MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - NSB gammelgrønn
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NSB gammelgrønn

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: NSB gammelgrønn
    Posted: 20 desember 2011 at 15:35
Tamiya's Olive Drab 2 er etter mitt skjønn en perfekt grønnfarve for NSB's gammelgrønne  lokomotiver. Jeg er klar over at NSB opererte med et ganske stort spekter grønn-varianter - dog innenfor visse rammer så vidt jeg vet. Selv tok jeg for meg en 220c i de gyselige gul-illrøde nydesign-farvene og forsøkte med Olive Drab 2 og Tamiya aluminium på taket. Selv om jeg ikke har slike ferdigheter som kunne vært ønskelig i lakke-sammenheng, er jeg mere fornøyd med grønn enn med de foran nevnte kolørene.
220-traktoren skal litreres 220-189 fordi denne er en av de to jeg kjenner til som beholdt grønnfarven og fikk som grønnlakkert den moderne radioantennen bak på taket. Nå gjenstår hvit litrering, siste lakkstrøk og vindusruter.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2011 at 17:54
"Gammel-grønn" var en ny betegnelse, men jeg skjønner hva du mener. Dette var standardfargen for elektriske lok og diesellok i persontrafikk fram til 1962 da de gradvis begynte å bli malt rødbrune (mest rødt) innen samtlige var malt om innen 1970. En gang ut på 1970-tallet begynte rødt å bli fargen for skiftelok, skiftetraktorer og lok for godstrafikk også. Den første El 10 ble vel ikke rød før i 1971. Jeg er helt enig i at denne grønnfargen, som alle andre farger på materiell som brueks utendørs, framstår i en rekke nyanser. Men hovedforskjellen mellom NSB grønn og OBAS-grønn, for eksempel, er at NSB grønn er varmere, dvs. går mer mot oliven, enn OBAS-grønnfargen gjør som er blåere, på en måte.
Svein S
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2011 at 21:44
Takk for meget interessante utfyllende opplysninger Sando. Det er virkelig hyggelig at du har tatt på deg også ledelsen i NJK's forskningsavdeling ved siden av web-sidene til NJK. Takket være deg og mange andre i NJK (og MJF) har vi fått samlet et levende leksikon der vi nærmest alltid kan få utfyllende svar. Spesielt for oss gamlekara som ble tilbake i det gamle Norge...

Edited by MJ - 20 desember 2011 at 21:45
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2012 at 14:05

Så kom litranummeret endelig på. Ikke så lett som jeg trodde å få noen til å printe ut hvite dekaler. Og nå gjenstår det å sette inn igjen blanke vindusrammer, vinduene samt skru hele herligheten sammen igjen.

 


Edited by MJ - 05 januar 2012 at 14:07
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2012 at 00:22
Så var jobben gjort og Skd 220-202 i knallrød-gul nydesign fikk et nytt liv som gammelgrønn.
 
 
 
 
 
 
 
Jeg er slett ingen kløpper i å lakke. Snarere en novise i øvelsen. MEN for en som går for å være en grønn .....  var det aldri spørsmål om å kjøre med illrødgul maskin. 202 måtte bli 189. Og heldigvis har vi diverse togdatabaser på nett. Der fant jeg 189'ern som faktisk i grønn tilstand har ATC-antenne på taket. Så slapp jeg den sparklejobben. Dessuten har 189 firkantet fabrikkskilt nederst på lokkåpen og vips så stemte det hele.
 
Det er flere saker jeg skulle gjort på en annen måte nå som jeg "vet alt", men pytt. Jeg spår 189 et langt liv på min privatbane. Og jeg tipper at det ikke finnes så veldig mange av akkurat denne litraen. Testen viste at lysene funker korrekt og da går jeg til sengs med godt humør.
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2012 at 02:31
Fra Duplo til ertestuing!

Stilig resultat

Petter
Back to Top
Mojo View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 05 oktober 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 18
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mojo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2012 at 08:31
Det ble jo kjempe bra>! hvor fikk du merkene i fra ?Clap Morten
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2012 at 11:30
Grønn er original-farven i mange tilfeller, men ikke alltid.  Grønt er skjønt! Ellers er gammelrød slett ikke ueffent det heller. Har sendt deg privat melding.
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2012 at 19:41
Et nydelig stykke arbeid du har utført derThumbs Up
Jeg har lagt på et par strøk med Olive Drab (TS-70) på mitt 214 prosjekt i dag og ble litt overrasket. Helt matt og ikke samme grønnfarge som du har fått på 220 traktoren din. Ser du skriver Drab "2", kansje det er forskjellen?
 Arne
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2012 at 20:15
 Olive Drab 2 er TS28. Du har brukt TS70 som er Olive Drab (JGSDF), altså den Olivengrønne til Japans hær. Så da har du brukt feil farge dessverre.  

