MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Bilder fra Warley National Model Train Exhibition.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Bilder fra Warley National Model Train Exhibition.

 Post Reply Post Reply
Author
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bilder fra Warley National Model Train Exhibition.
    Posted: 25 november 2011 at 12:41
Å ta bilder på mj-utstillinger er ikke lett. Lyset er som regel forferdelig, ofte i en grell gul farge og alt for svakt. Derfor ender en som regel opp med lange eksponeringstider og stor blender og ingen av delene er ideelle for mj-fotografi. Med så store mengder pulikum som det til tider var ved Warley er det ikke mulig å bruke stativ og blitz hjelper heller ikke stort i store haller. Når man venter på det ideelle motivet i form av et spesielt tog som passerer, kan du være nesten sikker på at en annen person presser seg frem eller dunker til deg i det toget passerer. Og på engelske anlegg med store fiddle yards kan det ta lang tid til det spesielle toget kommer tilbake.

Her er noen bilder fra utstillingen i Birmingham. Ingen av dem er fotografiske kunstverk men jeg prøver allikevel å gi et inntrykk av det en kan se på en slik messe.

Det er ikke dårlig å få med et virkelig damplokomotiv i utstillingshallen.




Den minste størrelsen var T-skala og her viser tgauge.co.uk hva man kan få til i en gitar.




N-skala var populært og mange fine anlegg var utstilt. Her er Norgate fra N Gauge Society Area Group.






Et annet N-anlegg var Granges-over-Sands utstilt av Blackburn and East Lancs MRS.








Mannin Middle var et originalt anlegg tilhørende Peter Cullen bygget i 4mm Narrow Gauge.






Et hvert britisk anlegg på ha en pub.



Puben står på anlegget Wildenshaw som er bygget i 4 mm EM-gauge og gjengir en tenkt stasjon på 1970-tallet. Eier Kier Hardy.




Diesels in the Duchy var et relativt enkelt anlegg i 4mm OO-gauge. Det som imponerte var et fantastisk realistisk landskap og rolige skiftebevegelser. Her er noen bilder av anlegget som ble presentert av Damian Ross.












Flere bilder vil følge når jeg får tid til å etterbehandle og legge dem ut.

Hilsen Petter

Edited by traiNman - 28 november 2011 at 19:45
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2011 at 12:42

Hyggelig gjensyn med mange flotte anlegg, Petter. Vi surret nok rundt i hallen der samtidig Tongue.

Som du sier er det vanskelig å ta bilder i en slik hall, og mine bærer nok veldig preg av det. Men her er noen inntrykk som jeg festet til minnebrikka.
Jeg var nok ikke så flink til å notere meg hvem som var hva, så det får stort sett bli med bildene uten videre kommentarer.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Her er det livesteam som gjelder.
 
Noen hadde tatt med seg hele hagen LOL
 
Her er et dansk anlegg bygget av Tom Birch. Hyggelig gjensyn med Tom og andre som vi har truffet på FREMO-treff.
 
FREMO hadde også en liten stand med 3 moduler og litt annet å vise fram. Jeg ble trukket inn i betjeningen av anlegget i perioder, og hadde mange hyggelige samtaler med nyskjerrige besøkende som ofte syntes moduler var noe rart og spennende, til tross for alle "seksjons-anleggene" som ble vist på messa. Bilder fra Zuidbroek slo godt an Wink.
 
Hilsen Halvor
 


Edited by halvors - 28 november 2011 at 12:46
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2011 at 18:06
Morsomt å se at det var flere nordmenn der, det visste jeg ikke.

Et tips: Når jeg fotograferer de forskjellige anleggene tar jeg også et bilde av navneskiltet eller nummeret (alle utstillerne har et nummerskilt). Når jeg kommer hjem er det enkelt å gå inn i utstillingskatalogen å finne informasjon om de enkelte anleggene. Digitale bilder koster jo ingen ting og på den måten slipper jeg å ta notater hele tiden.

Petter

Edited by traiNman - 28 november 2011 at 18:07
Back to Top
bx2008bx View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 29 november 2011
Status: Offline
Points: 5
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bx2008bx Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2011 at 23:38
Så var jeg altså ikke eneste nordmann på Warley showet! Reiste selv over på onsdagen og kombinerte messa med fotturer i heia nedover mot Herefordshire, fotballkamper og ellers det man gjør i England. Var også på besøk hos Coventry Modelljernbaneklubb på deres klubbkveld på torsdagen, der jeg ble hjertelig ønsket velkommen. Noen får bilder fra meg, mesteparten ligger på et nettbrett så jeg må få dem over på PC før jeg kan legge dem på nettet.
 
Selv modellerer jeg i engelsk 00 skala, så Warley-messa var veldig interessant fra min synsvinkel. Særlig studerte jeg Wibdenshaw, Littleton Parkway (siste sjanse til å se den) og Crumley & Little Wickhill nøye. Sistnevnte en modell av en tenkt dal i Yorkshire/Cumbria der smalsporet jernbane svingte seg oppover åssidene, og der publikum hadde innsyn fra begge endene. Originalt og flott modellert. Likte også veldig godt den store fabrikkbygningen til 0-skalaanlegget Apethorne Junction. Ellers litt ujevn kvalitet over noen av anleggene etter min mening, men har vært på en del messer i England og begynner kanskje å bli litt kresen? Uansett en fantastisk flott helg. Skal prøve å få lagt ut noen flere og bedre bilder etter hvert.
 
 
 
 
 
Og til slutt en video som er laget fra messa, som ligger på Youtube:
 
 


Edited by bx2008bx - 29 november 2011 at 23:48
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 november 2011 at 11:48
Her er litt flere bilder fra Warley:

Først det svenske anlegget Småtorp. Selv om anlegget ikke var det mest imponerende er det artig å se at også briter bygger nordisk.






Franske anlegg er vi ikke så vant til å se. Chevineaux - Saut de Mouton er bygget i H0.




Der var også flere amerikanske anlegg i forskjellige størrelser utstilt. Her noen bilder fra Purgatory Peak, et smalsporanlegg i skala 0N30 utstilt av Macclesfield Model Railway Group. Her var det lyd på alle lokene.








Live steam fikk vi også se, her i ved Stanley Midland i skala 1:






Amerikansk G-skala er noe som ruver.




Der er en mengde utstillinger på de britiske øyer i låpet av året og mange tar anleggene med seg og stiller ut på forskjellige messer. Anleggene blir ofte premiert. På anleggene viser eierne stolt hvor de har stilt ut tidligere og eventuelle premier de har mottatt.




Her er noen mer generelle inntrykk fra messen.








Til slutt gutta med de virkelig store modellene. Kinver and West Midlands Society of Model Engineers feirer i år 50-års jubileum og modellene i 5" skala er ikke akkurat noe man tar med seg i lommen.



Hilsen Petter

Edited by traiNman - 30 november 2011 at 11:55
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.