MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hjelp til valg
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hjelp til valg

 Post Reply Post Reply
Author
Nyborgracing View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 27 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nyborgracing Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hjelp til valg
    Posted: 30 november 2011 at 23:29
Hei, er nå ganske fersk når det gjelder MJ, så har noen start spm, hva bruker dere? Har sett mye på roco og marklin, men blir kun kjøpt ett start sett nå får å leke litt om kveldene, også har jeg ca 80kvm når jeg å madammen blir ferdige med hus oppusing(fint å få kjellern alene)! bor kun i en kjeller til vi er ferdigeSmile
 
 
det jeg er ute etter er vel egentlig digitalstyring, men med tanke på hva som kan kjøpes brukt og på ebay osv vil jeg ha det som de fleste bruker så jeg lett kan kjøpe å bruke! eller kan man bruke roco tog og skinner på f.eks marklin og motsatt? og skinner kan man sikkert ikke bruke omhverandre?
 
det var vel de fleste spm nå i første omgang!
 
skal forresten være 2leder
MVH:
Bjørn Øyvind
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2011 at 07:34
Hei Bjørn Øyvind, og velkommenSmile
 
Wow, 80kvm!?Shocked Heldiggris..!
 
Jeg ser ut fra den nederste setningen din at du allerede har tatt et valg, og da har du i praksis valgt bort Märklin siden de er de eneste som kjører på 3-leder. Regner da med det er H0-skala du er ute etter?
 
Du har rett i at skinner for 2-leder og 3-leder ikke kan brukes om hverandre, siden strømopptaket er helt forskjellig. Dette gjelder da også selvfølgelig lokene, men de kan imidlertid bygges om fra 2-leder til 3-leder (og motsatt).
 
Vogner kan i utgangspunktet brukes om hverandre, forutsatt at du bytter til isolerte hjulaksler hvis du ønsker å bruke Märklinvogner på et 2-lederanlegg. Märklin har hatt slike aksler som tilleggsutstyr til alle sine vogner tidligere. En annen ting å tenke på er profilen / skinnehøyden, siden ikke alle typer hjul går like godt på alle typer skinner. Denne problemstillingen er vel mest aktuell dersom du har veldig lav skinneprofil og bruker hjul med høye flenser (såkalte pizzahjul), så jeg ville ikke bekymret meg for mye om det nå i første omgang, siden de skinnene som følger med i startsettene stort sett funker på det meste.
 
Når det gjelder digitalstyring er det masse forskjellig å velge blant ute på markedet, og det er mange her på forumet som har mye mer kunnskap enn meg, så jeg satser på at noen av de kan bidra litt der.
 
Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2011 at 09:59
Originally posted by Nyborgracing Nyborgracing wrote:

Hei, er nå ganske fersk når det gjelder MJ, så har noen start spm, hva bruker dere? Har sett mye på roco og marklin, men blir kun kjøpt ett start sett nå får å leke litt om kveldene, også har jeg ca 80kvm når jeg å madammen blir ferdige med hus oppusing(fint å få kjellern alene)!


Wow, 80 kvm! Hvilken luksus! Men det kan være problemer med å ha *for* mye plass også. Faren er at man planlegger et monster av et anlegg som aldri blir noe i nærheten av ferdig.

Men luksusproblemer er også problemer, så her er min personlige løsninger på problemet med for mye plass:

1. Sett av god plass til verksted/arbeidsplass. Et adskilt verksted til grovere snekkerarbeider kan være lurt.

2. Planlegg et anlegg som kan bygges i etapper. Kan bli litt demotiverende med alt for mye ramverk i lengden

3. Bygg et diorama eller en modul/seksjon for å teste teknikker. Sitter det i første forsøk kan du senere innlemme resultatet i det store anlegget.

4. Husk at et anlegg *aldri* blir ferdig. Blir du stressa av tanken på det skal du *ikke* begynne å bygge en stor modelljernbane.

