i fremtiden.

Hilsen  Kjetil

Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2005 at 19:12
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Kan skape problemer med Nmj å få solgt norske norske modeller og det er ikke mj-norge tjent med. Nmj er avhening av å få solgt modeller slik at de skal lage flere modeller til det norske markedet. 

Bergensmiljøet mener at NMJ prøvde å ødelgge et salg for en av dem. Hvorfor skal da Bergensmiljøet bidra til at NMJ selger mer?

 

 



Edited by J-I Hansen
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2005 at 22:36

Jeg forstår tankene til både Næss & Hansen.

 

 

 

A matter of life and death
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2005 at 23:02

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Det er en messe og ikke privat opplegg. Skal man ha lov til stenge noen ute skal det sendes ut innbydelsen til forhandlere og publikum. Da kan ikke Nmj si noe på det. Men kan alle komme og det ikke sendes ut innbydelse til publikum så er det åpent for alle. Og kan da ikke nekte en å stille ut. Tro Njk Bergen hadde fått problemer,hvis Nmj hadde satt Advokat på saken.

Nei Lars... det står da jaggu enhver arrangør fritt og anta eller forkaste de utstillere man måtte ønske. Om NJK salgsavdelingen bestiller en stand på 15 meter på modellmessen så er da jeg i min fulle rett til å sende svar tilbake at "jeg beklager, men på grunn av stor etterspørsel så har jeg bare 5 meter og tilby" Eller om en person ønsker å stille med Z anlegget sitt så kan jeg si at "dessverre, jeg har allerede 5 Z anlegg, men jeg skal sette deg opp slik at du får invitasjon til neste messe"

Forøvrig skjer jo dette akkurat slik du selv sier da... Det blir sendt ut invitasjon til de forhandlere Bergensgutta ønsker, og det blir sendt ut invitasjon til publikum gjennom annonser etc. Så ut fra hva du selv skrev da, så er jo da lov og stenge noen ute da...Du skrev jo det:

Quote Skal man ha lov til stenge noen ute skal det sendes ut innbydelsen til forhandlere og publikum


En messe består av akkurat de utstillere som arrangøren ønsker å invitere, og i sin tur svarer bekreftende, eller melder seg på. Kan du vise meg hvilke lover du mener blir brutt om ikke en arrangør skal få styre sin egen messe?

Quote Og det er på tide Nmj,Bmj,Njk og Heljan får lagt problemene bak seg. Kan skape problemer med Nmj å få solgt norske norske modeller og det er ikke mj-norge tjent med. Nmj er avhening av å få solgt modeller slik at de skal lage flere modeller til det norske markedet.

Nå er det vel faktisk slik Lars, at NMJ er ikke alene om å få produsert norske modeller, så rent praktisk tror jeg det betyr minimalt for norske mj-fans hvorvidt nmj selger eller ikke, for produserer ikke de modellene så finnes det alltids en annen som forsøker seg. Se bare på alt det Agder modellteknikk har fått til, og ikke minst Di4 fra Hobbytrade som jeg tror har sådd grunnlaget for mange norske modeller derfra.

Så uten å ta stilling til selve saken så er den påstanden du kommer med her bare ren skrekkpropaganda uten noen større praktisk holdbarhet.

Eirik

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 oktober 2005 at 00:31

Har fått den servert av kommunen i forbidelse med arangering av konserter, da jeg selv spilt i band i mange år. Og det er ikke skrekkproganda.

Men hvilken lov kommunen brukte vet jeg desverre ikke.

A matter of life and death
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 oktober 2005 at 00:47
Originally posted by et et wrote:

Arendal FREMO-klubb viser 60tallet i modellkjører rutetabell


Sånn til allmenn orientering:
Det er ikke "Arendal FREMO-klubb" som stiller ut et FREMO-anlegg. (Denne klubben eksisterer ikke. Antar han mener Arendal MJ-klubb)

Det er FREMO-Norge som er ansvarlig for denne standen.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
et View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 05 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote et Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 oktober 2005 at 10:50

Modelljernbane-messen i Bergen blir Norges største noen gang!

Vi må denne gang  ta i bruk hele "løpebanen" for å få plass til allt

som vi ønsker å vise.

