MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Spørsmål om former til støping i resin
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Spørsmål om former til støping i resin

 Post Reply Post Reply
Author
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Spørsmål om former til støping i resin
    Posted: 26 desember 2011 at 20:21
Jeg har forsøkt meg på å lage noen former av silikon (wacker fra Willumsen), men etter 24 timer er ennå silikonet ikke tørket. Jeg kjøpte 3 liter og fikk med en halv liter herdemiddel, så jeg har måttet gjette meg til blandibgsforholdet selv. Merkelig nok fulgte det ikke med noen bruksanvisning så jeg har måttet benytte meg av nettet for å finne ut hvordan det fungerer. De tre formene jeg har laget medførte til sammen et spann, så jeg antok da at jeg skulle bruke 1/3 av herdingen jeg hadde fått. Tross dette ble massen lyserosa og ikke mørkerosa/rød som jeg har sett på bilder.

Selve formen er nok bra nok, men jeg mistenker at jeg har fått for lite herding. Vil massen tørke til slutt, og kan den da brukes?

Har også nå to ganger i løpet av de 24 timene hatt formene i stekeovn på 50 grader i 1 time ad gangen, men det er ikke merkbare endringene i konsistens. Når jeg heller litt på formene renner det tykt.

Edited by Pelle - 26 desember 2011 at 20:22
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 desember 2011 at 20:40
Min silikon har hatt et blandingsforhold på 1:9.
 
De gangene jeg har hatt noen rester og derfor ikke kunne blandet optimalt, har jeg fått slike rosa "former", mine tørket aldri. 
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 595
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 desember 2011 at 22:29
Det er to blandingsforhold som gjelder.
- Om A og B komponentet leveres i hhv en stor og en meget liten boks er forholdet nesten alltid 1:9 dvs i praksisk kan du blande 1:10 og det herder bra. Andre blandingsforhold finnes også så se på boksenes vektangivelse.

- Om A og B komponenetene leveres i nesten to like bokser er det vektforholdet mellom dem som gjelder. Stort sett tåles det et avvik på 10% prosent uten at noe går helt galt, bortsett fra at herdetiden kan forlenges eller at silikonformen kan bli litt mykere enn ønsket.

- Aditivt herdende silikon er følsom for visse typer kjemikalier og krever derfor rene begere, blandepinner osv. Om du er riktig uheldig vil ikke silikonen herde om du forurenser den.

_ Leverandøren av slike kjemikalier er forpliktet til å levere datablader med blandingsforhold og ikke minst sikkerhetsforskrifter. Ta en telefon til leverandøren og du skal få tilsendt datablader kostnadsfritt.

Bruk vinyl eller latexhansker når du blander og støper. Siste er ennå viktigere når du støper med polyuretan og epoxy.

Terje V.
Terje V.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2011 at 20:33
Takk for tips. Den ene av de tre formene har i dag nesten stivnet (nok til å bli løsnet fra formen, men fortsatt for klissete til å fjerne originaldelene fra massen..). I og med at de to andre formene fortsatt er bløte kan kanskje renhet være en faktor her også. Den ene av formene er helt identisk med den som er blitt hard, så materialet kan det ikke være..

Var hos leverandøren i dag med den ene formen, og han mente først og fremst at fargen var feil og at det dermed kan ha skjedd noe kjemisk mellom herder og silikonet. Har fått ny herder nå så jeg får prøve igjen (med et mindre abesiøst prosjekt...)

Har skrapt vekk det meste nå og håper at det som er igjen stivner i morra..
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 595
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2011 at 00:24
Om det er klissete kan du nesten gaantert glemme den formen. Ta ut originalen og rens den med løsningsstoff om den tåler det eller vask den med skarpt såpemiddel og la tørke helt.
Bland opp ny silikon etter korrekt blandinsforhold og sett formen på nytt. Klissete former vil aldri gi bra avstøp.
Terje V.
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2011 at 20:37
Hvilke løsningsmiddel anbefaler du og hvor får man tak i det???
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 595
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2011 at 21:19
Tørk av master med papir eller en fille så du får den så tørr som mulig. Master laget av metall vaskes med aceton. Master av plast vasker jeg først med ufortynnet oppvaskmiddel eller flytende håndsåpe for at fettet i denne skal få frigjort master fra restsilikonen. Deretter skyldes godt og så tørres av for deretter å lufttørkes.

