MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Rimelig løsning for PC-styring?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Rimelig løsning for PC-styring?

 Post Reply Post Reply
Author
glennefj View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 januar 2012
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote glennefj Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Rimelig løsning for PC-styring?
    Posted: 03 januar 2012 at 15:03
Hei!
Er helt fersk på modelltog, og har akkurat kjøpt Minitrix 11129. Denne har en V200 og Trix Mobile Station, og alt er klart for DCC operasjon.

Har tidligere tilbragt mye tid med Transport Tycoon, OpenTTD og Locomotion, og syns lysstyring og automatisering virker meget interessant! 

Jeg er en IT-tekniker, og kunne gjerne tenkt meg å bruke en PC til å automatisere det hele.

Jeg regner med å innen kort tid anskaffe et ekstra lok, men ønsker før det å prøve å automatisere litt mer med DCC og PC.

Hva er best?;
1. Koble til flere dekodere etc. mot Mobile Station, go prøve å automatisere via den go reléer etc.
2. Koble til en PC og styre alt derfra.

Ang. bruk av PC; kan man da fjerne Mobile Station helt? Vil det fortsatt gå strøm i skinnene så lenge transformator etc. er koblet til?

Hvilket interface trenger man for å kunne styre alt via f.eks. "Railroad & Co" (evt. andre bedre programmer?).

Jeg har sett på SPROG II som virker som en veldig rimelig løsning. Er dette alt jeg trenger? Hvordan vil jeg koble opp SPROG II til min bane? Og kan jeg ha sprog tilkoblet for kun å sende signaler til lokene, mens jeg fortsatt har transformatoren fra Minitrix-settet tilkoblet? (Regner med Trix-transformatoren leverer mer strøm).

Hva med overspenningsbeskyttelse etc. som er innebygget i Mobile Station, hva må jeg gjøre for å oppnå dette med en PC?