MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - V-200 og dekoder
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

V-200 og dekoder

 Post Reply Post Reply
Author
S.loes View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 25 januar 2009
Status: Offline
Points: 2
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote S.loes Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: V-200 og dekoder
    Posted: 15 november 2011 at 08:34

Jeg skal koble dekoder inn i  min gamle ROCO V-200.  Den har ingen plugg for dekoder, men det burde egentlig ikke være noe problem. 

Det er koblet to små duppeditter med en tynn kobbertråd viklet rundt (spole?) i serie med motoren.  En forran og en etter.  Jeg vet ikke helt hensikten med disse, og er usikker på om jeg skal koble dekoderen direkte på motoren, eller om jeg skal la strømmen gå igjennom disse to små duppedittene? 
Er det noen som har erfaring? 
 
Hilsen Steinar
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2011 at 11:49
Disse "duppedittene" er små drossler. Hensikten er sammen med en kondensator å gi støydemping på motoren for TV og radio. Før i tiden oppsto det ofte støy fra slike motorer som kunne være generende.
Moderne dekodere inneholder støydempekomponenter, så disse spoler og event. kondensator bør fjernes. Dersom de beholdes, risikerer man at dekoderen ikke regulerer optimalt, særlig ved lave hastigheter.
Back to Top
S.loes View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 25 januar 2009
Status: Offline
Points: 2
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote S.loes Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2011 at 13:17
Takk.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.