Edited by Claes Lislerud - 09 januar 2012 at 20:16
Modellhilsen

Claes
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2012 at 20:47
Claes har rett. Det er helt maktpåliggende å benytte Olive Drab 2 - som du blant annet får hos HobbyTrain (Morten Hagen). Benytter du den vanlige Olive Drab (1) må du i tillegg legge på en grønnere og mørkere Tamiya-lakk vått i vått. Husker ikke navnet på sistnevnte. Men det er ikke skjedd noe dramatisk for deg. Ring HobbyTrain eller Togbutikken og de sender deg kjapt en av type 2. Den er praktfull.

Edited by MJ - 09 januar 2012 at 21:19
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2012 at 23:30
Heisann,
Ser at jeg tok for gitt at Olive Drab var Olive Drab, mens det finnes 3 forskjellige TS-5, TS-28 og TS-70.
Får se hva jeg finner på nå da? Smile
Arne
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2012 at 01:14

Originally posted by MJ MJ wrote:

Claes har rett. Det er helt maktpåliggende å benytte Olive Drab 2 [...]

Er det nå egentlig det? Grønnfargen kunne da variere en del avhengig av om loket var nylakkert eller hadde stått årevis utendørs? I tillegg varierer inntrykket  også med lyset under fotografering. Fargen som "aha" benyttet, ser for meg ut til å stemme bedre med fotoene av noen av de mer falmede Skd 214-traktorene på http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?allefoto=1&&type=184, enn med "MJ" sin farge, som ser ut til å passe bedre for nyreviderte lok.

Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2012 at 14:39
I serien grønt er skjønt er vi idag kommet frem til Skd 221.149. Grunning og lakk er ferdig. Det gjenstår å montere de siste delene samt skrape ut malingrester rundt vindusrammene. Så er det dekaler, detaljlakking og siste strøk klarlakk før glassing, superdetaljering, motor og understellsmontasje og sammensetting av de store delene.Taket må også lakkes aluminium og bufferbjelken i rødt m.m. Forbildet fant jeg på NJK's materielldatasider:
 
 
 
De store hoveddelene kun satt løst oppå hverandre.
 
 
NSB gammelgrønne versjoner - YUM YUM!!! Og ikke glem! Tamyia Olive Drab 2 (TO, DOS,ZWEI, TWO)
IKKE KUN OLIVE DRAB, MEN NUMMER TO - 2!
 
 


Edited by MJ - 10 januar 2012 at 14:42
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2012 at 15:52
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Originally posted by MJ MJ wrote:

Claes har rett. Det er helt maktpåliggende å benytte Olive Drab 2 [...]

Er det nå egentlig det? Grønnfargen kunne da variere en del avhengig av om loket var nylakkert eller hadde stått årevis utendørs? I tillegg varierer inntrykket  også med lyset under fotografering. Fargen som "aha" benyttet, ser for meg ut til å stemme bedre med fotoene av noen av de mer falmede Skd 214-traktorene på http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?allefoto=1&&type=184, enn med "MJ" sin farge, som ser ut til å passe bedre for nyreviderte lok.

 
Enig med Torstein her, synes fargen på Arnes modell er et bedre utgangspunkt for en realistisk driftsversjon.
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2012 at 16:40
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Originally posted by MJ MJ wrote:

Claes har rett. Det er helt maktpåliggende å benytte Olive Drab 2 [...]

Er det nå egentlig det? Grønnfargen kunne da variere en del avhengig av om loket var nylakkert eller hadde stått årevis utendørs? I tillegg varierer inntrykket  også med lyset under fotografering. Fargen som "aha" benyttet, ser for meg ut til å stemme bedre med fotoene av noen av de mer falmede Skd 214-traktorene på http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?allefoto=1&&type=184, enn med "MJ" sin farge, som ser ut til å passe bedre for nyreviderte lok.

 
Enig med Torstein her, synes fargen på Arnes modell er et bedre utgangspunkt for en realistisk driftsversjon.
 
Ja da har jeg kanskje bommet helt selv da..? Trøsten får være at jeg har bommet på fargen sammen med Finn Moe, Trix, Bjørn Bratz, Roco, Heljan  m.fl.. (El1, El 5, El 8, El 9, El 10, El 11, El 12, El 13, Di 2, Di 3, Klesskapet )
 
Jeg får bare prøve å leve med det...
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2012 at 16:54

Originally posted by MJ MJ wrote:

Ja da har jeg kanskje bommet helt selv da..? [...]