Her vil du kunne oppleve ti -10. forskjellige levende modelltog-annlegg i scala fra 1:160 til 1:22,5.

Takk til Dag Cato! Det er FREMO-Norge som kommer

Modelljernbanemessen i Bergen sin hovedmålgruppe er

folk flest!

Norsk Jernbaneklubb Bergen ønsker å vise det brede lag av befolkningen  vår rike hobby modelljernbane. 

Samtlige styremedlemmer i NJK lokalavdeling Bergenmodelljernbanegruppen står bak de prioriteringer som er lagt til grunn ved invitasjon av Utstillere til Bergensmessen i år som tidligere år.

 

Vennlig hilsen Erik Thorsen.

 

 

 

Vennlig hilsen
Back to Top
midnight View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1145
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote midnight Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 oktober 2005 at 17:36

Originally posted by et et wrote:

Samtlige styremedlemmer i NJK lokalavdeling Bergenmodelljernbanegruppen står bak de prioriteringer som er lagt til grunn ved invitasjon av Utstillere til Bergensmessen i år som tidligere år

Helt enig i at det må være opp til arrangøren å bestemme hvem man vil invitere, men det er nå likevel noe merkelig at man ikke inviterer "hvemsomhelst" til en slik messe da... vi er nå ikke flere i denne hobbyen enn at alle burde få plass og kunne stå side om side med hverandre...

Men problemene stopper ikke der...

I TMJK ønsker vi å la alle som VIL komme å ha stand på våre messer, men da vi arrangerte messe sist vinter fikk jeg høre at vi ikke kunne la "den utstilleren" komme for da ville ikke "den andre utstilleren" komme etc... Så for at vi skal unngå problemer må vi altså ha en liste over hvilke utstillere som liker hvem og hvilke som overhodet ikke tåler trynet på hverandre... Kanskje NiM kan bidra med en slik liste siden dere jo er fullstendig nøytrale...  



Edited by midnight
Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 oktober 2005 at 17:51

Og det kan virke som at Bmj holder seg unna østlandet fordi Nmj kommer på messene her. Og det er like synd som at Nmj ikke får komme til Bergen.

Og så lenge man handler hos Bmj støtter man også Heljan som er like mye skyld i saken som Nmj. Mulig at Bergenserene overser det. Og jeg tro Bjm hadde solgt flere spesialmodeller av DI3 ved å komme på messene på Østlandet.

Hvis Njk-Bergen sa: sorry Finn hadde du spurt ei uke føre så hadde du fått plass, men Vestfold modelljernbane import tok den siste ledige plassen i går kveld. Så det er stor forskjell på dette og bevist stenge en ute.

Og Njk sentralt stiller seg bak dette også. Ut fra det jeg hørte av Lillehagen som den gangen satt i styret.



Edited by Wickerman
A matter of life and death
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 oktober 2005 at 17:52
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Og det kan virke som at Bmj holder seg unna østlandet fordi Nmj kommer på messene her. Og det er like synd som at Nmj ikke får komme til Bergen.

Og så lenge man handler hos Bmj støtter man også Heljan som er like mye skyld i saken som Nmj. Mulig at Bergenserene overser det. Og jeg tro Bmj hadde solgt flere spesialmodeller av DI3 ved å komme på messene på Østlandet.

A matter of life and death
Back to Top
NiM View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 06 april 2005
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote NiM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 oktober 2005 at 18:09
Originally posted by midnight midnight wrote:

... Kanskje NiM kan bidra med en slik liste siden dere jo er fullstendig nøytrale...  

Den lista finnes selvfølgelig allerede, .. men kun til internt bruk: for å få fram de største gapskrattene på møtene ...

Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 oktober 2005 at 20:42

Originally posted by midnight midnight wrote:

I TMJK ønsker vi å la alle som VIL komme å ha stand på våre messer, men da vi arrangerte messe sist vinter fikk jeg høre at vi ikke kunne la "den utstilleren" komme for da ville ikke "den andre utstilleren" komme etc... 

Vet ikke hvem som har påstått noe slikt, men det vil jeg vel tro er bare sprøyt...

