MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Cargonet CE119 fra Märklin.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Cargonet CE119 fra Märklin.

 Post Reply Post Reply
Author
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Cargonet CE119 fra Märklin.
    Posted: 15 november 2011 at 02:05
Ser på bildet av loket i nabotråden men fargen på CargoNet loket ser jo helt feil ut:
 
 
 
Håper da virkelig at modellen er mer korrekt enn det bildet viser.
 
Petter
Back to Top
Ravndal View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 24 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ravndal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2011 at 08:13
Hvorfor bryr du deg om det ,du skal vel ikke ha modellen allikevel,du hater jo MarklinWinkModellen ser fin ut den
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2011 at 15:07
Slike katalogbilder skal man ikke bestandig tro helt på, for de er ofte tatt av prøvemodeller eller bare fargemanipulasjoner av andre utgaver av samme lok.

Mvh Heine
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2011 at 15:30
I modell er den iallefall i denne fargen! Wink


Foto: Flickr
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2011 at 17:25
Det er ikke Marklins modell, det er en Roco eller ACME modell.
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Per-Inge-2613 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 14 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Inge-2613 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2011 at 17:33
Slik så den ut da jeg var i Nürnberg i februar hvertfall...



MvH
Thomas Olsen
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2011 at 18:05
"Cargo" i sort tekst, ja. Vel,vel. Teksten skal være hvit den.
Svein S
Back to Top
Per-Inge-2613 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 14 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Inge-2613 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2011 at 18:29
Bare en prototype må man huske, blitzen kan også lyve litt... Ærlig talt husker jeg ikke noe særlig om hvordan den så ut, var så mye annet moro å se på der nede :-)
MvH
Thomas Olsen
Back to Top
Per-Inge-2613 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 14 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Inge-2613 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2011 at 20:00
Ser på et annet forum at modellen blir levert med hvit "Cargo" :-)
MvH
Thomas Olsen
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2011 at 20:44
Personlig stusset jeg og når jeg så fargen i går. Den føles ikke helt korrekt, men det jeg følte mest var at lakkeringen virket alt for "ruglete" og grov. En slags sølv metallic som er alt for grovkornet i forhold til størrelsen på modellen virket det som.
 
Eirik


Edited by eika - 15 november 2011 at 20:46
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2011 at 02:16
Originally posted by Ravndal Ravndal wrote:

Hvorfor bryr du deg om det ,du skal vel ikke ha modellen allikevel,du hater jo MarklinWinkModellen ser fin ut den
 
Jeg hater ikke Märklin bare så det er sagt.
 
Og at blitzer lyver slik at hvitt blir til svart, det var nytt for meg. Har faktisk aldri opplevd det med mine blitzer.
 
Petter
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2011 at 02:19
Originally posted by eika eika wrote:

Personlig stusset jeg og når jeg så fargen i går. Den føles ikke helt korrekt, men det jeg følte mest var at lakkeringen virket alt for "ruglete" og grov. En slags sølv metallic som er alt for grovkornet i forhold til størrelsen på modellen virket det som.
 
Eirik
 
Det var det inntrykket jeg også fikk da jeg så Rocos El16 i "Sølvsuper". Det er kanskje ikke så enkelt å få til den spesielle sølvgrå fargen i modell?
 
Petter
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2011 at 07:42
Nils Gullhav har lagt ut bilder på Norsk MJ-forum som viser at modellen har fått den korrekte skriftfargen.
Svein S
Back to Top
Per-Inge-2613 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 14 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Inge-2613 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2011 at 08:34
Det endelig resultatet så ganske ok ut syns jeg! :-)
MvH
Thomas Olsen
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2011 at 12:02
Er det kommet en Trix-utgave samtidig?
 