Nei, poenget mitt var at det ikke kun er én grønnfarge som er korrekt, men at det er flere nyanser som går an, avhengig av i hvilken tilstand en ønsker å modellere loket.

Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2012 at 21:45
Hei igjen,
Tror faktisk at det kan brukes et hav av alternativer når jeg ser alle nyansene på NJK databasen. Fikk lyst å sammenligne med El1 siden du nevnte den MJ, og tror jeg kan la min 214 få beholde Drab uten 2. Et strøk til så er den klar, grønt er sjønt uansett Smile
Arne
 
 
 


Edited by aha - 10 januar 2012 at 22:33
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2012 at 22:24
Et foto er veldig avhengig av hvilket lys det tas i. Særlig i kunstig lys. Det illustrerer jeg ved å ta et par bilder av min El 1. Olive Drab (1) har mere gult i seg og det er tydelig at ditt kamera har tatt opp i seg gulfarven fra den gule skumgummien og preget din El 1.
 
 
 
Det er lett å se hvor meget gulere og lysere bildet nederst er ved å la lyset falle inn fra ulike vinkler. En ting er i alle fall sikkert. Ingen av mine grønne lok har en farve i dagslys som korrelerer med Olive Drab. Derimot er Olive Drab 2 nærmest av de jeg har funnet. I Olive Drab (1) er det for mye gult. Men selvfølgelig er det opp til enhver å finne ut hvilken grønnfarve som passer den enkeltes smak. Dessuten er nok farvegjengivelsen avhengig av den enkeltes farvesyn.


Edited by MJ - 10 januar 2012 at 22:25
Back to Top
Pluggen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 april 2010
Status: Offline
Points: 193
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pluggen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2012 at 23:02
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Originally posted by MJ MJ wrote:

Claes har rett. Det er helt maktpåliggende å benytte Olive Drab 2 [...]

Er det nå egentlig det? Grønnfargen kunne da variere en del avhengig av om loket var nylakkert eller hadde stått årevis utendørs? I tillegg varierer inntrykket  også med lyset under fotografering. Fargen som "aha" benyttet, ser for meg ut til å stemme bedre med fotoene av noen av de mer falmede Skd 214-traktorene på http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?allefoto=1&&type=184, enn med "MJ" sin farge, som ser ut til å passe bedre for nyreviderte lok.

 
Enig med Torstein her, synes fargen på Arnes modell er et bedre utgangspunkt for en realistisk driftsversjon.
Jepp, med de fargevariasjonene som fantes "der ute" er Arnes fargevalg like "korrekt" som NMJ eller andres fargevalg på sine modeller. Så Arne, få den på skinner og tut og kjør (hvis du ikke er som meg og kun gjemmer ting i skap...)
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2012 at 23:37
hmm. jeg har lakket min 206 med olive green fra tamiya. har prøvd med drab2 og, men jeg synes den er for grå jeg da. nr33 som jeg så senest i dag ser ut til å matche olive green bedre enn drab 2 selv. på de verste jeg har av den. drab 2 passer bedre for en godt brukt traktor da denn minner om slik 214 90 var før den ble malt opp. jeg vil og påstå at den er så si identisk til olive green nå når den er ny i lakken.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2012 at 00:26
Originally posted by Stian Stian wrote:

hmm. jeg har lakket min 206 med olive green fra tamiya. har prøvd med drab2 og, men jeg synes den er for grå jeg da. nr33 som jeg så senest i dag ser ut til å matche olive green bedre enn drab 2 selv. på de verste jeg har av den. drab 2 passer bedre for en godt brukt traktor da denn minner om slik 214 90 var før den ble malt opp. jeg vil og påstå at den er så si identisk til olive green nå når den er ny i lakken.
 
Nummer EN-tipset til gammelgrønn er i følge min hjemmelsmann å lakke vått i vått - først Drab 1 og så Olive Green rett oppå. Da vil den gulere Drab 1 gi litt lysere gjennomskinn til Olive Green som alene kan virke noe mørkegrønn. Men dette blir for komplisert for en "grønn"-skolling som meg på lakkfronten.