Har hvertfall aldri fått slike tilbakemeldinger fra utstillere på modellmessen, og ikke kan jeg se at det er noen som bevisst holder seg borte heller. Det eneste som er ganske logisk er at du ikke plasserer utstillere som selger nogenlunde samme produkter helt inntill hverandre. De må spres litt.

Konklusjonen er egentlig grei om dere vil arrangere messe: Inviter alle dere har lyst til å invitere, så blir det opp til hver enkelt utstiller om de ønsker å delta.

Og Lars B: Det koster faktisk ganske mye for en forhandler å komme seg til/fra/på en slik messe, og for et lite spesialfirma er det ikke sikkert det er økonomisk forsvarlig å reise lange strekninger for å delta på en messe. Særlig når det finnes andre messer mye nærmere hvor "entusiastene" likevel dukker opp. Du skal jo f.eks. selv reise til Bergen så vidt jeg vet, så hvorfor skal da BMJ komme til østlandet for å selge Di3 til deg?

Eirik 

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 oktober 2005 at 22:35

Jeg tenkte ikke på meg selv, men det er kan tenkes at andre vill se modellene som er forhindret fra å dra over.

Og jeg kjøper ikke en modell uten at jeg har sett den føre(untakk er Di4 fordi jeg hae Dbs Me-loket fra tidligere og viste hva firmaet står for). Det tok lang tid føre jeg kjøre de 3 Bmj utgavene. Hobbytrain fikk de inn en god stund etter at Bmj hadde fått modellene. Og da var jeg i Drammen og kjøpte de.

Modellcompagniet selger de 3 opprinnlige versjonene til Bmj. Og skal ta inn Nmj/Heljan også med tiden.

 



Edited by Wickerman
A matter of life and death
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2005 at 17:44
Eika skriver: "Kan du vise meg hvilke lover du mener blir brutt om ikke en arrangør skal få styre sin egen messe?"

Tror dessverre at NJK Bergen og Bmj med sin utestenging av NMJ bryter forbudet om konkurransebegrensende samarbeid i konkurranselovens paragraf 10.

Nå er det slett ikke synd på NMJ. Måten man i kompaniskap med Heljan skviset BMJ innebar etter mitt skjønn flere brudd på konkurranseloven. Prisdumping, utilbørlig bruk av markedsmakt bl.a. Og denne skvisen var økonomisk langt alvorligere enn noen dagers salg på en messe.

Som man reder så ligger man...

Så gode Eirik, det er nok ikke slik at en messearrangør kan invitere helt og holdent etter eget hode. Hvis messen er stor (dominerende) og de fleste butikker i bransjen er tilstede, da er det faktisk forbudt å nekte noen butikker adgang.  Den politiske begrunnelser er å sikre sunn konkurranse til forbrukernes og samfunnets beste.

Og som stor arrangør har vel Horten MJklubb en klar og gjennomtenkt holdning om at absolutt alle seriøse i bransjen er velkommen? Eller styrer dere virkelig invitasjonene...

Mvh

Terje S


Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2005 at 18:39

Nå er jeg selv med på messen i Bergen, og egentlig aldri protestert mot hva styret i NJK/Bergen mener om denne saken. De har nok sin grunn til hvorfor de ikke vil ha med NMJ, og de må de få lov til.

Jeg har heller aldri latt meg engasjere meg så fælt i denne saken HER PÅ FORUMET, fordi jeg mener det her bare de samme som roter rundt i grøten hele tia, og jeg har heller aldri vært berørt av hva saken anngår helt frem til nå.

Når Knut Moe forteller meg at det er noe galt med meg fordi jeg er med å arrengere en messe som MJ hobbyen vår tjener på så synes jeg det blir for drøyt, greit ikke noe problem å svelge en kamel. Men når jeg attpåtil får en mail i dag som er sendt ut til alle NMJ kunder der de oppfordrer alle til å boikotte messen i Bergen og gir 10%(på superline og topline modellene) til alle som heller kommer til Butikken deres i Bergen istede(og til Strømmen), da synes jeg de begynner å oppføre seg barnslig.