Additivt herdende silikon tåler dårlig limstoffer fra tape og heller ikke gul vaselin. Hvit vaselin fra apotek går bra.
Additivt herdende silikon herder i komplett lukkede former hvilket subtraktivt herdende silikon ikke gjør. Den må ha en åpen flate hvor avdampingen kan skje.
For amtørbruk er additivt herdende silikon lettest å bruke, men husk den krever rene blandebeger, blandepinner, master og formaterialer. Additivt herdende silikon er heller ikke følsom for fuktighet og kan herdes raskere med litt ekstra varme. Sett formen på et lunt sted. For hver 10-grader økning i temperatur så halveres herdetiden, men faren for uønsket krymp øker. 25-30 grader er optimalt.

Edited by TeVe - 29 desember 2011 at 22:38
Terje V.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2011 at 16:05
Det må ha vært noe med selve herderen, siden jeg aldri fikk annet enn en "litago jordbær" ut av blandingen samme hvor mye jeg hadde i. Løsningen denne gang var å fjerne den klissete "tyggegummien" fra formene og fra originalene. Brukte vel ca. 10 timer på dette med pinsett, kniv og tannbørste. Prøvde både salo og andre midler jeg vhadde for hånden, men silikonet bare skilte det ut og ble om mulig enda mer klissete... Dristet meg derfor til å bruke Aseton. Det var ikke lurt, for noen av originaldelene smeltet!!!

Til og med den dyre, gule modelleiren måtte kastes, da den var innsauset med den klissete massen.

Men jeg gav ikke opp og støpte nye former i går kveld, og i dag tidlig var den allerede hard. Brukte samme former, spann og rørepinne som sist, så det var ikke renheten denne gang.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2011 at 16:12
Så til neste spørsmål... Hvordan er det mulig å støpe i klart materiale til vinduer? Hvordan lager man originaler til freseverktøy, og hvem tilbyr fresing av f.eks akrylplater til vinduer? Noen av mine vinduer er også buede og kan ikke freses.. Send gjerne en pm eller epost.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2011 at 18:15
Originally posted by Pelle Pelle wrote:


Men jeg gav ikke opp og støpte nye former i går kveld, og i dag tidlig var den allerede hard. Brukte samme former, spann og rørepinne som sist, så det var ikke renheten denne gang.


Mulig at jeg ikke har fulgt med godt nok i timen, men hva var det som var problemet? Et av nyttårsforsettene er å prøve meg på resinstøping, og prøver å lære mest mulig før jeg setter i gang.

Ellers skal du ha ros for pågangsmot! Det er bare å innse at ikke alt sitter ved første forsøk.

Edited by Håvard H - 30 desember 2011 at 18:15
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2011 at 18:22
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Så til neste spørsmål... Hvordan er det mulig å støpe i klart materiale til vinduer? Hvordan lager man originaler til freseverktøy, og hvem tilbyr fresing av f.eks akrylplater til vinduer? Noen av mine vinduer er også buede og kan ikke freses.. Send gjerne en pm eller epost.


Buede vinder kan vel freses på en 3D fres? Krever litt mer av fresen, men det er absolutt mulig.

Alumilite har en glassklar resin som kan poleres:
Alumilite Clear

Men de garanterer ikke for UV-stabilitet. Så du risikerer at den gulner om den blir utsatt for mye UV-stråling.

De har en annen variant som skal være UV-sikker, men denne er vistnok ikke like hard og polerbar:

Alumilite Water Clear

Her har jeg kun teoretisk informasjon, og ingen førstehånds erfaringer. Planlegger å støpe noen glass til lykter i dette materialet, men det drøyer nok noen måneder før jeg får testet det.


Edited by Håvard H - 30 desember 2011 at 18:23
Back to Top
AT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2012 at 13:50

Trur det er unøyaktig blandingsforhold silikonmasse /herder som gir klissete former. Desse rosa formene stivner aldri. Har laga fleire former frå samme kolli som er iorden, så vert det slurva innimellom med blandingsforholdet med det resultat at forma vert klissete. Skal ikkje vera for mykje eller for lite herder.

Slurvet går på å spare tid til reingjering av måleutstyr, spare penger eller rett og slett at eg har gjort det så pass at det kan takast på augemål.
 
Til mindre former har eg målt opp massen med å fylle i sprøyter og trykt ut riktig mengde i blandekoppen. Apoteket har ymse utvalg.


