MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Modelljernbanemessen i Bergen 2005
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Modelljernbanemessen i Bergen 2005

 Post Reply Post Reply Page  123 4>
Author
Guests View Drop Down
Gjester
Gjester
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Modelljernbanemessen i Bergen 2005
    Posted: 21 mai 2005 at 16:04

Hei alle mj-rallare!

Årets Mj-messe i Bergen går av stabelen 8. og 9. oktober 2005.

På denne linken finner du oppdatert info om messen: http://www.njk.no/lokalavdelinger/bergen/index.php?mapper=13 2&modul=2&SubCatID=136&MainCatID=132  

Velkommen!

Back to Top
Guests View Drop Down
Gjester
Gjester
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 september 2005 at 13:10

Hei igjen!

Nå nærmere det seg raskt årets happening i Bergen.

Lørdag 8. oktober kl. 1100 åpner dørene for modelljernbanemessen med et bredt utvalg av anlegg med stor variasjon. Her blir mye for de minste slik at vi voksne kan nyte de fine detaljene på modulanleggene.

I år får vi besøk av Nils Gullhav og hans digitale Märklin anlegg, FREMO kommer med moduler og Terje Brynhildsen har med seg RC lastebiler.

Du har også muligheter for å kjøpe nytt eller brukt mj-utstyr fra de mange forhandlerne som kommer.

Bilder kommer etterhvert!

 Vi sees i Bergen!

 

 

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 oktober 2005 at 13:39
Finnes det en utstillerliste på nettet

Edited by jevistad
Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2005 at 01:33

4 stk fra Trønder bataljonen kommer på besøk.

Da blir det liv, ray ray.

Jau, d, blir no, bærre lækkert.

Mvh Åge



Edited by Tåge
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2005 at 01:59

Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Finnes det en utstillerliste på nettet

Tro ikke det finnes noen liste på nett. Vet iallefall om en butikk som ikke kommer



Edited by Wickerman
A matter of life and death
Back to Top
et View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 05 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote et Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2005 at 10:40

I tillegg til det som  Ole Palerud allerede har nevnt

blir dette Den største modelljernbane-messe som noen

gang er arrangert i Norge!

Bilder fra tidligere messer:

 

http://www.njk.no/lokalavdelinger/bergen/index.php?modul=2&a mp;a mp;MainCatID=132&SubCatID=136&ID=785

Modelljernbane-messe

Høstens magiske eventyr for liten og stor!

Sted: Turnhallen på Slettebakken.(bak Bergenshallen)

Tid : Lørdag 8.og søndag 9. Oktober kl.11.00 til 17.00 begge dager.

Årets begivenhet for store og små!

-Barne-annlegg/ kjør selv
-PC- styrte modelltogtog og biler
-”Bergensbane-annlegg”
-Arendal FREMO-klubb viser 60tallet i modell
kjører rutetabell
-Legoannlegg for barn
-Minibil klubben
-Hagetog
-N-scala annlegg
-Salg av nytt og brukt mj-materiell
-Utstillinger
-Kafeteria

Største modelljernbane-messe i Norge noen gang!

Utstillingen egner seg meget godt til film, foto og repotasjeformål.
Fjorårets messe ble besøkt av mer enn 2000 personer.

Inngangsbillett: Barn kr.25 voksne kr.50 familie kr.130



Edited by et
Vennlig hilsen
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2005 at 11:42

Dette blir bra

Håper det er noen som har med seg overaskelser i kofferten!!

Og jeg håper det er mange av dere på forumet her som kommer, kjekt å se hvordan dere "egentlig" ser ut

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2005 at 12:53
Kommer Heljan eller Heljan importør til å være representert der?
Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
Lars-Erik K View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 19 mars 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 111
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars-Erik K Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2005 at 15:39

Mest sannsynelig ikke. Der blir sikker de samme utstillerne som fjor.

Back to Top
Lars-Erik K View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 19 mars 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 111
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars-Erik K Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2005 at 15:42
Heljan kommer i værtfall ikke.
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2005 at 17:52

Originally posted by Lars-Erik K Lars-Erik K wrote:

Heljan kommer i værtfall ikke.

Kommer ikke Nmj, så tviler jeg på at Hejlan kommer. Ingen av disse har noe høystatus i Bergen slik jeg forstår det

A matter of life and death
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2005 at 18:17
Originally posted by et et wrote:

I tillegg til det som  Ole Palerud allerede har nevnt

blir dette Den største modelljernbane-messe som noen

gang er arrangert i Norge!

Nå er jeg klar over at bergensere er store i kjeften   Men nøyaktig hva er det som gjør at denne utstillingen blir så mye større enn hva som tidligere har vært arrangert her i landet?

Eirik

Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2005 at 18:42

Finner det litt rart... Norges største MJ-messe og så er en av norges største MJ forhandlere ikke invitert...

Bergen ikke liker NMJ? Hva har det med saken å gjøre? Er de en seriøs messe eller ikke?

Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2005 at 19:21
NMJ er upopulære i Bergen fordi de tok over importen av Heljan fra en forhandler i Bergen. NMJ dumpet prisene på Heljans Di3, og forhandleren i Bergen satt igjen med et lager det var vanskelig å tjene penger på. Dette har vært diskutert opp og ned i mente med ganske harde ord tidligere, så det behøver vi ingen repetisjon på. Men hvis du vil vite mer om det ligger det i arkivet til norskmjforum.no

Mvh Heine
Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2005 at 20:09

Originally posted by Heine Pedersen Heine Pedersen wrote:

NMJ er upopulære i Bergen fordi de tok over importen av Heljan fra en forhandler i Bergen. NMJ dumpet prisene på Heljans Di3, og forhandleren i Bergen satt igjen med et lager det var vanskelig å tjene penger på. Dette har vært diskutert opp og ned i mente med ganske harde ord tidligere, så det behøver vi ingen repetisjon på. Men hvis du vil vite mer om det ligger det i arkivet til norskmjforum.no

Mvh Heine

Takker! Lest det meste jeg fant på temaet og vet nå at Bergen ikke er en messe for meg.

 



Edited by GeirC
Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2005 at 20:42
Originally posted by GeirC GeirC wrote:


Takker! Lest det meste jeg fant på temaet og vet nå at Bergen ikke er en messe for meg.

Hvis du velger å droppe en av norges beste mj-messer bare fordi en utstiller ikke er der, så tror jeg ikke nødvendigvis det er messen det er noe galt med

Eirik

Back to Top
Knut Moe View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 02 november 2004
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Knut Moe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2005 at 21:02
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by GeirC GeirC wrote:


Takker! Lest det meste jeg fant på temaet og vet nå at Bergen ikke er en messe for meg.

Hvis du velger å droppe en av norges beste mj-messer bare fordi en utstiller ikke er der, så tror jeg ikke nødvendigvis det er messen det er noe galt med

Eirik

Nei det stemmer at det ikke er noe galt med messen! Det er noe galt med de menneskene som arrangerer den...

Knut Moe
Privat brukernavn
(Ansatt i NMJ AS)
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2005 at 21:06
Originally posted by GeirC GeirC wrote:

Takker! Lest det meste jeg fant på temaet og vet nå at Bergen ikke er en messe for meg.

Messen i Bergen kan anbefales, uansett hvem som evt. har rett!

 

Back to Top
admin View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen


Joined: 30 oktober 2004
Status: Offline
Points: 69
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote admin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2005 at 21:15

Quote

Nei det stemmer at det ikke er noe galt med messen! Det er noe galt med de menneskene som arrangerer den...

Negative personkarakteristikker, eller karakteristikker av/om personer kan fint unngås uten at budskapet forringes - snarere tvert i mot.

 


 

Back to Top
admin View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen


Joined: 30 oktober 2004
Status: Offline
Points: 69
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote admin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2005 at 21:37

Messeoversikten er forøvrig oppdatert med siste informasjon. (Beklager at det tok litt lenger tid enn jeg først sa, Ole. )

 

Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2005 at 21:43
Originally posted by administrator administrator wrote:

 (Beklager at det tok litt lenger tid enn jeg først sa, Ole. )

Du begynner visst å få dårlig statistikk på det området ja

Eirik

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2005 at 22:28

Originally posted by Heine Pedersen Heine Pedersen wrote:

NMJ er upopulære i Bergen fordi de tok over importen av Heljan fra en forhandler i Bergen. NMJ dumpet prisene på Heljans Di3, og forhandleren i Bergen satt igjen med et lager det var vanskelig å tjene penger på. Dette har vært diskutert opp og ned i mente med ganske harde ord tidligere, så det behøver vi ingen repetisjon på. Men hvis du vil vite mer om det ligger det i arkivet til norskmjforum.no

Mvh Heine

Modellcompagniet selger Bmjs modeller for de som måtte ha lyst på de 3 første variantene.

A matter of life and death
Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2005 at 23:33
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by GeirC GeirC wrote:


Takker! Lest det meste jeg fant på temaet og vet nå at Bergen ikke er en messe for meg.

Hvis du velger å droppe en av norges beste mj-messer bare fordi en utstiller ikke er der, så tror jeg ikke nødvendigvis det er messen det er noe galt med

Eirik

Er det et kaffeslaberas eller en messe? En seriøs messe ville ikke tatt et standpunkt, men invitert seriøse MJ-forhandlere, uavhengig av hva enkeltpersoner mener og sier. Dette er barneskolementalitet! "Jeg vil ikke være med å spille forball hvis "Ola" blir med!"

Men nok om dette fra min side. Jeg synest det stinker og lar det være med det, og velger og ikke dra på "festen"! Meg om det. Kommer ikke til å lese mer på denne tråden, så ikke ta bryet med å sende pepper i min retning. Holder meg til mer seriøse messer og samlinger.

Snakkast!



