MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Vigdis sin byggetråd
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Vigdis sin byggetråd

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (2) Thanks(2)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2012 at 19:33
Her har det visst også forsvunnet endel, får oppdatere denne tråden også mens jeg er i gang. Heldigvis postet jeg parallellt på et annet forum, så jeg kan bruke datoene og bildene der som utgangspunkt for rekonstruksjonen:

11.02.12:
Et par stemningsbilder i lyset fra kveldssola gjennom kjøkkenvinduet:





18.02.12:
Ballasteringen er unnagjort. Hun har også laget skinnespiker i 0,3mm kobbertråd og festet skinnene på brua:



Jeg har lastet ned og testet ut et nytt program, CombineZP, som gjør det mulig å stable flere bilder oppå hverandre for økt dybdeskarphet:





18.03.12:
Det første laget med "vann" er på plass. Hun har brukt WS Realistic Water med en dråpe blått og grønt, og dette første laget er ca 3mm tykt:





21.03.12:
Det andre laget med "vann" er på plass, og hun har gjort ferdig landskapet rundt fiskehytta:















31.03.12:
Nesten ferdig med dioramaet:





01-06.04.12:
Scratchbygging av en utedo fra styrenstrips:

















09.04.12:
De siste detaljene er på plass, sidekantene er malt, og dioramaet kan endelig erklæres ferdig!:









Det neste prosjektet er allerede påbegynt; nå sitter hun og lærer seg XtrkCad for å tegne sporplan til anlegget sitt som skal bygges nede i kjellerrommet hun disponerer.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
E L K View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 01 januar 2007
Location: NORGE
Status: Offline
Points: 50
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote E L K Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2012 at 21:46
HEI
 
dette er utrolig flott
 
og det vannet for lyst til å badeSmileSmileSmile
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 september 2012 at 16:47
Da er det vel på tide med en oppdatering av denne tråden igjen, etter å ha drevet med "hagearbeid" hele sommeren...Smile

En ny bygning fra Vigdis, denne gangen et lite kull-/sandhus fra Blair Line. Vigdis skal ha to av disse på anlegget, i tilknytning til svingskiva og lokstallen:





Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2012 at 10:31
Lenger opp i tråden har "gubben" skrevet:
>18.03.12:
>Det første laget med "vann" er på plass. Hun har brukt WS Realistic Water med en dråpe blått og grønt,
>og dette første laget er ca 3mm tykt.
 
Ordlyden her tolker jeg slik at "en dråpe blått og grønt" er blandet inn i WS Realistic Water.
Har jeg forstått dette riktig, eller---?


Edited by Bhal - 23 september 2012 at 10:36
mvh
Bjørn
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2012 at 10:43
Det stemmer ja. "Vannet" er blankt og tyktflytende i originalflasken, så hun helte det over i en kopp og hadde i et par dråper med farge før hun helte det ut på dioramaet. Viktig å ikke ha i for mye farge, et par dråper holder i massevis.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2012 at 12:23
Mange takk.  Greit å vite
mvh
Bjørn
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2012 at 13:23
Noen kan hvertfal landskap! skulle ønske jeg var så flink som det der!
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2012 at 14:38
Dette var flotte saker!


Evnen til å få ting til å se slitent ut, er definitivt til stede! Særlig utedassen var bra i så måte Clap


Vannet ble kult med fargene. Slikt grønnskjær finnes det mye i Norge. Bl.a. elva Rauma i Romsdalen har dette. 
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2012 at 19:34
Utrolig bra bilde!!!!
Nydelig modellarbeid og veldig flott komponert foto!
 
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 september 2012 at 17:43
Takk for det, Laurenz.Smile Jeg hadde veldig flaks og fikk naturlig hjelp av kveldssola når det gjaldt lyssettingen, var veldig spent på hvordan motlyset ville arte seg men det ble faktisk enda bedre enn jeg hadde planlagt. Litt synd med all snøen i bakgrunnen, men annet kan vel ikke forventes i februar.

Jeg syns dioramaet ble knallflott, bildene yter det ikke rettferdighet. Er rent skeptisk til å sette igang med min egen bygging, nå som jeg vet hva madammen er kapabel til...

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 september 2012 at 19:41
Hold deg ute du!
 
Claude
krsven
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2012 at 07:23
Originally posted by krsven krsven wrote:

Hold deg ute du!
 
Claude
Hehe, ja det syns vel du!LOL
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2012 at 14:04
Da er taket på stasjonsbygningen ferdig bygget og smusset, dette byggesettet er Springfield Depot fra American Model Builders Inc:





Veggene vil få den lys beige fargen som såvidt er synlig på undersiden av taket, mens lister og detaljer får samme brunfargen som vist i gavlene.

