MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Mine små-prosjekt
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Mine små-prosjekt

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Per-Arild View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Arild Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Mine små-prosjekt
    Posted: 16 desember 2011 at 13:51
Tanken bak denne web-logg er å presentere mine små prosjekt for å komme frem til et anlegg som skal forestille ”Mjøsa rundt”. Ut i fra tittelen tilsier det at det blir mye landskap, jordbruk, skog og småsteder, men også noe innslag av urbane elementer. Selve rosinen i pølsa har i mange år vært å modellere Minnesund bro og Kalkverket ved Furuberget/Hamar.

Har noen år jobbet med anlegget, som var lokalisert i kjellerstua, men nå har det blitt frigjort et rom som jeg helt kan benytte selv. Anlegget som er bygget til nå, er oppbygd av seksjoner som har latt seg demontere. Det nye rommet er på 3,5x5,5 meter, så tanken er en rundbane, med en halvøy. Detaljene her er ikke fastlagt, så de får komme under veis.

Et utsnitt av dagens anlegg:


Per-Arild
(Endret link til bildet)

Edited by Per-Arild - 03 mai 2012 at 21:57
Back to Top
Per-Arild View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Arild Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2011 at 14:22
Ei Sæter

Først ut kommer en beskrivelse av oppbyggingen av ei sæter (Kopi av ei sæter lokalisert i Koppang-traktene) som skal være en del av en sætervang. Selve bygget er ekte laftet med 4mm’s grillpinner og en dremmel, limt sammen stokk for stokk med trelim i en jigg for å få sidene rett. Dør, vindu og vindskie er tatt fra et Piko byggesett.




Per-Arild
(Endret link til bildet)

Edited by Per-Arild - 03 mai 2012 at 22:02
Back to Top
Stein Arild View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 06 november 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stein Arild Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2011 at 14:49
taurus
Back to Top
Stein Arild View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 06 november 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stein Arild Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2011 at 14:50
Dette var fint å se.
taurus
Back to Top
janingar View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 30 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote janingar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 desember 2011 at 18:15
Pen sæterhytte Smile Det eneste jeg syns ødelegger realismen litt er den gress-strøen du har brukt på taket, den ser kunstig ut.

Ellers på bildet i øverste posten ser det ut som et veldig fint anlegg Thumbs Up
Jan Ingar
Mitt galleri
Back to Top
Per-Arild View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Arild Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2012 at 12:31
Ja, her har det tydligvis vert en høststorm som har blåst alle bladene opp på taket.
Ser videre at barkodene på kredittkortene som er blitt benyttet til undertak synes.

Dette skal endres.

Per-Arild
Back to Top
Per-Arild View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Arild Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2012 at 12:06
Kitbashing light.

Årets romjuls-prosjekt har vært å forvandle Faller’s 130508 til et gatekjøkken. Jobben har kun vært å male byggesettet, samt å legge på noen reklameplakater lånt fra www. Ved å tilføye noe ”småstæsj”, så kan denne passe fint på anlegget.



Ellers venter jeg nå på elektriker som skal legge opp strømmen i det nye MJ-rommet, samt å tilpasse seksjonene, da det nye rommet er noe større enn det gamle.

Per-Arild
(Endret link til bildet)

Edited by Per-Arild - 03 mai 2012 at 22:05
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2012 at 12:54
Knallbra!
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2012 at 13:08
Skikkelig flott, PA! Thumbs Up
Her skal jeg garantert handle billige burgere... LOL 
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2012 at 13:13
Billige hamburgere! :)
 
Der kom du jammen meg i forkjøpet Stein.


Edited by SveinR - 05 januar 2012 at 13:14
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2012 at 13:27
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Billige hamburgere! :)
 
Der kom du jammen meg i forkjøpet Stein.


Wink ... regner jo med at også dèt er skala-priser! LOL 
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
Per-Arild View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Arild Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2012 at 14:02
Originally posted by helleland helleland wrote:


Originally posted by SveinR SveinR wrote:






Billige hamburgere! :)

 
Der kom du jammen meg i forkjøpet Stein.

Wink ... regner jo med at også dèt er skala-priser! LOL 


Den var bra!
Vet ikke hvor mye en hamburger kostet ca 1970, men på iskartet kostet en krone(s) is 1,25.

Per-Arild
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2012 at 17:53
Husker da en kroneis kostet 1 krone. Det var krise da prisen ble satt opp til kr 1,25.

Fin veikro forresten!

Petter
Back to Top
Per-Arild View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Arild Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2012 at 12:31
Kitbashing light II.

Mens en venter på elektrikker ble Faller's 120259 forvandlet til et vedutsalg.



Per-Arild
(Endret link til bildet)

Edited by Per-Arild - 03 mai 2012 at 22:08
Back to Top
Roger Andre View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 120
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Andre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2012 at 14:32
Artig... med gode priserLOL
Mvh Roger Andre

Valdresbanen"s materiell alle epoker
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2012 at 16:17
Nydelig!
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2012 at 17:22

Her var det flere fine ting. Selv uten toget på det øverste bildet, så er jeg ikke i tvil om hvilket land det er snakk om.  Clap

Veldig kult å se forandringen på Faller-byggesettene du har brukt, særlig med tanke på hvor lite du egentlig har gjort med de.
 