Edited by GeirC
Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2005 at 03:07

Originally posted by GeirC GeirC wrote:

[Er det et kaffeslaberas eller en messe? En seriøs messe ville ikke tatt et standpunkt, men invitert seriøse MJ-forhandlere, uavhengig av hva enkeltpersoner mener og sier. Dette er barneskolementalitet! "Jeg vil ikke være med å spille forball hvis "Ola" blir med!"

Spør bare på motsatt måte jeg.... Drar du for å se på alt som er å se på på messen, eller drar du på messen utelukkende for å treffe en forhandler.? I så fall kan du jo like gjerne ta en tur i butikken....

At man velger å droppe en messe hvor man kan få oppleve og lære av både fremoduler, bergensmoduler og menneskene bak byggingen av modulene bare fordi en forhandler ikke har stand der tror jeg går mer utover den som gjør et slikt valg, enn messen.

Eirik

Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2005 at 07:54
Diskusjoner om hvem som er med - blir meningsløse - det har vel forum"ene lært litt av - eller ...

Men jeg synes også det blir feil å kalle en messe for "Norges største" når ikke "alle" er med.

Når jeg velger å gå på en messe er det for

- å handle nye MJ-artikler (alle butikker blir besøkt)
- å handle brukt (hvis det er noe bra ..)
- å se på ferdiganlegg (gjerne også Lego)
- å se på moduler (alle typer ..)
- og for å treffe andre MJ-interesserte (vi er vel hyggelige vel ...)

Og er det andre hobby"er tilstede (RC, biler, fly ...), så ser jeg jo også på disse selv om jeg ikke handler slikt.

Jeg synes NJK-Bergen og Modellmessen i Bergen skal revurdere sine holdninger til temaet BMJ, NMJ og Heljan, og heller se framover.
Så kanskje Modellmessen i Bergen blir "Norges største" i framtiden?
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2005 at 10:20

Hei Kjell An !

Bravo   Kloke ord !  Jeg er 100% enig med deg !

MJ-hilsen Tom Lynga

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2005 at 13:42

Bare et lite tankekors:

En hver messearrangør er avhengig av en god del medhjelpere for å få en messe til å la seg gjennomføre. Helgen som var hadde jeg 20 mann i arbeide for å avvikle "modellmessen" i solberghallen. Hvor mange NJK Bergen bruker under sin messe vet jeg ikke, men det som blir situasjonen er at om man ikke har nok medlemmer som sier ja til å stille opp så hjelper det lite om klubben som helhet vil lage messe.

Overført til vår egen messe kan det sies slik (som et tenkt eksempel:) Om 4-5 av klubbens medlemmer kommer til meg og sier at "dersom MjF får stille med stand på messen vår, så vil ikke jeg være med og jobbe for deg under messen"
Hva skal jeg gjøre da?? Jeg har jo ikke lyst til å nekte MjF standplass, men jeg klarer heller ikke avvikle messen uten hjelp fra disse 4-5 personene. Altså står valget mellom å droppe hele messen, eller å droppe MjF.

Om det er noe slikt som har skjedd i Bergen så blir det for det første helt feil å kritisere NJK Bergen for meninger og hendelser og avgjørelser, for de er bare en konsekvens av enkeltpersoners instilling. Det gjelder å ta ballen og ikke spilleren.

NJK Bergen kunne jo droppet hele messen, men hva hadde egentlig hobbyen vår hatt å tjene på det?? Hobbyen vår kjemper i motvind, og vi trenger all den oppmerksomhet og reklame hobbyen kan få. Da setter hvertfall jeg pris på at arrangøren tross alt velger å ikke droppe hele greia. Sverre Ødegaard holdt en glimrende tale om akkurat dette under middagen etter messen i Drammen lørdag; det er uhyre viktig for hobbyen med flest mulig messer, og selv om noen sikkert er uenige i det standpunktet enkeltpersoner kanskje har tatt så blir det for dumt at hele messen og arrangøren skal få lide for det.

Eirik

 

Back to Top
ROBEL View Drop Down
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 277
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ROBEL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2005 at 15:03

Er det virkelig ingen andre av messedeltakerne som har med seg noen av NMJ sine produkter da???

-den som ev. savner NMJ på messa kan kanskje ta med bærbar PC med websidene til NMJ tilgjengelig i frakoblet modus -så kan en titte litt i smug når savnet blir for stort...

Roger Abel

 

Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2005 at 16:01

Jeg er nok enig med deg Eirik.

Det er bare så synd at 4-5 personer i Bergen har bestemt at NMJ er uønsket på den andre siden av fjellet - bare fordi "det engang ble gjort en "urett"".

Hvis man bare kunne se framover og ikke henge seg opp i all "urett" som er gjort i verden, kunne det kanskje bli litt mindre "krig" i verden også ...

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2005 at 16:58
Originally posted by ROBEL ROBEL wrote:

Er det virkelig ingen andre av messedeltakerne som har med seg noen av NMJ sine produkter da???

Hobby-Train i Drammen er vel NMJ-forhandler?, og skal hvertfall på messen.

Eirik

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 4>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.