MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - omlakkering EL 10
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

omlakkering EL 10

 Post Reply Post Reply
Author
Bonden View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2011
Location: norge
Status: Offline
Points: 54
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bonden Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: omlakkering EL 10
    Posted: 22 november 2011 at 14:41
Har TRIX sin EL 10 som jeg vil lakkere om til nydesign,lurer derfor på om noen har tips om hva som må gjøre på forhånd.Må eksisterende lakk fjernes eller går det fint å lakkere oppå grønnfargen evt påføre grunning først? tips mottas med STOR takkSmile
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2011 at 15:13

Hei,

 
Jeg grunnet modellen først, deretter ble modellen lakkert i ønsket farge. Skal du ha modellen i nydesign så ville jeg brukt en lys/hvit grunning, da gulfargen ofte blir litt grønnaktig når det er en "mørk" farge bak. Jeg måtte ha på overraskende mange lag for å bli kvitt dette.
 
 
trodde jeg hadde bilde av en i nydesign også, men fant ikke den i farten


Edited by SveinR - 22 november 2011 at 15:16
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2011 at 23:45
Ok, så du stripper den ikke for maling før grunning?
 
Hilsen,
Laurenz
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2011 at 22:48
Nei, bare legger grunning rett oppå
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 november 2011 at 17:37
Det er et bilde av en slik omlakkert og smusset El 10 i nydesign på forumet fra tidligere.
Dette bildet er tatt av aha av mitt lok. Det har en ESU Basic dekoder. Det må freses et par mm. ut av chassis for å få plass til en slik dekoder. det gjøres lett med en Dremel.
 
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2011 at 16:22

Om man skal lakkere om Trix' eller Märklins El 10 til "nydesign" eller "gammeldesign", bør også stigtrinnene og rekkverkene for stigtrinnene foran og bak endres. Disse ble endret på NSB sine eksemplarer allerede på 60-tallet, mens de ennå var grønne. Jfr. bilder her:

http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?allefoto=1&type=10

http://www.jernbane.net/db/type.asp?ID=23


Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.