Lykke til!
Back to Top
Nyborgracing View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 27 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nyborgracing Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2011 at 11:41
Hei, hyggelig å bli tatt i mot på denne måten :)
 
Ja har nok ikke tenkt å bruke som 80kvm på anlegge får da blir det veldig stort,
 
Kjellern er på ca120kvm men har satt av ett rom til det radiostyrte jeg driver med, også ett rom til teknisk disse rommene utgjør ca25kvm også har jeg regnet av litt plass til service bord å sånn så 80kvm er det jeg ca har tilgjengelig..
 
hadde håpet å kunne bygge av sånne elementer som jeg ikke husker hva heter i farta..
 
har vel sett en del å lurer på å gå får roco men digital kontrollen, driver mye med elektronikk på scala lastebiler å sånn så kan en del av det så skal nok få til diverse her etter vært også.. men nå i første omgang blir det som sagt ett start sett får å kjøre rundt juletreet å sånn Tongue
 
Men roco og marklin skinner kan ikke brukes omhverandre?
Tog og vogner kan brukes om hverandre med decodere og diverse annen tilpassning av hjul etc?
Str. blir HO som jeg ser de fleste bruker hvis jeg ikke tar feil, er mye fint å få kjøpt i den scala hvertfall..
 
og er det noen som har erfaring med den røde trådløse kontrollen til roco?
noen som kan argumentere for eller i mot marklin/roco? så jeg ikke kjøper ett startsett fra roco nå å skjønner at jeg etter vært må over på marklin!
MVH:
Bjørn Øyvind
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2011 at 11:50
Ja, så var det det med vanskelige systemvalget. Jeg tror jeg bare henviser til min nettartikkel om dette: http://www2.dmmh.no/~ses/index.php?nid=3&vis=200&uv=1
Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2011 at 12:53
Originally posted by Nyborgracing Nyborgracing wrote:

[...]noen som kan argumentere for eller i mot marklin/roco?[...]
 
Auda, nå stikker du hånda rett inn i et vepsebol..! Det der er et farlig spørsmål som har ført til endel heftige diskusjoner her inne, den siste for ikke så veldig lenge siden. Uheldigvis klarer ikke alltid alle debattanter å forholde seg saklige, siden det nok er endel personlige preferanser ute og går om det temaet der, og da er det dessverre kort vei til kjefting, skittkasting og påfølgende trådstenging...
 
Anbefaler på generelt grunnlag at du sjekker litt rundt på egen hånd, finner ut hva du liker / ikke liker ved de ulike systemene (eller mer korrekt: hva som er viktig og mindre viktig for deg, siden det er fordeler og ulemper ved begge), og baserer avgjørelsen din på det. Wink
 
Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
BNSF DASH 9 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 05 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote BNSF DASH 9 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2011 at 13:24
Hei 

Les siste linje til til Bjørn Øyvind første innlegg.
Sitert: skal forresten være 2leder

MVH
Lars Erik
DIGIRAX CHIEF, ZEPHYR, DT400 IR TRÅLØST,JMRI og WiThrottle app.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2011 at 13:26
Originally posted by BNSF DASH 9 BNSF DASH 9 wrote:

Hei 

Les siste linje til til Bjørn Øyvind første innlegg.
Sitert: skal forresten være 2leder

MVH
Lars Erik


Men har sier også: "noen som kan argumentere for eller i mot marklin/roco? så jeg ikke kjøper ett startsett fra roco nå å skjønner at jeg etter vært må over på marklin!"

Svein S
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2011 at 13:32
Tror vi lar denne ligge død, Svein! Wink

Velkommen til forumet og lykke til med MJ-anlegget, Bjørn Øyvind!
En trivelig hobby! Wink




Edited by helleland - 01 desember 2011 at 13:33
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2011 at 14:10
Originally posted by helleland helleland wrote:

Tror vi lar denne ligge død, Svein! Wink

Confused Snille deg, jeg er da ikke i nærheten av å diskutere 2R/3L. Hvis vi ikke kan avklare hva folk faktisk spør om, blir det trangt her på forumet. 

