MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Tilbake hos Model Railroader
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Tilbake hos Model Railroader

 Post Reply Post Reply
Author
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Tilbake hos Model Railroader
    Posted: 23 desember 2011 at 12:06
Jeg kjøpe mitt første nummer av Model Railroader (MR) i Trondheim november 1973, i mitt nittende år. En tid tidligere hadde jeg opplevd at en besøkende hadde kjørt en Union Pacific Big Boy med minst tretti helt like, gule kvegvogner på sporene til Trondheim Modelljernbaneklubb og siden hadde jeg også opplevd det enorme amerikanske anlegget til denne karen i et bomberom i en blokk på Blussevoll. Jeg var hektet på amerikansk modelljernbane og ble i tillegg veldig inspirert av artikkelen om den legendariske John Allen i mitt første MR. Siden abonnerte jeg på bladet i mer enn 22 år, og bygde to små anlegg i N skala med amerikansk forbilde. Ingen av anleggene ble helt ferdig, og da jeg kom tilbake til Bergen etter et opphold i Nord Norge kom jeg i kontakt med MJ gjengen i NJK-Bergen og jeg gikk etterhvert over til H0 og norsk forbilde. Interessen for norsk forbilde har ikke blitt noe mindre etter at jeg har fått lov til å bli en del av FREMO miljøet i Norge, gjennom Skaarerbanens venner. Overgangen fra amerikansk til norsk forbilde var en åpenbar årsak til at jeg sluttet å abonnere på MR. En annen er at 22 årganger tar mye plass og jeg fikk aldri helt til et system for indeksering slik at jeg kunne gjenfinne gode artikler i mer enn 250 blader. Mine blader er "lånt ut" til MJ gjengen i Bergen og står i hyllene i deres lokaler. Jeg må også innrømme at jeg gikk litt lei av at stoffet ble mindre til fordel for reklamen i MR, og at artiklene etterhvert gjentok seg. Jeg ble også frustrert av at det noen ganger var vanskelig å finne materialene som ble brukt i artiklene, i norske butikker.

Jeg har kjøpt enkeltnummere en gang i blandt, på grunn av gode artikler og i går tok jeg skrittet fullt ut og ble abonnent igjen. Men jeg er digital abonnent og slipper å fylle hyllene med papir. Bladene er lagret på iPaden i min Zinio App. Som abonnent får jeg også tilgang til opplæringsvideor, tegninger og artikler på nettet (mrr.trains.com) og det skal være lettere å finne tilbake til gode artikler gjennom den digitale løsningen. Jeg mener også at det har blitt lettere å få tak i de materialene som brukes i artiklene; også i Norge (eller gjennom netthandel).

Selv om jeg ikke bygger etter anmerikansk forbilde (har riktignok en god del N skala pakket ned), gir MR meg inspirasjon igjen; og det i tillegg til mitt gratis abonnement av Model Railroad Hobbyist (MRH) - model-railroad-hobbyist.com.

Jeg har mye å lese på i juleferien.

Edited by Morten Jacobsen - 23 desember 2011 at 12:19
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2011 at 12:31
Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:



Jeg har mye å lese på i juleferien.


Ja, julen er tiden for MJ-drømmer!
Jeg har selv store mengder MR på loftet, i ungdommen var det amerikansk MJ-for alle pengene. Mest armchair modelling, riktignok... Og selv om jeg ikke lenger bygger amerikansk og synes kvaliteten på bladet er litt ymse er jeg fortsatt litt svak for Model Railroader.

Så hver jul pleier jeg å kjøpe "Great Model Railroads" for å gjenoppleve litt av magien fra da jeg var fullstendig oppslukt av mine Model Railroader. Blir vel en tur på Narvesen i dag når jeg tenker meg om.

Benytter samtidig anledning til å ønske alle God jul!
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2011 at 16:38
I dag kan du få 75 årganger (1934 - 2009) med Model Railroader på DVD.

MR magazine: 75-year on DVD-ROM.

Petter
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,031 seconds.