MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lite erfaring og mye utfordringer
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lite erfaring og mye utfordringer

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2012 at 15:45
Originally posted by Snikkaren Snikkaren wrote:

Hvis det er noe jeg savner er det info ang. gangbaner på stålbroer.
Er det ekstra lange sviller for hver tredje sville, gangbanen trenger jo færre bærere.
Gangbanen ligger jo dog litt lavere enn selve skinnegangen.
 
Gangbanene på brua ved Klungland er understøttet på følgende måte:
 
Siden 2x8" bjelken (?) hviler på en langsgående bjelke på utsiden, stopper den på bjelken som sporet hviler på.
 
Brua:
Det er dessverre dårlig med Kinaspenn (som du har) her på Sørlandsbanen, så jeg får ikke dokumentert det bedre en dette.
 
Men på bilder av bruene på Nordlandsbanen ser det ut som det er lagt en bjelke kun for å støtte opp gangbanen og rekkverket, noe som også ser ut til å være tilfellet på Launesbrua ved Egersund.
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2012 at 16:37
Se der ja. Levner ingen tvil om hvordan man skal bygge.Wink
Takker for gode bilder!
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
Pål Brovold View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 20 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pål Brovold Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2012 at 12:52

Oppdatert først i tråden



Edited by Pål Brovold - 23 januar 2012 at 16:37
Back to Top
Pål Brovold View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 20 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pål Brovold Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2012 at 20:30
12.01.2012 Da er det endelig tid for utlegging av spor...og da dukker ett (nybegynner) spørsmål opp:

- hvordan best feste kjøreunderlaget?
- hvordan best feste skinner på kjøreunderlaget?

Tror jeg skal holde mine teorier for meg selv, og overlate til de mer erfarne å komme med forslag :-)
Back to Top
Pål Brovold View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 20 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pål Brovold Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2012 at 12:45

Oppdatert først i tråden



Edited by Pål Brovold - 23 januar 2012 at 16:37
Back to Top
Pål Brovold View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 20 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pål Brovold Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2012 at 10:27
16.01.2012
 
Snart full "runde" på banen....mangler bare å knytte sammen sporene på "stasjon" samt partiet over bro.
 


Edited by Pål Brovold - 17 januar 2012 at 10:27
Back to Top
Pål Brovold View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 20 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pål Brovold Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2012 at 09:56
18.01.2012:
 
Endelig er en sporplan tilgjengelig som bilde...og ikke bare noe i mitt hode....
 
 
Ja....jeg vet det er mye "røde streker" på tegningen - men den er mer ett "utkast" en ett diagram med faktiske mål :-)
 
Vet også at det i visse kretser antagelig er det samme som å banne-i-kirka...men det "holder" til mitt bruk i og med at det i denne sammenheng er jeg som er både Skaper, Gud og Konge av dette "landet" (les: gutterommet). Dessverre er jeg også avdelingsleder (og eneste ansatt) i teknisk etat samt Samferdselsminister i dette landet, så helt problemfritt blir nok ikke dette prosjektet nei ;-)
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2012 at 13:09
synes det så ut som en grei liten bane jeg :)
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Pål Brovold View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 20 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pål Brovold Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2012 at 13:31
Originally posted by Stian Stian wrote:

synes det så ut som en grei liten bane jeg :)
 
Holder til mitt bruk, men gir likevel nok av utfordringer som nybegynner - så lærekurven er rimelig bratt :-) Har vel en ide om å "skjule" for krappe svinger og andre "unaturligheter" inne i tuneller eller bak bygg/miljø, så bekymrer meg ikke så mye over det foreløpig.
 
Neste steg er å gjøre ferdig bakgrunn og ytterkanter som jeg ikke når inn til når alle plater er på plass. Har vel også en ide om å gjøre klart enkelte plater/miljø i seksjoner som legges løst på plass, for så å ta overgangene til det stasjonære miljøet i ettertid - men tar gjerne i mot forslag/tips fra dere som har gjort dette noen ganger før?
 
Pål
Back to Top
Pål Brovold View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 20 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pål Brovold Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 januar 2012 at 16:51
Oppdatert først i tråden
Back to Top
Pål Brovold View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 20 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pål Brovold Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2012 at 16:20
Oppdatert først i tråden.
 
Kom gjerne med kommentarer, innspill og råd!!! Husk jeg er fersk :-)


Edited by Pål Brovold - 24 januar 2012 at 16:30
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2012 at 16:29
Imponert over hvor raskt du jobber! Var jeg deg, ville jeg nok dekt til skinnene mens du driver med landskapsarbeid tett ved.
Svein S
Back to Top
Pål Brovold View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 20 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pål Brovold Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2012 at 16:33
Originally posted by ses ses wrote:

Imponert over hvor raskt du jobber! Var jeg deg, ville jeg nok dekt til skinnene mens du driver med landskapsarbeid tett ved.
 
