MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Oppsamling av strøgress
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Oppsamling av strøgress

 Post Reply Post Reply
Author
Jan-M. View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 22 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jan-M. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Oppsamling av strøgress
    Posted: 06 november 2011 at 19:13
Hei. Mener å ha vært borti en artikkel som beskriver en metode å støvsuge opp løst strøgress. og som samler det i ett filter eller noe sånt. Slik at det kan brukes på nytt. Har sett gjennom MJ-bladet tilbake til 2006. Men finner ikke igjen artikkelen, og heller ikke her på forumet. Er det noen som bruker metoden, ellersom kan tipse meg om hvor jeg finner artikkelen?
JMO
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 november 2011 at 19:24
Nylonstrømpe er alt du trenger.
Bruker du det ikke selv så spør kona LOL
Back to Top
Jan-M. View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 22 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jan-M. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2011 at 19:35
Takker, den må prøves.
Nytt spørsmål - Når dere har utover lim til gresset, brukes det da ufortynnet hvitt lim, eller bør/skal det tynnes ut med vann?
JMO
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2011 at 20:01
Det går an bruke våt maling i passende bunnfarge som festemiddel. Men da må man jobbe på små flater av gangen slik at malinga ikke tørker før strømaterialet påføres.
Svein S
Back to Top
Jolsen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jolsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2011 at 20:40
Jeg gjøre en kombinasjon. Synes malingen tørker alt for fort - så jeg maler først for å få et jordfarget grunnalg - og når dette er tørt har jeg på uttynnet hvittlim som jeg "sår" gresset i.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2011 at 20:45
Det går også an å tynne malingen litt så den tørker seinere, og som sagt kun små flater av gangen. Poenget med den metoden er å utnytte noe av bindingseffekten i våt maling. Det går også an å binde overflødig strø ved å spraye godt uttynnet hvitlim over, men det krever litt beskyttelse av omgivelsene man ikke vil ha strø i.
Svein S
Back to Top
Jan-M. View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 22 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jan-M. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2011 at 21:19
Terrenget er jeg ferdig med å male, så da får jeg satse på litt uttynnet lim, før jeg ødelegger en av nylonstrømpene til madammenSmile
JMO
Back to Top
Ole P View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 28 september 2006
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 194
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ole P Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2011 at 22:10
Hei!
 
Jeg bruker hvitlim rett fra flasken, pensler utover der det skal plantes gress. Når limen er tørr så går jeg over med støvsuger.  Jeg har gått til anskaffelse av en liten hendig sak uten pose (Clas Ohlson At 34-7312) Da unngår du trøbbel med madammen og du slipper uhell med at alt gresset går tapt hvis strømpen rakner.
 
Sånn ser det ut før innhøsting av overflødig gress
Slik etter
 
Lykke til med arbeidet Wink
 
 
Mvh le
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2011 at 22:16
Vedr. lim.
På messa i Friedrichshafen demonstrerte Noch sin grasmaster, og hun benyttet ufortynnet hvitlim
Bjørn Egil
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.