MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - hvordan sette på røyk
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

hvordan sette på røyk

 Post Reply Post Reply
Author
markus View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 30 desember 2011
Location: norge
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote markus Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: hvordan sette på røyk
    Posted: 30 desember 2011 at 14:47
Noen som vet hordan man setter på røyk på br 80 ?

har multi maus 

Må man fylle på røyk olje ?
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2011 at 17:21
Hei Markus
 
Røykolje må man alltid ha, men du sier ingenting om lok'et annet enn at det er et BR80..
 
Er røykagregat installert ?`
 
Husk at det er plass til veldig små mengder olje så du må fylle på med sprøyte eller tilsvarende.
 
Hvis røyagregat er installert vil jeg tro at du slå av og på røyken med funksjonstast "1"


Edited by jhh61no - 30 desember 2011 at 17:23
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
markus View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 30 desember 2011
Location: norge
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote markus Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2011 at 17:36
toget er fra eit start sett eg har ikke gjort noe med røyken 
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2011 at 23:54
Hei igjen
 
Om du setter inn artikkelnummeret for startsettet kan vi kanskje hjelpe å finne ut hva som skal til Wink
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
markus View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 30 desember 2011
Location: norge
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote markus Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2011 at 09:32
 Fant ikke atikkelnummere, med det er dette settet
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2011 at 10:40
Hei Markus
 
Linken din peker jo rett til artikkelnummeret :) ROCO 51244.
 
Du må altså ha røyolje/dampdestilat. Følger ikke det med i settet ? Det er bare plass til mikroskopiske mengder dvs prøv med en dråpe eller to.
Har ikke klart å finne eksakt hvilken funksjonstast som aktiverer røyken men ville startet med "1"
Du vil ganske umiddelbart se om dette gir resultater eller ei. Når du ikke har olje i slå av funksjonstasten slik at du ikke sliter den unødvendig
Om du ikke finner ut av det, tror jeg nesten du bør kontakte NMJ eller den forhandleren du evt kjøpte det av
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
lklende View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 79
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lklende Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2011 at 11:13
Jeg har en slik BR 80 fra Roco med røykgenerator. Det er plass til 0,5 ml røykolje. Jeg har kjøpt en ganske liten sprøyte på apoteket som har måleenheter påtegnet med 0,1 ml trinn. Den er fin til å fylle på olje med i røykgeneratorer. Å prøve å dryppe olje ned i det lille hullet fører som regel til en masse søl. Det er også lurt å kjøre røykgeneraoren tom før du fyller på neste gang, ellers kan det også bli søl av det.

Røykgeneratoren skrus på med F0, dvs at når du skrur på lys, så kobles også røykgeneratoren inn. Det er ikke helt bra, for ifølge Seuthe, kan røykgeneratoren bli ødelagt dersom den "tørrkjøres". Men slik er det i alle fall på den BR 80en jeg har. Skulle røykgeneratoren vise seg å ikke virke, er det nok varmeelementet som er ødelagt etter for mye "tørrkjøring". Det er imidlertid mulig å kjøpe nytt varmeelement, men ikke spør meg hvordan du skal få til å skru ut og deretter skru det inn i selve oljebeholderen.

mvh Leif Kåre
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.