Svein S
Back to Top
Nyborgracing View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 27 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nyborgracing Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2011 at 14:18
aiai, nå skjønner jeg, jeg har jo egentlig gjort valge siden jeg har sagt det skal være 2leder.. trodde ett øyeblikk at marklin hadde begge deler men det har de jo ikke!! sorry, men man lærer av sine feil! for min del så er del vel bygging som blir det gøyeste da jeg synes det er mere morsomt en å kjøre, men liker å leke med ting som f.eks utvide ett spor eller noe så skal skinnene fraktes dit med tog når noe er oppe å går! sånne ting synes jeg er gøy da :) gjøre det treigest mulig men mest mulig gøy og utfordringer ikke minst :) da tror jeg vi kan legge tråden død, siden dette med å diskutere 2L og 3L ikke ser ut til å være ett kjempe evne inne her :) vær sin lyst å vær sine meninger! men tusentakk for svar jeg har fått Smile
MVH:
Bjørn Øyvind
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2011 at 15:45
Trix eies av marklin så de har noen av de modellene som marklin har laget også.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Mini View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 04 april 2010
Status: Offline
Points: 99
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mini Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2011 at 20:59
Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by helleland helleland wrote:

Tror vi lar denne ligge død, Svein! Wink

Confused Snille deg, jeg er da ikke i nærheten av å diskutere 2R/3L. Hvis vi ikke kan avklare hva folk faktisk spør om, blir det trangt her på forumet. 

 
Bjørn Øyvind har gjort et fornuftig 2-leder-valg. Klokt.
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2011 at 21:46
Jeg skjønner ikke helt den redselen som oppstår blant DC-kjørerne når noen nevner 2L/3L i samme setning Wink  Mange av de jeg møter, som ikke er inne i mj-miljøet, snakker om Märklin og modelltog som én og samme ting. Så det forundrer ikke meg at en nybegynner må bruke litt tid for å komme inn i begrepene.
Og det var det jeg ville si om den saken i denne tråden!

Jeg synes også det høres fantastisk ut å kunne planlegge uten å tenke på størrelsen. Ikke fordi det bør bli så stort, men for en frihet!  Smile
Og med slike rammer, kan det faktisk gå an å lage seg et vettugt anlegg med moduler (som jeg antar det er det du tenker på?)

Og (som Märklinist) støtter jeg deg fullt ut på ditt valg av 2L-systemet dersom du føler det er det riktige for deg.
Du har jo valgt riktig uansett når du har valgt mj! Clap
Bjørn Egil
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2011 at 22:06
Med et så stort anlegg bør man velge det som er mest driftssikkert.
Hvor kult er det når halve leketia går med til å vaske, pusse, og polere flere titalls meter skinner så togene ikke bare hopper fremover?
Ett system har bedre strømopptak på de aller fleste hjul samt slepesko, ett annet system mye færre strømopptakspunkter på hjul og ingen slepesko.
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2011 at 22:14
la oss nå ikke ta dette her nå da! la oss bare ligge det dødt en gang for alle.....
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Nyborgracing View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 27 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nyborgracing Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2011 at 23:06
Hehe, skjønner at det er fordeler og ulemper med alt her..
men får å spørre annerledes da, ser mange av dere har sånne flotte skinner som har sviler og spor.. regner nesten med at det er 2leder? eller er det 3leder? dere får bare unnskylde at jeg ikke for brukt riktige navn å sånn.. men er som med R/C mye å sette seg inn i før man kan snakke om det som er proff.. vil bare være sikker før jeg tar ett valg av noe jeg er sikker på at kommer til å vare i mange år!
 
og kan marklin tog som da sikkert er 3ledere bygges om å brukes på 2ledere?
MVH:
Bjørn Øyvind
Back to Top
Mini View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 04 april 2010
Status: Offline
Points: 99
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mini Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2011 at 00:01
Originally posted by Nyborgracing Nyborgracing wrote:

Hehe, skjønner at det er fordeler og ulemper med alt her..
men får å spørre annerledes da, ser mange av dere har sånne flotte skinner som har sviler og spor.. regner nesten med at det er 2leder? eller er det 3leder? dere får bare unnskylde at jeg ikke for brukt riktige navn å sånn.. men er som med R/C mye å sette seg inn i før man kan snakke om det som er proff.. vil bare være sikker før jeg tar ett valg av noe jeg er sikker på at kommer til å vare i mange år!
 
og kan marklin tog som da sikkert er 3ledere bygges om å brukes på 2ledere?
 