Jeg mente faktisk en stund her at NMJ burde kanskje få invitasjon til neste års messe, men nå vet jeg iallefall hva jeg mener om den saken. Snakk om å ødlegge for seg selv. 



Edited by SveinR
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2005 at 19:32
Er du seriøs? Har NMJ sendt ut en slik mail om boikotting? Det er det mest useriøse jeg har hørt om noen gang!
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
gunwes View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 70
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote gunwes Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2005 at 19:38

Originally posted by Terje Storjord Terje Storjord wrote:

Eika skriver: "Tror dessverre at NJK Bergen og Bmj med sin utestenging av NMJ bryter forbudet om konkurransebegrensende samarbeid i konkurranselovens paragraf 10."

Er du sikker på det der, Terje? Konkurranseloven regulerer virksomhet mellom private og offentlige foretak (paragraf 1).

Er NJK Bergen et foretak? Pr definisjon skal et foretak drive privat eller offentlig ervervsvirksomhet (samme paragraf). Jeg tror ikke inntekter som har til hensikt å sikre foreningsdrift kommer inn der.

Gunnar

 

gw
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2005 at 20:07

Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Er du seriøs? Har NMJ sendt ut en slik mail om boikotting? Det er det mest useriøse jeg har hørt om noen gang!

Nå skal ikke jeg kaste meg ut i denne elendigheten med å si hvem som er "best". Men hvis det er samme mail jeg har fått i dag så ber ikke NMJ oss om å boikotte messen i Bergen, men å protestere ovenfor NJK avd. Bergen mot boikotten av NMJ.

Arne

Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2005 at 21:02
Originally posted by aha aha wrote:

Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Er du seriøs? Har NMJ sendt ut en slik mail om boikotting? Det er det mest useriøse jeg har hørt om noen gang!

Nå skal ikke jeg kaste meg ut i denne elendigheten med å si hvem som er "best". Men hvis det er samme mail jeg har fått i dag så ber ikke NMJ oss om å boikotte messen i Bergen, men å protestere ovenfor NJK avd. Bergen mot boikotten av NMJ.

Arne

Hvis NMJ oppfordrer til boikott er det veldig alvorlig. Hvis de ber folk protestere mot boikotten blir saken noe annerledes. Men jeg er litt i tvil om det er riktig å dra med kundene i denne konflikten.

Er mailen lik teksten NMJ har lagt ut på sine sider? http://shop.nmj.no/newsdesk_info.php?newsdesk_id=16 

Hilsen,
Laurenz

Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2005 at 22:15

Nå oppfordrer ikke NMJ noen å boikotte messen i Bergen. De gir et messetilbud på 10% på mange varer, til alle, for på den måten å protestere mot boikotten av NMJ.

De oppfordrer også alle til å protestere mot en slik boikott av NMJ. De oppfordrer ingen å boikotte selve messen.

Hvordan den enkelte ønsker å protestere får være opp til vær enkelt.

Selv synes jeg denne boikotten av NMJ er noe underlig. De er jo en av de store på MJ og utvikling av norske modeller. De hører absolutt hjemme på en slik messe for at den skal bli så komplett som mulig.

Det er selvfølgelig mange andre som leverer flotte norske modeller, og bra er det, men NMJ har vel vært den viktigste i mange år.

At man ønsker å markere sitt syn på noe som man mener er blitt gjordt feil i denne saken med BMJ er greit, men ikke i så mange år etter en slik hendelse. Jeg tror mange Bergensere og tilreisende hadde ønsket NMJ på denne messen, slik at de kunne fått sett på deres modeller uten å måtte dra til Strømmen.

Jeg tror at boikotten burde oppheves og la den enkelte MJ`er få avgjøre hvordan de vil forholde seg til NMJ på messen.

 

Vidar Andreassen

MVH

VA
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2005 at 22:19

Hei!

Jeg har også mottatt den omtalte e-mail fra NMJ, og der står det ikke at de oppfordrer til boikott.

Nå er det på tide å bli litt seriøs på dette forum, og ikke drive med slik løgn, drittkasting og ryktespredning!