Hjelper med en ukes ferie ;-)
 
Ang. tildekking av spor, så gjorde jeg det ved skumming - men ikke ved resten av arbeidet....så jeg kan bekrefte at rådet ditt er veldig, veldig, veldig godt - for nå har jeg nemmelig ett stort problem med rengjøring.... Men man lærer så lenge man lever :-D
Back to Top
Pål Brovold View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 20 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pål Brovold Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2012 at 21:47
SPØRSMÅL:
 
Har i roteskuffen funnet en BRAWA 1144 - veibom med hev/senk funksjon. Denne styres av en "BRAWA 2765 Steuer-Relais für Memory-Schranken". Selvfølgelig er koblingsskjema borte, og med 18 ledninger så er det litt oversiktelig hva som skal hvor......så er det noen som tilfeldigvis har en slik med inntakt diagram...?
 
 
 
8 av ledningene er hvite/grønne og er til magnetkontakt
2 er svarte og har hver sin skyvemotstand (for regulering av hastighet) og skal in på hver sin bom
....det er det jeg vet og husker så langt....
 
...så er det det jeg ikke vet:
2 brune
3 gule
1 rød
1 blå
 
Ett eller annet sted skal strøm inn (kan anta det er siste par med gul/brun)
Bommen har en leder via svart, men hva er leder nr 2?
Bommen har lys, hvor skal dette inn?
Det er en bjelle som skal ha strøm fra ett sted også...
 
Har søkt litt på Google, men kom frem til at noen tyskere også hadde samme problem, men siden jeg ikke kan ett kløyva ord tysk - så vet jeg ikke om de fant løsningen... :-(
 
Pål


Edited by Pål Brovold - 25 januar 2012 at 22:02
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2012 at 22:25
Back to Top
Pål Brovold View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 20 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pål Brovold Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2012 at 23:32
Takk for forslag _marius!
 
Vel, må innrømme at jeg tok en Spansk en....altså "prøv, og se hva som skjer" (som med alt annet på dette prosjektet), og kom frem til følgende:
 
Lys får strøm ekstrnt
 
Grønn/Hvit rekke til venstre styrer opp/ned:
1 og 2 - opp
3 og 4 - ned
5 til 8 er samme for dobbeltspor (antar jeg)
 
Fargerekke til høyre:
1 og 2 sort - fase 1 til hver sin bom (m/glidemotstand)
3 brun - felles fase 2
8 gul og 10 brun - strøm inn
 
Antar at 4 og 5 gul er ut til bjelle, men aner fortsatt ikke hva 6 blå og 7 rød er til ...??
 
Etter litt fikling (brudd i kabel osv) - SÅ VIRKER DET :_)
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2012 at 23:39
Hvis du følger denne lenken til annonsen så ligger det vedlagt et bilde av koblingsskjema i annonsen. Ikke beste bildet, men..
 
Terje
Back to Top
Pål Brovold View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 20 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pål Brovold Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2012 at 00:32
Originally posted by Terje Skram Terje Skram wrote:

Hvis du følger denne lenken til annonsen så ligger det vedlagt et bilde av koblingsskjema i annonsen. Ikke beste bildet, men..
 
 
Takk Terje :-D
 
Litt flau over at jeg ikke fant det selv - men tusen takk for tipset!! Bildet bekrefter vel også min oppkobling....og ikke minst avslører hva rød/blå kabel er til: nemmelig varsellys ved bomsenking ;-)
 
Pål
Back to Top
Pål Brovold View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 20 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pål Brovold Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2012 at 08:20
Oppdatert først i tråden
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2012 at 09:33
Med så pass høyt nivå du har på det utseendemessige, vil jeg også anbefale skinnemaling. 
Svein S
Back to Top
Pål Brovold View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 20 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pål Brovold Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2012 at 10:03
Hei Svein,

Har ventet på spørsmålet og tenkt på det samme selv - at detaljene blir "høye" ellers, men at erfaringen mangler på selve "sporlegging og det tog-faglige"....

Det lille jeg har prøvd på ballast er ikke blitt bra, og jeg vet ikke helt hvor det går feil - men får det ikke til å se naturlig ut....mulig jeg bruker for grov grus...det blir liksom ikke tett (underlag synes stedvis, mens andre steder blir det for tykt lag).

Når du snakker om skinnemaling, så antar jeg at du mener en form for "smussing" av skinnegangen? Igjen, her er det stor mangel på erfaring og kunnskap fra min side - så råd og tips mottas med stor takk :-)

Pål
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2012 at 10:30

Det visuelle inntrykket skinnene gir er en del av det estetiske, ikke av det kjørselsmessige. Med skinnemaling mener jeg at ingen skinner er skinnende blanke annet enn på toppen der hjulene polerer de hele tiden. Alle skinner er ellers rustne, evt. med en blanding av rust, støv og oljesøl. Bruker man en mørk gråbrun farge er man rimelig safe. Mange sprøytemaler sporet FØR man ballasterer. Selv har jeg enten brukt forbrunerte skinner eller stiv korthåret pensel og maling. Det siste tar litt tid, men ikke all verdens heller. Man trenger bare male synlig spor og bare den siden av skinnen som vender mot folk.