Edited by AT - 01 januar 2012 at 13:53
AT
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2012 at 20:50
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Originally posted by Pelle Pelle wrote:


Men jeg gav ikke opp og støpte nye former i går kveld, og i dag tidlig var den allerede hard. Brukte samme former, spann og rørepinne som sist, så det var ikke renheten denne gang.


Mulig at jeg ikke har fulgt med godt nok i timen, men hva var det som var problemet? Et av nyttårsforsettene er å prøve meg på resinstøping, og prøver å lære mest mulig før jeg setter i gang.

Ellers skal du ha ros for pågangsmot! Det er bare å innse at ikke alt sitter ved første forsøk.

Problemet var at silokonen ble lyserosa og ikke stivnet etter 5 døgn. Jeg helte et spann (900 gram) i et kar og tilsatte 1/3 av ei halv litersflaske med herder. Jeg begynte forsinktig med blandingen, men massen var lyserosa fra første dråpe.

Etter å ha fjernet den klissete "tyggegummien" fra kar og originaler, blandet jeg et nytt spann med en liten flaske med herder som skal tilsvare et spann. Da gikk alt som det skulle. Brukte samme originaler og kar til formene. Eneste forskjell var ny herder og at fargen ble mer og mer mørkerosa etter hvert som jeg tilsatte herder.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2012 at 09:04
Nå har det faktisk skjedd igjen! en gang blandet jeg massen i samme litermål, og massen ble bare lyserosa igjen. helte på litt mer herder og fikk en noe mørkere farge, men ikke helt som den skulle være allikevel . tok sjansen og helte i forma. massen stivnet etter 10 timer, men er myk og litt klebrig. tok en prøvestøp som ble perfekt! i og med at formen er myk måtte jeg passe på at formen lå inntil en kant...

Den andre gangen blandet jeg rett i spannet fra forrige gang. dette hadde jeg gjort helt rent, og fikk korrekt masse, men for lite. da jeg tømte det jeg hadde i formen, blandet jeg herder i spannet med originalmassen. denne ble kun lyserosa! eneste forskjellen var at jeg brukte samme rørepinne.

Jeg helte massen i spann nr. 1 og blandet i mer herder og fikk korrekt farge etter ca. Dobbel vekt og tok sjansen. Etter 10 timer er den første massen stiv, og den nye helt tyggegummi....

Det må være noe med at rørepinne og spann må være klinisk rene?
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2012 at 10:42
Originally posted by Pelle Pelle wrote:


Det må være noe med at rørepinne og spann må være klinisk rene?


Følsomme greier. Men svært nyttig informasjon for alle som pønsker på å teste resinstøping.

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2012 at 11:11

 Jeg lagde en god del silikongummiformer på 1990-tallet med utstyr fra Willumsen, og kan ikke huske noen gang å ha hatt problemer mer at formene ikke stivnet slik de skulle. Jeg hadde igjen noe av dette materialet og prøvde for et par år siden dette på nytt, til tross for at det etter datomerkingen burde ha blitt ubrukbart for lengst, men det fungerte:

Jeg kan ikke huske at jeg har vært spesielt forsiktig med rene kar, rørepinner eller at blandingsforholdet har vært pinlig nøyaktig. Så om det er jeg har som har hatt flaks, eller om du bruker et mer følsomt produkt, kan man jo lure på. Som du ser av bildet, ble min støpeform også rødaktig.

Svein S
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 595
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2012 at 15:32
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Nå har det faktisk skjedd igjen! en gang blandet jeg massen i samme litermål, og massen ble bare lyserosa igjen. helte på litt mer herder og fikk en noe mørkere farge, men ikke helt som den skulle være allikevel .

Det må være noe med at rørepinne og spann må være klinisk rene?