Hilsen, Tom

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2005 at 22:33

Trodde det bare var Nmj som var Boikottet, men nmj skiver at Hobbyland er det også, men de har ikke noe med Bmj å gjøre siden de selger Rc og er en uavhenning butikk som har andre eiere. Men det er vell nok med at de deler lokaler med Nmj.

Så d er det en hobbykjede med 3 butikker og Nmj som er boikottet hvis dette er tilfelle som nmj skriver.

Og det er vanlig med messetilbud når det er messetid. Og det er butikker som har hatt tilbud både i butikken og på messa. SÅ det er ikke uvanlig.

Og siden butikken som var i Bergen gikk konkurs burde de støtte om om den er som er i byen,uansett eiere.I værstefall får ikke Bergen noen butikk og kan bli vanskeligere å få folk inn i hobyen når de må reise langt for å handle hvis de ikke kjøper på nett.

Og får man økt opplsutning om mj i Bergen vill det gi muligheter for Bmj å selge mere mj.  Og som igjen gir bedre oppsluttning i kassa til Njk Bergen, gjennom flere messebesøkende når de har messer. Og Bmj selger ikke flere modeller selv om Nmj ikke kommer.

For etter det jeg har hørt har de en fin messe, bare synd at messa har fått dette stemplet. Njk burde ikke blande seg borti en sak som ikke anngår de. Dette er en sak mellom Bmj,Nmj og Heljan. Så her burde Njk være nøytral.

 

 

A matter of life and death
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2005 at 23:29

Originally posted by Terje Storjord Terje Storjord wrote:

Eika skriver: "Kan du vise meg hvilke lover du mener blir brutt om ikke en arrangør skal få styre sin egen messe?"

Tror dessverre at NJK Bergen og Bmj med sin utestenging av NMJ bryter forbudet om konkurransebegrensende samarbeid i konkurranselovens paragraf 10.

Nå er det slett ikke synd på NMJ. Måten man i kompaniskap med Heljan skviset BMJ innebar etter mitt skjønn flere brudd på konkurranseloven. Prisdumping, utilbørlig bruk av markedsmakt bl.a. Og denne skvisen var økonomisk langt alvorligere enn noen dagers salg på en messe.

Som man reder så ligger man...

Så gode Eirik, det er nok ikke slik at en messearrangør kan invitere helt og holdent etter eget hode. Hvis messen er stor (dominerende) og de fleste butikker i bransjen er tilstede, da er det faktisk forbudt å nekte noen butikker adgang.  Den politiske begrunnelser er å sikre sunn konkurranse til forbrukernes og samfunnets beste.

Og som stor arrangør har vel Horten MJklubb en klar og gjennomtenkt holdning om at absolutt alle seriøse i bransjen er velkommen? Eller styrer dere virkelig invitasjonene...

Mvh

Terje S


Hei Terje!

Ville trodd konkuranseloven hadde større virkning om NJK Bergen faktisk tjente på å utestenge NMJ, men så lenge de ikke har noen fortjeneste på det har jeg litt vanskelig for å se at det skal være noen grunn? Forøvrig finnes det da såpass mange messer i år at Bergensmessen nok ikke er så veldig "dominerende" i den forstand.

Når det gjelder Hortens-klubbens praksis så er den at vi sender invitasjon til omlag 150 potensielle utstillere, og det finnes vel ingen som blir utelatt av "trynefaktoren" eller annet. Er det noen vi utelater å invitere så må det i så fall skyldes vesentlig mislighold av messe-avtalen som f.eks. manglende betaling e.l. Det er f.eks. mange år siden Amundsen hobby var representert på messen, men vi spanderer fortsatt et frimerke på å invitere også han (Og han var vel faktisk den eneste av de som ikke dukket opp i år som sendte svar tilbake og beklaget at han ikke kunne stille)
Noe vi og forbeholder oss retten til er å redusere tildelt areal i forhold til ønsket ved stor pågang av utstillere, samt til å nekte utstillere som melder seg på etter fristen. Ingen av delene er heldigvis noe stort problem pr. i dag

Som jeg svarte Morten i et tidligere innlegg så er vi/jeg av den mening at om noen utstillere ikke tåler trynet på hverandre, så får de selv velge om de vil stille eller ikke. Vi inviterer alle. Det er såklart lov å be om ikke å bli plassert ved siden av en direkte konkurent da...