Den svenske HectorRail-utgaven som kom tidligere i år, virket pussig nok ikke med NEM MTC21-dekodere. For å få lys i ene enden, måtte hovedprintet få tilførsel av 5VDC på Aux.4-utgangen.
Derfor virker som regel ikke "rene" DCC-dekodere i denne loktypen da disse dekodere ofte er etter NEM-standard. Man må kjøpe multiprotokoll-dekoder og passe på at det er logikknivå på Aux.3 og 4.
Trolig gjør Märklin/Trix dette for å få større del av dekodermarkedet selv?
 
Trolig sitter samme elektronikkort i CN El19?
Har beskrevet hvordan det er mulig enkelt å rette det selv for en 10-kr. slik at alle typer dekodere passer elektrisk (med å sette inn en LM7805-krets).
 
Ellers skyldes den "ruflete" finish kanskje at loket er metallstøp? Den blir ikke like glatt som plast - uten pussing/polering - og slikt koster penger (som Märklin prøver å spare mest mulig av).
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2011 at 13:13
Originally posted by traiNman traiNman wrote:

Og at blitzer lyver slik at hvitt blir til svart, det var nytt for meg. Har faktisk aldri opplevd det med mine blitzer.
 
Petter
 
Jeg har sett at hvitt kan bli grått og nesten svart har jeg sett når hvittfargen er gjort med "refleksfarge" om man skal kalle det det.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2011 at 18:03
Originally posted by traiNman traiNman wrote:

Det var det inntrykket jeg også fikk da jeg så Rocos El16 i "Sølvsuper". Det er kanskje ikke så enkelt å få til den spesielle sølvgrå fargen i modell?
 
Petter
Sølv metallic ser ut til å være en vanskelig farge i modell ja, Men Rocos modell er ikke like grovkornet som märklins.
 
For sammenligningens skyld satte jeg de to modellene etter hverandre i går og tok et bilde:
 
 
Märklins lok er utvilsomt mye grovere i lakken og gir egentlig litt inntrykk av å være ruglete.
 
Jeg syns generellt det er veldig positivt når de store produsentene spanderer på seg å lage modeller fra vårt og andre små land, men det er trist når finishen blir såpass dårlig, spesiellt fordi det ser ut til å være en pen modell ellers og fordi det jo skal komme en likestrøsmutgave av den etter hvert som kunne blitt en storselger om kvaliteten matchet hva man er vant til fra Roco.
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
El Loco View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 13 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 35
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote El Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2011 at 18:35
Heldigvis blir dette mindre iøynefallende i korrekt 1:87, uten fotografisk forstørrelse! Smile Modellen er fin, den! Selv om "flake"- effekten kunne ha vært noe mindre.
Ha en fin MJ- kveld, godtfolk!
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2011 at 00:03
Originally posted by El Loco El Loco wrote:

Heldigvis blir dette mindre iøynefallende i korrekt 1:87, uten fotografisk forstørrelse! Smile Modellen er fin, den! Selv om "flake"- effekten kunne ha vært noe mindre.
Ha en fin MJ- kveld, godtfolk!


Grunnen til at jeg tok bildet var jo nettopp at den så såpass grumsete ut rett ut av esken uten kameralinse foran, men sett med vanlige øyne. Selv om andre detaljer er helt ok vet jeg ikke om jeg syns den fortjener betegnelsen "fin" når lakkeringen er såpass rar.

Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
jonas_sth View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 desember 2010
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jonas_sth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2011 at 07:06

Här är min synpunkt på vad man kunde ha önskat av en modell från Märklin när PIKO klarar det bättre.

GC Re 1429 Märklin 36610

Det är också jäkligt synd att även TRIX användarna skall behöva få denna tråkiga modell istället för sin egna 185 som nu säljs för €50 på rea.

 

När nu Norge och Sverige bara får så få modeller kunde man väl göra den mer detaljerad som TRIX egna.

 
 

Man får en känsla av att HOBBY loken görs allt för mycket och det snart måste införas retur system då intresset faller bara på ett halvår så det inte blir hyllvärmare Cry



Edited by jonas_sth - 23 november 2011 at 07:08
modelltag Forum Facebook
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,061 seconds.