Denne bygningen skal også få belysning og innredning, så vi har bestilt endel småting (tapet, gulvbelegg, vedovner og noen møbler og annet tilbehør) hos Scale Structures.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (2) Thanks(2)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2012 at 19:25
Da er stasjonsbygningen ferdig, kun Preisere og belysning gjenstår:













Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Sven Ole View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 241
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sven Ole Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2012 at 22:26
Meget imponert.
SOHo
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2017 at 17:32
Etter lang tids dvale er det på tide å blåse litt liv i denne tråden igjen. Tanken er å holde tråden oppdatert etter hvert som byggingen skrider frem, og her kommer første framdriftsrapport fra romjula.

Vigdis har nettopp begynt på et byggesett som har ligget nedpakket i lang tid; Danby Sawmill fra Keystone Locomotive Works:

I likhet med Wolf Creek lokstallen (en annen forumtråd) er også dette et såkalt «Craftsman kit» som stort sett består av en haug med trepinner, men i dette byggesettet er i det minste pinnene kappet til riktig lengde og fargekodet etter hvor de skal brukes, så det gjør jo byggingen litt enklere. Det følger også med et utvalg detaljer og tilbehør i støpegods, samt noen «tømmerstokker» og en pose med sagflis(!):


Aller først må materialene svertes litt, og hun har brukt den gamle oppskriften med et bad i isopropanol ispedd litt farge før alt legges utover til tørk:


Fundamentet til sagbruket består av trebjelker, og disse ble bygget rett oppå arbeidstegninger i full størrelse som fulgte med byggesettet:


Det følger ikke med noen ferdig underlagsplate å bygge på, og i byggebeskrivelsene er det anbefalt å bygge modellen direkte på plassen der den skal stå, alternativt bygge den på en liten løs plate som deretter kan plasseres på anlegget og integreres i landskapet. Vigdis valgte da en bit XPS som underlagsplate, siden det da er enkelt å forme terrenget rundt modellen:



Siden modellen bygges direkte på XPS-en er det også greit å få gjort ferdig landskapet under og inntil bygningen mens det ennå er enkelt å komme til, og de siste dagene har Vigdis puslet med akkurat dette. På det siste bildet er limet fortsatt vått og det kan ennå skje endringer, så dette er altså work-in-progress:



H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2017 at 21:46
Dette blir interessant å følge med på... Thumbs Up
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2017 at 17:18
Noen fremdriftsbilder fra siste uka:










H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2017 at 17:46
Kan det være aktuelt å montere en LED for å illudere fyring i kjelen? Setter pris på tips og tilbakemeldinger:


H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2017 at 18:32
Dette blir jo sabla flott!
 
Når det gjelder den stående kjelen antar jeg at den skal være dampkilde til maskineriet som skal drive sagbruket?
Selv ville jeg neppe bygget inn belysning som skal illudere fyring.
Begrunnelse for mitt valg: Fyrdøren på slike dampkjeler skal normalt aldri være åpen annet enn i de korte øyeblikkene man fyrer innpå. Forbrenningsluft til fyren skal normalt komme inn fra undersiden gjennom egne luker, disse er vanligvis avskjermet slik at det kommer lite eller intet lys ut fra dem. Det pleier å være en sekundærluftåpning/spjeld i fyrdøren, men denne er som oftest også avskjermet for å stoppe strålingsvarme og sjenerende lys i fyrrommet.
På damplokomotiver er det alltid som nevnt over, derfor er kontinuerlig lys i fyrdøren (slik det eksempelvis var på Liliputs stortyskermodell) helt urealistisk - man kjører aldri med åpen fyrdør på damplok.
Så er det imidlertid disse berømmelige unntakene og variasjonene, da....
I et sagbruk er det naturlig å fyre med vedskrot, som man naturlig nok har god tilgang på. Med vedfyring bruker man generelt mye mer sekundærtrekk enn ved kullfyring, og en slik vertikal, stasjonær kjel er ikke så hardt anstrengt som en kullfyrt lokomotivkjel. Dermed blir ikke avskjerming av sekundærtrekken så viktig, så litt lys fra fyrdøren på en slik kjel som dette er derfor ikke urealistisk.
Det ser ut som fyrdøren har fem punkter som jeg antar er sekundærtrekkåpningene, om jeg skulle gjort noe slikt ville jeg da boret opp disse og lagt bare svakt lys på innsiden.
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2017 at 22:22
Spennende Svein & Vigdis.

Kan dette være ett tips:
Luke Towan har laget denne videoen.
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.