Når det gjelder ballast er det en litt vanskelig sak, avhengig av hva man vil oppnå. Det er nok viktig at den ikke bør være for grov, ja. Mange kjøper ballast ferdig. Men den er enten svært dyr hvis det er kvalitetsballast, eller den ser ikke bra ut fordi den ofte er for ensartet i uttrykket. Woodland-ballasten flyter på vann, og det skaper litt problemer ved liming med standardmetoden (ballast legges ut tørt først, limvann el.l. tyntflytende påføres ved kapillareffektmetoden). Mange henter ballast i naturen, men den er ofte for uensartet igjen slik at man lett får en salt-og-pepper effekt. Men man kan finne forekomster som er brukbare. Sand må siles slik at man får ut det grove. Mange mener sand må vaskes også. Selv gjør jeg det bare med sand fra saltvannstrender. Men sandsanking er vel ikke akkurat lettest på denne tid av året, annet enn i fjæra.

Ellers finnes det en utmerket artikkel om ballast på MJwiki: http://mjwiki.no/wiki/Ballast

Svein S
Back to Top
Pål Brovold View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 20 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pål Brovold Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2012 at 10:47
Takk igjen for innspill Svein, kommer godt med :-)
 
Blir nok til litt air brush av skinnene FØR ballast for min del - ser poenget ditt med det visuelle i den delen.
 
Ang ballast, så får jeg bare prøve meg litt frem på det mer "lukkede områder" før jeg går løs på de synlig partiene. Føler det "klumper" seg litt for lett når jeg påfører vann/lim/såpe, men dette er vel snakk om erfaring igjen - så øvelse gjør vel mester. 
 
Har kjøpt inn noe sand til formålet (strøsand til heller) som riktignok har ett "salt og pepper" utseende, men som jeg tenkte å prøve å farge litt - på en eller annen måte - men vi får se....
 
Pål
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2012 at 11:22

Strøsand høres grovt ut. Sil det i hvert fall og bruk det fineste.

Nyere metoder med påføring av lim-vann er å tilføre dette i det allerede våte og la det trekke over i det tørre ved hjelp av kapillarkreftene. Ellers går det også an å forfukte ballasten med en spray med vann med litt Zalo i. Ulempen med dette er at dersom dusjen danner dråper på vei ned, vil det skje klumping akkurat der dråpen treffer, samt at det ikke er så lett å se forskjell på limt og vannet, som hvis man bruker den førstnevnte metoden.

Svein S
Back to Top
Pål Brovold View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 20 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pål Brovold Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2012 at 11:31
Originally posted by ses ses wrote:

Ulempen med dette er at dersom dusjen danner dråper på vei ned, vil det skje klumping akkurat der dråpen treffer, samt at det ikke er så lett å se forskjell på limt og vannet, som hvis man bruker den førstnevnte metoden.

 
Det er vel dette jeg har opplevd, dråpedannesle og klumping - så får heller prøve ut pipette og la kapillarkreftene gjøre resten. Sliter litt med å finne ett spray-hode som fungerer tilfredstillende - de fleste jeg har prøvd ender med å enten tette seg noe (og gi ugjevn dusj/dråper), eller bli "trege" (virker som om såpen tørker ut gummipakningen slik at den sliter med å pumpe).
 
Siden dette er en stasjonær installasjon, så er behovet heller ikke så stort når det gjelder å få limt hver enkelt små-stein - men heller å få det mer generelt til å ligge "stille" der det skal.
 
Siling av grus/sand må nok til, så der fikk nok kjøkkensilen en ny arbeidsoppgave... ;-)
 
Pål
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2012 at 14:17
Ang. "strøsand til heller".
Kan det muligens dreie seg om slik sand som benyttes til fuging av heller (og belegningsstein)?
I tilfelle er ikke den særlig grov; i alle fall ikke den jeg har her Wink
Bjørn Egil
Back to Top
Pål Brovold View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 20 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pål Brovold Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2012 at 14:35
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Ang. "strøsand til heller".
Kan det muligens dreie seg om slik sand som benyttes til fuging av heller (og belegningsstein)?
I tilfelle er ikke den særlig grov; i alle fall ikke den jeg har her Wink
 
Stemmer det Bjørn E. Vet ikke helt den tekniske beskrivelsen av denne sanden, eller den korrekte størrelsen, men "smått" er det. Kjøpte denne fordi det ville blitt veldig dyrt med normal ballast fra hobby-butikkene, så får jeg heller sile og farge etter beste evne.
 
Pål
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2012 at 15:55
Ok, det høres jo bedre ut. Når jeg leste "strøsand" så tenkte jeg på slik det er behov for i store mengder i Trøndelag for tiden, nemlig for å hindre at folk faller på glattisen. Den bør ikke være for finkornet.
Svein S
Back to Top
Pål Brovold View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 20 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pål Brovold Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2012 at 21:32
Ops....fra for grov til for fin sand der ja ;-)
 
Jepp, den er nok for fin - og feil farge - men har en batch innfarget med vannbasert akryl maling nå...så får se hvordan det blir i morgen.
 
Nye bilder av "Ustaoset" lagt ut først å tråden
Back to Top
Pål Brovold View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 20 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pål Brovold Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2012 at 08:45
Oppdatert først i tråden...
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.