 
Men den sæterstua fortjener at du kikker litt bedre etter i butikkhyllene, neste gang du skal kjøpe noe gress o.l.
Selve stua er knallfin, men som en annen også har kommentert, gresset på taket trakk voldsomt ned.
 
 
 
 
Back to Top
TXP Skåra View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 19 juni 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TXP Skåra Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2012 at 19:11
Men vær obs på at noe av dette grønne som sleges er litt FOR bra! Jeg har hatt besøk av mus på anlegget og de har kost seg med å høste bladverk fra trærne mine. De har tydeligvis skjønt at de har blitt lurt av MJ-produsentene, for bladverket har de forlatt på bakken rundt trærne.
 
Kort oppsummert: Kommersielt bladverk har blitt så bra at det lurer selv dyra, men er IKKE spiselig ...
Skåralinjen og FFK. Med bluesmusikk til.
Back to Top
Pål Brovold View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 20 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pål Brovold Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2012 at 11:11
Veldig artig "fornorsking" du har gjort Clap Gir inspirasjon Big smile
Printet ut selv? Med blekkskriver? (siden detaljene er såpass bra)
 
Pål
Back to Top
Per-Arild View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Arild Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2012 at 13:35
Printet ut med "normal" blekkskriver (husker ikke betegnelse). Benyttet font 4 og 5 i word. Bildene er faktiskt nedskalert i word de også. "Dekalene" på vedutsalget er smusset, mens de på gatekjøkkenet kommer rett fra printer.

Per-Arild
Back to Top
Pål Brovold View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 20 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pål Brovold Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2012 at 13:37
Takk for svar Per-Arild....! Da slipper jeg "prøve-og-feil" så mye selv
 
Pål
Back to Top
Per-Arild View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Arild Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2012 at 13:07
Det er jo ting man bare ha!
Helt på jordet av det jeg egentlig driver på med, men man kan vel late som om denne har gått på indre østland.




Lokomotiv og vogner smusset, samt at vognene har fått last kjøpt i en blomsterbutikk.

Per-Arild
(Endret link til bilde)

Edited by Per-Arild - 03 mai 2012 at 20:14
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2012 at 14:21
Najs!
Er et problem det der, når man har bestemt seg for epoke og organisasjon. Det er ikke alt som passer, som er "måhadet" -elementer. Thumbs Up
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
Per-Arild View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Arild Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2012 at 12:48
Kitbaching (very) light III

Faller’s bensinstasjon 130347 ble omgjort til barndommens Caltex-stasjon.




Det var ingen som hadde flere ”giveaways” enn Caltex. Husker faktisk ennå vi syklet med trehjulssykkel til kalteksen for å høre om de hadde noe reklame å gi bort. Stort var det den gang vi fikk en plasthjelm med Caltex-merke.

Per-Arild
(Endret link til bilde)

Edited by Per-Arild - 03 mai 2012 at 20:08
Back to Top
EFP&CO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 22 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EFP&CO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2012 at 22:20
Inspirerende! Caltexstasjonen er flott.  Har du eit standardmål på seksjonene dine?
Oddvar
Gospeltrain
Back to Top
Per-Arild View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Arild Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2012 at 09:54
Originally posted by EFP&CO EFP&CO wrote:


Har du eit standardmål på seksjonene dine?
Oddvar


Har ingen standardmål på seksjonene mht. spor, men alle seksjoner har i dag en endflate på 60 cm. Ser at denne bredde vil bli fraveket da jeg kommer til andre deler av anlegget, slik som en større stasjon, samt oppbyggingen av en halvøy. Dette var mest for å kunne utnytte finerplaten best mulig. Den eneste årsak til at jeg bygger opp anlegget i seksjoner er at jeg vet det kommer til å bli forandringer en eller annen gang. Mitt første anlegg var helt fast, så da noe skulle forandres, ble det i mitt tilfelle eneste mulighet å rive hele greia.

For min del er det å nå målet det som fenger meg. Hva skal jeg gjøre da målet er nådd? Tror for min del at det da kommer til å bli og bygge noe nytt, og kanskje ta vare på noe eksisterende.

Per-Arild
Back to Top
Per-Arild View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Arild Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2012 at 13:03
Kitbashing light IV

Faller's tomannsbolig 131277 ble forvandlet til ..ehm.. en tomannsbolig.



Per-Arild
(Endret link til bildet)

Edited by Per-Arild - 03 mai 2012 at 20:10
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2012 at 17:28
Hei!
 
Utrolig effektfullt å bytte struktur på ett eksisterende byggesett!
Har du benyttet tynne plasticards utenpå de eksisterende veggene, eller de noe litt tykkere styrénplatene fra f. eks. Evergreen som erstattning for byggesettets vegger?
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2012 at 19:16
Imponerende at noe så enkelt (?) kan gjøre slik effekt. En heller traurig tysk murbygning ser plutselig typisk norsk ut!
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2012 at 19:45
virkelig bra! det der kunne jeg godt tenkt å prøve selv!
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.