Märklin bygger på et 3-skinne-system der midtskinnen (eller midt-taggene) gir den ene strømfasen, mens de to ytterskinnene er givere av den andre fasen. Tre skinner gir bedre strømopptak enn to skinner. Derimot reduseres forbildelikheten etter som ekte tog i 1:1 ikke går på tre skinner.
 
Derfor må du selv finne ut av om du vil ha et bedre strømopptak eller bedre forbildelikhet. Märklin-folk er lett å erte på seg, mens endel av de som har valgt 2-skinnesystem synes det er moro å lese og se at de blir sinte.
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2011 at 00:19
Originally posted by Nyborgracing Nyborgracing wrote:

Hehe, skjønner at det er fordeler og ulemper med alt her..
men får å spørre annerledes da, ser mange av dere har sånne flotte skinner som har sviler og spor.. regner nesten med at det er 2leder? eller er det 3leder? dere får bare unnskylde at jeg ikke for brukt riktige navn å sånn.. men er som med R/C mye å sette seg inn i før man kan snakke om det som er proff.. vil bare være sikker før jeg tar ett valg av noe jeg er sikker på at kommer til å vare i mange år!

 

og kan marklin tog som da sikkert er 3ledere bygges om å brukes på 2ledere?



Jeg vil tippe at det du synes ser mest realistisk ut er toskinnesystem.
Det er et objektivt faktum at det som ser mest realistisk ut er to skinner uten midtkontakter.

Om spor med puntkontakter er realistisk *nok* får bli den enkeltes valg.

Angående strømopptak virker det jo som om FREMO-folket (de med modulene) greier å få kjørt ganske mye på sine to-skinne moduler

Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2011 at 01:34
Originally posted by Mini Mini wrote:

 
 
Tre skinner gir bedre strømopptak enn to skinner. Derimot reduseres forbildelikheten etter som ekte tog i 1:1 ikke går på tre skinner.
 
Derfor må du selv finne ut av om du vil ha et bedre strømopptak eller bedre forbildelikhet. Märklin-folk er lett å erte på seg, mens endel av de som har valgt 2-skinnesystem synes det er moro å lese og se at de blir sinte.


Og jeg lar meg irritere av slik dumskap som du legger frem her.
Litt voksenhet kan vel gjøre seg?
Når du skal erte folk som har valgt Märklin med at det er tre skinner så burde du jo utvide din horisont og oppdatere deg såpass så at du får med deg at skinna i midten av sporet forsvant fra Märklin sine spor på femtitallet.
Midtkontakter heter det nye, og de synes ikke SÅ veldig godt på de nye c-skinnene.

Jeg kjører 2-leder, og blir provosert av deg som for enhver pris skal provosere andre ved å være unøyaktig i omtalen, og at når unøyaktigheten kommer så blir uttalen vridd mot noe værre enn det er.
Og ettersom en jo bare kan gå utifra at du omtaler deg selv slik du skriver at det er moro å lese at andre blir sinte pga unøyaktighetene og provoseringen du hoster opp, så burde man vel stille spørsmål ved hva grunnen er til at du bruker forumet?
Som oftest er det provosering i forkant som gjør at en kan se reaksjoner i ettertid fra 3-leder brukere, og som oftest er det 2-leder brukere som sprer ubehageligheter og synes det er gøy.
Er det kun for å spre provokasjoner og uhygge, eller tilfører du og de andre som holder på slik forumet noe positivt også??

Må hver eneste nykommer her bli utsatt for "morsomhetene" til enkelte som kjører 2-leder, eller kommer det snart en tid der en nykommer kan få saklig og faglig veiledning?