Neida, ikke klinisk rene, men ikke tilklint med forskjellige materialer.
Hvilken type silikon bruker du? Oppgi nummeret på begge komponenter.så skal jeg kunne antyde noe som kan ha skjedd.
Om du kjøper et kit med komponent A i 900g så skal B-komponentet være en liten 0,1 liter boks. Anvender du hele 900g boksen skal også hele 100g boksen oppe i den. Ittno knussel. Blandinsforholdet er 1:9 i vekt (OBS). Kjøp en elektronisk kjøkkenvekt med oppløsning på 1-2 gram så er du godt hjulpet. Vekt, vekt og atter vektforholdet er det som styrer blandingsforholdet ikke fargen på blandingen. OG ikke noe slumsing, bruk vektforholdet som står oppgitt i databladet. Husk også å sjekke batchnummeret, det hender at forskjellige produksjonsbatcher går dårlig sammen.
Terje V.
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 595
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2012 at 15:38
Originally posted by ses ses wrote:

 Jeg lagde en god del silikongummiformer på 1990-tallet med utstyr fra Willumsen, og kan ikke huske noen gang å ha hatt problemer mer at formene ikke stivnet slik de skulle. Jeg hadde igjen noe av dette materialet og prøvde for et par år siden dette på nytt, til tross for at det etter datomerkingen burde ha blitt ubrukbart for lengst, men det fungerte:
Som du ser av bildet, ble min støpeform også rødaktig.



Du har meget mulig kjøpt subtraksjonsherdende silikon. Det er mye mindre følsomt for urenheter. Rødfargen kommer av fargestoffet i herderen som er der for at man kan lettere se at man har blandet fullstendig. Striper i blandingen vil antyde at man ikke har blandet godt nok., det skal bli en jevn farge. Wacker silikonen har brukt rød farge i mange år. Andre fabrikater bruker grønne og blå farger.
Terje V.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2012 at 17:00
 
Originally posted by TeVe TeVe wrote:

 

Du har meget mulig kjøpt subtraksjonsherdende silikon. Det er mye mindre følsomt for urenheter. Rødfargen kommer av fargestoffet i herderen som er der for at man kan lettere se at man har blandet fullstendig. Striper i blandingen vil antyde at man ikke har blandet godt nok., det skal bli en jevn farge. Wacker silikonen har brukt rød farge i mange år. Andre fabrikater bruker grønne og blå farger.

Hva er i tilfelle ulempen med subtraksjonsherdende silikon siden andre (Pelle antageligvis) ikke bruker den, men får andre problemer? Prisen? 



Edited by ses - 12 januar 2012 at 17:01
Svein S
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 595
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2012 at 19:29
Originally posted by ses ses wrote:



Hva er i tilfelle ulempen med subtraksjonsherdende silikon siden andre (Pelle antageligvis) ikke bruker den, men får andre problemer? Prisen? 




Ingen ulemper egentlig. Begge silikontyper har sin berettigelse. Om du skal støpe av noe som ikke er helt rent ville jeg brukt subtraksjonsherdende silikon. Blandingsforholdet herder til silikon kan være en ulempe da den ofte er slik at herder må telles i dråper. Dessuten kan den ikke herde i helt lukkede former men må ha en flate åpen. Herdetiden er bundet, dvs kan ikke forkortes på noen måte. Følsom for fukt.

Addisjonsherdende har enklere blandeforhold, ofte 1:1 herder til silikon hvilket er lettere å beregne og måle opp. Kan også herde i helt lukkede former og det må man noen ganger gjøre om man ønsker full kontroll på sammenhold i formverktøyet. I tillegg kan man forkorte herdetiden med tilføring av varme dog med øket krymp som resultat. I RP er man ofte ute etter raskt resultat uten hensyn til krymp eller at denne ikke har noen betydning. Ikke følsom for fuktighet.

Har anvendt alle typer, både pro og hobby. I de senere år har jeg sjeldent anvendt subtraksjonsherdende silikon da det går raskere med addisjonsherdende. Enklere å måle opp ikke minst. A-herdende er nok litt dyrere enn sub-herdende.

De få ganger silikonen ikke har herdet har det nok vært lim- og løsningsstoffer som har vært problemet, sjeldent forurensede blandingsutstyr. Har imidlertid opplevet at høy sommertemperatur i verkstedet har fått silikonen til å herde utrolig raskt, faktisk nesten samtidig med at den ble blandet.

Edited by TeVe - 12 januar 2012 at 19:30
Terje V.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2012 at 23:44
Den jeg brukte 10 år på overtid heter Wacker Silicon-jautschuk Elastosil M 4601A med herder 4601B. Jeg fant på nette beskrivelsen og det er en "Pourable, addition-curing, two-component silicone rubber that vulcanizes at room temperature." med blandingsforhold 9:1 gummi:herder (rød). Jeg antar at det er det du kaller addisjonsherdende.

