MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Vigdis sin byggetråd
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Vigdis sin byggetråd

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Vigdis sin byggetråd
    Posted: 30 desember 2011 at 11:19
Etter gjentatte episoder med flau smak i munnen av å ha fylt opp mine egne byggeblogger med bilder av madammens flotte arbeider har jeg nå, med hennes tillatelse, opprettet en egen tråd til henne.

Jeg hadde først tenkt å flytte bidragene hennes over hit, og fjerne de fra trådene mine, men siden det er flere kommentarer fra andre forummedlemmer knyttet til de har jeg valgt å bare kopiere de over hit i stedet.

Heretter kommer jeg til å poste i denne tråden når det gjelder hennes arbeid, og kanskje får jeg etter hvert overtalt henne til å registrere seg her inne og følge opp denne tråden selv...Wink

Aller først en oppsummering av det hun har gjort tidligere, her blir det stort sett bare bilder:

Hennes første Jordan-modell:






Hennes andre Jordan-modell:
















Hennes tredje Jordan-modell:




Hennes første husbyggesett:








Bygging av diorama, inkludert scratchbygging av tømmerviadukt:










Og slik er ståa pr i dag:












Svein


Edited by Svein_A - 30 desember 2011 at 11:20
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2011 at 11:52
Fabelaktig!!! Den modulen blir helt genialt bra. Sett en C-19 oppå der nå, og ta et nytt bilde please ;)
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2011 at 13:12
Hehe, nå syns jeg du begynner å bli kravstor ToreTongue Men skjønner ikke helt hvorfor vi ikke tenkte på det med en gang da vi tok bildene, her er et par til degWink:





Vi har ikke fjernet all skumbeskyttelsen på loket, men det blir det vel en råd med bare hun får på plass litt vegetasjon...

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2011 at 16:48
Takk. You made my day Big smile
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2011 at 18:27
Flott modellarbeid! Du er heldig som har funnet en partner som deler din modellbyggerinteresse.

En bitte liten kritisk kommentar: Er ikke aputasjonen av underkroppen til de stakkars Preiserne litt vel brutal? Ser ut som de sitter litt dypt i setet...

Og når jeg ser hva som kan kjøpes ferdig i H0n3 angrer jeg nesten på at jeg gav op mine prosjekter i denne skalaen.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2011 at 18:55
Joda, i ettertid har vi sett at Preiserne nok kunne vært litt høyere opp i setene sine, så der er vi enige med deg. På det ene bildet av den grå halvferdige pickupen ser du også at hun har plassert sjåføren lenger opp, slik at hodet havner i mer korrekt høyde.

Heldig jeg ja, har aldri nekta for detWink

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Ole P View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 28 september 2006
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 194
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ole P Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2011 at 21:56
Hei Wink!
 
Flott arbeid Vigdis, spennende landskap. Likte også veldig godt "trefargen" du har fått til på broen. Gleder meg til å følge fortsettelsen.
 
Mvh le
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2011 at 00:57
Hei Vigdis !
 
Super flott diorama !!! Flotte detaljer og herlige bygninger og bru !!!!
Syns arbeidet ditt er meget bra, og flott å se at du har kommet godt i gang !
 
Husker godt du kom og fortalte at du hadde kjøpt materiell, blid og fornøyd Big smileBig smile
 
Blir spennende å følge både ditt og Sveins arbeide fremoverClap
 
Keep Up The Good Work, Woman !Tongue
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
Vigdis View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 30 desember 2011
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Vigdis Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2011 at 08:23
Hei Ole P. Tusen takk. Begynte med en brun farge, beige brown som jeg tynnet ut men det ble ikke bra, så når jeg gikk for utynnet farge ble det en fin start. Gikk på med en mørk farge som jeg tynnet ut etterpå, svart med litt grått i. Prøvde å smusse deretter, men ble ikke fornøyd med resultatet så jeg tok fram noen farger jeg mente passet. Det var beige brown, goldbrown, svart og grå. Prøvde meg fram med de til jeg ble fornøyd. Naglene ble malt med burnt cad red blandet med litt beige brown.
 
Vigdis
Back to Top
Vigdis View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 30 desember 2011
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Vigdis Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2011 at 08:36
Hei Jon Andre. Tusen takk. Jeg er skeptisk av naturConfused men likevel spennende å prøve noe nytt. Blir mye bedre enn det jeg tror når jeg starter. Smile
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2012 at 09:56
Landskapet vokser sakte men sikkert fram på dioramaet:



Først ble fjellformasjonene i gips malt med diverse "vask" av WS jordfarger, deretter ble det strødd over med ekte leirejord hentet fra bak huset. Denne ble tørket og bakt i ovnen en stund, deretter knust og siktet for å fjerne de største bitene. På toppen er det diverse strø fra Woodland Scenics; Fine turf (Weed og Burnt grass), Blended turf (Earth blend og Green blend) og Coarse turf (yellow grass).