Til nykommeren er det vel bare å si, finn det ut sjøl med å se på bilder av pent lagt spor for begge systemer, for her blir en nykommer av enkelte alltid møtt med mye annet enn hva en spør etter.
Personlig mener jeg at midtkontaktene i märklinsystemet absolutt kan være til å leve med sålenge en legger ned en like bra jobb med sporet som andre gjør.
Med smussing osv skal en ganske nære for å se de på pene anlegg, men akkurat i sporveksler stikker de jo litt høyere enn ellers for at slepeskoen skal gå over skinnekanten.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2011 at 02:24
Nå virker det som enkelte av debatantene er i ferd med å gli ut litt i fokusen sin her. Vennligst hold dere til å svare på Bjørn Øyvinds spørsmål videre i denne tråden så blir det mye hyggeligere her inne :)
 
Mvh
Eirik
-Moderator
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
ArneGH View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 242
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ArneGH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2011 at 09:07
Marklin kan bygges om til 2 leder hvis det er spesielle lok du vil ha. For å bruke vognene, holder det som regel med å skifte hjul og ev koblinger. Denne ombyggingen er en fordyrende prosess. Det er flere i landet som tar på seg slik ombygging, hvis en ikke gjør det selv.
Er det andre du skal kjøre sammen med, så kan det være en fordel å ha samme strømsystem som dem. Lykke til videre.
Arne Heggeseth

Hellbanen,HO, DCC
www.heggeset.no
Back to Top
Nyborgracing View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 27 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nyborgracing Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2011 at 09:48
Takk for deres svar og meninger, etter mye om og men her tror jeg nok det blir 2leder.. da jeg har vurdert å bygge alt på fremo moduler, hvertfall mesteparten av det.. men tiden får vise, får kjøpe ett start sett fra roco nå siden ingen har banna meg opp å ned enda pga av tanken så da regner jeg med at det ikke er det verste man kan kjøpe Wink
 
siden jeg har så mye plass kan jeg jo bygge 2 små anlegg, eventuelt bygge spor ved siden av hverandre! verden er jo full av muligheter så da får vi se hva som skjer!
MVH:
Bjørn Øyvind
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2011 at 10:06
  Siden du har så god plass synes jeg det høres veldig lurt å bygge det som Fremo-moduler, evt. i en kombinasjon med et fastanlegg. Flere gjør det. Med Fremo-moduler kan du ta med deg en bit av anlegget ditt å delta på Fremo-samlinger. Samtidig som man får prøvd modulene sine i en større sammenheng og med andre omgivelser enn de daglige, får erfare trafikkspill, så får man også være med i et flott MJ-sosialt fellesskap. Å treffe andre MJ-ere over litt tid slik et treff gir mulighet for, har for meg i hvert fall vært en viktig grunn for å begi meg inn på den delen av hobbyen, og jeg må reise minst 50 mil for å komme til nærmeste treff.  

Edited by ses - 02 desember 2011 at 10:06
Svein S
Back to Top
Nyborgracing View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 27 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nyborgracing Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2011 at 12:44
ja nå vet ikke jeg helt hvor det avholdes treff og sånne ting men jeg bor i gudbrandsdalen så regner med at det er ett stykke til nermeste treff!! forøvrig så begynner jeg å falle veldig for disse fremo modulene! koster ikke stort heller
MVH:
Bjørn Øyvind
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2011 at 14:03

Man kan begynne med å melde seg som deltager bare (uten utstyr) på et Fremo-treff for å finne ut om dette virker interessant. Neste treff er på Kongsberg 27.-29. april* 2012. Ellers er det vel treffene på Gardermoen i starten av november som da vel er nærmest deg. 

Fremo-treffene er lukkede treff som ikke tar i mot besøkende, men det er derimot fritt å melde seg på et treff som deltager, også for bare 1 dag om hele helga blir i meste laget. Melder man seg på, så får man også opplæring nok til å kunne delta i noen av de mange arbeidsoppgavene som gjennomføringen av et trafikkspill innebærer.

Om Fremo finner du mer på Fremo-snakken her på dette forumet.

(*rettet)



Edited by ses - 02 desember 2011 at 14:51
Svein S
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2011 at 14:28
Rettelse: 27. - 29. APRIL Fremo Kongsberg. Wink
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2011 at 14:39
Og neste treff er på Nærbø 24.-26. februar
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.