Jeg har også liggende M 4503 med blank herden T35, men den finner jeg ikke sortementet til Wacker, så den er antagelg gått ut. Jeg mener jeg har prøvd den også for ca 15 år siden, og den gav vel hvite former.
Svein S
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 595
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2012 at 14:07
Originally posted by ses ses wrote:

Den jeg brukte 10 år på overtid heter Wacker Silicon-jautschuk Elastosil M 4601A med herder 4601B. Jeg fant på nette beskrivelsen og det er en "Pourable, addition-curing, two-component silicone rubber that vulcanizes at room temperature." med blandingsforhold 9:1 gummi:herder (rød). Jeg antar at det er det du kaller addisjonsherdende.Jeg har også liggende M 4503 med blank herden T35, men den finner jeg ikke sortementet til Wacker, så den er antagelg gått ut. Jeg mener jeg har prøvd den også for ca 15 år siden, og den gav vel hvite former.


Den første er addisjonsherdende, alle i 46xx serien er det. Den siste er kondensasjonsherdende ifølge mine notater. Den het tidligere RTV-M533.Der er herdertilsetting 5% til silikon.

Alle disse går godt til PUR men ved støp med epoxy må man bruke barrier ellers får man ut kun noen få avstøp.
Terje V.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2012 at 14:14

Hva er "PUR"?

Hva er "barrier"?

Svein S
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 595
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2012 at 17:56
Originally posted by ses ses wrote:

Hva er "PUR"?

Hva er "barrier"?



PUR er standardforkortelse for polyuretan ofte feilaktig betegnet resin. Det er dette de fleste bruker når de tar avstøp i silikonformer.

"Barrier" er et skille mellom formverktøyet i silikon og støpematerialet, Kan være maling, vaselin, men som regel et påsprayet stoff av type silikon (som bør unngås fordi det gjør lakkering vanskelig) eller annet formskillemiddel. Et tynt lag med maling eller lakk er ofte nok til å tøye formverktøyet levetid ved støping i epoxy.
Terje V.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2012 at 02:14
Leverandøren tror det er noe galt med en produksjonsserie av herderen. Har nå skaffet nytt og prøver snart igjen... legger det uansett ikke i formen hvis fargen ikke blander seg ved første blanding.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 januar 2012 at 23:12
Nok en gang tok jeg feil!
Blandet 450 gram i et nytt litermål, og massen ble lyserosa. Helte samme herder i spannet, og massen ble mørkerosa!!!! Etter 10 timer var begge massene ferdig herdet med like hard konsistens!!!!!!!!

Siden dette har jeg tatt sjansen og laget et par former med visshet om at enheten av herder har vært korrekt. KOnsistensen har blitt fin selv om den stort sett har blitt lyserosa, og avstøpningen har vært som den skulle.

Et par blindtester har imidlertid avslørt at den med best konsistens har vært mørkerosa. Den lyserosa har hatt en tendens til å være litt klebrig, men ikke seig. Resinen har fylt godt og løsnet like lett på begge typer former.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 595
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2012 at 01:38
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Nok en gang tok jeg feil!
Blandet 450 gram i et nytt litermål, ...................


Blander du etter vekt eller volum? Om du måler opp 450g på skala i litermål så er det volum du måler opp og da er blandingforholdet annerledes enn for veid mengde. Egenvekten er forskjellig for A og B komponentene.
Terje V.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2012 at 20:07
Måler selvfølgelig etter vekt! Setter litermålet på ei kjøkkenvekt og slår den på slik at den viser 0g. Deretter heller jeg i silikon og ca 10% herder. Med andre ord 450g silikon og 45g herder slik at vekten viser 495-500g.

Men litermålet gir en pekepinn på volumet jeg trenger til formene så jeg synes det er en grei måte å blande på. leste et sted at man kan helle risikoen i formen og opp i et litermål for å finne volumet.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2013 at 15:57
Det er en stund siden det ble noen oppdatering her. Jeg har laget en del former siden den gang og løsningen var rett og slett å riste flaska med herderen godt før bruk!
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 595
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2013 at 13:41
Ja det er viktig at alle slike produkter riestes opp fordi enkelte komponenter sedimenterer. Men ingen regel uten unntak. Unntaket er isocyanat dvs plasten i polyuretanen. Den skal du ALDRI riste opp.

Terje
Terje V.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.