Mens dette tørker har hun begynt på nytt med skjæringen på den andre siden av brua. Strukturen av Husfix stemte ikke helt overens med disse gipsformasjonene, så hun har gått over til gipsstøp der også.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2012 at 20:05
Ikveld har madammen fått prøvd seg på trebygging for første gang! Utgangspunktet er Heki natural trees som først ble bløtt opp så de ble litt mykere og lettere å jobbe med. Deretter ble de dyppet i uttynnet lim og rullet i WS Coarse Turf (Dark green), før de ble sprayet med hårspray og overdrysset med Fine Turf (Weeds) go Blende turf (Green blend):







Kom gjerne med tilbakemeldinger og tips til forbedringer!

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2012 at 20:56
Det var flotte trær!
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Roger Andre View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 120
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Andre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2012 at 21:14
ClapFine trær... Hva bruker du til stamme?
Mvh Roger Andre

Valdresbanen"s materiell alle epoker
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2012 at 21:19
Det er alltid like spennende å åpne denne tråden, - "Hva har Vigdis gjort nå!?!"  Smile

Ang. trær så kan jeg bare tipse om denne tråden på våres svenske naboforum. Vigdis har uten tvil talent for trebygging også! http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=8409.0 
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2012 at 09:00
Jeg syns de ser rålekre ut, ble totalt imponert da jeg kom hjem etter jobb i går. Artig at dere også liker deSmile

Roger Andre: Vi hadde kjøpt et par esker med Heki Natural Trees (artnr 1634 og 1671), og tok utgangspunkt i disse. Emnene må plukkes ut og friseres litt for å få passende fasong, ikke alltid det blir så mange store trær ut av en eske, men det er mer enn nok til mange mindre trær og busker.

Claes: Takk for linken. Syns det der virker som en fascinerende måte å bygge trær på, har bokmerket etpar varianter av samme teknikk på andre forum. Har lyst til å prøve meg på den metoden der når/hvis jeg noengang kommer så langt at jeg får startet på landskapet på mitt eget anleggEmbarrassed

Svein


H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2012 at 15:07
Det spirer og grorSmile:



Da har hun sagt seg ferdig med det bakre venstre hjørnet, i første omgang hvertfall, så får vi se om det blir noen endringer etter hvert. Neste kapittel vil omhandle skjæringen bak i høyre hjørne, gipsformasjonene er på plass og hun har akkurat begynt å male fjell.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2012 at 16:56
Har du prøvd dette:


Er veldig fint med litt statisk gress i forskjellige farger og lengder. Skal prøve og finne noen bilder.


Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
Vigdis View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 30 desember 2011
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Vigdis Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2012 at 18:00
Hei Øystein. Takk for svar. Jeg syntes også at statisk gress er fint. Vi har pratet på det her men har ikke fått investert i alt vi kunne tenkt oss ennå.
 
Vigdis.
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2012 at 18:38
Hei Vigdis !
 
En statisk gressapplikator behøver ikke være så dyr....Wink
Denne lagde jeg av en elektrisk fluefanger til 49,- på Biltema pluss 39,- for en sil på Coop samt 20kr i ledning og klemmer......LOL
Kanskje ikke 100% like bra som de du kjøper men duger for å lage litt morro !
På min hjemmeside, www.smallgardenrailways.com, under tips&tricks finner du link til video som viser hvordan du lager den !!!
Prøv ! Du kan bli overrasket over hvor enkelt det er Clap
 
 
 


Edited by LokoJon - 14 januar 2012 at 18:41
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
Vigdis View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 30 desember 2011
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Vigdis Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2012 at 19:01
Hei. Ja vi har sett på flere muligheter.
Bare gubben får ræva i gir å få laget en, så skal jeg prøve den.Wink
 
Vigdis
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2012 at 19:10
Gubben har selvfølgelig ikke fått ræva i gir ennå, men det skjer da ting på dioramaet likevelWink:





Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2012 at 18:30
Noen ferske bilder, i dag ble hun omsider passe fornøyd med grusveien og planovergangen:









Som dere sikkert skjønner er hun ikke helt ferdig langsmed veien, det skal på plass litt mer busker og kratt. Men dette vil hun vente med til slutt, det har allerede gått hardt utover beplantingen hun gjorde i det bakre venstre hjørnet...

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Steinar J View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 34
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar J Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2012 at 09:16

Meget bra!

Steinar J
SJ
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2012 at 13:16
Et øyeblikksbilde fra dagens aktiviteter; Vigdis i dyp konsentrasjon ved stuebordet mens hun pusler med detaljene langs veien:



Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2012 at 13:54
Dette blir jo strålende - herlig resultat og flott innsats, Vigdis  !!!!
Gleder meg til å se sluttresultatet og noen FLOTTE bilder Big smileBig smileBig smile
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
Vigdis View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 30 desember 2011
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Vigdis Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2012 at 14:25
Hei LokoJon. Tusen takk for det. Spent på sluttresultatet selv jeg,
har jo aldri gjort noe av dette før. Er veldig fornøyd så langt da.Smile
 
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2012 at 14:27

Det er ikke noe tvil at du har talent og kunstnerisk sans, Vigdis. Du ser at det er fler farger en bare grått i et fjell f.eks.


Knallbra!

Modellhilsen

Claes
Back to Top
Vigdis View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 30 desember 2011
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Vigdis Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2012 at 14:34
Tusen takk Claes.Smile
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2012 at 21:58
ser meget bra ut! likte grusveien veldig godt! den var veldig bra laget! Thumbs Up kunne du laget en byggebeskrivelse på den? :)
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.