Men hvordan NJK Bergen styrer sin messe er opp til deres messestyre

Eirik

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2005 at 01:35

Hei igjen!

Nei skal innrømme at det ikke står direkte at de oppfordrer til boikotting av messen. Men når de gir et tilbud som varer i samme tidsrom som messen er og skriver "Vi oppfordrer alle våre kunder om å protestere ovenfor NJK avd. Bergen mot denne boikotten." Så synes jeg det er litt feil. NMJ skal så klart få lov til å mene at de blir urettferdig behandlet, og de som vil med. Men dette er en sak mellom NMJ og NJK/Bergen og vil partene finne en evt løsning så er de de to partene som skal snakke sammen, ikke dra inn kundene. 

Håper det blir en fin messe, og at dette ikke får ødelegge for oss andre som bare vil ha en messe der vi kan treffe andre hyggelig mj folk.

 

 


Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Knut Moe View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 02 november 2004
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Knut Moe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2005 at 02:15
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Men dette er en sak mellom NMJ og NJK/Bergen og vil partene finne en evt løsning så er de de to partene som skal snakke sammen 

Det er ganske naivt å tro at vi ikke har har prøvd å ha en dialog. Vi har prøvd det meste i de 6 årene denne "boikotten" har pågått. Tydeligvis har ikke budskapet kommet frem!?!

Knut Moe
Privat brukernavn
(Ansatt i NMJ AS)
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2005 at 09:30

Hei!

Jeg sier ikke at jeg ikke tror NMJ har hatt en dialog, det kan jeg jo ikke uttale meg om før jeg har førhørt meg om saken. Men jeg vil jo tro at NMJ har prøvd, NMJ har jo tydeligvis veldig lyst til å komme på messen. Så får vi håpe at partene blir venner en gang i framtiden, det er MJ norge mest tjent med mener jeg.

 

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2005 at 09:47

Er ikke på tide at noen fra styret i NJK-Bergen kommer med sin versjon av denne dialogen nå da ... ?

Hvis ikke partene NMJ, BMJ, Heljan greier å se framover - og en gang for alle legge striden bak seg - ja da vil alltid denne ørkesløse debatten komme opp hver gang Bergensmessa skal arrangeres.

Slutt å "spille furtne unger" ...   ... "bli voksne" 

 

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2005 at 10:25
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Er ikke på tide at noen fra styret i NJK-Bergen kommer med sin versjon av denne dialogen nå da ... ?

Gutta der har vel vært, og er akkurat nå mest opptatt av de rent praktiske tingene i hallen på Slettebakken akkurat nå og i helgen. Akkurat den prioriteringen synes jeg er svært fornuftig..

Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Hvis ikke partene NMJ, BMJ, Heljan greier å se framover - og en gang for alle legge striden bak seg - ja da vil alltid denne ørkesløse debatten komme opp hver gang Bergensmessa skal arrangeres.

Å debattere en slik konflikt åpent, bidrar som oftest til at situasjonen tilspisser seg mer enn den løser seg - meningene polariseres, og det er vanskelig å illustrere alle nyansene. (Eksempelvis hvordan et nyhetsbrev oppfattes helt ulikt, og nærmest blir "en sak i saken" )

Konflikter løses aller best ved megling partene i mellom gjennom helt andre kanaler, der partene møtes ansikt til ansikt. En nøytral mekler er meget verdifullt, hvis hensikt er å styre dialogen mot en løsning alle kan være fornøyde med. Det forutsetter naturligvis at begge parter er innstilt på å få til en løsning som både ivaretar begge parter, og som begge parter kan være fornøyde med.

MJF ønsker å fremstå som nøytrale. Dersom partene aksepterer det, kan for eksempel MJF være behjelpelige med å fremskaffe en nøytral meklingspartner. Det er en betingelse at partene kontakter MJF selv.

Lars Gjertsen

Back to Top
NiM View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 06 april 2005
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote NiM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2005 at 10:57
Det virker kanskje som det er enklere å mekle mellom USA og AlQuaida...  
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,064 seconds.