Edited by MJ - 11 januar 2012 at 00:29
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2012 at 16:05
jeg gjør det enkelt og smusser matriellet mitt, på den måten blir det ikke så lett å se forskjell Wink og jeg har planer om å gi lokene litt varierende grønnfarge da det ellers ville blitt utrolig  ensfarget. alle traktorene var jo ikke inne til revisjon samtidigWink
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2012 at 18:26
Skaladesigns rike detaljering og valgmuligheter gjør byggingen ekstra hyggelig. Endelig er 221'ern døpt 221.149. Dekal-leverandøren er en rett så dyktig kille og "grønningen" begynner å likne noe. Men fortsatt gjenstår grill i front (valgbar etter forbilde), glassing, flere detaljer som flytende "glass" i markeringslysene og motorisering. Bufferbjelken må ferdiglakkes rød og bufre etc. må monteres. Men på dette stadiet begynner det alltid å bli ekstra moro.
 
 
For oss som liker togene fra en tid da tog var en "levende organisme" og lokaltogføreren gjerne ventet på at fru Hansens høner skulle verpe ferdig eggene mens toget la inn en fem minutters ekstrastopp før videre eggtransport, er den nye skinne-hermetikken bare å regne som strømlinjeformede transport-ekvipasjer uten personlighet. Her er i alle fall 221.149 i uferdig men døpt tilstand.
 


Edited by MJ - 14 januar 2012 at 18:32
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2012 at 19:47
Den ble skikkelig fin:) Ser ut som du fikk en fin maskeringskille mellom tak og vegg.
 
Fikk du laget både nummeret og NSB dekalene på nytt, eller bare nummeret?
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2012 at 19:55
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Den ble skikkelig fin:) Ser ut som du fikk en fin maskeringskille mellom tak og vegg.
 
Fikk du laget både nummeret og NSB dekalene på nytt, eller bare nummeret?
 
Han laget begge deler for meg slik at de hang sammen for sentreringens skyld. (Nummeret midt under NSB-merket.) Eneste problem jeg har i forhold til forbildet er metall-listen som buer seg rundt dørene. Har liten tro på at pensel-lakking blir bra nok. Har derfor lurt litt på dekal e.l. Får se hva jeg finner på.
 
Litt kinkig å maskere for tak-lakken mot veggene fordi jeg allerede hadde limt på tyfon og kroker. Men det gikk. Jeg hadde nemlig bare den hvite grunningen fra Tamiya og ikke den grå. Hadde jeg hatt grå grunning hadde jeg gjort som deg og bare maskert taket før hovedlakking.


Edited by MJ - 14 januar 2012 at 20:02
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2012 at 17:32
Endelig er Skd 221.149 ferdig. Esu lokpilot v.4.0 dekoder er montert inn. Halling-motoren er via dekoderen justert ned fra høyhastighet til 60-talls skiftetraktorhastighet.
Fjernlysene funker tilfredstillende, men den medfølgende dioden er muligens i kraftigste laget. På den annen side vil den innmonterte lokføreren lettere unngå ulykker etter mørkets frembrudd.
Setter inn NEM-sjakt bak, men selve innfestingen av sjakt-braketten til motorfestet må files kraftig ned for at ikke original-skruen skal bli for kort. Det er selvsagt mulig å sette inn en litt lengre skrue.
Metallisten rundt dørene skal stødigere krefter få bryne seg på. Må bare benytte anledningen til å takke Svein Rasmussen & co i Skala-Design for de meget filigrane og flotte skiftetraktorene de har produsert. Håper ikke de gir seg med dette. Skulle det være noe å sette fingeren på så må det være at de neste gang finner avtagbare løsninger for lok-kåpene. Løste dette med noen ørsmå dråper med lim, men det betyr at de må brytes løs om noe må repareres.
 
 
 
 


Edited by MJ - 25 januar 2012 at 17:38
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2012 at 22:46
Dette ble en flott modell, kjempe gøy.
 
Tips:  Siden du har dekoder i modellen, så kan du jo lett justere lysstyrken slik du selv ønsker med dekoderen.
 
Og ved å skru ut motoren med de fire skruene får du tilgang til hele innmaten, så man kan gjøre all service underifra.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2012 at 23:36
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Dette ble en flott modell, kjempe gøy.
 
Tips:  Siden du har dekoder i modellen, så kan du jo lett justere lysstyrken slik du selv ønsker med dekoderen.
 
Og ved å skru ut motoren med de fire skruene får du tilgang til hele innmaten, så man kan gjøre all service underifra.
 
Takk for tipset. Dette er min første dekoder-montering. Er rimelig Jurassic Park på akkurat dette området, men som radioamattør har jeg jo loddet noe elektronikk. Må tilstå at bruken av Roco Multimaus ikke akkurat var enkelt. Men så fikk jeg da også god hjelp av to racere på området via telefonen. Tar nok en telefon til for justering av lyset.
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2012 at 01:26
virkelig pen traktor! holder på med en selv nå, skal også bli denne lekre grønnfargen påSmile
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,110 seconds.